Help: leek poogt auto te kopen

03-04-2015 15:00 40 berichten
Ietwat uitgekauwd onderwerp, i agree, maar na een week googlen en oude topics doorlezen ben ik er nog niet over uit. Kortom: toch maar een eigen topic:

Ik heb er 30 voor moeten worden, maar het is zover: ik ga een eigen auto kopen! Ik heb de afgelopen 10 jaar veel gereden in leaseauto’s van partner, maar nog nooit gereden in een oudere auto. Kortom, ik heb er de ballen verstand van en vind het eerlijk gezegd schijteng om zelf een auto uit te kiezen 

Ik heb helaas geen mensen met verstand van auto’s in mijn kennissenkring (wel veel die doen alsof…) en ken ook voornamelijk verhalen van auto’s die totale miskopen bleken te zijn.

Wensenlijstje: rond de E2000,-, niet te klein want 2 kinderen + grote kinderwagen die af en toe mee moeten, woon-werkverkeer km of 60 per dag, langere afstanden kunnen met auto partner.

Alle info + tips zijn welkom! Iemand een auto uit deze categorie die goed beviel? Wat is nou “de meeste auto” die je voor dit geld kunt krijgen (zuinig, betrouwbaar etc)? Ik ben jullie bij voorbaat zeer dankbaar voor alle munitie die ik in kan brengen in de discussie met partner die me vooral een alfa wil aansmeren 
quote:Knuffelmonster schreef op 03 april 2015 @ 16:33:

Daihatsu YRV. Niet heel populair, maar super betrouwbaar. Start altijd. Eerste google-link op dit merk/type is een erg positief artikel van ANWB, klinkt ook als een mooie optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar hier is het een prachtige, oude, best gare, toyota corrolla uit '94. Net als jij met 2 kinderen (als ik nu een andere zou kopen, zou ik denk ik wel een 5-deurs kopen, maar dat is persoonlijk) en een kofferbak waar we hele huishoudens mee verhuist hebben!

Behalve een barst in het glas, waar de auto niet zoveel aan kan doen lijkt me, rijdt hij als een zonnetje!

Mijn vriend zegt altijd, zoek een auto waarvan je er heel veel om je heen ziet. Met name oude auto's zie je vaak altijd dezelfde..
Zo ook hier Kaarsje91. Mijn auto rijdt ook veel rond, en komt uit '97. Peugeot 205 die rijdt als een zonnetje. Heerlijk! Had hiervoor voor ¤1200 een Clio uit 1996, rijden er ook nog héél veel van, en ging ook prima. Dat bakkie kon het alleen niet hebben dat een trekker er volop in joeg... Anders had ie nog jaren meegekund..

Tip voor TO: kijk naar het aantal km dat al op de teller staat. Ik koop geen auto's die al boven de 100.000 zitten, heb je een oude auto met weinig km dan heeft ie dus niet heel veel gereden en is ook niet helemaal aan gort gejaagd..

Toyota is ook príma merk trouwens, maar das toch persoonsgebonden.
quote:btientjuhzzz schreef op 03 april 2015 @ 17:03:

Tip voor TO: kijk naar het aantal km dat al op de teller staat. Ik koop geen auto's die al boven de 100.000 zitten, heb je een oude auto met weinig km dan heeft ie dus niet heel veel gereden en is ook niet helemaal aan gort gejaagd..

Dan heeft de auto vermoedelijk vooral korte afstanden gereden, wat voor de motor veel schadelijker is dan lange afstanden. Een motor en alles wat er aan hangt slijt door het starten en het opwarmen. Ik zou eerder een auto kopen die elke dag 1 x 120 km rijdt dan een die 5 x per dag 5 km rijdt.
Hier een opel (omega, 2,5 turbo diesel, station) die inmiddels 14 jaar oud is, 270.000 km op de teller heeft staan, in de tien jaar dat ik hem heb ongeveer 3500 euro aan reparatiekosten heeft gekost en mij nog steeds zonder noemenswaardige problemen brengt waar ik wil zijn.

Ik hoop dat ie nog even mee wil, want niets is zo handig als een grote auto waar zonder pardon een fiets in past, of voor een maand boodschappen.
Betrouwbaar: Duitse auto's. Betrouwbaar en voordelig(e onderdelen): Japanners.

Vroeger heb ik nog Toyota gereden. De motor was niet kapot te krijgen. Uiteindelijk was de carrosserie niet meer goed.
Wanneer het om betrouwbaarheid gaat zou ik zeggen kijk eens naar een Nissan, Mazda of Toyota,

Ook een Opel Astra, Corsa of Agila of Volkswagen Golf of Polo Zijn betrouwbaar maar op de 2e hands markt niet de goedkoopste,

Probeer in ieder geval een auto te vinden waarvan je weet wanneer de distributieriem vervangen is (en dus weer vervangen moet worden. Wordt deze niet bijtijds vervangen dan kan het een zeer dure kostenpost worden. Bij een 2e hands in die prijsklasse eigenlijk automatisch een total loss.

Verder wil ik je toch adviseren om iemand te zoeken die op zijn minst een klein beetje verstand heeft van dit soort zaken.
Niet geschoten is altijd mis
Mocht je een auto uit de buurt op het oog hebben, kun je overwegen hem naar een monteur te brengen voor een aankoopkeuring. Die zet hem dan even op de brug en kijkt er naar. Ik heb dat in het verleden eens gedaan, kostte de monteur een half uurtje en mij een paar tientjes, maar daardoor voorkwam ik wel dat ik een auto kocht (van een BOVAG-garage) die met lapmiddelen door de APK was gekomen en waar ik het eerste jaar niet zonder aanzienlijke kosten mee door was gekomen.
quote:btientjuhzzz schreef op 03 april 2015 @ 17:03:

Zo ook hier Kaarsje91. Mijn auto rijdt ook veel rond, en komt uit '97. Peugeot 205 die rijdt als een zonnetje. Heerlijk! Had hiervoor voor ¤1200 een Clio uit 1996, rijden er ook nog héél veel van, en ging ook prima. Dat bakkie kon het alleen niet hebben dat een trekker er volop in joeg... Anders had ie nog jaren meegekund..

Toyota is ook príma merk trouwens, maar das toch persoonsgebonden.

Wanneer ik een auto zie, maximaal ¤ 2000, met minder dan 100.000 km op de teller dan gaan bij mij alle alarmbellen af.

Dan MOET er iets zeer ernstigs mee aan de hand zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Inmiddels een mooi lijstje opties en aankoopkeuring staat genoteerd. Voor de mensen die ook in deze prijscategorie gekocht hebben: hebben jullie dit via een particulier gedaan of via een garage?
nu dat iedereen begint over wat een goeie en niet goeie auto is.

Laten we het hebben over dingen die jezelf kunt checken bij je proefrit.

Rij een parkeerplaats op en check:

homokoneet : rij cirkels waarbij je flink het gas in drukt , je moet versnellen in de bocht.

Als je dan tik tik tik hoort is je homokoneet gaar.

Uiteraard een aantal linker en rechter cirkeltjes maken.

koppelingsplaat: trek de handrem aan , geef gas tot ong 2500 toeren schakel de 3e versnelling in en laat de koppeling omhoogkomen.

ongeveer halverwege moet de motor uitvallen, doet hij dit niet is de koppelingsplaat gaar.

remmen : ff een stevige (abs) remtest uitvoeren.

Remschijven , zet het stuur volledig naar links of rechts en je kunt de schijven bekijken, deze moeten glad en liefst volledig ongeroest zijn.

Achterzijde remschijf kun je bekijken met een spiegeltje

Check de banden naar hun staat ook aan binnenzijde en voor ongelijke slijtage.

Ga achter de auto staan en kijk of het linker en rechterwiel onder dezelfde hoek staan.

Kijk ook of de carroserie vloeiende lijnen heeft, geen (deur)paneel dat halve cm uitsteekt etc.

vering : alle hoeken van de wagen een keer stevig indrukken.

check de draagbalken tegen roest. (spiegeltje)

check ook in de spatborden en onder de deuren voor roestvorming

uitlaat : duw een dik stuk papier tegen de uitlaat aan, de motor moet het nu zwaar krijgen. De uitlaat behoort (zo goed als) gasdicht te zijn.

tijdens de testrit : laat het stuur los en kijk of de auto niet naar een kant trekt.

Voel ook of je geen ruime speling op je stuur hebt, de auto moet vrij direkt op je stuurbeweging reageren.

Bij onbalans in je wielen (kleinigheidje) krijg je een trilling in je stuur bij een bepaalde snelheid , uitproberen op snelweg.

Onder de motorkap, kijk of het niet houtje touwtje aan elkaar hangt en niet superschoon is.

Bij een super schoongemaakte motor zie je geen eventuele gebreken meer.

Die koppakking/ koelslangenset kan het dat testritje nog wel (net) houden.

Bekijk het onderhoudsboekje en wanneer er bijvoorbeeld de distributieriem is/moet vervangen

Kijk ook of er al adviespunten in het apk formulier staan

kijk op internet naar bekende problemen van auto`s .

Elke auto heeft zo zijn eigenaardigheden.
anoniem_209093 wijzigde dit bericht op 03-04-2015 23:06
Reden: aanvulling
% gewijzigd
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:Bitje93 schreef op 03 april 2015 @ 20:42:

[...]

Wanneer ik een auto zie, maximaal ¤ 2000, met minder dan 100.000 km op de teller dan gaan bij mij alle alarmbellen af.

Dan MOET er iets zeer ernstigs mee aan de hand zijn.

DAT DUS

Ik heb liever een auto van 12 jaar oud met 160K op de klok dan 40K

Die met 160k heeft ook lange stukken gereden, iets dat veel beter is voor de motor.

En slechte motoren , die bestaan niet meer, elke benzine motor is tegenwoordig net ingereden bij 160k
@happy-daddy: net nu ik dacht dat het primaire doel van een proefrit het uitchecken van de kleur van de auto was

Zonder gein, dank voor het rijtje! Wb de koppelingsplaat, heb ik ooit gehoord dat je moet proberen in z'n 2e of 3e versnelling weg te rijden, of controleer je dan hetzelfde als met jouw manier?
quote:melsch schreef op 03 april 2015 @ 21:52:

@happy-daddy: net nu ik dacht dat het primaire doel van een proefrit het uitchecken van de kleur van de auto was

Zonder gein, dank voor het rijtje! Wb de koppelingsplaat, heb ik ooit gehoord dat je moet proberen in z'n 2e of 3e versnelling weg te rijden, of controleer je dan hetzelfde als met jouw manier?je hebt gelijk moet in 3e versnelling , goed dat jij nog wakker bent
quote:Bitje93 schreef op 03 april 2015 @ 20:42:

[...]

Dan MOET er iets zeer ernstigs mee aan de hand zijn.Hoeft niet hier een opa gehad met minder dan de helft van die kilometers in ruim 10 jaar en als auto ieder jaar riant naar garage gaat en ook droog gestald word koop je nagenoeg een net ingereden nieuwe auto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven