Honing onder 1 jaar

14-08-2008 09:56 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag dat wel als het verhit is? Ik heb bijvoorbeeld een recept van vruchtenmuffins zonder suiker, mét honing, waar verder alleen maar dingen inzitten die zoonlief van 10 maanden mag eten, maar ik vraag me af of die honing mag als het meegebakken is.

Mijn gezonde boerenverstand zegt van wel, maar ik weet het niet zeker en kan het antwoord niet vinden.

Iemand hier?
Banaan-havermuffins

25 gr boter

3 tl honing

2 grote bananen

100 gr bloem

55 gram havermout

1 tl bakpoeder

1/2 tl zuiveringszout

1/2 tl kaneel

75 ml melk

Boter en honing smelten in de magnetron, banaan prakken en door het botermengsel scheppen. Alle droge ingredienten mengen en boter/banaanmengsel hierdoor scheppen. Losjes mengen en in een muffinbakplaat of in muffinvormpjes scheppen.

25 min op 190 graden tot ze stevig aanvoelen. Serveer met een glas melk en plakjes banaan.

Alleen gebruik iets minder banaan (2 kleintjes of 1 hele grote) omdat het anders te 'zompig' wordt naar mijn smaak. Ik vermoed ook dat het recept bedoeld dat je 1 banaan in de muffins stopt en de andere als plakjes erbij serveert, maar dat stond er niet duidelijk bij. Maar de ervaring leert dus dat 1 grote banaan erdoor voldoende is

Het is een ontbijtrecept, zo gebruik ik het meestal. En ik ga vandaag een checken of ze goed in te vriezen zijn.
E 621 is dat, en dat is idd troep. Ik haal ook expres bouillonblokjes en dat soort zooi bij de natuurwinkel omdat het anders vol zit met dat spul.
Merci beaucoup!
dat kan ook, tilalia. we aten dat ook niet elke dag.

en mijn ouders lusten alleen honigsaus, vooral mijn vader dan.
En hoewel ik niet direct denk dat het heel schadelijk is denk ik wél dat die wetenschappers het niet zo boeit of het heel gezond is of alleen 'niet echt schadelijk'. Het gaat toch vooral om de winst lijkt mij. En ik kan met mijn boerenverstand ook nog bedenken dat hoe meer er met voedsel is gebeurd in de fabriek, hoe minder gezond het is.
Oh, en ik maak het zonder zuiveringszout, dat kon ik niet vinden
ja dat is het ook eowynn. ze zullen je heus waarschuwen als kinderen er acuut ziek van kunnen worden maar niet als het op den duur schadelijk zou kunnen worden in bepaalde gevallen, terwijl wij dat best zouden willen weten, denk ik, ook voor onszelf.
quote:anky schreef op 14 augustus 2008 @ 10:28:

[...]

Dat is dus iets wat ik me serieus afvraag. Als ik een groot stuk vlees in de oven braadt, dan komt de temperatuur in het vlees ook niet boven de 60-70 graden (ik gebruik bij dure grote stukken vlees vaak een thermometer). Nou zal dat bij (kleine) muffins wel anders zijn, maar ik zat het me gewoon even af te vragen.

Als je een bak water in je oven zet, wordt de temperatuur van het water toch ook niet hoger dan 100 graden?

Stoom kan wel warmer zijn dan 100 graden, zuiver vloeibaar water dacht ik niet: tegen de tijd dat het water 100 graden is geworden, stijgt de temperatuur niet verder, en wordt wat er nog aan energie wordt toegevoegd gebruikt om water te laten verdampen - als ik het me goed herinner van de middelbare school.

(Flessen en spenen uitkoken in water is daarom ook niet genoeg om dingen kwijt te raken die pas bij temperaturen boven de 100 graden het loodje leggen.)

Muffins en vlees zijn wel geen zuiver water, maar dat die muffins en dat vlees dus niet net zo warm worden als de oven, kan best.

Dat de eventuele schadelijke stoffen in de honing desondanks het loodje leggen, zou best kunnen, daar weet ik verder niks van.
quote:Eowynn_ schreef op 14 augustus 2008 @ 10:50:

En hoewel ik niet direct denk dat het heel schadelijk is denk ik wél dat die wetenschappers het niet zo boeit of het heel gezond is of alleen 'niet echt schadelijk'. Het gaat toch vooral om de winst lijkt mij. En ik kan met mijn boerenverstand ook nog bedenken dat hoe meer er met voedsel is gebeurd in de fabriek, hoe minder gezond het is.

Als het goed is zijn de wetenschappers niet gelieerd aan de bedrijven die het product maken. En zowel: die zijn heel erg van het cover your ass: als ze er bv achter zouden komen dat iets op de lange termijn schadelijk is, maar dat niet bekend maken om een product recall te voorkomen, heb je dan enig idee wat voor schadeclaims er zuden komen als het wel uitkomt? En hoe je je voedselproduceervergunning (of hoe dat dan ook mag heten) in de waagschaal stelt?

Maar er zit inderdaad een verschil in 'gezond' en 'niet schadelijk'

Oh, en ik maak het zonder zuiveringszout, dat kon ik niet vinden Kun je bij de drogist kopen. Maar naar ik weet heeft het dezelfde functie bij bakken als bakpoeder en dat zit er ook al in, dat vond ik al wat vreemd in het recept.
het kan toch ook zo subtiel schadelijk zijn dat je de oorzaak nooit zou gaan zoeken waar die eigenlijk ligt ? het is niet in hun belang zoiets dan naar buiten te brengen, denk ik.

als 1 op de 1000 mensen bv allergisch wordt van een bepaalde hulpstof kan het je wel veel klanten die er niet op reageren kosten zoiets naar buiten te brengen.
quote:Miffy schreef op 14 augustus 2008 @ 10:53:

[...]

Als je een bak water in je oven zet, wordt de temperatuur van het water toch ook niet hoger dan 100 graden?

Stoom kan wel warmer zijn dan 100 graden, zuiver vloeibaar water dacht ik niet: tegen de tijd dat het water 100 graden is geworden, stijgt de temperatuur niet verder, en wordt wat er nog aan energie wordt toegevoegd gebruikt om water te laten verdampen - als ik het me goed herinner van de middelbare school.

(Flessen en spenen uitkoken in water is daarom ook niet genoeg om dingen kwijt te raken die pas bij temperaturen boven de 100 graden het loodje leggen.)

Muffins en vlees zijn wel geen zuiver water, maar dat die muffins en dat vlees dus niet net zo warm worden als de oven, kan best.

Dat de eventuele schadelijke stoffen in de honing desondanks het loodje leggen, zou best kunnen, daar weet ik verder niks van.

Miffy, als je vlees maar lang genoeg in de oven zet, wordt het uiteindelijk echt wel heet. Gewoon lang genoeg wachten.

Klopt dat water niet heter kan worden dan 100 graden.

(Alhoewel, in de magnetron weer wel, geloof ik: daarom moet je, als je water in de mag kookt in een glazen schaal, er altijd iets van een plastic of glazen lepeltje zetten, toch?)
Trouwens, vent hier (megaslechte eter) is nog steeds niet af te brengen van zijn overtuiging dat alleen spaghetti bolognesesaus van Honig (jaja, roder zul je 'm niet vinden) echtechtecht lekker is. Ondanks herhaalde pogingen van mijn kant om met versgemaakt de strijd aan te gaan. Als iemand nog een goed kandidaatrecept heeft, houd ik me aanbevolen (al gaat dat wat offtopic, sorry).
Zuiveringszout koop je bij de drogist.
quote:tilalia2 schreef op 14 augustus 2008 @ 10:46:

[...]

En dan vraag ik me dus af: waarom pastasaus uit een pot of een zakje gebruiken als je het zelf lekkerder, gezonder en goedkoper kan maken?Tijd misschien? Als je allebei een dag hard gewerkt hebt en je bent 's avonds om 18:00 nuur thuis dan kan ik me zo voorstellen dat je een pot opentrekt.
quote:princessetamtam schreef op 14 augustus 2008 @ 10:57:

het kan toch ook zo subtiel schadelijk zijn dat je de oorzaak nooit zou gaan zoeken waar die eigenlijk ligt ? het is niet in hun belang zoiets dan naar buiten te brengen, denk ik.

als 1 op de 1000 mensen bv allergisch wordt van een bepaalde hulpstof kan het je wel veel klanten die er niet op reageren kosten zoiets naar buiten te brengen.

Allergie is iets anders. Tegenwoordig moet er van EU-wege allergenen info op de verpakking staan.

Als je ziek wordt van een product, is 1 op de 1000 een enorm hoog aantal. Stel dat er 10.000.000 mensen in NL brood eten. Als 1 op de 1000 ziek wordt van dat brood, dan zijn dat tienduizend mensen.
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 11:02:

[...]

Tijd misschien? Als je allebei een dag hard gewerkt hebt en je bent 's avonds om 18:00 nuur thuis dan kan ik me zo voorstellen dat je een pot opentrekt.

Als we allebei hard gewerkt hebben, willen we voornamelijk lekker eten.

Ik zou dan eten voorbereiden en opwarmen. Want kant en klaar lust ik echt niet.
ah ok , maar het kan dus wel dat iets op een subtielere manier schadelijk is en ze dat niet echt bekend maken, omdat je die link zelf nooit zult kunnen leggen, als je er al ooit iets van merkt.

Oh, en ik maak het zonder zuiveringszout, dat kon ik niet vinden Kun je bij de drogist kopen, ik gebruik het altijd voor mijn legendarische kruidkoek, echt wonderspul!
quote:tilalia2 schreef op 14 augustus 2008 @ 10:57:

[...]

Miffy, als je vlees maar lang genoeg in de oven zet, wordt het uiteindelijk echt wel heet. Gewoon lang genoeg wachten.

Wel een beetje zonde van je dure vlees, als je daar op wacht

Het water in die bak zal op den duur ook volledige verdampen, trouwens.

quote:

Klopt dat water niet heter kan worden dan 100 graden.

(Alhoewel, in de magnetron weer wel, geloof ik: daarom moet je, als je water in de mag kookt in een glazen schaal, er altijd iets van een plastic of glazen lepeltje zetten, toch?)

Oh ja, dat heet kookvertraging.

In een snelkookpan (onder druk) kan water ook warmer worden dan 100 graden: de kooktemperatuur van water hangt af van de druk.

Maar wat dus eigenlijk het punt was: het kan best dat je iets een behoorlijke tijd in een oven zet, en dat de temperatuur van dat iets desondanks lager blijft dan die van de oven.
Ze verzinnen ook wat tegenswoordigs....mijn kindertjes mochten nog gewoon honing op hun bammetje.
Voor eten voorbereiden heb ik ook geen tijd. Maar goed, ik word er niet ziek van en ik vind het lekker, dus ik eet gewoon lekker uit pot. Mijn zoon eet geen rode saus dus voor hem hoef ik het niet te laten.

Maar hoe doe jij dat dan met paprikachips? Eet jij die niet?
die kun je in de oven bakken met paprikapoeder erover.

lijkt me best een idee eigenlijk om een keer te doen, dan eet je er wat minder ook.
quote:athena schreef op 14 augustus 2008 @ 10:57:

Trouwens, vent hier (megaslechte eter) is nog steeds niet af te brengen van zijn overtuiging dat alleen spaghetti bolognesesaus van Honig (jaja, roder zul je 'm niet vinden) echtechtecht lekker is. Ondanks herhaalde pogingen van mijn kant om met versgemaakt de strijd aan te gaan. Als iemand nog een goed kandidaatrecept heeft, houd ik me aanbevolen (al gaat dat wat offtopic, sorry).

Ik vind ook de meeste rode sauzen lekkerder uit pot dan de zelfgemaakt tomatensaus. Die smaakt me veel te veel naar tomaat, het moet zout proeven en kruidig en niet zo tomatig. Dus ik snap de redenatie van jouw man wel.

Dus als er een vers recept is dat dat evenaart: ik lees nog even mee
quote:princessetamtam schreef op 14 augustus 2008 @ 11:12:

die kun je in de oven bakken met paprikapoeder erover.

lijkt me best een idee eigenlijk om een keer te doen, dan eet je er wat minder ook.

Paprikachips zelf bakken?

Dat duurt me allemaal veel te lang. Ik vind dat echt van die impuls-snaaidingen, dus dat is dan een zak openmaken, een handje chips en klaar. Als ik dat eerst nog moet gaan bakken dan heb ik allang geen trek meer. Overigens eet ik geen paprikachips meer dus hoef ook niet aan de bak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven