Last van rokende buurvrouw..

31-03-2015 19:09 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Ik woon al meer dan 3 jaar in deze flat samen met mijn vriend en nooit last gehad van buren tot 2 maanden geleden. Sinds 2 maanden geleden is er 2 etages onder ons een mevrouw komen wonen.

Zij rookt nogal veel en dat doet ze allemaal op haar balkon (soms 2 sigaretten achter elkaar).

Wij kunnen in onze woonkamer geen raam meer openzetten want anders zitten wij de hele dag in de rook van haar. Raampjes maar preventief dicht gedaan en op de slaapkamer het bovenraampje open gedaan (er moet een raam open want het is een oude woning met afzuiging want anders gaat de boel fluiten omdat het vacuum trekt dus geen sleufjes in de muur). Wij hebben haar vriendelijk hierop aangesproken en of ze niet af en toe een sigaret bij de voordeur zou willen roken (de galerij). Hier ging ze vol tegen in, in het mom van: ''het is mijn balkon en ik rook waar ik wil''. Uiteraard is dit begrijpelijk en snappen wij dit ook wel maar de manier waarop. Je kan ook een beetje meer buurvriendelijk zijn en je wat meer aanpassen maar dat zat er bij haar totaal niet in. Sta ik hier nog ergens in mijn recht of moet ik dit gewoon maar accepteren en hopen dat ze over een tijd binnen gaat roken?
iloveyouthemost wijzigde dit bericht op 25-09-2018 19:15
1.70% gewijzigd
De tip van BGB (ventilator voor raam of als het de luchtroosters boven de ramen betreft zo'n ouderwetse plafondventilator) werkt nog het beste.

In een grijs verleden hadden wij een onderbuurman die iedere avond, ongeacht seizoen of weer, zijn halve kilo vlees wilde cremeren op zijn BBQ. Zonder overdrijven: de slaapkamer stond echt blauw van de rook. Onze directe buren hadden hem al een elektrische BBQ cadeau gedaan maar dat gaf schijnbaar niet die authentieke doorrookte smaak. Op advies van iemand de glasgordijnen weggehaald (ging de geur echt intrekken) en vervangen door lamellen en een plafondventilator. Dat hielp echt enorm.

Ik denk dat een roker niet in staat is zulke compacte wolken te produceren tenzij ze met tien man aan de zware van Nelle shag zitten en tegelijkertijd roken. Jij zit nog een verdieping hoger. Dus de ventilator zal in jouw geval denk ik voldoende werken.

Stank werkt net zoals geluidsoverlast, ieder ding gaat opvallen en is weer een irritatiefactor.
quote:Dickie_Greenleaf schreef op 31 maart 2015 @ 20:20:

[...]

Jeetje wat een gunst. In plaats van hun naasten kanker te geven, geven ze het nu aan de buren.

Wees blij dat ze in ieder geval de moeite nemen om naar buiten te gaan voor hun sigaretje. Met de nadruk op sigaretJE, want zo 'n staafje is in een paar minuten al opgerookt en de rook stinkt, dat klopt, maar vervliegt ook vrij gauw in de buitenlucht.

Ik denk dat met je fiets achter een bus of auto staan voor een stoplicht in de stad slechter voor je gezondheid is dan een roker in zijn/haar eigen tuin.
Het slaat niet op Nederland, maar in Duitsland zijn al huurders uit hun huis gezet, omdat ze rookten en de buren daar last van hadden en het in muren en plafonds trekt. In januari is er nog een oordeel van de rechter geweest dat buren verplicht kunnen worden op bepaalde tijden te roken op hun balkon, zodat er rookvrije tijden zijn. Nogmaals, dit is allemaal niet in Nederland, maar toont wel aan dat TO het niet zomaar hoeft te pikken. Ik vind het ook heel redelijk dat er perken gesteld kunnen worden. Op het station word je beschermd, in clubs en op het werk, maar in je eigen huis kun je niet rookvrij zitten. Dat is toch gek?
quote:absor schreef op 31 maart 2015 @ 20:30:

ja je verliest inkomsten bij de accijns maar bespaart weer op zorgkosten, de gemiddelde longkanker en longemfyseem patiënt kost klauwen met geld.

Aan de andere kant...mensen die oud worden kosten ook weer heel veel geld....wat dat betreft is vroeger dood kostenbesparend, als er maar geen dure chronische ziekte aan vooraf gaat.

De echte win-win is dat mensen wél blijven roken, maar zich bij ziekte niet laten behandelen.

Maar wat doen we dan met de zieke die longkanker hebben gekregen van het meeroken?

OT: lastig verhaal TO. Ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van de rook die jouw flatje in komt. Zit haar 'man' 'kind' of wat dan ook rookvrij, zit jij in de rook. Ik weet niet of het werkt maar zou je een vochtige handdoek voor het openstaande raampje kunnen spannen, zodat de rook wordt opgevangen?
quote:feow schreef op 31 maart 2015 @ 20:34:

[...]

Vooruit dan maar. Omdat jij het zegt!Ik heb het ook maar gejat
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:kerol schreef op 31 maart 2015 @ 19:33:

De rokers worden ook werkelijk steeds verder in het verdomhoekje gedrukt he.

Sta je al buiten in de kou te ruiken, wordt je nog naar elders gestuurd ook.

Echt, ik rook al jaren nergens meer binnen en volg netjes alle regels, maar nog zijn er altijd onverdraagzame mensen als TO die in woord en gebaar hun afkeer moeten laten blijken. Hoe verder de rokers uit het openbare leven worden geduwd, hoe kleiner de tolerantie bij de haters lijkt wel.

Shake hands: de laatsten der Mohikanen zijn wij, Kerol.

De winterharde verstokte paria's diehards?

Samen stoppen?

Wij dateren nog uit de tijd dat alles nog mocht en kon, ook in vliegtuig, de dokter rookte nog in zijn spreekkamer, de leraar aan zijn lessenaar, dat alles was doodnormaal.

Dat we nu beter weten à la.

Maar gaandeweg passen rokers zich meer en meer aan, dus hebben ook het idee dat ze al veel rekening houden met anderen.

Nu ben je nòg een "aso" als je rookt, voor sommigen.

Ook als je zorgt dat ze er geen last van hebben.

Of vinden ze het onbeleefd als die alarmbel in ons achterhoofd gaat om buiten in de regen en kou een shot te nemen, dus de gesprekspartner binnen achterlaat in zijn/haar eentje midden in een gesprek.

Zo kan je als roker eigenlijk het nooit goed doen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
To ik snap je wel hoor. Ik zit in precies dezelfde situatie; onderbuurvrouw woont alleen maar rookt toch altijd op haar balkon. Waarschijnlijk heeft ze ook geen zin in rook en stank in haar huis..

Vooral met het mooie weer vind ik het vervelend; raampje van de slaapkamer van mijn dochtertje kan dan echt niet open. Beetje raar idee om haar in rokerslucht te laten slapen.

Gelukkig hebben wij voor en achter een balkon dus ze wisselt nog weleens af. Ik zou in ieder geval nooit vragen of ze niet op het balkon wil roken.
quote:robland320 schreef op 31 maart 2015 @ 20:39:

de stront waait door de straten, moeders binden hun kinderen vast en ik ben in een uur de helft van mijn toch al niet uitbundige haardos verloren!!!! en juist deze dag, waarop je er godsonmogelijk last van hebt kunnen hebben, klaag jij over je op haar eigen balkon rokende buurvrouwtje??? bijzonder
quote:blablablablabla schreef op 31 maart 2015 @ 20:45:

Het slaat niet op Nederland, maar in Duitsland zijn al huurders uit hun huis gezet, omdat ze rookten en de buren daar last van hadden en het in muren en plafonds trekt. In januari is er nog een oordeel van de rechter geweest dat buren verplicht kunnen worden op bepaalde tijden te roken op hun balkon, zodat er rookvrije tijden zijn. Nogmaals, dit is allemaal niet in Nederland, maar toont wel aan dat TO het niet zomaar hoeft te pikken. Ik vind het ook heel redelijk dat er perken gesteld kunnen worden. Op het station word je beschermd, in clubs en op het werk, maar in je eigen huis kun je niet rookvrij zitten. Dat is toch gek?Dat is zeker gek inderdaad.
quote:blablablablabla schreef op 31 maart 2015 @ 20:45:

, maar in je eigen huis kun je niet rookvrij zitten. Dat is toch gek?Is toch net zo gek dat je niet eens in je eigen huis/ tuin of op je eigen balkon kunt roken, dan?
quote:Dickie_Greenleaf schreef op 31 maart 2015 @ 20:19:

[...]

Jij wil de geur en schadelijkheid van knoflook vergelijken met de rommel die van sigaretten afkomt? Volgens mij krijg ik van knoflook geen kanker.Echt wel, als je die laat aanbranden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 maart 2015 @ 20:52:

[...]

Is toch net zo gek dat je niet eens in je eigen huis/ tuin of op je eigen balkon kunt roken, dan?Dat vind ik dus ook. Al heb ik er last van, je kan het niet maken om mensen hierop aan te spreken.
quote:Keausje schreef op 31 maart 2015 @ 20:40:

[...]

Wees blij dat ze in ieder geval de moeite nemen om naar buiten te gaan voor hun sigaretje..

Waarom? Van mij mag elke roker in hun eigen huis gewoon binnen roken.

Ik vind het zo'n idiotie, dat je je meer zorgen maakt over wat rook in je huis doet dan wat het in je eigen longen veroorzaakt.
Vrouwtje of vrouwke is in onze buurt ook gewoon om te zeggen.

Daar bedoelen we niks raars of denigrerends mee.

Of "mijne mens" als je je man bedoelt.

En alles is hier "hij". Meisje, jongen, man, vrouw ...

Brabant dus :-)
quote:smulrol schreef op 31 maart 2015 @ 21:00:

[...]

Waarom? Van mij mag elke roker in hun eigen huis gewoon binnen roken.

Ik vind het zo'n idiotie, dat je je meer zorgen maakt over wat rook in je huis doet dan wat het in je eigen longen veroorzaakt.Als er meerdere mensen in dat huis zijn.
quote:Keausje schreef op 31 maart 2015 @ 21:05:

[...]

Als er meerdere mensen in dat huis zijn.Dan hoeven de buren toch nog niet steeds blij te zijn dat ze niet binnen rookt? zal mij een rotzorg zijn.
http://www.progenion.nl/shop/product/16 ... htreiniger
quote:Keausje schreef op 31 maart 2015 @ 21:05:

[...]

Als er meerdere mensen in dat huis zijn.Mijn buurvrouw woont alleen dus ze is blijkbaar bang voor zwarte ramen of muren maar haar longetjes mogen wel verkleuren.
quote:Suzy65 schreef op 31 maart 2015 @ 20:50:

Zo kan je als roker eigenlijk het nooit goed doen.Nou, gewoon stoppen dus met die gore rotzooi. Opgelost. Iedereen blij, jij gezond
quote:tikal schreef op 31 maart 2015 @ 21:04:

Vrouwtje of vrouwke is in onze buurt ook gewoon om te zeggen.

Daar bedoelen we niks raars of denigrerends mee.

Of "mijne mens" als je je man bedoelt.

En alles is hier "hij". Meisje, jongen, man, vrouw ...

Brabant dus :-)Handig om te weten.
https://progenion.wordpress.com/about/
quote:smulrol schreef op 31 maart 2015 @ 21:07:

[...]

Dan hoeven de buren toch nog niet steeds blij te zijn dat ze niet binnen rookt? zal mij een rotzorg zijn.

Gaat dit nog steeds over mijn mening w.b.t. de tolerantie van rokers?

Zoja, daar had ik het over rokers die buiten gaan roken om de niet rokers binnen niet tot last te zijn met hun gerook.
quote:yajes schreef op 31 maart 2015 @ 21:09:

[...]

Mijn buurvrouw woont alleen dus ze is blijkbaar bang voor zwarte ramen of muren maar haar longetjes mogen wel verkleuren.Zwart nog wel,tjonge..
quote:yajes schreef op 31 maart 2015 @ 21:09:

[...]

Mijn buurvrouw woont alleen dus ze is blijkbaar bang voor zwarte ramen of muren maar haar longetjes mogen wel verkleuren.Is het nationale verkleinwoordjesdag?

Het staat je buurvrouw vrij om buiten te roken om te voorkomen dat er nicotineluchtjes in haar gordijntjes of meubeltjes komt.
quote:Keausje schreef op 31 maart 2015 @ 21:15:

[...]

Gaat dit nog steeds over mijn mening w.b.t. de tolerantie van rokers?

Zoja, daar had ik het over rokers die buiten gaan roken om de niet rokers binnen niet tot last te zijn met hun gerook.

Jij rookt zeker zelf?

TO klaagt over het gerook van de buurvrouw op haar balkon, TO hoeft helemaal niet blij te zijn dat ze op haar balkon gaat roken. En wat jij in jouw huis doet moet je lekker zelf weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven