Eerste keer vliegen. Tips?

16-03-2015 11:14 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze zomer 4 dagen naar Londen waar ik met familie heb afgesproken. Omdat het maar zo'n klein stukje is, lijkt me dit een goed moment om voor het eerst te gaan vliegen.

Ik vind het wel eng; het opstijgen en landen, ook het idee dat je zo hoog boven de grond zit. En toch lijkt het me best gaaf. Mijn gevoel is tegenstrijdig maar ik wil mij hier overheen zetten en het gewoon doen.

Dus de volgende stap is het regelen van een vliegticket. Maar welke website is het best? Welke vliegmaatschappij? Hoe zit het met bagage? Wat moet ik doen als ik daar ben en hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn? Kan ik online via Ideal betalen?

Alle tips en adviezen zijn welkom!
Adem in adem uit, vliegen naar Londen is over voordat je het door hebt.

Waar moet je zijn in Londen, dat bepaalt met welke maatschappij je het beste kan vliegen. Reizen van noord naar zuid Londen kost bijvoorbeeld best veel tijd.

Ga je het redden met alleen handbagage of wil je veel meenemen (=inchecken)
Ik heb geboekt bij Schipholtickets, na veel goede recensies te hebben gelezen. Voor het eerst trouwens, dus kan je de ervaringen nog niet vertellen. :-) Betalen kan via iDeal. Maar dat is niet overal zo, sommige maatschappijen accepteren alleen creditcards.

En als je gevoelig bent voor oorpijn: neem preventief neusdruppels, sindsdien heb ik nooit meer pijnlijke en dichte oren gehad.
Gewoon doen, juist het opstijgen en landen vind ik leuk maar ik kan niet voor iemand anders spreken.

Vanuit Rotterdam vliegt een maatschappij die op City Airport landt, kijk even bij Vliegveld Zestienhoven (daar kun je nog steeds op googelen ook al heet het tegenwoordig anders).
verba volant, scripta manent.
Jusa, ik ontmoet hen op het vliegveld Gatwick. Heathrow was ook een optie maar ik hou Gatwick aan.

Vorig jaar was ik ook in Londen met een vriendin, maar toen zijn wij met de trein gegaan. Ik had een grote sporttas mee voor een week, maar ik twijfel om een sleurkoffer aan te schaffen zodat ik ook nog genoeg ruimte heb om een paar aankopen mee terug te nemen. Vorig jaar ging het allemaal maar net en was het zwaar tillen op de schouders/rug. Hoeveel kilo is gemiddeld voor zo'n sleurkoffer? 25kg?

Doemaarzonnebloemen, in de trein vorig jaar had ik al erg last van mijn oren door de tunnels heen dus dank voor de tip Zou het nog uitmaken welke druppels?
Even een praktische tip:

Let er goed op dat je naam op het ticket ook de naam is die op je id-kaart/paspoort staat..

Onlangs had mijn vriend tickets geboekt op mijn roepnaam, maar op mijn id-kaart staat mijn doopnaam. Gelukkig lijken ze wel op elkaar en mocht ik (zonder extra te betalen) gewoon mee.
Kauwgom kauwen voor je oren. Dan klikken ze weer open. Het opstijgen vind ik het leukst, dalen wat minder en landen is ook wel te doen.

Veel plezier!
Oja en neem voor het geval dat een paracetamol mee. Ik had erg veel last van hoofdpijn door het drukverschil..
Als je gevoelige oren/trommelvliezen hebt, zijn earplanes (oorpluggen met ventieltjes) een aanrader. Als ik die niet gebruik kan ik bij het dalen veel last krijgen van de druk.
.
Tegenwoordig moet je voor het inchecken van bagage extra betalen. Verschilt ook per maatschappij hoeveel. Ingecheckte koffer kan 15 of 20 kilo max zijn. Bij sommige maatschappijen zit daar ook nog verschil in prijs in.

Maar als je 4 dagen gaat zou ik een handbagage trolley kopen en daar mag maximaal 10 kilo in dat is voor een paar dagen wel genoeg. Let dan wel op de vloeistoffen in de handbagage. Die mogen mee maar max 10 stuks van 100 ml in een doorzichtige hersluitbare zak. (ziplock bags van de lidl zijn prima)

Maar als je gaat winkelen en van alles van plan bent om te kopen is een koffer inchecken misschien wel handig maar kost dus geld en je moet ook weer op de bagage wachten.
quote:mystic24 schreef op 16 maart 2015 @ 11:38:

Even een praktische tip:

Let er goed op dat je naam op het ticket ook de naam is die op je id-kaart/paspoort staat..

Onlangs had mijn vriend tickets geboekt op mijn roepnaam, maar op mijn id-kaart staat mijn doopnaam. Gelukkig lijken ze wel op elkaar en mocht ik (zonder extra te betalen) gewoon mee. Dit had ik de laatste keer ook. Heb mijn roepnaam ingevuld, ik werd erop gewezen maar ze deden verder niet moeilijk, gelukkig.
Ik neem ook altijd een leeg waterflesje mee wat ik na de controle vul.

Meestal moet je 2 uur van te voren aanwezig zijn,zeker als je een koffer moet inchecken kan je die tijd nodig hebben maar hier in Eindhoven bijvoorbeeld kan de security ook best lang duren voor je daar doorheen bent.

Zonder ingecheckte bagage kan je thuis online inchecken en op het vliegveld meteen doorlopen naar de security. Scheelt dus ook weer tijd en wachten in de rij bij de incheckbalie.
quote:RedBaron schreef op 16 maart 2015 @ 11:37:

Jusa, ik ontmoet hen op het vliegveld Gatwick. Heathrow was ook een optie maar ik hou Gatwick aan.

Vorig jaar was ik ook in Londen met een vriendin, maar toen zijn wij met de trein gegaan. Ik had een grote sporttas mee voor een week, maar ik twijfel om een sleurkoffer aan te schaffen zodat ik ook nog genoeg ruimte heb om een paar aankopen mee terug te nemen. Vorig jaar ging het allemaal maar net en was het zwaar tillen op de schouders/rug. Hoeveel kilo is gemiddeld voor zo'n sleurkoffer? 25kg?

Doemaarzonnebloemen, in de trein vorig jaar had ik al erg last van mijn oren door de tunnels heen dus dank voor de tip Zou het nog uitmaken welke druppels?Nee, dat maakt niet uit. Ik heb zowel huismerk neusdruppels als Otrivin, het effect is hetzelfde.
Als je maar 4 dagen gaat zou ik geen koffer inchecken, scheelt ontzettend veel tijd en geld.

Ik heb mijn tickets naar Londen (Heathrow) geboekt via skyscanner.nl, daar kun je alle vluchten met elkaar vergelijken (ook vanaf verschillende vliegvelden in Nederland) qua tijden en kosten.
Je kunt ook een pilletje nemen tegen reis- vliegziekte. Verkrijgbaar bij drogist en apotheek.
Als je t erg spannend vind meld het dan even bij t cabinepersoneel. Vinden wij altijd erg prettig om te weten. Goede vlucht
Voor Gatwick is EasyJet meestal het hoedkoopst vanaf Amsterdam. soms heeft British Airways een aanbieding en dan is dat handiger. Even vergelijken op de beide sites.

De gatwick express naar Victoria kan je bet beste online boeken, scheelt geld.

houd er op Gatwick rekening mee dat er twee terminals zijn, die met een shuttle aan elkaar verbonden zijn. Spreek dus duidelijk een plek af en niet "de aankomsthal" (want daar zijn er 2 van, die ver uit elkaar liggen)
Ik gebruik meestal een vergelijkingssite met vliegtickets als basis. Daaruit komt vaak een goedkope maatschappij. Vervolgens kijk ik eerst op de website van de airliner of de tickets daar goedkoper zijn. Meestal is direct boeken bij de airliner goedkoper.

Qua bagage, alleen een trolley is heel handig. Gewoon handbagage dus. Je mag dan maximaal 10 kg meenemen. Wil je meer, dan wordt het ruimbagage. Diverse airliners rekenen daar extra kosten voor.

Laat het verder gewoon gebeuren, maak je niet druk. Je bent in Londen voordat je het weet.
Ik ben nu trouwens onderweg naar Gatwick dus roep maar als je vragen hebt. Ik kom er al jaren, en meestal 5-6x per jaar, dus ik ken het daar wel een beetje
Misschien handige tip voor het landen, mocht je last hebben van druk verschil. Ik neem altijd watten mee. Wanneer de landing wordt ingezet krijg ik twee van die schuimachtige bekertjes die ze in vliegtuigen wel gebruiken. Watten erin, laagje kokend water op laten doen en nadat het in de watten is getrokken de bekertjes tegen je oren houden. Ziet er niet uit, maar helpt bij mij erg goed! Mijn gehoorgangen zijn te klein, dus met kauwgom alleen red ik het niet.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
quote:AnAppleADay schreef op 16 maart 2015 @ 12:04:

Als je maar 4 dagen gaat zou ik geen koffer inchecken, scheelt ontzettend veel tijd en geld.

Ik heb mijn tickets naar Londen (Heathrow) geboekt via skyscanner.nl, daar kun je alle vluchten met elkaar vergelijken (ook vanaf verschillende vliegvelden in Nederland) qua tijden en kosten.Ik noemde het sleurkoffer, maar ik bedoel inderdaad een trolly. Is dat dan een gewicht van 10kg max als handbagage? Ik was voor die 4 dagen niet van plan meer te nemen als wat met handbagage is toegestaan.
quote:RedBaron schreef op 16 maart 2015 @ 13:43:

[...]

Ik noemde het sleurkoffer, maar ik bedoel inderdaad een trolly. Is dat dan een gewicht van 10kg max als handbagage? Ik was voor die 4 dagen niet van plan meer te nemen als wat met handbagage is toegestaan.De handbagage is meer gebonden aan afmetingen. Ik heb het in elk geval nog nooiy hoeven laten wegen, maar over die afmetingen zijn ze streng. Je mag ook maar 1 stuk meenemen bij sommige maatschappijen.
quote:RedBaron schreef op 16 maart 2015 @ 13:43:

[...]

Ik noemde het sleurkoffer, maar ik bedoel inderdaad een trolly. Is dat dan een gewicht van 10kg max als handbagage? Ik was voor die 4 dagen niet van plan meer te nemen als wat met handbagage is toegestaan.Bagagelimieten (gewicht/grootte) zijn afhankelijk van maatschappij, dus je zal op hun website moeten kijken wat toegelaten is.
quote:marielle75 schreef op 16 maart 2015 @ 13:38:

Misschien handige tip voor het landen, mocht je last hebben van druk verschil. Ik neem altijd watten mee. Wanneer de landing wordt ingezet krijg ik twee van die schuimachtige bekertjes die ze in vliegtuigen wel gebruiken. Watten erin, laagje kokend water op laten doen en nadat het in de watten is getrokken de bekertjes tegen je oren houden. Ziet er niet uit, maar helpt bij mij erg goed! Mijn gehoorgangen zijn te klein, dus met kauwgom alleen red ik het niet.Dit lijkt mij nogal een omslachtige oplossing. Waarom niet preventief neusdruppels of Earplanes?
quote:marielle75 schreef op 16 maart 2015 @ 13:38:

Misschien handige tip voor het landen, mocht je last hebben van druk verschil. Ik neem altijd watten mee. Wanneer de landing wordt ingezet krijg ik twee van die schuimachtige bekertjes die ze in vliegtuigen wel gebruiken. Watten erin, laagje kokend water op laten doen en nadat het in de watten is getrokken de bekertjes tegen je oren houden. Ziet er niet uit, maar helpt bij mij erg goed! Mijn gehoorgangen zijn te klein, dus met kauwgom alleen red ik het niet.Deze methode schijnt goed te helpen hoorde ik. Ik heb er ook altijd enorm last van. Maar ik durf het nooit te vragen aan de stewardessen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven