Nieuwe feestdagen
vrijdag 3 april 2015 om 15:39
Met Pasen in het vooruitzicht, zat ik onlangs te denken dat we best veel Christelijke feestdagen vieren. Ik heb er geen problemen mee, moge dat wel even duidelijk zijn. Ik hoor ieder jaar rond de ramadan en het suikerfeest dat moslims deze dagen ook graag als officiële feestdagen zouden zien. Natuurlijk kan je zo door blijven gaan en ieder geloof zijn dagen geven, maar uiteindelijk dacht ik: wat zouden nu nieuwe feestdagen kúnnen zijn als de regering morgen zou besluiten, jammer, maar we gaan het anders doen!
Zouden we de geboortes van wetenschapers vieren? Of op de meest depressieve dag van het jaar, die dan toch weer leuk wordt, want dan ben je heerlijk vrij! Dus, zou je die dag voor onze regering werken met welke feestdagen zou jij op de proppen komen?
Zouden we de geboortes van wetenschapers vieren? Of op de meest depressieve dag van het jaar, die dan toch weer leuk wordt, want dan ben je heerlijk vrij! Dus, zou je die dag voor onze regering werken met welke feestdagen zou jij op de proppen komen?
vrijdag 3 april 2015 om 17:02
vrijdag 3 april 2015 om 17:03
quote:malika88 schreef op 03 april 2015 @ 16:49:
[...]
Wat een bullshit! Men doet hier alsof de moslims massaal nederland overnemen en alle tradities. Wat is er veranderd want ik heb het niet meegekregen. En Nederland is multiculti of je het nou leuk vind of niet.Zit ik ernaast als ik vermoed dat jij in een dorpje woont?
[...]
Wat een bullshit! Men doet hier alsof de moslims massaal nederland overnemen en alle tradities. Wat is er veranderd want ik heb het niet meegekregen. En Nederland is multiculti of je het nou leuk vind of niet.Zit ik ernaast als ik vermoed dat jij in een dorpje woont?
verba volant, scripta manent.
vrijdag 3 april 2015 om 17:06
quote:MarianneDavids schreef op 03 april 2015 @ 16:45:
[...]
Niet nodig. Ik weet niet of je ooit geschiedenislessen en/of godsdienstlessen hebt gehad op school. Nederland is gebaseerd op het christendom, katholicisme en het jodendom plus nog een stel atheïsten zoals ondergetekende, de islam wijkt op ongelooflijk veel fronten af van onze normen en waarden maar ja, als je je daar nooit in hebt verdiept kun je dat natuurlijk ook niet weten.
Inderdaad, geschiedenis. Verleden.
Maar goed ik ben dan van een hele andere generatie dan jij. Dus misschien is jouw gedachtengang wat meer begrijpelijk in jouw eigen generatie.
Gelukkig zijn er evel mensen die wel de multicuturele kant van het land zien. Het land hoe het nu is.
Niet in het verleden blijven hangen. Daar wordt je alleen maar cinisch en keihard van.
[...]
Niet nodig. Ik weet niet of je ooit geschiedenislessen en/of godsdienstlessen hebt gehad op school. Nederland is gebaseerd op het christendom, katholicisme en het jodendom plus nog een stel atheïsten zoals ondergetekende, de islam wijkt op ongelooflijk veel fronten af van onze normen en waarden maar ja, als je je daar nooit in hebt verdiept kun je dat natuurlijk ook niet weten.
Inderdaad, geschiedenis. Verleden.
Maar goed ik ben dan van een hele andere generatie dan jij. Dus misschien is jouw gedachtengang wat meer begrijpelijk in jouw eigen generatie.
Gelukkig zijn er evel mensen die wel de multicuturele kant van het land zien. Het land hoe het nu is.
Niet in het verleden blijven hangen. Daar wordt je alleen maar cinisch en keihard van.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
vrijdag 3 april 2015 om 17:07
quote:MarianneDavids schreef op 03 april 2015 @ 17:02:
[...]
Ook tolerantie kent een grens.
Ben jij tolerant wanneer iemand met zijn tengels aan je kind zit? Wanneer een stomdronken chauffeur één van je geliefden doodrijdt?Het gaat over feestdagen MD, feestdagen, blije leuke dagen.
[...]
Ook tolerantie kent een grens.
Ben jij tolerant wanneer iemand met zijn tengels aan je kind zit? Wanneer een stomdronken chauffeur één van je geliefden doodrijdt?Het gaat over feestdagen MD, feestdagen, blije leuke dagen.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
vrijdag 3 april 2015 om 17:13
quote:_Doortje_ schreef op 03 april 2015 @ 16:34:
Ik ben voor een nationale feestweek in het voorjaar met muziek in de stad, theater, biertjes op het terras, sport en spel, vermaak voor jong en oud.
Ja een soort Carnaval met lekker weer. En zonder verkleedpartijtjes
Over Carnaval gesproken, ik zou dat hier boven de rivieren ook wel willen hebben!
Ik ben voor een nationale feestweek in het voorjaar met muziek in de stad, theater, biertjes op het terras, sport en spel, vermaak voor jong en oud.
Ja een soort Carnaval met lekker weer. En zonder verkleedpartijtjes
Over Carnaval gesproken, ik zou dat hier boven de rivieren ook wel willen hebben!
vrijdag 3 april 2015 om 17:16
vrijdag 3 april 2015 om 17:19
quote:lilalinda schreef op 03 april 2015 @ 17:16:
[...]
Ook vanuit mijn straat, vol Turken. mijn Marokaanse buurman etc. Heb ik ee hele positieve blik opde multiculsti samenleving. Misschien wel juist omdat ik zo multiculti woonMe dunkt dat iedereen in Rotterdam aardig te maken heeft met multikul, inmiddels is 51 % van de inwoners allochtoon dus we zijn hier wel iets gewend.
[...]
Ook vanuit mijn straat, vol Turken. mijn Marokaanse buurman etc. Heb ik ee hele positieve blik opde multiculsti samenleving. Misschien wel juist omdat ik zo multiculti woonMe dunkt dat iedereen in Rotterdam aardig te maken heeft met multikul, inmiddels is 51 % van de inwoners allochtoon dus we zijn hier wel iets gewend.
vrijdag 3 april 2015 om 17:20
Verder ben ik trouwens best gehecht aan de feestdagen zoals ze nu zijn. Zeker Kerst! Ik ben niet christelijk, maar ik vind dat de verhalen die bij veel feestdagen horen best mooi zijn. Alleen Hemelvaart en Pinksteren zeggen me niet zo veel. Maar die vallen wel lekker in de lente, dus alleen al om die reden is het prima om dan vrij te zijn De vrijdag na hemelvaart mag ook wel officieel tweede hemelvaartsdag worden.
Dus van mij hoeven er niet echt andere feestdagen te komen. Ik werk ook in het onderwijs, dus vakantie zat
Dus van mij hoeven er niet echt andere feestdagen te komen. Ik werk ook in het onderwijs, dus vakantie zat
vrijdag 3 april 2015 om 17:42
De vrije dagen zijn me tegenwoordig een zorg, als je niet meer hoeft te werken heb je iedere dag vrij, tot op zekere hoogte want er blijven altijd wel verplichtingen. De Nederlandse samenleving is nog steeds bijzonder tolerant waar het minderheden betreft, in Rotterdam wonen mensen van een slordige 190 nationaliteiten, van Afghanistan tot Zanzibar, mijn vrienden en kennissen zijn voor het merendeel mensen die niet in Nederland zijn geboren, onder hen ook moslims maar niet praktiserend en niet vies van een spekpannenkoek, die ze overigens van mij niet hoeven te eten omdat ik het een kleine moeite vind om rekening te houden met wat iemand wel of niet mag, of het nou gaat om geloof of een allergie. Het zou mooi zijn als de multiculturele samenleving (waarvan overigens al lang geleden bewezen is dat die is mislukt) van alle kanten werkt maar helaas is dat niet het geval. Tot op zekere hoogte kan ik ook nog wel begrijpen waarom mensen zo moeilijk integreren, het gaat toch dikwijls om laaggeletterden die uit een cultuur komen die een slordige zeshonderd jaar achterloopt. Als ze mij naar een planeet sturen die duizend jaar voorloopt op de westerse beschaving sla ik net zo'n pleefiguur.
vrijdag 3 april 2015 om 18:07
vrijdag 3 april 2015 om 18:27
vrijdag 3 april 2015 om 18:35
quote:MarianneDavids schreef op 03 april 2015 @ 18:27:
[...]
Die hebben we op 31 december.
Bakken Turken, Chinezen, Polen, etc. allemaal oliebollen en zo? Chinezen vieren het ook op een andere datum.
Ik zie wel iets in een begin van de lente of eerste zomerdag feest.
Iets waarbij je allemaal met een kleedje en een mand eten naar buiten gaat en er overal muziek is, en zo.
Een feestdag zonder schalen gourmetvlees in de supermarkten, in ieder geval.
[...]
Die hebben we op 31 december.
Bakken Turken, Chinezen, Polen, etc. allemaal oliebollen en zo? Chinezen vieren het ook op een andere datum.
Iets waarbij je allemaal met een kleedje en een mand eten naar buiten gaat en er overal muziek is, en zo.
Een feestdag zonder schalen gourmetvlees in de supermarkten, in ieder geval.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 3 april 2015 om 18:41
quote:fleetfox schreef op 03 april 2015 @ 18:21:
Ik merk - heb geen bron/bewijs - dat de Duitsers veel vrij hebben, ze plakken ook gauw een brugdag aan de donderdag.De Duitsers hebben dit jaar pech, drie feestdagen vallen op een zaterdag. http://www.web-calendar.org/nl/holidays/germany/2015
Ik merk - heb geen bron/bewijs - dat de Duitsers veel vrij hebben, ze plakken ook gauw een brugdag aan de donderdag.De Duitsers hebben dit jaar pech, drie feestdagen vallen op een zaterdag. http://www.web-calendar.org/nl/holidays/germany/2015
vrijdag 3 april 2015 om 19:00
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 april 2015 @ 18:35:
[...]
Een feestdag zonder schalen gourmetvlees in de supermarkten, in ieder geval.Niet alleen Chinezen vieren nieuwjaar op een andere dag, zo ongeveer de helft van de wereldbevolking viert het op een andere dag, maar iedere bevolkingsgroep heeft eigen tradities, Spanjaarden gooien twaalf druiven naar binnen, Fransen zitten de hele nacht aan tafel, die steken vuurwerk af op 14 juli, Griekse kindertjes zetten hun schoen voor een andere heilige dan Sinterklaas, Muharram, islamitisch nieuwjaar, is afhankelijk van de maanstand en dan besproeien ze elkaar met water, het hindoeistisch nieuwjaar hangt ook af van de maanstand. Joden eten allerlei zoetigheden tijdens hun jaarwisseling.
[...]
Een feestdag zonder schalen gourmetvlees in de supermarkten, in ieder geval.Niet alleen Chinezen vieren nieuwjaar op een andere dag, zo ongeveer de helft van de wereldbevolking viert het op een andere dag, maar iedere bevolkingsgroep heeft eigen tradities, Spanjaarden gooien twaalf druiven naar binnen, Fransen zitten de hele nacht aan tafel, die steken vuurwerk af op 14 juli, Griekse kindertjes zetten hun schoen voor een andere heilige dan Sinterklaas, Muharram, islamitisch nieuwjaar, is afhankelijk van de maanstand en dan besproeien ze elkaar met water, het hindoeistisch nieuwjaar hangt ook af van de maanstand. Joden eten allerlei zoetigheden tijdens hun jaarwisseling.
vrijdag 3 april 2015 om 19:39
Eigenlijk was dat vroeger koninginnedag. Maar nu mag er heel veel niet meer. Vooral jammer dat je geen eten en drinken meer mag kopen/verkopen. Ik vind het niet zo erg om de volgende dag aan de race te zijn. Dat hoorde er gewoon bij, hahaha. Ik weiger ook nog steeds om dat andere woord te gebruiken. Koninggg..o ja..sdag. En vroegah was er meestal en braderie en vrijmarkt en overal eten en drinken. Nu moet je een supermarkt in of naar de snackbar. Boe! Ik wil koninginnedag terug!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
vrijdag 3 april 2015 om 21:20
zaterdag 4 april 2015 om 09:17
quote:gladoortje74 schreef op 03 april 2015 @ 19:39:
Eigenlijk was dat vroeger koninginnedag. Maar nu mag er heel veel niet meer. Vooral jammer dat je geen eten en drinken meer mag kopen/verkopen. Ik vind het niet zo erg om de volgende dag aan de race te zijn. Dat hoorde er gewoon bij, hahaha. Ik weiger ook nog steeds om dat andere woord te gebruiken. Koninggg..o ja..sdag. En vroegah was er meestal en braderie en vrijmarkt en overal eten en drinken. Nu moet je een supermarkt in of naar de snackbar. Boe! Ik wil koninginnedag terug!Dat is nog steeds hoor. Amsterdam, Utrecht, nog gewoon vrijmarkt, braderie en eetkramen.
Eigenlijk was dat vroeger koninginnedag. Maar nu mag er heel veel niet meer. Vooral jammer dat je geen eten en drinken meer mag kopen/verkopen. Ik vind het niet zo erg om de volgende dag aan de race te zijn. Dat hoorde er gewoon bij, hahaha. Ik weiger ook nog steeds om dat andere woord te gebruiken. Koninggg..o ja..sdag. En vroegah was er meestal en braderie en vrijmarkt en overal eten en drinken. Nu moet je een supermarkt in of naar de snackbar. Boe! Ik wil koninginnedag terug!Dat is nog steeds hoor. Amsterdam, Utrecht, nog gewoon vrijmarkt, braderie en eetkramen.