Klussende buren...

15-03-2015 16:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat 'advies' van buitenstaanders...Vandaar dit topic.

Dik 1,5 jaar geleden hebben we een huis gekocht in een leuke rustige buurt.

Contact met de buren beperkt zich tot een klein praatje op straat, we zijn niet heel close ofzo. Verder allemaal aardige mensen.

Nu is het zo dat onze buren van twee huizen verder nogal grootschalig aan het klussen zijn. Ze zijn sowieso best vaak (in het weekend) bezig met allerlei klussen binnen en buitenshuis wat redelijk luidruchtig gebeurd.

Verder niet erg, alleen beginnen we ons nu best wel te storen. Het gaat niet om een paar plankjes ophangen maar om aanpassingen aan en in de woning die al een paar weken aan de gang zijn en ook nog wel even duren.

(Ik houd het een beetje onherkenbaar)

Mijn man zit tijdelijk thuis, wat natuurlijk niet hun probleem is. Doordeweeks is het probleem niet.

Elke doordeweekse dag zijn ze van ochtends tot eind van de middag bezig, met boren,hakken, god weet wat allemaal.

Logisch, het moet een keer klaar. En omdat er bedrijven ingehuurd zijn zit je natuurlijk vast aan werktijden van de bouw.

Maar, ze gaan zelf in de weekenden door.

Gisterochtend schrok ik me om 8 uur kapot van een schuurmachine. Dit ging een tijdje door, en ging later (tot 4 uur smiddags) over in geboor en gebreek.

We hoopten dat het vandaag gewoon stil zou zijn, maar helaas. Urenlang geboor en getik en geklop.

Ik heb van mezelf een redelijk kort lontje, wellicht dat daar het knelpunt ligt, maar ik ben 'gewend' om in het weekend niet te klussen.

Een keer een spijker in de muur, oke, maar echt uren achter elkaar vind ik asociaal.

We weten niet goed wat we ermee aanmoeten.

Het zijn verder aardige mensen, om er nu heen te gaan doet misschien meer kwaad dan goed, we hopen hier nog een tijd met plezier te wonen.

Maar met oog op wat nog komen gaat (midden april zou een deel klaar moeten zijn begreep ik laatst van de buurvrouw) zit ik er écht niet op te wachten om nog weken continu in het lawaai te zitten.

Mijn zoon van 2 slaapt nog overdag en wordt er ook onrustig van, vind ik sneu.

Van andermans leefgeluiden heb ik totaal geen last, vind bijna alles prima maar dit is zo'n alles overstemmende kloteherrie, de hele dag.

Dus, wat zouden jullie doen?

Het accepteren of er voorzichtig over beginnen?
Zondag is nog steeds voor veel mensen een rustdag, een oplaaddag! Als je vrijstaand woont is het wat anders maar denk eens aan je buren. Elk weekend de hele dag herrie... Ik vind het aso. Neem een weekje vakantie en ga dan klussen doordeweeks!
Er zit 1 huis tussen, ze zijn het 2e huis zeg maar.

Dat grasmaaien was een voorbeeld van eerder, niet nu.

Mee helpen klussen lijkt me voor de staat van het huis en de verstandshouding met de buurt beter van niet .

Ik begrijp dat het allemaal veel erger kan qua tijden, dat zij het ook graag klaar willen hebben etc.

Dat het een kwestie van doorbijten is begrijp ik ook.

Als ik echt de zeikbuurvrouw had willen uithangen was ik er al heen geweest, maar wou even peilen wat 'normaal' is vandaar mijn topic.

We komen uit een redelijke tokkie wijk en zijn hier heen gekomen omdat dit qua buurt een stuk netter is.

Misschien dat het me daarom nog meer stoort.
quote:Kuzu schreef op 15 maart 2015 @ 18:01:

Er zit 1 huis tussen, ze zijn het 2e huis zeg maar.

Dat grasmaaien was een voorbeeld van eerder, niet nu.

Mee helpen klussen lijkt me voor de staat van het huis en de verstandshouding met de buurt beter van niet .

Ik begrijp dat het allemaal veel erger kan qua tijden, dat zij het ook graag klaar willen hebben etc.

Dat het een kwestie van doorbijten is begrijp ik ook.

Als ik echt de zeikbuurvrouw had willen uithangen was ik er al heen geweest, maar wou even peilen wat 'normaal' is vandaar mijn topic.

We komen uit een redelijke tokkie wijk en zijn hier heen gekomen omdat dit qua buurt een stuk netter is.

Misschien dat het me daarom nog meer stoort.Ik begrijp je volkomen en vind het absurd dat mensen de hele zondag herrie maken! Wat zeggen de andere buren?
quote:Louise70 schreef op 15 maart 2015 @ 17:52:

[...]

Als jij ook op zondag herrrie staat te maken, zou je aan mij een slechte buur hebben. Jezus, hou gewoon rekening met je buren en klus op zaterdag of neem een vrije dag doordeweeks. Echt aso, de hele zondag herrie maken!

Wat is het verschil tussen de zaterdag en de zondag? Beide zijn weekenddagen, die bij de meeste van mijn buren zo volgepland zijn dat ze amper thuis zijn. Oké in sommige zeer gelovige plaatsen zal er waarde worden gehecht aan de zondagsrust en mocht ik ooit in zo een plaats gaan wonen dan wil ik daar best wel rekening mee houden (maar dat is hier echt niet het geval)

En zoals ik al zei, als mijn buren waarde hechten aan hun zondagsrust of er op een ander moment last van hebben dan hoop ik dat ze er iets van komen zeggen en dan wil ik er best rekening mee houden, maar helemaal niet op zondag klussen omdat het zondag is vind ik een beetje een vreemd argument (de zondag wordt steeds meer een "gewone"dag, met winkels die gewoon open zijn, mensen die moeten werken enz.)
quote:Louise70 schreef op 15 maart 2015 @ 18:01:

Zondag is nog steeds voor veel mensen een rustdag, een oplaaddag! Als je vrijstaand woont is het wat anders maar denk eens aan je buren. Elk weekend de hele dag herrie... Ik vind het aso. Neem een weekje vakantie en ga dan klussen doordeweeks!En mensen die op maandag en dinsdag weekend hebben? Daar wordt ook geen rekening mee gehouden. Tegenwoordig zijn de rustdagen en werkritmes nou eenmaal verschoven.

Zondag is nog steeds voor veel mensen een rustdag, een oplaaddag! Als je vrijstaand woont is het wat anders maar denk eens aan je buren. Elk weekend de hele dag herrie... Ik vind het aso. Neem een weekje vakantie en ga dan klussen doordeweeks!

Ik vind dat als je bijvoorbaat al weet dat je daar niet tegen kan je zelf maar vrijstaand

moet gaan wonen.
Op 18 maart mag je stemmen op de SGP, dan stem je voor zondagsrust.
Ik vind dat mensen tegenwoordig steeds asocialer worden.. Je kunt zelf toch wel bedenken dat de buren horendol worden van die herrie? Persoonlijk zou ik mij schamen als ik de welverdiende rust van de buren verstoor. Sowieso is het netjes om voor het klussen, briefjes bij de buren in de bus te doen. "Wij gaan klussen, ervaart u veel overlast, meld dat dan even!"
quote:Louise70 schreef op 15 maart 2015 @ 18:12:

Ik vind dat mensen tegenwoordig steeds asocialer worden.. Je kunt zelf toch wel bedenken dat de buren horendol worden van die herrie? Persoonlijk zou ik mij schamen als ik de welverdiende rust van de buren verstoor. Sowieso is het netjes om voor het klussen, briefjes bij de buren in de bus te doen. "Wij gaan klussen, ervaart u veel overlast, meld dat dan even!"

Maar het project moet toch gebeuren op de een of andere manier. En jouw schema ziet er waarschijnlijk anders uit dan die van de buren dus kan je iedereen wel asociaal vinden.

Mijn weekend begint bijvoorbeeld op zondag. Mijn zondag Is dus mijn zaterdag en maandag mijn rustdag. Ik kan dan toch niet verlangen van de buren dat zij op maandag rustig moeten zijn? Net zoals zij niet van mij kunnen verlangen dat ik dat op zondag moet zijn.

Zondag is nog steeds voor veel mensen een rustdag, een oplaaddag! Als je vrijstaand woont is het wat anders maar denk eens aan je buren. Elk weekend de hele dag herrie... Ik vind het aso. Neem een weekje vakantie en ga dan klussen doordeweeks!Nou als ik op zondag langs alle supers, en andere winkels rijd die open zijn, is er weinig zondagsrust te bekennen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Ik vind dat mensen tegenwoordig steeds asocialer worden.. Je kunt zelf toch wel bedenken dat de buren horendol worden van die herrie? Persoonlijk zou ik mij schamen als ik de welverdiende rust van de buren verstoor. Sowieso is het netjes om voor het klussen, briefjes bij de buren in de bus te doen. "Wij gaan klussen, ervaart u veel overlast, meld dat dan even!"Je kunt het ook omdraaien, mensen zijn zo asociaal tegenwoordig dat ze geen geluid van de buren meer kunnen verdragen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zondagsrust bestaat niet meer.

En maar goed ook, dat voorschrijven wat je wel en niet mag doen in je vrije tijd mag is gewoon te debiel voor woorden.

klussen is gewoon een noodzakelijk kwaad, dat geeft ook gewoon overlast.

Het is niet alsof je eens flink je geluidsinstallatie gaat testen om te kijken wanneer de ramen van je buren er eindelijk uitkomen door de trillingen. Dat zou nl wel aso zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
hun huis, hun mogen klussen wanneer ze willen. Je doet er niets tegen, alleen hopen dat het zo snel mogelijk allemaal klaar is.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Kuzu, voor jou is dit wel echt kut.

Misschien dat je eens kunt vragen op welke termijn ze denken klaar te zijn? Dat zou voor jou wel misschien rust geven.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Als je het over fatsoen hebben, dan is wel gepast om in de weekenden later te beginnen. Voor de meeste mensen zijn dat rust- en uitslaapdagen. Natuurlijk wordt er ook onregelmatig gewerkt, maar met 'iedereen' kan je geen rekening houden, dus dan hou je je aan de modus. En die begint in het weekend toch later dan doordeweeks.
Louise70 , Zondagsrust, mijn hemel, we leven niet in de jaren 30!

Je komt zeker ook nooit in een supermarkt op zondag, of in een pretpark, of de ikea, of de bouwmarkt...

Ja TO, het is jammer maar je zal hier echt even door heen moeten. Dat jou kind s'middags slaapt, daar heeft de rest van de straat niks mee te maken. Natuurlijk moet je rekening houden met elkaar, maar je kan nou eenmaal niet zachtjes klussen. Als je gaat verlangen dat ze in het weekend niets doen, dan zit je over een jaar nog in de ellende.

Ik vind dat mensen tegenwoordig steeds asocialer worden.. Je kunt zelf toch wel bedenken dat de buren horendol worden van die herrie? Persoonlijk zou ik mij schamen als ik de welverdiende rust van de buren verstoor. Sowieso is het netjes om voor het klussen, briefjes bij de buren in de bus te doen. "Wij gaan klussen, ervaart u veel overlast, meld dat dan even!"En dan? Dan gaan de stenen die ze weg willen hebben opeens minder herrie maken bij het breken?

Ik zou juist iedere dag zoveel mogelijk proberen te doen zodat het zo gauw mogelijk af Is. Ik had vorig jaar ook pech. Eerst gingen de buren links verbouwen, 7 dagen in de week 6 weken lang. Drie weken later kreeg ik rechts nieuw buren die ook gingen verbouwen, dat duurde twee maanden.

Tja, that's life. Voorlopig zullen ze niet meer verbouwen neem ik aan.
Wij hebben 4 jaar geleden ons huis gekocht en ook alles gestript en weer opgebouwd.

Als eerste zijn we bij beide buren langs geweest om te vertellen dat we 2,5 maand zouden klussen. Zondag niet. De rest van de dagen 09.00-20.00. En als er door iemand die we ingehuurd hadden eerder herrie werd gemaakt dan lieten we dat weten.

Nu zijn er naast ons nieuwe buren gekomen en zij doen precies hetzelfde. Zij beginnen overigens vanaf 08.00. Op de dagen dat wij thuis zijn met de kinderen overdag leg ik de jongste bij mijn schoonmoeder te slapen.
Not my circus, not my monkeys
Nou ik begrijp je drang naar rust echt wel. Mijn buren zijn al dik een jaar aan het verbouwen. Elke avond en elke zaterdag muv zondagen (wel ivm geloof). Ik weet dat het er gewoon bij hoort, ik heb zelf ook een half jaar verbouwd. Maar stel daarom die ene zondag in de week rust wel erg op prijs. Dus gelovig of niet gelovig... Ik denk dat dat niet de issue is. 1 dag in de week rust is gewoon wel erg wenselijk. Ik ken je buren niet, dus ik weet niet of dit uberhaupt te bespreken is. Maar na dik een jaar in de herrie, ben ik het ook wel spuugzat, dus ik begrijp je goed.

Overigens de opmerking 'had je maar vrijstaand moeten gaan wonen' is kul. Kan namelijk niet iedereen zich veroorloven.
Zolang ze niet in de avond/nacht uren klussen kun je er niets tegen doen. Het is niet verboden om elke dag of in het weekend te klussen. Het is nu half maart, als ze half april klaar zijn is het toch te overzien? Ik vind dat je zeurt. Tuurlijk zal je er overlast van ervaren, maar leg je erbij neer, je kunt er niets aan /tegen doen.
Anderhalf jaar verbouwen, daar zou ik gestoord van worden. Of als mijn buren anderhalf jaar zouden verbouwen.
Tja wij zijn ook al zeker 3 jaar grootschalig aan het verbouwen en dat gebeurt hier meestal ook juist in het weekend, omdat we doordeweeks werken. Er zijn hier doordeweeks wel vaak bedrijven geweest die de grote klussen deden, en wij gaan dan zelf in het weekend verder met de kleine dingen die we zelf kunnen. Maar ja, wij wonen vrijstaand, dus niemand heeft er verder last van. Hoogstens van het niet zo mooie straatbeeld met een bouwcontainer en dergelijke.

Maar ik zou er niet zo op zitten te wachten als mijn buren kwamen vragen om het wat rustiger te houden. Wanneer moet het dan af? Wij houden ook niet van dat geklus, maar we willen wel fijn wonen. En het duurt al 3 jaar. Ik zit er niet op te wachten om daar 5 jaar van te maken omdat de buren er last van hebben. En ik snap echt dat het vervelend kan zijn, die herrie, maar dat heb je helaas maar even te slikken denk ik.
quote:prulletje schreef op 15 maart 2015 @ 19:58:

Tja wij zijn ook al zeker 3 jaar grootschalig aan het verbouwenMaar klopt de planning dan wel? Dat is toch echt lang? Zelf zie je dan toch ook geen einde meer?
Nouja, je weet natuurlijk niet wat wij gedaan hebben .

Ons huis was verzakt door de watersnoodramp en stond dus scheef. Het is een heel oud huis uit 1925.

Wij hebben dit recht laten zetten. Dat betekende dat heel de vloer onder het huis en om het huis eruit moest tot een meter diep. Daarna hebben ze rondom en binnen in het huis in alle muren grote gaten gemaakt waar een soort enorme kriks in kwamen. Daarmee hebben we met ruim 30 mensen tegelijk het huis letterlijk opgekrikt. En dat was nog maar het begin. Toen was alles natuurlijk stuk beneden. Het waren alleen nog een paar muren. Verder stond je gewoon in het zand als je binnen kwam. Dus toen zijn er heipalen in gekomen en daarover heen beton gestort en door het opkrikken bleek de kelder die eronder zat lek, dus daar zijn we ook flink mee aan het tobben geweest. Ook de muren waren stuk, sommige zijn opnieuw gemetseld. Alles was enkelsteens, dus alles moest ook voorzetwanden krijgen en geïsoleerd worden. Ook de hele riolering, elektra, water- en gasleidingen zijn vernieuwd.

En de bovenverdieping was ook echt uit het jaar nul zeg maar. Maar de badkamer was bijvoorbeeld waterpas gemaakt op het scheve huis. Maar nu het recht stond, was die uiteraard ook niet meer waterpas en liep het water dus niet meer weg. Dus ook boven hebben we alles plat gegooid en opnieuw opgebouwd. En dat zijn dan alleen nog maar de grove constructie werkzaamheden en veel dingen waar je nu niet eens meer wat van ziet, omdat er een hoop onder de grond zit of in de muren of wat dan ook. Dan heb ik het nog niet eens over alle kilometers houtwerk en sierlijsten die overal zitten die állemaal gerestaureerd zijn en allemaal minimaal 4 lagen verf gekregen hebben en allemaal netjes afgekit zijn. En om dat te doen moet je dus ook elke keer al die frutselrandjes afplakken. We zijn nu bijna klaar, het is echt ongelooflijk mooi geworden, maar in feite hebben we het opgebouwd vanaf een paar muren. Dus ja, dan ben je wel even bezig. Maar we zijn ook nog getrouwd in de tussentijd en op huwelijksreis geweest en dat soort dingen, dus er zit natuurlijk ook wel eens een pauze tussen, maar het moet ook een keer klaar he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven