Werk & Studie alle pijlers

Triest LinkedIn-profiel

28-03-2015 01:03 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn baan kwijtgeraakt. Inmiddels ben ik druk met solliciteren en ik heb een loopbaancoach ingeschakeld. Die hamert op een LinkedIn-profiel, iets waar ik me lang tegen heb verzet maar waarvan ik nu wel inzie dat ik er eigenlijk niet omheen kan. Zeker omdat ik meer kans denk te maken met open sollicitaties (en er daardoor hopelijk meer op mijn profiel wordt gekeken).

Ik ben nogal op een nare manier weggegaan (iets met sexuele intimidatie, buiten mijn schuld, maar wel met grote gevolgen voor mij) en mijn zakelijke netwerk bestaat alleen maar uit de mensen die ik via mijn baas ken en die kan ik dus niet meer benaderen. Contacten moeten dus allemaal uit mijn sociale netwerk komen.

Waar mijn coach al snel achter kwam, is dat ik mijn hele leven al voor mensen invul dat ze niet op me zitten te wachten. Omdat ik nu mensen niet durf uit te nodigen voor LinkedIn. Het voelt zo kwetsbaar en zo doorzichtig, ik 'moet’ iets van ze nu ik werkeloos ben geworden. Een sociaal netwerk hebben is voor mij niet weggelegd, ik ben niet leuk genoeg – dat is mijn gedachte. Mijn hele leven heb ik altijd en overal gedacht: "Ok, zij hebben nu plezier met elkaar, maar ik ga straks toch weer lekker naar huis”. Mijn ouders hadden/hebben zelf ook geen vrienden. Vrienden hebben is een status, ofwel: je bent kennelijk een leuk (of belangrijk) iemand als mensen met jou willen omgaan/linken. En ik heb die opvatting en het bijbehorende gedrag overgenomen. Mijn coach heeft er best moeite mee om me van dat hardnekkige idee/gevoel af te helpen. Het zit best diep. (Idem dito met het werkeloos zijn, dat dat niets over mijn persoon zegt of wat een loser ik zou zijn.) En het lastige is, probeer het nu nog maar eens om te buigen als anderen je kennen als ontoegankelijk weinig initiatief-nemend iemand. (Ik ben er wel mee aan de slag trouwens, ik doe sinds kort een teamsport en plan bewust dingen waar ik nieuwe mensen ontmoet. En ik dwing mezelf om elke dag ergens iemand aan te spreken voor een small-talk-praatje).

Maar ondertussen staat het ontzettend triest dat ik maar iets van 25 contacten heb op mijn LinkedIn-profiel… en geen idee hoe ik dat verder nog kan uitbouwen. Ik ken wel iets meer mensen dan 25, maar niet iedereen heeft LinkedIn. Of ze hebben het wel maar mijn verzoek niet geaccepteerd. Of mijn verzoek nog niet bekeken, geen idee. Misschien ook omdat ik niet interessant ben of toch weinig contacten heb (maar je moet ergens beginnen!). Misschien dat mensen al hun contacten allang verzameld hebben. In ieder geval: het voelt verschrikkelijk. Het was al een grote stap voor mij om die vage kennis een verzoek te sturen en dan wordt dat ook nog afgewezen. Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik een acceptabel aantal contacten verzamel… (rond de 100 is prima)?
Ik vind ook al die opties dat je kunt zien wie jouw profiel heeft bekeken (en andersom), en dat iedereen een bericht krijgt als je wat aanpast niet prettig. (Ik kwam er pas laat achter dat dat gebeurde en dat je het ook uit kon zetten.) Beetje als de last seen en vinkjes van whatsapp.
.
quote:impala schreef op 28 maart 2015 @ 09:54:

[...]

Ik heb het wel nodig (denk ik), omdat ik een andere baan wil.

Mijn mening/ervaring, voor wat die waard is: zorg voor een goed profiel op LinkedIn, en boor je netwerk aan. LinkedIn heeft daarbij geen enkel nut als je je netwerk de afgelopen jaren niet al in LinkedIn hebt geregistreerd.

En gezien wat je hier vertelt zou ik meer investeren in je persoonlijke skills, communicatie en netwerken dus, dan in LinkedIn.

Een tijdje terug was er een viva-forum-sollicitanten-dag. Dat soort activiteiten zijn imho nuttiger dan nu heel snel je contactenlijst vullen.
Bedrijven kunnen op Facebook al fake likes van fake contacten kopen, gegenereerd door een programma, wellicht gebeurt dat ook al op Linkedin haha.
quote:TheHorseWithNoName schreef op 28 maart 2015 @ 09:54:

[...]

LinkedIn is een tool. LinkedIn is niet hetzelfde als netwerken.

En naar mijn ervaring: netwerken is niet "halen en brengen", maar "brengen, en na een tijdje zal je zien dat anderen ook naar jou brengen"

Ja, eens met allebei! Daarom zei ik ook: ga gewoon het netwerk dat je hebt al gebruiken in plaats van je blind staren op hoe je LI er uit zou moeten zien.

Dat brengen doe ik alleen als ik het niet erg vind om het ook als verlies te lijden zeg maar en als het ook oprecht is. Niet dat iemand een vacture of conferentie doorsturen nou zoveel investering is..:)(weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Zocher en Impala, zijn er congressen in jullie vakgebied? Dat vind ik een fijne manier om nieuwe werkgerelateerde contacten te leggen.
quote:strikjemetstippels schreef op 28 maart 2015 @ 09:58:

Overigens heb ik veel Linkedin profielen bekeken van mensen die ik ken, en zeker 90% daar van kon ik erg om lachen, als in men klopt de prestaties wel heel erg op. Buiten de range van 5% opklopperij waar van velen in hun CV gebruik maken, that is.Dat dus ja, Ik heb helemaal geen zin om daaraan mee te doen.
.
quote:Rubber_Ducky schreef op 28 maart 2015 @ 10:01:

Zocher en Impala, zijn er congressen in jullie vakgebied? Dat vind ik een fijne manier om nieuwe werkgerelateerde contacten te leggen.Nee.
.
quote:TheHorseWithNoName schreef op 28 maart 2015 @ 09:59:

[...]

Mijn mening/ervaring, voor wat die waard is: zorg voor een goed profiel op LinkedIn, en boor je netwerk aan. LinkedIn heeft daarbij geen enkel nut als je je netwerk de afgelopen jaren niet al in LinkedIn hebt geregistreerd.

En gezien wat je hier vertelt zou ik meer investeren in je persoonlijke skills, communicatie en netwerken dus, dan in LinkedIn.

Een tijdje terug was er een viva-forum-sollicitanten-dag. Dat soort activiteiten zijn imho nuttiger dan nu heel snel je contactenlijst vullen.Ja, dat heb ik gezien maar helaas te laat want dat leek me idd erg leuk en nuttig.
.
quote:boebezoebe schreef op 28 maart 2015 @ 10:00:

[...]

Ja, eens met allebei! Daarom zei ik ook: ga gewoon het netwerk dat je hebt al gebruiken in plaats van je blind staren op hoe je LI er uit zou moeten zien.

Dat brengen doe ik alleen als ik het niet erg vind om het ook als verlies te lijden zeg maar en als het ook oprecht is. Niet dat iemand een vacture of conferentie doorsturen nou zoveel investering is..:)(weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven)

We zijn het eens

Netwerken, dus brengen, moet je alleen doen met plezier. Als het een moetje is, werkt het niet.

En hoe hard ook, maar mensen die heel goed in hun vak zijn maar de sociale skills missen, die het niet leuk vinden om iets te brengen, die vinden dat eigenlijk hun technische vaardigheden voor zichzelf moeten spreken, die komen gewoon minder ver dan mensen die die skills wel hebben. Zelfs als die minder technisch goed zijn.
quote:impala schreef op 28 maart 2015 @ 10:03:

[...]

Ja, dat heb ik gezien maar helaas te laat want dat leek me idd erg leuk en nuttig.Neem initiatief voor een vervolg, en ik weet zeker dat de organisatoren van toen het opnieuw willen doen.
quote:TheHorseWithNoName schreef op 28 maart 2015 @ 10:04:

[...]

En hoe hard ook, maar mensen die heel goed in hun vak zijn maar de sociale skills missen, die het niet leuk vinden om iets te brengen, die vinden dat eigenlijk hun technische vaardigheden voor zichzelf moeten spreken, die komen gewoon minder ver dan mensen die die skills wel hebben. Zelfs als die minder technisch goed zijn.Ja, dat is waar. Wel frustrerend. In een concrete werksituatie heb ik trouwens prima sociale vaardigheden en stel ik me ook niet te bescheiden op. Het gaat echt om 'jezelf in de etalage zetten' op LinkedIn.
.
quote:TheHorseWithNoName schreef op 28 maart 2015 @ 10:05:

[...]

Neem initiatief voor een vervolg, en ik weet zeker dat de organisatoren van toen het opnieuw willen doen.Dat was toch Eldorado en die is op anoniem?
.
Ik ga ff sporten, lees later weer mee.
.

[...]

We zijn het eens

Netwerken, dus brengen, moet je alleen doen met plezier. Als het een moetje is, werkt het niet.

En hoe hard ook, maar mensen die heel goed in hun vak zijn maar de sociale skills missen, die het niet leuk vinden om iets te brengen, die vinden dat eigenlijk hun technische vaardigheden voor zichzelf moeten spreken, die komen gewoon minder ver dan mensen die die skills wel hebben. Zelfs als die minder technisch goed zijn.

ik denk ook dat dat niet goed op school en universiteit geleerd wordt. Nu komt ik uit een heel specifieke sector hoor, maar als je nog studeert is het: hoe beter je antwoord geeft op vragen, hoe hoger je cijfer. en als impliciet leerdoel was er wel 'leren samenwerken' en je kreeg ook wel een deel van je cijfer voor presentatie, maar echt netwerken, daar had niemand het over (omdat het ook iets is wat professoren niet op dezelfde manier hoeven te doen als het gros van de studenten later die bij hen afstudeert). Als dat soort mensen op de arbeidsmarkt komen is vaak nog steeds het idee: als ik het maar goed genoeg doe, dan wordt ik daar wel voor beloond (met kansen, ipv een hoog cijfer). Wat maar deels waar is.

Ik heb zelf het geluk (volgens mij) dat het bij mij redelijk vanzelf komt (ik vind het ook leuk anderen te helpen met iets dat ik weet), maar ook ik heb de afgelopen jaren nog dat 'als mijn werk maar goed genoeg is,dan komen de hoge cijfers/kansen vanzelf wel' moeten laten gaan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Impala, je hoeft toch ook niet mee te doen? Er is een groot verschil tussen jezelf goed presenteren en je eigen prestaties opkloppen. Je kunt eerlijk en authentiek blijven, maar wel een goed profiel hebben.

Ik had eerst een heel kaal profiel. Ik dacht 'ja maar dit zijn toch mijn banen, diploma's en cursussen, dus wat kan ik in hemelsnaam nog méér vertellen?' Mijn man heeft mij toen geholpen door mij in word te laten noteren wat ik precies voor werkzaamheden doe en gedaan heb. Na dat een paar dagen gesudderd te laten hebben, had ik een goed verhaal.

Ik ben ook geen blaaskaak, maar iemand die inhoudelijk heel goed is. Dit straalt van mijn profiel af en zo wil ik het ook.

Zijn er ook geen cursussen in jouw vakgebied?
quote:impala schreef op 28 maart 2015 @ 10:07:

[...]

Ja, dat is waar. Wel frustrerend. In een concrete werksituatie heb ik trouwens prima sociale vaardigheden en stel ik me ook niet te bescheiden op. Het gaat echt om 'jezelf in de etalage zetten' op LinkedIn.Ik ken de frustratie, geloof me. Jezelf in de etalage zetten is lastig voor veel mensen, ik ben zelf een van die mensen. Maar wat misschien veel makkelijker is, dat vond ik tenminste wel, is niet "jezelf in de etalage zetten" maar "uitdelen van je kennis en ervaring". Klinkt arrogant, weet ik, en daar moet je je overheen zetten. Maar het is wel makkelijker, je voelt je geen gebruikte-auto-verkoper meer, je brengt gewoon wat je te bieden hebt.
quote:impala schreef op 28 maart 2015 @ 10:08:

[...]

Dat was toch Eldorado en die is op anoniem?Eldorado (mooie western, met veel paarden in de woestijn enzo) was de initiatiefnemer, maar er waren drie organisatoren. Als jij het initiatief neemt, weet ik zeker dat die organisatoren hun ervaring graag beschikbaar stellen.
Het lijkt wel alsof linkedin de enige manier is om een baan te vinden. Waarom jezelf zoveel druk opleggen om maar meer contacten te hebben alsof dat garantie is voor het wel vinden van een baan. Tuurlijk kan het helpen maar laat die druk beetje los. Kan me niet voorstellen dat een potentiele werkgever afhaakt om je uit te nodigen omdat je maar 25 contacten hebt

[...]

We zijn het eens

En hoe hard ook, maar mensen die heel goed in hun vak zijn maar de sociale skills missen, die het niet leuk vinden om iets te brengen, die vinden dat eigenlijk hun technische vaardigheden voor zichzelf moeten spreken, die komen gewoon minder ver dan mensen die die skills wel hebben. Zelfs als die minder technisch goed zijn.Wellicht in jouw branche nog, maar binnen de IT branch is dat gelukkig achterhaald.
quote:boebezoebe schreef op 28 maart 2015 @ 10:11:

[...]

ik denk ook dat dat niet goed op school en universiteit geleerd wordt. Nu komt ik uit een heel specifieke sector hoor, maar als je nog studeert is het: hoe beter je antwoord geeft op vragen, hoe hoger je cijfer. en als impliciet leerdoel was er wel 'leren samenwerken' en je kreeg ook wel een deel van je cijfer voor presentatie, maar echt netwerken, daar had niemand het over (omdat het ook iets is wat professoren niet op dezelfde manier hoeven te doen als het gros van de studenten later die bij hen afstudeert). Als dat soort mensen op de arbeidsmarkt komen is vaak nog steeds het idee: als ik het maar goed genoeg doe, dan wordt ik daar wel voor beloond (met kansen, ipv een hoog cijfer). Wat maar deels waar is.

Ik heb zelf het geluk (volgens mij) dat het bij mij redelijk vanzelf komt (ik vind het ook leuk anderen te helpen met iets dat ik weet), maar ook ik heb de afgelopen jaren nog dat 'als mijn werk maar goed genoeg is,dan komen de hoge cijfers/kansen vanzelf wel' moeten laten gaan.Ik heb het geluk gehad dat ik mijn vak voornamelijk geleerd heb door deeltijdstudie en vooral door werken voor een nogal enorme angelsaxische consultancy. Daar leerde je wel wat de waarde is van inhoud die niemand ziet: nul komma nul.
quote:tampontouwtje schreef op 28 maart 2015 @ 10:14:

[...]

Wellicht in jouw branche nog, maar binnen de IT branch is dat gelukkig achterhaald. laat ik daar maar geen antwoord op geven dan.
Verder misschien ook minder advies aannemen van coaches wbt solliciteren, maar eerder van mensen die een baan hebben zoals jij die zou willen .Vraag hén hoe ze er aan gekomen zijn. Zo'n coach (no offense) heeft misschien al jaren niet meer hoeven solliciteren, of kent jouw vakgebied helemaal niet.
quote:boebezoebe schreef op 28 maart 2015 @ 10:16:

Verder misschien ook minder advies aannemen van coaches wbt solliciteren, maar eerder van mensen die een baan hebben zoals jij die zou willen .Vraag hén hoe ze er aan gekomen zijn. Zo'n coach (no offense) heeft misschien al jaren niet meer hoeven solliciteren, of kent jouw vakgebied helemaal niet.Collega's die de banen hebben die jij zou willen, en werkgevers, PZ-mensen (ik noem maar eens een NummerZoveel en Tia Dalma hier) die gewoon in de praktijk staan en die graag mensen vooruit willen helpen. Niks mis met coaches, maar dat iemand zichzelf coach noemt en geld krijgt voor het bieden van hulp, is geen garantie op kwaliteit.
ff snel wat ik moet echt weg, Horse je hebt een pb...
.
Antwoord komt er aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven