Werk & Studie alle pijlers

Triest LinkedIn-profiel

28-03-2015 01:03 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn baan kwijtgeraakt. Inmiddels ben ik druk met solliciteren en ik heb een loopbaancoach ingeschakeld. Die hamert op een LinkedIn-profiel, iets waar ik me lang tegen heb verzet maar waarvan ik nu wel inzie dat ik er eigenlijk niet omheen kan. Zeker omdat ik meer kans denk te maken met open sollicitaties (en er daardoor hopelijk meer op mijn profiel wordt gekeken).

Ik ben nogal op een nare manier weggegaan (iets met sexuele intimidatie, buiten mijn schuld, maar wel met grote gevolgen voor mij) en mijn zakelijke netwerk bestaat alleen maar uit de mensen die ik via mijn baas ken en die kan ik dus niet meer benaderen. Contacten moeten dus allemaal uit mijn sociale netwerk komen.

Waar mijn coach al snel achter kwam, is dat ik mijn hele leven al voor mensen invul dat ze niet op me zitten te wachten. Omdat ik nu mensen niet durf uit te nodigen voor LinkedIn. Het voelt zo kwetsbaar en zo doorzichtig, ik 'moet’ iets van ze nu ik werkeloos ben geworden. Een sociaal netwerk hebben is voor mij niet weggelegd, ik ben niet leuk genoeg – dat is mijn gedachte. Mijn hele leven heb ik altijd en overal gedacht: "Ok, zij hebben nu plezier met elkaar, maar ik ga straks toch weer lekker naar huis”. Mijn ouders hadden/hebben zelf ook geen vrienden. Vrienden hebben is een status, ofwel: je bent kennelijk een leuk (of belangrijk) iemand als mensen met jou willen omgaan/linken. En ik heb die opvatting en het bijbehorende gedrag overgenomen. Mijn coach heeft er best moeite mee om me van dat hardnekkige idee/gevoel af te helpen. Het zit best diep. (Idem dito met het werkeloos zijn, dat dat niets over mijn persoon zegt of wat een loser ik zou zijn.) En het lastige is, probeer het nu nog maar eens om te buigen als anderen je kennen als ontoegankelijk weinig initiatief-nemend iemand. (Ik ben er wel mee aan de slag trouwens, ik doe sinds kort een teamsport en plan bewust dingen waar ik nieuwe mensen ontmoet. En ik dwing mezelf om elke dag ergens iemand aan te spreken voor een small-talk-praatje).

Maar ondertussen staat het ontzettend triest dat ik maar iets van 25 contacten heb op mijn LinkedIn-profiel… en geen idee hoe ik dat verder nog kan uitbouwen. Ik ken wel iets meer mensen dan 25, maar niet iedereen heeft LinkedIn. Of ze hebben het wel maar mijn verzoek niet geaccepteerd. Of mijn verzoek nog niet bekeken, geen idee. Misschien ook omdat ik niet interessant ben of toch weinig contacten heb (maar je moet ergens beginnen!). Misschien dat mensen al hun contacten allang verzameld hebben. In ieder geval: het voelt verschrikkelijk. Het was al een grote stap voor mij om die vage kennis een verzoek te sturen en dan wordt dat ook nog afgewezen. Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik een acceptabel aantal contacten verzamel… (rond de 100 is prima)?
Het handige van LinkedIn is, dat het geen sociaal netwerk is, maar een zakelijk netwerk.

Wat betekent, dat je niet alleen vrienden tussen je contacten hoeft te hebben, maar ook mensen met wie je zakelijk iets gemeen hebt of denkt te hebben. Of waar je iets van wilt, of die iets van jou willen. Recruiters bijvoorbeeld.

Die kun je zelf toevoegen, maar wat ik vooral merk is, dat wanneer je een duidelijk en volledig profiel hebt, ze je zelf benaderen.

En die hoeven jou dus niet in het echt te kennen.
De waarde zit 'm in de kracht van je cv, niet in het aantal contacten. Wat Soleil zegt, benader recruiters, detacheringsbureaus, kennissen van kennissen in de branche waar jij werk zoekt.
Mocht je gestudeerd hebben, dan zou ik zeker oud studiegenoten toevoegen. Grote kans dat er een aantal in hetzelfde werkveld zitten, is altijd handig om die aan je netwerk toe te voegen (zeker met vacatures).
Dat is wel een goeie tip inderdaad... recruiters etc. Zouden jullie iemand – die jullie niet kennen – accepteren, terwijl hij/zij wel in jullie branche zit?
Ik heb een MBO-opleiding gedaan, lang geleden. Met die mensen heb ik geen contact meer, maar een aantal heb ik wel uitnodigingen gestuurd. Die zijn van het voorbeeld dat ze me om de een of andere reden (nog) niet hebben geaccepteerd. Ja, in mijn hoofd gaat het dan flink tekeer: ze kennen me niet meer, ze denken 'wat moet die nou opeens van me', ze hadden een hekel aan me, ze denken niks aan me te hebben... allemaal negatieve gedachten, bah! :(
quote:Zocher schreef op 28 maart 2015 @ 01:20:

Dat is wel een goeie tip inderdaad... recruiters etc. Zouden jullie iemand – die jullie niet kennen – accepteren, terwijl hij/zij wel in jullie branche zit?

Ik check altijd wel even, wat de achtergrond is van diegene en waarom die me toevoegt.

Meestal ook even, of anderen in mijn netwerk hem of haar als contact hebben.

Als ik denk dat het een nuttig contact kan zijn, dan voeg ik hem/haar wel toe.

Er staat toch weinig persoonlijks op LinkedIn, dus ik heb niks te verbergen.
quote:Zocher schreef op 28 maart 2015 @ 01:24:

Ik heb een MBO-opleiding gedaan, lang geleden. Met die mensen heb ik geen contact meer, maar een aantal heb ik wel uitnodigingen gestuurd. Die zijn van het voorbeeld dat ze me om de een of andere reden (nog) niet hebben geaccepteerd. Ja, in mijn hoofd gaat het dan flink tekeer: ze kennen me niet meer, ze denken 'wat moet die nou opeens van me', ze hadden een hekel aan me, ze denken niks aan me te hebben... allemaal negatieve gedachten, bah! :(

Zoals gezegd, het is geen Facebook hè

Ik kijk niet elke dag op LinkedIn, dus het kan best even duren voordat ik iemands uitnodiging accepteer.

Bestaat er misschien ook een groep van je opleiding? Of eentje met oud-leerlingen? Dan kun je je daarbij aansluiten.

Er bestaan ook groepen van bedrijven die je misschien interessant vindt, of vakgebieden etc.

Even zoeken en dan kom je vast vanalles tegen.
Een niet-acceptatie is geen afwijzing van jou als persoon. Ja, er zitten mensen op Linkedin die statusgevoelig zijn en alleen super interessante, hooggeleerde, weledelgestrenge personen accepteren, die hebben het een beetje hoog in hun bol, daar moet je je niets van aantrekken. Ik accepteer wel mensen uit dezelfde branche zonder dat ik ze persoonlijk ken. Zeg er eerlijkheidshalve wel bij dat ik ze eerst google op 'echtheid'.
Ik voeg zelf ook niet iedereen toe. Zo wilde iemand die ik van het sporten kende mij toevoegen maar ik had hem echt al jaren niet meer gesproken dus ik had zoiets van "waarom wil je mij toevoegen?! Wat kun jij voor mij betekenen?!". Ben er zelf ook nog niet echt uit hoe je linkedin het beste in kan zetten maar ik heb wel zoiets van ik wil gewoon de connecties met mensen die ik ken of waarvan ik weet dat ze mij verder zouden kunnen helpen. Heb er op facebook ook al een hekel aan, dat toevoegen om het toevoegen zodat je meer vrienden hebt.

Misschien zou je je oud klasgenoten anders kunnen benaderen zodat ze weten waarom je ze toe wilt voegen?
Draag iets bij aan discussiegroepen op jouw vakgebied. Goed voor je contacten en voor je ranking.
Hi Zocher,

Wat vervelend dat jouw negatieve gedachtes zo een loopje met je nemen.

Heb je naast een coach ook therapie om daar wat aan te doen? Heb je al eens gehoord van RET-therapie?

Okay en nu antwoord op jouw vraag. Zet in je Linkedinprofiel onder instellingen het zichtbaar maken voor anderen van jouw contacten uit. Voeg daarna mensen toe uit India, de Oekraine etc. Het valt mij op dat zij lukraak mensen uitnodigen aan hun profiel. Daar kan je in jouw geval gebruik van maken. Voor je het weet heb je een groot aantal connecties wat zichtbaar op jouw profiel verschijnt, zonder dat iemand ziet dat het geen close contacts zijn. Dat laatste is in dit geval wel belangrijk. Dus eerst bij je instellingen wijzigen dat niemand jouw contacten kan zien, alleen jijzelf.

Goed dat je zo je best doet voor het vinden van een nieuwe baan. Het lukt je vast!! Echt aan de slag gaan met een goede therapeut om die rare gedachten in je hoofd te stoppen. Je mag er zijn!!
Ik heb veel contacten op linkedin die ik in het echt nog nooit heb gezien. Vrienden heb ik er juist weer niet op, of ze moeten in het zelfde vakgebied werken als ik.

Wat je ook kan doen is als je iemand uit je vakgebied weet eens op zijn/haar profiel kijken, hoe heeft diegene dingen erop staat, welke contacten heeft hij, bij welke discussiegroepen zit hij aangesloten?

Sluit je idd aan bij discussiegroepen, daar lees je veel en zie je ook interessante contacten. Verder gewoon contacten van je oude werk toevoegen, heeft je oude baas niets mee te maken. En kan hij ook niet verbieden.

Let op dat je CV compleet is, dat je wat competenties benoemd, daar zijn toekomstige werkgevers dol op. Zo heb ikzelf laatst mijn cursus plannen in een speciaal programma erop gezet, wat een reacties ik hierop kreeg zeeg. Veel bedrijven mailden me.

Verder kijkt lang niet iedereen iedere dag op linkedin, dus een tijdje wachten op een reactie is niet gek hoor.

Succes! En vergeet niet, linkedin is geen sociaal maar een werkgerelateerd netwerk. Dus zet er niet op dat je naar de kroeg bent geweest en zet er ook een nette foto op.
In welk vakgebied zit je trouwens? Misschien zijn er hier wel mensen die je willen helpen door je toe te willednvoegen aan hun netwerk. Ik zit in de techniek, als jij dat ook zit, stuur me dan een pb, kan ik je wel helpen.
Voegen jullie echt mensen toe die je helemaal niet kent? (geen recruiters). Of oud klasgenoten van lang geleden waar je niks mee hebt? Ik reageer nooit op zulke verzoeken. Ik zie dat eigenlijk als een sneue poging om maar zoveel mogelijk contacten te verzamelen en vind het raar om mensen als contact te hebben die je nooit gesproken hebt of waar je niks mee hebt.

Ik worstel ook met LinkedIn. Ik vind het moeilijk om mijzelf zo in de etalage te zetten. En ik hou niet van populariteits wedstrijdjes, en zo voelt het wel een beetje. Ik heb bv ook geen facebook. Maar LinkedIn lijkt iets waar je niet onderuit kunt helaas. Helemaal in mijn vakgebied (communicatie/media).

Dus ik lees mee
.
LinkedIn is voor mij inderdaad puur functioneel. Dus ik heb daar ook connecties op met mensen die iets voor mij kunnen betekenen of ik voor hen, ook al ken ik ze niet.

Er zijn ook een hoop werkzoek groepen op linkedin, die mensen willen allemaal graag met je connecten omdat het voor hen ook belangrijk is om het netwerk uit te breiden. Daar hoef je dus niet bang te zijn om afgewezen te worden, want zij hebben jou ook nodig. In dit soort groepen kan je vaak in de discussie aangeven dat je wil connecten met andere groepsgenoten.
Nou lijkt me dat geen bijzonder goed idee om vooral recruiters te hebben op je linkedin? Tenzij dat een fikse minderheid is, of dat je beroep.

Voel ie niet afgewezen als vage kennissen je niet toevoegen. Dat is niet persoonlijk. Ik hou mijn profiel ook graag zuiver. Iedere andere vage kennis zou ook niet toegevoegd worden.

Zat mensen die dat trouwens wel doen. In welke branche zit je? Kijk daar en nodig gewoon uit. Er zijn altijd wel mensen die wel toevoegen uit dezelfde branche.
oh ik heb duidelijk een trend gemist,

ik heb geen linked en ook niet nodig voor mijn werk en zeker geen plannen om dat op te starten, maar ik krijg wel telkens mailtjes van mensen die me willen toevoegen. Dat zijn geen vage kennissen maar mensen die ik best goed ken maar ik dacht dat ik per ongeluk ( dus zonder hun medeweten ) gespamt werd dus heb die mails gewoon gedelete.
quote:impala schreef op 28 maart 2015 @ 07:07:

Voegen jullie echt mensen toe die je helemaal niet kent? (geen recruiters). Of oud klasgenoten van lang geleden waar je niks mee hebt? Ik reageer nooit op zulke verzoeken. Ik zie dat eigenlijk als een sneue poging om maar zoveel mogelijk contacten te verzamelen en vind het raar om mensen als contact te hebben die je nooit gesproken hebt of waar je niks mee hebt.

Ik worstel ook met LinkedIn. Ik vind het moeilijk om mijzelf zo in de etalage te zetten. En ik hou niet van populariteits wedstrijdjes, en zo voelt het wel een beetje. Ik heb bv ook geen facebook. Maar LinkedIn lijkt iets waar je niet onderuit kunt helaas. Helemaal in mijn vakgebied (communicatie/media).

Dus ik lees mee

Ik doe dat wel en niet omdat ik zoveel mogelijk connecties wil hebben, maar omdat ik dan denk dat dat contact in de toekomst wellicht nog nuttig kan zijn.

TO: doe mee aan discussies of open er zelf 1. Zo heb ik eens een sollicitatie versierd bij iemand die mij benaderde naar aanleiding van mijn discussie/vraag.
LinkedIn is geen Facebook he? Dus je hoeft helemaal geen vrienden te zijn, dat soort gedoe is voor Facebook. En idd, CV, en deelnemen aan discussies binnen he vakgebied. Er bestaan vaak ook groepen waarbij je je kunt aansluiten om lekker over je vakgebied te discussiëren. Zo heb ik ook wel eens een baan aangeboden gekregen. Succes en laat dat hele vriendjes-idee los.
Een contactenlijst met hoofdzakelijk recruiters zou ik persoonlijk wat sneu vinden. Maar aan de andere kant, kijken mensen nu echt naar je contacten om je cv op waarde te schatten? Kan het me nauwelijks voorstellen.

Je kan linkedin gebruiken zoals je wil he. Voor mij is het een soort adresboekje, dus iedereen die ik wel eens ben tegengekomen gaat er in. Verder iedereen die mij een verzoek stuurt waarbij ik op een of andere manier weet wie het is. Totale onbekenden weiger ik, maar ik vind het niet nodig om iemand door en door te kennen.

De vraag "kan deze persoon iets voor me doen" zou ik erg kortzichtig vinden.

Ik denk overigens dat de netwerk-waarde van LinkedIn vaak wat overschat wordt. Ik heb op dit moment pakweg 700 contacten, en ik geloof niet dat me dat nu zoveel meer oplevert dan wanneer ik ze niet had. Mensen uit mijn netwerk hebben LinkedIn niet nodig om me te vinden.

Ik vind de profielen veruit het nuttigst. Als ik iemand ontmoet, dan kijk ik vooraf even op LinkedIn om een idee te krijgen wie het is. Ik merk dat opdrachtgevers, werkgevers en andere zakelijke contacten dat allemaal doen.

Ook wel nuttig vind ik de recommendations. Hoewel je weet dat je nooit de negatieve dingen hoort, het feit dat iemand de moeite neemt om er een te schrijven zegt me wel iets. Totaal nutteloos vind ik dan weer de endorsements. Die gaan veelal totaal nergens over, en ze zijn zo makkelijk toe te kennen dat het ook echt niets betekent.

Een leeg cv/profiel lijkt me dus problematischer dan een lege contactenlijst. Dat mensen je niet accepteren kan goed betekenen dat je ze gewoon niet genoeg kent, of het te lang geleden is dat ze iets met je te maken hebben gehad.

En zie niet over het hoofd dat veel mensen nogal neerkijken op wat ze niet kennen of begrijpen. Je ziet dat in dit topic al terug: mensen die serieus met hun netwerk omgaan zouden het hoog in de bol hebben. Als je veel van dat soort types uitnodigt, zal je ook nogal wat afwijzingen krijgen. Dat zegt dan toch meer over die ander dan over jou.
quote:absor schreef op 28 maart 2015 @ 08:22:

oh ik heb duidelijk een trend gemist,

ik heb geen linked en ook niet nodig voor mijn werk en zeker geen plannen om dat op te starten, maar ik krijg wel telkens mailtjes van mensen die me willen toevoegen. Dat zijn geen vage kennissen maar mensen die ik best goed ken maar ik dacht dat ik per ongeluk ( dus zonder hun medeweten ) gespamt werd dus heb die mails gewoon gedelete.

Die mailtjes kunnen ook automatisch verstuurd zijn doordat iemand bijvoorbeeld de app op zijn telefoon

heeft geïnstalleerd en deze heeft gekoppeld aan het adresboek. Dus helemaal bewust zijn die mails niet altijd verstuurd, hoor.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Oh en de tip om oekraieners toe te voegen, en je contacten onzichtbaar te maken? Een recruiter of een werkgever is wel een extreme doos als hij je aantal contacten relevant vindt.
quote:DG2015 schreef op 28 maart 2015 @ 09:14:

[...]

Die mailtjes kunnen ook automatisch verstuurd zijn doordat iemand bijvoorbeeld de app op zijn telefoon

heeft geïnstalleerd en deze heeft gekoppeld aan het adresboek. Dus helemaal bewust zijn die mails niet altijd verstuurd, hoor.LnkedIn verstuurt die berichten uitsluitend als je daar actief opdracht toe geeft.
Je moet niet vanuit je zelf redeneren bij LinkedIn: het is voor veel mensen juist een kick om zoveel mensen in hun bestand te hebben! Dan gaan ze helemaal niet kijken hoe cool je wel of niet bent.

Ik zou het eerder bij groepen zoeken. Geef aan dat je graag je netwerk uitbreidt en help andere mensen als zij vragen hebben.

Ik herken het wel hoor; mijn ouders gingen eigenlijk ook alleen met familie om. Daarbuiten hadden ze alleen zakelijke relaties, maar die zagen niet hoe ze echt waren, want dat hielden ze wel verborgen. We zijn die kennissen en zakenrelaties nu alleen al heel snel vrienden gaan noemen. Ik vind iemand pas een vriend als ik er een hotelkamer mee zou delen of weet hoe zijn ouders heetten en die ook al ontmoet heb. Niet iemand die ik drie keer kort heb gesproken op een borrel of verjaardag...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven