Klussende buren...

15-03-2015 16:55 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat 'advies' van buitenstaanders...Vandaar dit topic.

Dik 1,5 jaar geleden hebben we een huis gekocht in een leuke rustige buurt.

Contact met de buren beperkt zich tot een klein praatje op straat, we zijn niet heel close ofzo. Verder allemaal aardige mensen.

Nu is het zo dat onze buren van twee huizen verder nogal grootschalig aan het klussen zijn. Ze zijn sowieso best vaak (in het weekend) bezig met allerlei klussen binnen en buitenshuis wat redelijk luidruchtig gebeurd.

Verder niet erg, alleen beginnen we ons nu best wel te storen. Het gaat niet om een paar plankjes ophangen maar om aanpassingen aan en in de woning die al een paar weken aan de gang zijn en ook nog wel even duren.

(Ik houd het een beetje onherkenbaar)

Mijn man zit tijdelijk thuis, wat natuurlijk niet hun probleem is. Doordeweeks is het probleem niet.

Elke doordeweekse dag zijn ze van ochtends tot eind van de middag bezig, met boren,hakken, god weet wat allemaal.

Logisch, het moet een keer klaar. En omdat er bedrijven ingehuurd zijn zit je natuurlijk vast aan werktijden van de bouw.

Maar, ze gaan zelf in de weekenden door.

Gisterochtend schrok ik me om 8 uur kapot van een schuurmachine. Dit ging een tijdje door, en ging later (tot 4 uur smiddags) over in geboor en gebreek.

We hoopten dat het vandaag gewoon stil zou zijn, maar helaas. Urenlang geboor en getik en geklop.

Ik heb van mezelf een redelijk kort lontje, wellicht dat daar het knelpunt ligt, maar ik ben 'gewend' om in het weekend niet te klussen.

Een keer een spijker in de muur, oke, maar echt uren achter elkaar vind ik asociaal.

We weten niet goed wat we ermee aanmoeten.

Het zijn verder aardige mensen, om er nu heen te gaan doet misschien meer kwaad dan goed, we hopen hier nog een tijd met plezier te wonen.

Maar met oog op wat nog komen gaat (midden april zou een deel klaar moeten zijn begreep ik laatst van de buurvrouw) zit ik er écht niet op te wachten om nog weken continu in het lawaai te zitten.

Mijn zoon van 2 slaapt nog overdag en wordt er ook onrustig van, vind ik sneu.

Van andermans leefgeluiden heb ik totaal geen last, vind bijna alles prima maar dit is zo'n alles overstemmende kloteherrie, de hele dag.

Dus, wat zouden jullie doen?

Het accepteren of er voorzichtig over beginnen?
Als je zoon er niet van kan slapen zou ik vriendelijk vragen of ze tijdens zijn slaaptijden iets rustiger kunnen doen.

Maar voor de rest hoort dit er ook bij, en ze klussen op redelijke tijden niet 's avonds laat.

Als je er wat van gaat zeggen, wat verwacht je dan?

Dat ze niet verder gaan? Of kunnen klussen zonder geluid te maken?
Wat will je dat je buren doen? Niet Meer klussen? Lijkt me niet reeel?
Geef ze een kado bon voor een dagje uit. Zij weg...jullie rust een dagje.

Of overleg met ze of ze volgend weekend een weekend rust willen plannen. Dat ze het af willen hebben begrijp je, daarom ook een rustpauze.

Jij houdt rekening met hun geklus al weken, mss dat ze nu ook kort even rekening met jullie willen houden.

Ooit is het klaar.
Nope
Inderdaad, dit hoort gewoon bij het leven. Het mag ook gewoon. Het duurt niet eeuwig.

En als je man toch de hele week thuis zit, misschien kan hij een handje helpen?
Wat zou jij zelf nu als goede oplossing zien TO?
Het feit dat je kind slaapt overdag is niet iets waar bedrijven rekening mee kunnen houden. En ik snap wel dat ze zo snel mogelijk klaar willen zijn, het is voor hun al helemaal geen pretje.
Idd, wat verwacht je? Ik zou als ik hen was denken: als we nu in het weekeind doorgaan zijn de buren sneller van de herrie af.. elke dag dat ze nu stoppen moeten ze inhalen. Ze kunnen niet in n half af huis wonen toch? Je kunt natuurlijk overleggen of ze voor jullie op bepaalde momenten stil willen zijn, maar dat is dus uitstel en geen afstel..
Laat ze lekker klussen, het hoort bij het leven.

Dat jouw kindje moet slapen hebben werknemers geen boodschap aan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Nee, ik vind niet dat je er wat van kunt zeggen. Het houdt een keer op en die mensen staan volledig in hun recht.

Ik snap de irritatie overigens wel, maar dit hoort nu eenmaal bij het leven.
Op zaterdag van 8 tot 4? Als dat 4 uur smiddags is lijkt me meer dan billijk

Had ook tot 8 s avonds gemogen

Ik zou gewoon eens langs om hun vorderingen te bekijken en positief belangstellend hoe lang het nog duurt

Ellende is voor hun het ergst en sommige huizen die moeten nu eenmaal van onder tot boven aangepakt
Je kan overigens een weekend rust plannen door zelf een weekend weg te gaan

Voor hun betekent een weekend rust enkel langer werk
Zolang ze tussen 22 uur en 8 uur geen bouwlawaai maken mag je je in je handen knijpen. Ze zijn nu eenmaal aan t verbouwen, en dat kan helaas niet geluidloos gebeuren. het is tijdelijk, straks is het klaar.
Doordeweeks overdag klussen en op zaterdag kun je denk ik niets van zeggen. Zondag dan weer wel vind ik. Ikzelf woon in een flat en daar is klussen (volgens de huisregels) op zondag ook niet toegestaan, de rest van de dagen overdag en begin vd avond wel. Vind ik zelf redelijk.

Op zich zou ik als ik jou was blij zijn als het in het voorjaar af is, want als je dan van de zomer lekker in je tuin wilt zitten, is de herrie hopelijk over.
Wees blij dat ze zo vroeg op de dag/avond stoppen. Ik zou ze stimuleren zo veel mogelijk nu te doen juist. Nu heb je je ramen en deuren nog niet hele dagen openstaan, midden in de zomer is veel klusgeluid nog veel doordringender dan nu.
Wij zijn ook aan het verbouwen, bijna elke dag en ook (juist) in het weekend. Als jij mijn buurvrouw bent mag je er best wat van komen zeggen hoor, dat zou ik wel prettig vinden. Waar mogelijk (en er is best veel mogelijk) hou ik daar dan rekening mee, of laten we je even weten als er een vroege aannemer komt.

Maar misschien kan je je vastklampen aan het idee dat zij ook graag zo snel mogelijk klaar zijn, en als ze rekening met jou moeten houden dat ze misschien iets minder herrie veroorzaken, maar dan wel wat langer! Het is maar tijdelijk
Doordeweeks is geen probleem. Daar gaat het ook niet om.

Maar op zaterdag en zondag de hele tijd doorklussen vind ik niet echt sociaal.

We zijn niet de enige in de straat met jonge kinderen.

Ik verwacht niet dat bouwvakkers hun werkzaamheden staken zodat mijn zoon z'n dutje kan doen, maar om 7 dagen in de week maximaal door te gaan vind ik een beetje overdreven.

Ergernis komt ook omdat ze eigenlijk 'altijd' wel wat hebben wat gebeuren moet, het liefst sochtends vroeg.

Dit is grootschalig, oke dat hoort er soms bij, maar mijn irritatie komt ook door dingen als samen luidruchtig de tuin opruimen op een zaterdagochtend 8 uur.

Denk dan, halloooo moet dat echt NU?

Dat gras kan ook een paar uur later wel gemaaid worden, kom op.

Dat die dingen wettelijk gezien qua tijden mogen zal best wel, maar ik vind het niet echt rekening houdend met elkaar.

En dat zij willen klussen is leuk voor ze, maar moeten wij daar dan 'steeds' last van hebben?

En mijn man helpen met klussen lijkt me nou niet zo'n geweldig idee .
Je bent er wel eerder vanaf als ze zo hard doorgaan met klussen.

Ik zou het ook vervelend vinden, maar er is niks aan te doen. Bij mij in de buurt werd een nieuw appartementencomplex opgeleverd, het heien begon heel vroeg. Vooral omdat ik onregelmatig werkte zat ik daar echt niet op te wachten. Lag ik net een paar uur in bed, en dan begon het weer. Ik hield me maar voor dat het vanzelf een keer op zou houden.
Ik dacht aan keihard seksende buren

Je kan het toch gewoon luchtig eens aankaarten TO?
quote:Kuzu schreef op 15 maart 2015 @ 17:25:

Doordeweeks is geen probleem. Daar gaat het ook niet om.

Maar op zaterdag en zondag de hele tijd doorklussen vind ik niet echt sociaal.

We zijn niet de enige in de straat met jonge kinderen.

Ik verwacht niet dat bouwvakkers hun werkzaamheden staken zodat mijn zoon z'n dutje kan doen, maar om 7 dagen in de week maximaal door te gaan vind ik een beetje overdreven.

Ergernis komt ook omdat ze eigenlijk 'altijd' wel wat hebben wat gebeuren moet, het liefst sochtends vroeg.

Dit is grootschalig, oke dat hoort er soms bij, maar mijn irritatie komt ook door dingen als samen luidruchtig de tuin opruimen op een zaterdagochtend 8 uur.

Denk dan, halloooo moet dat echt NU?

Dat gras kan ook een paar uur later wel gemaaid worden, kom op.

Dat die dingen wettelijk gezien qua tijden mogen zal best wel, maar ik vind het niet echt rekening houdend met elkaar.

En dat zij willen klussen is leuk voor ze, maar moeten wij daar dan 'steeds' last van hebben?

En mijn man helpen met klussen lijkt me nou niet zo'n geweldig idee .

Tja, vanaf acht uur is opzich een heel schappelijke tijd.

Ik snap dat jullie van jullie weekend willen genieten, maar als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, ik ben standaard voor zeven uur wakker, dan wil ik in het weekend best wachten tot na achten om niet te veel overlast te veroorzaken, maar ik ga niet tot 12 uur duimen zitten draaien zodat buurman A uit kan slapen en dan tussen 14:00 en 16:00 duimen zitten draaien zodat het kind van buurvrouw B een slaapje kan doen enz. Er is helaas altijd wel iemand waarbij het niet uitkomt.

Wij hebben anderhalf jaar geleden een huis gekocht, waarbij er al jaren aan buitenonderhoud (tuin, tegels enz.) niets aan gedaan was en we de hele bovenverdieping aan het moderniseren zijn. We doen dit bijna geheel zelf, waardoor de meerderheid van de werkzaamheden in het weekend liggen, dus ik vermoed dat we ook soms wel overlast veroorzaken voor de buren en daar houden we rekening mee door de geluidsoverlastzaken overdag te plannen, maar dan kan het wel zijn dat dat in het weekend om acht uur is. (afgelopen weken zijn wij bijvoorbeeld in de weekenden bezig geweest met het leggen van tegels in de tuin (inclusief snijden en aantrillen), met de hogedrukspuit een heel weekend alles schoonspuiten, een gedeelte slaapkamervloer eruit hakken).

Ik snap heel goed dat het voor jullie heel vervelend is, vooral als het al zo lang duurt, maar zolang het op schappelijke tijden is zou ik persoonlijk er niet zo snel iets van gaan zeggen.

Al zou je natuurlijk (vooral als er goed contact is met de buren) het verhaal uit kunnen leggen en kunnen vragen of ze wellicht een weekendje pauze zouden kunnen nemen.

Maar, als mijn buren er echt heel veel last van hebben dan hoop ik trouwens dat ze er gewoon iets van komen zeggen, dan nemen we gewoon een weekje pauze als daar behoefte aan is, of gaan we een weekendje heel zachtjes binnen schilderen ofzo.
Twee huizen verder, dus je hebt er nog twee huizen tussen zitten? Heb je al eens met de rechtstreekse buren gesproken? Zij hebben er nog veel meer overlast van lijkt me.

Maar grasmaaien? Ik weet niet wat je gehoord hebt maar het gras groeit nu nog niet echt dus het hoeft zeker nog niet gemaaid te worden.
Bied je hulp aan, dan gaat het wellicht wat sneller.
quote:_blabla_ schreef op 15 maart 2015 @ 17:46:

[...]

Tja, vanaf acht uur is opzich een heel schappelijke tijd.

Ik snap dat jullie van jullie weekend willen genieten, maar als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, ik ben standaard voor zeven uur wakker, dan wil ik in het weekend best wachten tot na achten om niet te veel overlast te veroorzaken, maar ik ga niet tot 12 uur duimen zitten draaien zodat buurman A uit kan slapen en dan tussen 14:00 en 16:00 duimen zitten draaien zodat het kind van buurvrouw B een slaapje kan doen enz. Er is helaas altijd wel iemand waarbij het niet uitkomt.

Wij hebben anderhalf jaar geleden een huis gekocht, waarbij er al jaren aan buitenonderhoud (tuin, tegels enz.) niets aan gedaan was en we de hele bovenverdieping aan het moderniseren zijn. We doen dit bijna geheel zelf, waardoor de meerderheid van de werkzaamheden in het weekend liggen, dus ik vermoed dat we ook soms wel overlast veroorzaken voor de buren en daar houden we rekening mee door de geluidsoverlastzaken overdag te plannen, maar dan kan het wel zijn dat dat in het weekend om acht uur is. (afgelopen weken zijn wij bijvoorbeeld in de weekenden bezig geweest met het leggen van tegels in de tuin (inclusief snijden en aantrillen), met de hogedrukspuit een heel weekend alles schoonspuiten, een gedeelte slaapkamervloer eruit hakken).

Ik snap heel goed dat het voor jullie heel vervelend is, vooral als het al zo lang duurt, maar zolang het op schappelijke tijden is zou ik persoonlijk er niet zo snel iets van gaan zeggen.

Al zou je natuurlijk (vooral als er goed contact is met de buren) het verhaal uit kunnen leggen en kunnen vragen of ze wellicht een weekendje pauze zouden kunnen nemen.

Maar, als je mijn buren er echt heel veel last van hebben dan hoop ik trouwens dat ze er gewoon iets van komen zeggen, dan nemen we gewoon een weekje pauze als daar behoefte aan is, of gaan we een weekendje heel zachtjes binnen schilderen ofzo.Als jij ook op zondag herrrie staat te maken, zou je aan mij een slechte buur hebben. Jezus, hou gewoon rekening met je buren en klus op zaterdag of neem een vrije dag doordeweeks. Echt aso, de hele zondag herrie maken!
Wat is er nou weer anders aan zondag dan zaterdag?
Ik zie niet in waarom zondag erger zou zijn. Zeker als men doordeweeks werkt is zondag een hele normale klusdag. Tenzij het niet mag van de flat. Je kunt er niet zoveel aan doen denk ik. Als jullie ooit gaan verbouwen willen jullie het ook snel klaar toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven