Hond (5.5 mnd) eet niet

04-04-2015 12:42 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hopelijk zitten er hier hondenkenners die ons advies kunnen geven over het volgende:

Wij hebben een hond van nu 5,5 maand oud die de laatste tijd erg lastig is met eten. We geven haar op dit moment 3x per dag brokken, met een totaal gewicht van 200 gram. Voorheen ging dit er altijd prima in, maar de laatste weken eet ze slecht en slaat ze zeer regelmatig een maaltijd over.

In het begin dachten we dat het kwam door het wisselen van de tandjes, maar het gebit is nu volledig gewisseld, ze heeft geen pijn, je mag gewoon in dr bek kijken, niks aan de hand.

Ze geeft verder ook geen pijn aan, als ze wel iets gegeten heeft is de ontlasting ook altijd goed, geen diaree oid.

En ze is verder goed actief, speels, vrolijk etcetera. Daarom hebben wij nog niet direct de dierenarts gebeld.

Wij hebben zelf het gevoel dat het een machtsspelletje kan zijn. WIj zetten het voer neer, zij komt kijken, haalt letterlijk dr neus op en loopt weer weg. Normaal gesproken halen wij dan na 10 minuten het voer weg. Echter, ze heeft nu op die manier al bijna twee volledige dagen niets gegeten (5 maaltijden overgeslagen). En we maken ons daar natuurlijk zorgen om.

We hebben al wel wat kleine dingetjes geprobeerd: lauw water over dr brokken (ook toen ze aan het wisselen was), slobbersaus over de brokken, brokken in de magno warmmaken etc.

Dit werkt soms 1x om een bak voer naar binnen te krijgen, maar de eerst volgende keer haalt ze dr neus weer op.

Wij zijn ook gewaarschuwd om niet een te groot circus te maken van het eten. Immers, als het puber-gedrag is (een machtsspelletje), dan vindt ze het alleen maar schitterend natuurlijk dat wij ons in allerlei bochten wringen om haar te laten eten.

Als pup heeft ze ook wel vers vlees gegeten, echter hier werd haar vacht erg vet en dof van, daarom zijn wij overgestapt op brokken waar ze het een stuk beter op leek te doen. We kunnen dus wel weer terug schakelen naar vers vlees, wat ze waarschijnlijk lekkerder vindt, maar ergens in mijn hoofd zit ook een stemmetje dat zegt dat ik zelf ook wel graag had gewild dat mijn moeder me vroeger frietjes voerde omdat ik groente niet lekker vond. Kwestie "wie is hier nu eigenlijk de baas?, ik dus!".

Hebben jullie advies? Wat zouden jullie doen? Blijven volhouden dat dit is wat ze krijgt en dat ze het er maar mee moet doen (en zo ja, hoe lang kan een hond zonder eten voordat we ons écht zorgen moeten gaan maken?)

Of zouden jullie toch gaan experimenteren met ander voer? (ondanks de net aangekochte 20 kilo-zak brokken..)
Maar goed je haalt het eten al weg na 10 min en niet na 30 min.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat voor hond is het, had je al verteld? Laat me raden....een poedel, een husky of een herder. Of een klein hondje van welke soort dan ook behalve terriers. Zou kunnen! Die zijn er berucht om maar je ziet het verschijnsel langetandenhondje bij alle soorten honden. Je gaat het echt echt niet winnen van een langetandenhondje. Ik heb er ook eentje. Die eet gerust twee weken niks als het haar niet bevalt en nee, dat heb ik niet uitgetest. Langer dan twee dagen niks eten brengt hun gezondheid in gevaar. Ze gaan er niet dood aan hoor. En ze worden ook niet meteen ziek. Maar ze vragen alle mogelijke reserves op uit hun organen. En dat is niet goed voor ze. Dat is een overlevingstechniek. Zeker voor een pup is dat heeeel ongezond. De groei wordt gestaakt want daar is geen energie meer voor. Een pup van 5,5 maand hoort meer te eten dan een volwassen hond en daar is een goeie reden voor, groei kost veel energie.

Mijn langetandenhond heb ik nu door en die eet elke dag goed en is op gewicht. Die lust nu gewoon elke dag hetzelfde voer. Dat komt omdat ik weet dat als ik haar alleen dat voer zou geven, ze het wel zou laten staan. Dus heb ik elke dag verassende dingen erbij. Daar ging wel een hele tijd en heel veel uitproberen en soms ook weggooien, aan vooraf. Honden kosten best veel tijd en energie.

Ik heb de tien minutentruuk lang geleden de deur uitgegooid. Die vind ik achterhaald omdat ie niet werkt en nog slecht voor hun gezondheid is ook. De meeste honden hebben hun voorkeuren nu eenmaal en sommige honden zijn heel kieskeurig. Afwisseling is voor mij de oplossing. 1 voordeel, van de straat eten, doen ze niet. Nadeel, altijd bietsen bij menseneten. Daar kun je best wat van geven maar een paar dingen moet je daarbij weten.

Honden kunnen net zoveel zout eten als mensen. Maar, ons eten is ingesteld op volwassen mensen van laten we zeggen gemiddeld 75 kilo. Dus is ons eten te zout voor ze. Maar ze mogen best een klein beetje zout. Een blokje kaas of leverworst, kun je prima aan ze geven. Denk gewoon eraan dat ze niet een hele maaltijd mensenvoedsel kunnen eten want dat is te zout. Maar dan nog, honden krijgen dan meestal flink dorst en drinken meer, waardoor het teveel een beetje uitspoelt.

Geef een hond absoluut NOOIT eetlepels zout te eten omdat je hem wilt laten braken. Dan kunnen ze nierfalen krijgen namelijk.

Honden eten verhoudingsgewijs veel minder vet in hun dieet. Wij eten 25-30% van onze dagelijkse calorieen in vet, honden 5-10%. Een stukje leverworst mag dus best maar dan niet elke dag en dan 1 stukje, geen 6. Ik heb grote honden en die bofferds krijgen hun glucosaminepil elke dag in een plakje leverworst. Maar dat haal ik af van hun hoofdmaal, ze krijgen niet al hun calorieen in hun hoofdmaal.

Ik geef ze zelfs ongeveer de helft aan calorieen in hun hoofdmaal en de rest in de vorm van bv gedroogd vlees, yoghurt, leverworst, kaas, bullepees, brood, tafelresten, etc etc. Zo kan ik ze ook makkelijker op dieet zetten. Ze zijn beide gecastreerd namelijk en als ik vind dat ze te dik worden, krijgen ze minder extra's.

Af en toe bestel ik een heleboel barf, ribben, kraakbeen, verse lens, hart, etc en dat krijgen ze dus naast hun hoofdmaal. Brokken gaf ik ze ook wel maar de laatste tijd niet meer, ik gaf lupo sensitive en markus lukkullus, maar ik vind dat ze snel dik worden van brok. Ik voer gewoon alles door elkaar en dat gaat altijd goed.

In stapjes overzetten op vers vlees is niet nodig, dat is achterhaald. Hun maagzuur past zichzelf vanzelf aan, dat geeft meestal geen problemen. Ik voer mijn honden 1 keer per dag hun hoofdmaal maar ik geef er dus nog dingen bij. Maar als je wel alles in 1 keer geeft, kunnen ze last krijgen van gal spugen in de ochtend. Vaak helpt het als je ze een boterham oid geeft s avonds laat, dat doen veel mensen. Kan ook wat anders zijn, een handje brokken, als er maar iets in de maag zit.

Er is vrij recent onderzoek gedaan naar maagtorsie en dat was een langlopend onderzoek dus ik weet niet of het al klaar is. Maar daar kwam tussentijds uit dat honden juist moeten bewegen nadat ze hebben gegeten. Het schijnt dat slapen op een volle maag, juist niet goed is. Informatie over dat onderzoek is te vinden op het hondenforum(.nl). Sinds ik dat heb gelezen, laat ik ze juist rennen na het eten. Honden met een diepe borstkas maken er meer kans op, kwam ook uit het onderzoek. Helaas spelen genen ook een rol hierin en ik vraag me af of ze ooit echt helemaal te voorkomen zijn. Je kunt de maag vast laten zetten. Als mijn honden er ooit 1 krijgen en het overleven, laat ik dat zeker doen. Maar preventief, vind ik een stap te ver gaan persoonlijk.

Pups zijn nog aan het leren wat ze lekker vinden en wat ze niet lekker vinden en kunnen daarin net zo grillig zijn als kinderen. Ik kreeg mijn langetandenhond toen ze 7 maanden oud was, een herder-husky-bordercollie-etc mix, en het eerste jaar heb ik veel uitgeprobeerd aan soorten voer. Ik heb ook gekozen voor 1 merk voer, al wissel ik af tussen de verschillende soorten smuldier, dat zijn er 5. Maar dat was flink zoeken. Ik heb het zo gedaan, ik bood een soort voer aan, als ze dat twee dagen achter elkaar lustte, bood ik het na een week ofzo weer aan. En de soort waar ze na een week nog wel wat van lustte, heb ik gekozen als hoofdvoer. Meestal hield ze namelijk op met eten na twee keer achter elkaar hetzelfde. Succes met de pup!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 04 april 2015 @ 22:13:

[...]

Bij grote honden is het wel een probleem, die kunnen een maagtorsie krijgen als je te weinig tijd tussen de wandelingen en de maaltijden laat. Dus ik wil zeker weten wanneer ie heeft gegeten en ook dat anderen ook weten hoe laat hij ongeveer de laatste maaltijd heeft gehad en dat weet je alleen als je dat op vaste momenten doet.Dat kunnen alle honden krijgen.
quote:beaglebaas schreef op 05 april 2015 @ 09:08:

Onze hond krijgt een scheut yoghurt over de brokken, soms wat macaroni of andere etensresten erdoor. De brokken staan de hele dag in de bijkeuken, maar de hond is daar lang niet de hele dag. Eet jullie pup wel hondenkoekjes, stukjes kaas, etc? Of eet ie helemaal niets meer?Zuivel is slecht voor hondenmaagjes. Dus geen kaas, yoghurt etc.
Mijn hond heeft een nier-dieet, best lastig. Gelukkig lust ze "kale" pasta. 's Avonds doe ik een piepklein beetje jus (ik kook zoutarm) in een koekenpan, dan een schep gekookte pasta erbij en haar dieetvoer, tot nu toe gaat dat goed maar ze was veertien jaar gewend aan een paar lekkere tussendoortjes, plakje rosbief, pensstaafjes, kipstrips, die dingen mag ze allemaal niet meer, hooguit een heel klein stukje ervan, ze blijft schooien maar echt alleen om iets lekkers want als ik nog een beetje extra eten geef laat ze het staan.
verba volant, scripta manent.
quote:Flashy schreef op 05 april 2015 @ 10:50:

[...]

Zuivel is slecht voor hondenmaagjes. Dus geen kaas, yoghurt etc.Wij hadden vroeger thuis een Dalmatiër die iedere ochtend een bak yoghurt met een rauw ei erdoor leegslobberde, hij is bijna zestien geworden en dat is voor een Dalmaat een behoorlijke leeftijd.
quote:MarianneDavids schreef op 05 april 2015 @ 11:08:

[...]

Wij hadden vroeger thuis een Dalmatiër die iedere ochtend een bak yoghurt met een rauw ei erdoor leegslobberde, hij is bijna zestien geworden en dat is voor een Dalmaat een behoorlijke leeftijd.

Niet om het een of ander, maar ik ken mensen die roken als een schoorsteen en toch nog hoogbejaard raken. Maar dat maakt roken nog niet goed.

Dat er éen individu oud mee geworden is, is dus geen argument.

Ik heb ook gelezen dat lactose niet goed is voor honden maar ik ben daar nog niet uit overigens. Ik wil eerst argumenten.
quote:iones schreef op 05 april 2015 @ 15:05:

[...]

Niet om het een of ander, maar ik ken mensen die roken als een schoorsteen en toch nog hoogbejaard raken. Maar dat maakt roken nog niet goed.

Dat er éen individu oud mee geworden is, is dus geen argument.

Ik heb ook gelezen dat lactose niet goed is voor honden maar ik ben daar nog niet uit overigens. Ik wil eerst argumenten.

Er zijn mensen met een lactose intolerantie en er zijn honden met hetzelfde, wat voor de ene mens (hond) geldt, geldt niet per definitie voor alle mensen/honden.

Mijn kat zaliger, bijna achttien, dronk melk, room, at kaas (overigens wel met mate) en bleef tot haar zeventiende kerngezond.
Hallo,

Wij hebben zelf een pup van 5 maan die ook een tijdje lastig at. Onze pup is echt gek op rijst en dat hebben we daarom door haar brokjes gedaan. Later afgebouwd en nu eet ze weer haar normale brokjes. Misschien handig om te proberen. Succes!
TO, je bent nooit thuis, vind je het gek dat hij niet eet, diertje zit constant alleen, zie je ander topic.
mosterd
Bromelia, ga je lekker?
Eet je hond intussen weer normaal?
Over het algemeen eet ze goed, soms eens een dagje dat ze 1 of 2 maaltijden overslaat.

Dierenarts zei dat het erbij hoorde en dat we ons daar geen zorgen om hoeven te maken omdat het doodnormaal is. Bovendien vond hij de hond er goed uitzien, zowel fysiek als in gedrag.

We moeten ons pas zorgen maken als de hond 2 dagen niet wil eten en ook lusteloos is, of gaat spugen of braken. En tot die tijd gewoon genieten.

Vanuit dit topic heb ik de tip meegenomen om meer te varieren met het eten, en dat werd beaamd door de dierenarts. Dus nu doen we af en toe eens wat rijst bij de brokjes, dan weer een paar boontjes erdoor, of een eitje eroverheen. VInd ze heerlijk
Ik zie dat het topic al maandje oud is, wil toch nog even reageren.

Wij hebben dit ook een hele tijd gehad met onze hond.

Af en toe heeft ze er nog een handje van alleen weet ze nu, ze kan eten of niet.

Na een half uur word het weggehaald, en is het klaar.

krijgt ze pas weer savonds of smorgens eten.

Hond kan inderdaad wel even zonder eten, als ze niet ziek zijn is er niets aan de hand. En als ze maar gewoon normaal drinken.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb een hond (jack russell) van 1,5 jaar en zij is en hele moeilijke eter.

Eerste jaar at ze amper, was mager, veel zorgen om gemaakt, maar ze had wel genoeg energie en speelt veel. Op een gegeven moment ben ik gestopt met mij er druk om te maken, ik bied haar eten aan, eet ze niet, jammer dan dan gaat het naar de andere hond. Ik ben er achter gekomen dat ze liever 's avonds/'s nachts in de bench eet, hier krijgt ze dan ook iedere avond haar portie vlees. Verder wissel ik het eten veel af, want ze is zo kieskeurig dat ze niet drie keer hetzelfde vlak achter elkaar eet.

Wat ze meestal wel goed eet zijn de diepvries hamburgers en zalm uit blik voor katten, dit afgewisseld met ander voer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven