Nieuwe feestdagen

03-04-2015 15:39 79 berichten
Met Pasen in het vooruitzicht, zat ik onlangs te denken dat we best veel Christelijke feestdagen vieren. Ik heb er geen problemen mee, moge dat wel even duidelijk zijn. Ik hoor ieder jaar rond de ramadan en het suikerfeest dat moslims deze dagen ook graag als officiële feestdagen zouden zien. Natuurlijk kan je zo door blijven gaan en ieder geloof zijn dagen geven, maar uiteindelijk dacht ik: wat zouden nu nieuwe feestdagen kúnnen zijn als de regering morgen zou besluiten, jammer, maar we gaan het anders doen!

Zouden we de geboortes van wetenschapers vieren? Of op de meest depressieve dag van het jaar, die dan toch weer leuk wordt, want dan ben je heerlijk vrij! Dus, zou je die dag voor onze regering werken met welke feestdagen zou jij op de proppen komen?
Alle reacties Link kopieren
De maandag na het begin van de zomertijd, lekker een extra dagje wennen aan dat stomme uur.
Standaard vrij op je verjaardag, zonder zelf verlof te hoeven opnemen.
Begin van de zomer feestdag. De skandinaviers vieren midzomernacht ook, dat lijkt me leuk. Dus op 21 juni ofzo.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Ik zie veel meer in Bank Holidays, netjes verdeeld over het jaar. Voor de feestdagen van je religie kun je vakantiedagen inzetten, want om nou EN christelijke EN islamitische EN weet ik veel nog wat feestdagen als officiele feestdagen aan te merken wordt teveel, dan wordt er geen dag meer gewerkt.
Denk dat meerderheid van nederlanders tegen feestdagen van moslims zijn want dat vinden ze eng en past niet bij de moslim haat van tegenwoordig.
quote:Doreia schreef op 03 april 2015 @ 15:43:

Standaard vrij op je verjaardag, zonder zelf verlof te hoeven opnemen.Ja dat vind ik ook een goed idee.
Het maakt mij niet echt uit, als het er maar niet minder worden dan nu En geen dagen in de winter, dat vind ik zonde van mijn tijd.

Ik vind Koningsdag leuk en 5 mei (dan is er ook altijd veel te doen) mag van mij een jaarlijkse vrije dag worden. En doe dan maar de dag dat het zomer wordt erbij, 21 juni, de langste dag van het jaar. Daar wil ik wel extra van kunnen genieten!

Moslimfeestdagen als nationale feestdag vind ik onzin. Ik heb absoluut niets tegen moslims, begrijp me niet verkeerd, maar we hoeven ons niet met alles aan te passen. Als ze vrij willen, dan nemen ze zelf maar een extra dagje (of meerdere dagen) vrij. Er zijn ook best wat Chinezen in Westerse landen, maar we hoeven ook niet opeens het Chinese Nieuwjaar als vrije dag. Dat heeft niets met eng vinden te maken, ik ken behoolijk wat moslims en die vnd ik allsbehalve eng. Maar sommige dingen mogen van mij gewoon volgens onze eigen traditie blijven.
quote:Doreia schreef op 03 april 2015 @ 15:43:

Standaard vrij op je verjaardag, zonder zelf verlof te hoeven opnemen.

Oh nee, ik vind verjaardagen op het werk juist leuk. De hele dag thuis zitten terwijl anderen moeten werken is maar saai, er komt toch niemand op bezoek.

Op mijn werk krijg ik teminste een versierde stoel en felicitaties.
quote:erizo schreef op 03 april 2015 @ 15:43:

Ik zie veel meer in Bank Holidays, netjes verdeeld over het jaar. Voor de feestdagen van je religie kun je vakantiedagen inzetten, want om nou EN christelijke EN islamitische EN weet ik veel nog wat feestdagen als officiele feestdagen aan te merken wordt teveel, dan wordt er geen dag meer gewerkt.Ik ga eens Googlen op Bank Holidays, ben er niet bekend mee. Persoonlijk zou ik alle religieuze feestdagen met opname van eigen verlof doen en een paar modernere feestdagen nemen. Wel zou ik bevrijdingsdag als een feestdag willen zien. Je viert je vrijheid die dag en... je zit op kantoor. Heb ik altijd een beetje een maf idee gevonden.
Oh en liever vrije dagen op een "eerste maandag" of "laatste vrijdag" oid, zodat ze nooit in het midden van de week of, horror, in het weekend vallen
Het zou mij niet uitmaken welke dagen en welke achtergrond die vrije dagen hebben, maar zo af en toe dagen dat de meeste mensen vrij hebben, zoals nu met Pasen en Kerst, vind ik wel leuk.

Het draagt bij aan het natuurlijk ritme van het jaar of zo.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:fleetfox schreef op 03 april 2015 @ 15:48:

[...]

Ik ga eens Googlen op Bank Holidays, ben er niet bekend mee. Persoonlijk zou ik alle religieuze feestdagen met opname van eigen verlof doen en een paar modernere feestdagen nemen. Wel zou ik bevrijdingsdag als een feestdag willen zien. Je viert je vrijheid die dag en... je zit op kantoor. Heb ik altijd een beetje een maf idee gevonden.Net zo raar als vrij zijn op de dag van de arbeid doen we dus in Nederland lekker niet
quote:twerkqueen schreef op 03 april 2015 @ 15:43:

Denk dat meerderheid van nederlanders tegen feestdagen van moslims zijn want dat vinden ze eng en past niet bij de moslim haat van tegenwoordig.Genoeg hierover op de actueel pijler. Laten we het een beetje leuk houden.
Ikzelf ben ervoor om elke laatste vrijdag van de week betaald vrij te hebben.
Oh en ik wil vrij op Sinterklaas zodat ik genoeg tijd heb om mijn surprise af te maken.

En de dag na Koningsdag om uit te brakken.
Het zijn nationale feestdagen; Nederlandse feestdagen dus aangezien de natie Nederland is.
Darwin dag, op 12 februari.
quote:wat zouden nu nieuwe feestdagen kúnnen zijn als de regering morgen zou besluiten, jammer, maar we gaan het anders doen!Andere regering kiezen, indirect helaas.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Graag mind verplichte feestdagen en meer zelf in te vullen dagen.
Toen ik nog parttime werkte vond ik het altijd heel oneerlijk dat de meeste feestdagen op maandag vallen. Dat was 'mijn' vrije dag en dan had ineens iedereen hem. Voordeel was wel weer dat ik op jaarbasis niet in de min kwam qua werkbare uren dus niets hoefde in te halen.

Bij ons op het werk wordt nu wel eens gesproken over de verplichte vrije dagen na bijv. Hemelvaart of Koningsdag. Omdat we allemaal vanaf huis kunnen werken is het natuurlijk 'betuttelend' om verplicht vrij te laten nemen alleen omdat het gebouw dicht is.
In Nederland kennen we de christelijke feestdagen, bevrijdingsdag, koninginnedag, pardon, koningsdag, wie andere dagen vrij wil in verband met een andere religie moet zelf maar vrij nemen. Als ik naar een moslimland verhuis krijg ik ook geen vrije dagen met goede vrijdag, pasen, hemelvaartsdag, pinksteren of kerst, kom nou. Aanpassen of ophoepelen.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 03 april 2015 @ 16:16:

In Nederland kennen we de christelijke feestdagen, bevrijdingsdag, koninginnedag, pardon, koningsdag, wie andere dagen vrij wil in verband met een andere religie moet zelf maar vrij nemen. Als ik naar een moslimland verhuis krijg ik ook geen vrije dagen met goede vrijdag, pasen, hemelvaartsdag, pinksteren of kerst, kom nou. Aanpassen of ophoepelen. Ik walg van de uitspraak aanpassen of ophoepelen, je stemt zeker ook pvv
quote:twerkqueen schreef op 03 april 2015 @ 16:22:

[...]

Ik walg van de uitspraak aanpassen of ophoepelen, je stemt zeker ook pvvWat wil je daarmee zeggen?
[quote]MarianneDavids schreef op 03 april 2015 @ 16:16:

Aanpassen of ophoepelen.[/quote]

TO vraagt zich dit af er zijn geen moslims die roepen we moeten vrij hebben. Je kunt ook aangepast zijn ( wat dat ook inhoud want je doet het toch nooit goed genoeg )en een andere feestdag die niet nederlands is vieren. Verder kun je ophoepelen ook niet zeggen tegen mensen die hier geboren en getogen zijn en de nederlandse nationaliteit hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven