Een tweede bevalling, een hele andere ervaring?????

15-08-2008 22:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Eind november ben ik bevallen van een mooie dochter en nu ben ik alweer vier maanden zwanger.

De vorige keer ging alles in principe prima, ik ben thuis bevallen en het duurde even voor ik ontsluiting had (lang een soort oefenweeën gehad, was niet zo erg) op het laatst vond ik de weeën echt erg en daarna anderhalf uur persen, ook op de baarkruk een geprobeerd.

Maar goed al met al, lekker thuis en geen gekke dingen.

Mijn vraag is nu, hoe gaat een tweede bevalling? Je hoort vaak mensen zeggen dat het dan makkelijker gaat maar wat is jullie ervaring? Zijn het echt twee heel verschillende bevallingen?
Ja. De eerste in 3,5 uur thuis. Dat ging zo snel dat de kraamzorg er nog niet eens was. Heel intiem met alleen Pamman en verloskundige.

De tweede werd uiteindelijk een spoedkeizersnede omdat hij verkeerd lag, in een houding die maar in minder dan 1% van de bevallingen voorkomt. Weinig intiem met ongeveer 30 man om je heen van verloskamer naar ok. De draaipogingen van de gynaecoloog waren ook niet zo geweldig (wel intiem, dat wel ).

Het was wél een snelle bevalling, tussen de echte start (nog thuis) tot hij uit mijn buik werd gehaald zat maar 5 uur. Maar dat is dan ook echt de enige overeenkomst.
1e keer: bijna 42 wk zwanger, duurde 35 uur waarvan 2 uur geperst. Uiteindelijk is ze met knip en vacuum ter wereld gekomen.

2e keer; ruim 38 wk zwanger, duurde 6 uur waarvan 35 minuten geperst. Zonder kunstgrepen is hij ter wereld gekomen.

Dat was een wereld van verschil! Kinderen waren allebei groot (resp. 4330 gr en 4410 gr en beiden 54 cm) maar zoon werd zooooo veel makkelijker geboren.

Bij beide bevallingen werd ik ingeleid.
Ik ben 3,5 week geleden bevallen van onze derde zoon en elke bevalling was anders.

Eerste braken de vliezen 's morgens toen ik opstond, gebeurde hele dag niks. 12 uur later begonnen de weeën toen ik onder de douche ging en 7 uur later is onze oudste geboren. (nu 4,5 jaar)

Tweede begon met weeën, ook veel voorweeën gehad. Hele zwangerschap was anders. Had bij de eerste bijna nergens last en bij deze zwangerschap had ik last van misselijk zijn, last van mijn bekken. Weeën begonnen 's avonds en volgende ochtend is onze tweede zoon geboren (nu ruim 2,5 jaar)

Derde zwangerschap nergens last van. 's middags braken de vliezen en de baby was niet ingedaald dus moest plat liggen en met ambulance naar ziekenhuis want ik wilde poliklinisch bevallen (bij andere 2 ook gedaan). Vond het eng dat hij niet was ingedaald en in ziekenhuis ging het heel snel, weeën kwam zo snel en krachtig en op allerlaatst is hij ingedaald, pas toen ik persweeën kreeg.

Ik heb alle bevallingen heel anders beleefd. Vooral de laatste vond ik spannend omdat de baby niet was ingedaald. Enige overeenkomst is dat ik bij de tweede en derde aan het eind een weeën storm kreeg en dat ik binnen 2 uur van 4cm ontsluiting naar 10 cm ontsluiting ging.
Hier vrijwel gelijk Eerste een spoedks en tweede een geplande ks. Ik zal je niet vermoeien met de verhalen
quote:Selma Duim schreef op 15 augustus 2008 @ 22:21:

1e keer: bijna 42 wk zwanger, duurde 35 uur waarvan 2 uur geperst. Uiteindelijk is ze met knip en vacuum ter wereld gekomen.

2e keer; ruim 38 wk zwanger, duurde 6 uur waarvan 35 minuten geperst. Zonder kunstgrepen is hij ter wereld gekomen.

Dat was een wereld van verschil! Kinderen waren allebei groot (resp. 4330 gr en 4410 gr en beiden 54 cm) maar zoon werd zooooo veel makkelijker geboren.

Bij beide bevallingen werd ik ingeleid.

Mijn dochter was ook ruim 8 pond bij de geboorte, is een tweede ook vaak zwaarder? Pfff...dat hoop ik niet.

Waarom ben je ingeleid beide keren?
2 weken geleden bevallen van onze 2e zoon en inderdaad elke bevalling is anders.

Bij de 1e (nu ruim 2 jaar) een ingeleide bevalling die zondagochtend is begonnen tot dinsdagmiddag 15:15, Met veel gedoe zoals weinig ontsluiting ondanks flinke weeën, 1e ruggeprik die verkeerd werd gezet.

Uiteindelijk 2e ruggeprik, toen kreeg onze zoon het benauwd en is hij met een vacuumpomp gehaald.

2e bevalling.

woensdagnacht wat weeën die weer wegzakte. Donderdag overdag periodes met weeën en periodes zonder weeën. Maar nog heel goed te doen!

Donderdagnacht om 2:45 verloskundige gebeld zodat we naar het ziekenhuis konden voor een poliklinische bevalling.

Ze was er rond 3:20. Bleek dat ik al 8 cm ontsluiting had en tijdens het onderzoek braken de vliezen.

Om 3:55 begonnen met persen en om 4:10 is onze 2e zoon geboren. Dus een super snelle bevalling.
Ohh en 1e zoon was 3375 en 2e zoon was 3160. Dus beide keren geen grote kinderen.
quote:Duckie schreef op 15 augustus 2008 @ 22:22:

Ik ben 3,5 week geleden bevallen van onze derde zoon en elke bevalling was anders.

Eerste braken de vliezen 's morgens toen ik opstond, gebeurde hele dag niks. 12 uur later begonnen de weeën toen ik onder de douche ging en 7 uur later is onze oudste geboren. (nu 4,5 jaar)

Tweede begon met weeën, ook veel voorweeën gehad. Hele zwangerschap was anders. Had bij de eerste bijna nergens last en bij deze zwangerschap had ik last van misselijk zijn, last van mijn bekken. Weeën begonnen 's avonds en volgende ochtend is onze tweede zoon geboren (nu ruim 2,5 jaar)

Derde zwangerschap nergens last van. 's middags braken de vliezen en de baby was niet ingedaald dus moest plat liggen en met ambulance naar ziekenhuis want ik wilde poliklinisch bevallen (bij andere 2 ook gedaan). Vond het eng dat hij niet was ingedaald en in ziekenhuis ging het heel snel, weeën kwam zo snel en krachtig en op allerlaatst is hij ingedaald, pas toen ik persweeën kreeg.

Ik heb alle bevallingen heel anders beleefd. Vooral de laatste vond ik spannend omdat de baby niet was ingedaald. Enige overeenkomst is dat ik bij de tweede en derde aan het eind een weeën storm kreeg en dat ik binnen 2 uur van 4cm ontsluiting naar 10 cm ontsluiting ging.Dat lijkt me ook geen pretje zo'n weeënstorm, had je ook last van naweeën? De ontsluiting schiet dan wel lekker op.
quote:Dinly29 schreef op 15 augustus 2008 @ 22:34:

[...]

Mijn dochter was ook ruim 8 pond bij de geboorte, is een tweede ook vaak zwaarder? Pfff...dat hoop ik niet.

Waarom ben je ingeleid beide keren?OUuste was 3380, jongste was 4105
Bij beide bevallingen langdurig weeën, zodat ik bij beide naar het ziekenhuis werd doorgestuurd, omdat de ontsluiting niet vorderde. Bij de eerste 36 uur bezig geweest, bij de tweede 32 uur.

Enige verschil is dat ik bij de tweede een weeënstorm heb gehad en in 30 minuten van 5 cm (of was het nu 6?) naar 10 ging, anders was ik waarschijnlijk langer bezig geweest dan bij de eerste.

O, mijn kinderen waren overigens allebei 50 cm lang, de oudste woog 3150 gram en de jongste 2975 gram.
anoniem_60033 wijzigde dit bericht op 15-08-2008 23:30
Reden: aanvulling
% gewijzigd
elke bevalling is anders volgens mij.

bij de eerste (41 weken) ben ik overal doorheen geslapen en werd ik wakker met persweeen.

binnen een half uur was ze er.

bij de 2e (bijna 43 weken) moest ik dus verplicht in het ziekenhuis bevallen.

was daar om 10 uur, ze werd geboren om 4 uur.

de weeen vielen me erg mee, en met beide hoefde ik maar 3/4 keer te persen.

nummertje 2 was iets zwaarder en langer, maar die heeft het natuurlijk ook iets langer in me volgehouden :-)
Interessant topic! Zijn er nog meer verhalen...? Ben nu ook zwanger van de tweede (35 weken) en de eerste bevalling duurde lang en was alles behalve prettig om het maar zo uit te drukken.

Merk dat ik nu ook wel erg opzie tegen de tweede bevalling.
Bij de oudste was ik 41 wk en 5 dagen toen ik voor de derde keer gestript werd smiddags. Niks van gemerkt naderhand.

Om half vijf de eerste wee, en om 17.00 zijn de vliezen gebroken door de vk. Meteen een weeenstorm en om 20.00 volledige ontsluiting. Om 20.45 is ze geboren, 3540gram en 48 cm. Nu is ze inmiddels 4,5 jaar.

Bij de tweede was ik 41 weken en 1 dag toen ik voor de 1e keer gestript werd. Tegen 19.00 de eerste wee.

Om 22.00 de vk gebeld. Ze kwam tegen 23.30 weer terug. Toen had ik 8 cm ontsluiting.

Om 0.30 zijn mijn vliezen door de vk gebroken en om 01.28 was onze zoon er. Hij was 53 cm en 4430 gr.

Allebei de kids zijn thuis geboren. Ben bij onze zoon naderhand wel naar het zkhuis geweest want de placenta wilde niet komen. Fijn met de ambulance terwijl je in de weeen ligt.

Ik was na drie uurtjes weer thuis.

Bij mij verschilden de bevallingen dus niet zoveel van elkaar. Ik moest bij allebei gestript worden en de vliezen braken niet vanzelf. Eigenwijze kids
anoniem_30706 wijzigde dit bericht op 16-08-2008 08:58
Reden: typefoutje...
% gewijzigd
1e bevalling duurde 21 uur, en is mijn dochter uiteindeljk gehaald met een vaccuum en ik ben toen ook ingeknipt, dochter woog 3580 gram.

2e bevalling duurde 3,5 uur, en ben ik zonder knippen of scheuren van afgekomen, zoon woog 3680 gram.
1ste bevalling duurde ruim 24 uur.20 uur lang weeen om de anderhalve minuut .Uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan en aan het infuus.

Na 3 uur persen hulp gekregen door knip en vacuum.Zoon heeft nog steeds een ronde kring op zijn hoofd als zijn haar nat is.

2de bevalling lekker thuis in 6 uur tijd, geen enkele wee weg hoeven puffen.

Na 1 keer persen had ze er al kunnen zijn maar de haak om de vliezen te breken zat nog binnen dus met de tweede wee zat ze bijna tegen de spiegel geplakt.

Ik heb vreselijk opgezien tegen de bevalling van de tweede door de ervaringen met de eerste maar ik heb me 9 maanden lang voorgehouden dat ik de eerste ook overleefd heb en dus de tweede ook vast wel zou overleven.
Ik heb ook 2 hele verschillende zwangerschappen en bevallingen gehad.

Bij mn oudste dochtertje ( geboren december 2006) had ik een hele onbezorgde zwangerschap en ben bevallen op precies de uitgerekende datum.

kreeg snachts om 2 uur lichte weeen,om 12 uur smiddags naar het ziekenhuis gestuurd door de vk voor pijnbestrijding en slaapmedicatie omdat ik zo uitgeput was vanwege het slaaptekort.

7 uur savonds volledige ontsluiting vele weeen en een knip later was ze er rond 8 uur rond 8 uur

Haar geboortegewicht was 3595 en ze was 52 cm

Van mn 2de dochtertje heb ik vanaf 26 weken een rot zwangerschap gehad die ik bijna 12 weken met wat verloftijd tussendoor in het ziekenhuis heb doorgebracht vanwege bloedingen en weeen.

Ook had ik zwangerschapssuiker en dat had ik bij de eerste niet

Uiteindelijk met 38 vonden ze het niet meer verantwoord dat ik de zwangerschap verder uit zu dragen en ben ik ingeleid.

maandags eerste gel inleiding wat me de he;le dag weeen opleverde die snachts ineens weer stopte.

Dinsdag 2de poging waarvan ik dacht dat ie mislukt was omdat ik de hele dag geen enkel krampje voelde maar savonds om 8 uur begon het ineens te rommelen.

Om half 1 snachts braken spontaan mn vliezen en om 2 uur had ik volledige ontsluiting.

1 perswee en 5 minuten later was ze er al turbo bevalling dus ben niet eens ingeknipt of gescheurd beter kan niet.

Ze woog 3125 gram en was 45 cm een stuk kleiner dan mn oudste dochter dus

Enigste nadeel van zo'n turbo bevalling is dat ik zeker 1.5 week ontzettende naweeen heb gehad en das ook niet echt een pretje

Kortom ik ben er nu wel van overtuigd dat geen enkele bevalling gelijk is hoop wel dat mocht een 3de lukken mn zwangerschap lijkt op de eerste en mn bevalling graag zoals de 2de :D
quote:Dinly29 schreef op 15 augustus 2008 @ 22:34:

[...]

Waarom ben je ingeleid beide keren?

Bij de eerste wegens hoge bloeddruk en bij de tweede wegens verdenking groot kind. Ik liep al bij de gyn omdat buik/kind 4 weken voorliep op groei. Na verschillende groei-echo's (die aangaven dat kind gemiddeld was ) die de gyn in twijfel trok is besloten o in te leiden bij 38 weken.

Gyn had gelijk, hij was idd groot

Beide kinderen hebben op de couv.afd. gelegen, dat was pas gek; mijn enorma's tussen de kruimeltjes. Ik hoefde nooit te zoeken
quote:Lilith schreef op 16 augustus 2008 @ 02:08:

elke bevalling is anders volgens mij.

bij de eerste (41 weken) ben ik overal doorheen geslapen en werd ik wakker met persweeen.

binnen een half uur was ze er.

Dat lijkt me echt super raar! Was je niet helemaal in shock dat je van niks binnen een half uur zomaar een kind kreeg???

Pijnvrij lijkt me wel fijn. Tips ?
Bij beide bevallingen heel snelle ontsluiting. Bij mijn oudste heb ik heel lang geperst, van eerste persdrang die ik voelde tot geboorte 3,5 uur en met handmatig oprekken bekkenbodemspier (au!) door verloskundige, blaascatheter om blaas zo leeg mogelijk te maken, knip en meeduwen toch nog thuis geboren. Het waren - wist ik na mijn tweede bevalling - heel oppervlakkige persweeën die ik bij de eerste had en ook met lange pauzes ertussen.

Bij tweede dus ook weer supersnelle ontsluiting, krap 2 uur, en persen? Nauwelijks. Mijn baarmoeder 'dacht' overduidelijk: maar dit doen we deze keer héél anders. Mijn zoontje had in één of twee persweeën geboren kunnen worden, omdat de verloskundige me liet zuchten tegen uitscheuren werden het er drie. Binnen 3 minuten. Ik hoefde zelf ook niet mee te persen, geen enkele kracht te zetten, dat deed mijn baarmoeder buiten mij om. Een bizarre ervaring, heel anders dan bij de eerste. En wat was ik opgelucht dat ik er zo makkelijk vanaf gekomen was!

xx lisa.
Dochter woog 3190 gram met precies 40 weken. Zoon woog 4010 met 40 weken en 4 dagen. Als die trend zich doorzet naar een derde wordt die 10 pond. Oh joy
quote:intiem schreef op 16 augustus 2008 @ 10:39:

[...]

Dat lijkt me echt super raar! Was je niet helemaal in shock dat je van niks binnen een half uur zomaar een kind kreeg???

Pijnvrij lijkt me wel fijn. Tips ?

mn man was meer van slag dan ik was.

op zo'n moment denk je toch al aan weinig :-)

de avond daarvoor hadden we wel de verloskundige gebeld, was de eerste dus het kon nog wel een hele dag duren.

gewoon gaan slapen dus.

mn man wel een halve hernia getrapt in mn slaap toen ik blijkbaar in een wee in 1 klap mn knieen in zn onderrug klapte :-S

het was gewoon dikke mazzel.

wist wel meteen dat een eventuele 2e het alleen maar erger kon worden :-)
eerste geboren met 38.1 weken 3016 gram

tweede geboren met 39.1 weken 3620 gram

derde geboren met 39.1 weken en 3960 gram

Hier worden ze dus elke keer bijna een halve kilo zwaarder.
Bij mij waren ze bijna hetzelfde...dwz eerst braken de vliezen, bij de eerste was het kind er na 4 uur.....bij de tweede duurde het 2 uur. Eerste woog 3140 en de tweede was 3300. Er zat precies 2 jaar tussen de kindjes.
Mijn eerste bevalling duurde bijna 50 uur (vanaf de allereerste wee gerekend) en ik moest 1 1/2 uur persen voor onze dochter er was (8 1/2 pond)

Mijn tweede bevalling duurde vanaf de allereerste wee 'maar' 10 uur, waarvan 5 minuten geperst. En nog wel een 9 ponder!

Mijn derde bevalling duurde nog korter, maar ik had wel al weken last van voorweeen die niks deden. Deze duurde ongeveer 4 uur waarvan slechts 1 minuutje persen. En het was een 8 ponder.

Alle drie de keren begon het met weeen en werden de vliezen gebroken door de verloskundige. En ik was ook bij alle drie ruim over tijd: 1 week, 12 dagen en 9 dagen.

Nu ben ik zwanger van de vierde, ik moet ongeveer nog 10 weken en ik ben heel erg benieuwd hoe deze bevalling zal verlopen.Ik ga er vanuit dat ik weer overtijd zal zijn en van een flinke baby zal bevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven