Hond (5.5 mnd) eet niet

04-04-2015 12:42 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hopelijk zitten er hier hondenkenners die ons advies kunnen geven over het volgende:

Wij hebben een hond van nu 5,5 maand oud die de laatste tijd erg lastig is met eten. We geven haar op dit moment 3x per dag brokken, met een totaal gewicht van 200 gram. Voorheen ging dit er altijd prima in, maar de laatste weken eet ze slecht en slaat ze zeer regelmatig een maaltijd over.

In het begin dachten we dat het kwam door het wisselen van de tandjes, maar het gebit is nu volledig gewisseld, ze heeft geen pijn, je mag gewoon in dr bek kijken, niks aan de hand.

Ze geeft verder ook geen pijn aan, als ze wel iets gegeten heeft is de ontlasting ook altijd goed, geen diaree oid.

En ze is verder goed actief, speels, vrolijk etcetera. Daarom hebben wij nog niet direct de dierenarts gebeld.

Wij hebben zelf het gevoel dat het een machtsspelletje kan zijn. WIj zetten het voer neer, zij komt kijken, haalt letterlijk dr neus op en loopt weer weg. Normaal gesproken halen wij dan na 10 minuten het voer weg. Echter, ze heeft nu op die manier al bijna twee volledige dagen niets gegeten (5 maaltijden overgeslagen). En we maken ons daar natuurlijk zorgen om.

We hebben al wel wat kleine dingetjes geprobeerd: lauw water over dr brokken (ook toen ze aan het wisselen was), slobbersaus over de brokken, brokken in de magno warmmaken etc.

Dit werkt soms 1x om een bak voer naar binnen te krijgen, maar de eerst volgende keer haalt ze dr neus weer op.

Wij zijn ook gewaarschuwd om niet een te groot circus te maken van het eten. Immers, als het puber-gedrag is (een machtsspelletje), dan vindt ze het alleen maar schitterend natuurlijk dat wij ons in allerlei bochten wringen om haar te laten eten.

Als pup heeft ze ook wel vers vlees gegeten, echter hier werd haar vacht erg vet en dof van, daarom zijn wij overgestapt op brokken waar ze het een stuk beter op leek te doen. We kunnen dus wel weer terug schakelen naar vers vlees, wat ze waarschijnlijk lekkerder vindt, maar ergens in mijn hoofd zit ook een stemmetje dat zegt dat ik zelf ook wel graag had gewild dat mijn moeder me vroeger frietjes voerde omdat ik groente niet lekker vond. Kwestie "wie is hier nu eigenlijk de baas?, ik dus!".

Hebben jullie advies? Wat zouden jullie doen? Blijven volhouden dat dit is wat ze krijgt en dat ze het er maar mee moet doen (en zo ja, hoe lang kan een hond zonder eten voordat we ons écht zorgen moeten gaan maken?)

Of zouden jullie toch gaan experimenteren met ander voer? (ondanks de net aangekochte 20 kilo-zak brokken..)
Mijn dierenarts zei eens : een hond kan 6 weken zonder eten, maar niet zonder drinken.

Ik denk dat je gewoon 'je poot stijf' moet houden. Als ze honger heeft gaat ze vanzelf eten!

Welk merk voer heb je in die 20 kg zak zitten?
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 04-04-2015 12:52
Reden: van hij naar zij....
% gewijzigd
Ben je al naar de dierenarts geweest? Je weet zeker dat de hond niks mankeert?

Ze eten op een gegeven moment ook minder omdat ze minder hard groeien. Spelletjes spelen doen ze niet, het zijn honden, geen kinderen.

Als je het eten wil opleuken met iets, zoals slobbersaus, kijk dan eerst of ie het wel lust überhaupt. Die van mij eet het niet. Ik geef nu 's ochtends brokken met een beetje juniorblikvoer voor de smaak en dat vind ie lekker. Rest van de dag zet ik zijn brokken neer en wens hem smakelijk eten en na een half uur zet ik het weg en biedt het een paar uur later nog eens aan. En ja, het kan zijn dat ie de brokken niet meer blieft, kom je alleen achter door te experimenteren met een ander merk. Verder moet je je niet te druk maken, een hond verhongert zichzelf echt niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
de 20 kilo is royal canin, voor jonge honden

En we hebben dat in het verleden gemengd met farmfood, maar dat wou ze na een tijdje ook niet meer eten.
Ik zou ander voer proberen. En misschien minder eet momenten onze hond krijgt 2 keer per dag brokken, sochtends en 's avonds. En dan 's avonds aangevuld met een beetje nat voer.

Voor onze honden is Eukanuba het beste voer en het enige wat hond krijgt. Welk voer gebruik je nu?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
We zijn nog niet naar de dierenarts geweest, omdat verder alle tekenen ontbreken dat er iets medisch mis zou zijn. Ze is goed actief en alert en vrolijk. Ook een op de grond gevallen stukje paprika of het hondenkoekje voor het slapen gaan, gaan er zonder moeilijkheden in. Als we dr brokken uit de bak halen en in zo'n speel-bal stoppen, dan eet ze ze wel. Alleen niet uit dr bak, niet van een bordje en niet op het moment dat wij willen dat ze eet.

Ook omdat de ontlasting wel goed is, hebben wij tot nu toe niet het gevoel gehad dat ze echt ziek zou zijn.

Maar natuurlijk ga je daar wel aan twijfelen als ze al zolang niet wil eten.
En qua groeien, ze is nu 8 kilo en ze zou naar zo'n 12-14 kilo moeten, dus ze is nog niet helemaal 'af'
Ok Royal Canon dus. Dit hebben wij eens geprobeerd omdat het wat goedkoper was dan Eukenuba, die van ons wilde dat dus mooi niet eten. En toen hij het eindelijk had gegeten raakte hij aan de schijterij en kreeg rare drollen . Toen weer naar Eukenuba en niks aan de hand.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Waarom laat je de bak brokken niet gewoon staan? Alleen honden die door blijven eten krijgen één of twee keer per dag een afgepaste portie. Doen ze dat niet kun je het echt gewoon laten staan hoor. Misschien geef jij wel eten op het moment dat zo'n beest geen trek heeft.

Enne, machtsspelletje??? het is een hond hé geen mens.
quote:laylalala schreef op 04 april 2015 @ 12:56:

Alleen niet uit dr bak, niet van een bordje en niet op het moment dat wij willen dat ze eet.

.Nou als het zo is in jouw wereld maak ik je snachts om 3 uur wakker voor zuurkoolstamp. Ik wil namelijk dat jij dan eet.
quote:laylalala schreef op 04 april 2015 @ 12:58:

En qua groeien, ze is nu 8 kilo en ze zou naar zo'n 12-14 kilo moeten, dus ze is nog niet helemaal 'af' Daar heeft ze nog een paar jaar voor om volledig uitgegroeid te zijn. Die van mij moet naar de 70 kilo en weegt nu 43 en eet nu even ook een stuk minder. Maar hij groeit nog steeds, dus lijkt ie voldoende binnen te krijgen. Ik geef hem ook veel tussendoor met het belonen tijdens trainen natuurlijk. En die tussendoortjes tikken bij kleine hondjes nog meer aan dan bij mijn bakbeest. Ik geef hen vaak tot meer dan 100 beloningen tijdens één wandeling. Dan heeft ie weinig honger meer daarna.
Gewoon afwegen wat ze mag hebben aan brokjes, dat af en toe een beetje neer zetten op een rustig plekje,, waar ze rustig kan eten.

Wel oppassen voor bak nijd op die pubertijd leeftijd.
Ja, Royal Canin is niet bepaald een van de beste hondenvoeren (en Eukanuba schijnt erg veel zout te bevatten).

De betere en duurdere soorten hondenvoer bevatten een veel hoger vleespercentage en geen granen (vulmiddel).,

Ze hebben er niet veel van nodig en hebben minder en vastere ontlasting.

Denk daarbij aan Acana, Taste of the Wild, Orijen, Wolfsblut.

Ga je daar eens in verdiepen. Zie : http://www.voerwijzer.com/

Bij www.food4pets.be kun je kleine hoeveelheden bestellen om de hond te laten proeven.
Honden zijn net zo kieskeurig als mensen. Bedenk even dat de meeste honden iedere dag hetzelfde krijgen voorgeschoteld, dat gebeurt ook in de natuur maar honden zijn gedomesticeerd (of gedegenereerd, het is maar net hoe je het bekijkt). Als jij in de keuken een biefstukje staat te bakken haalt je hond zijn of haar neus op voor een bak brokken, een beetje jus van de biefstuk, als het maar niet te zout is, doet soms wonderen, al is het maar een theelepeltje. Het is wel zo dat, als je daaraan begint, je een kieskeurig hondje krijgt (ik spreek uit ruim veertien jaar ervaring, ik heb een héél kieskeurige dame).
verba volant, scripta manent.
Onze hond is ook een lastige eter. Krijgt 3x per dag eten. Paar keer overgestapt en krijgt nu farmfood. Ik maak mij er niet meer druk om als hij het een keer laat staan. Weghalen zou ik niet doen.
Heeft hij njet toevallig iets opgegeten van straat? Waardoor hij miss pijn in zijn maag heeft?

Als je zeker weet dat er qua gezondheid niks mis is zou ik inderdaad volhouden als hij echt honger heeft gaat hij vanzelf wel eten , als hij maar wel drinkt
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Hier ook een hele kieskeurige hond, die slaat een stukje stokbrood af omdat wij stokbrood met een kaasje hebben...

Maar wij geven ook 2x per dag eten en dat blijft de hele dag staan. Onze hond eet ook het liefste als iedereen thuis is, dus zijn ochtendbrokken worden dikwijls pas gegeten als iedereen thuis is na het werk. En dan savonds eet hij vaak de helft van zijn avondbrokken.

Gewoon eten neerzetten, lekker laten staan en er geen aandacht aan schenken, dat zou mijn advies zijn.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 04 april 2015 @ 12:52:

Ben je al naar de dierenarts geweest? Je weet zeker dat de hond niks mankeert?

Ze eten op een gegeven moment ook minder omdat ze minder hard groeien. Spelletjes spelen doen ze niet, het zijn honden, geen kinderen.

Als je het eten wil opleuken met iets, zoals slobbersaus, kijk dan eerst of ie het wel lust überhaupt. Die van mij eet het niet. Ik geef nu 's ochtends brokken met een beetje juniorblikvoer voor de smaak en dat vind ie lekker. Rest van de dag zet ik zijn brokken neer en wens hem smakelijk eten en na een half uur zet ik het weg en biedt het een paar uur later nog eens aan. En ja, het kan zijn dat ie de brokken niet meer blieft, kom je alleen achter door te experimenteren met een ander merk. Verder moet je je niet te druk maken, een hond verhongert zichzelf echt niet.

Volledig eens met deze posting.

Ik zou de brokken trouwens gewoon laten staan en niet weghalen. Als ie dan later toch wil eten kan hij het zelf pakken.

Of heb je meer honden? Want dan is laten staan geen optie, dan eten de andere honden de brokken op.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Vergeet ook niet dat je hond nu gaat puberen, een puberende hond is net zo leuk als een puberend kind.
verba volant, scripta manent.
Oh, en je niet aan het gewicht houden wat er op die zak staat, het kan best wel wat minder.
quote:nina1966 schreef op 04 april 2015 @ 13:00:

Waarom laat je de bak brokken niet gewoon staan? Alleen honden die door blijven eten krijgen één of twee keer per dag een afgepaste portie. Doen ze dat niet kun je het echt gewoon laten staan hoor. Misschien geef jij wel eten op het moment dat zo'n beest geen trek heeft.

Enne, machtsspelletje??? het is een hond hé geen mens.

Ik laat ze niet staan omdat ik een pup, een kleuter en een bak brokken een onzalige combinatie vind, ook al heeft ie totaal geen baknijd.

Ik wil ook dat ie leert dat ie eet wanneer het voedsel wordt aangeboden op dezelfde momenten elke dag, bij ons is dat na het opstaan, na de lunchewandeling en na ons avondeten. Dan snapt hij ook ongeveer wanneer ie wat kan verwachten. Hij moet zich aanpassen aan ons gezin en wij niet aan hem.

En natuurlijk ook omdat we rekening moeten houden met maagtorsie met dit formaat hond. Na het eten moeten we twee tot drie uur wachten met de wandeling.
Een pup van die leeftijd speelt nog geen machtsspelletjes. En machtsspelletjes doen honden ook niet echt aan. Ze kunnen het voer, net als mensen, ook gewoon niet lekker vinden. Ik zou haar overzetten op vers vlees. Ik vind dat veel gezonder dan brokken, de mijne krijgen smuldier. In de supermarkt verkrijgbaar. De pensvariant is het populairst, de meeste honden smullen ervan.

Ook zou ik haar goed na laten kijken. Ik had een pup van dezelfde leeftijd die niet goed at. Leek niks aan de hand verder. Ze is helaas heel plotseling gestorven met 7 maanden, aangeboren hartafwijking. Daar was niks aan te doen geweest, toch was het traumatisch dat ze zo ineens dood neerviel.

Wormen en parasieten kunnen voor problemen zorgen en met pups nooit wachten met naar de dierenarts gaan. Ze kunnen ongemak en pijn net zo goed verbergen als volwassen honden. En bij pups kunnen ziektes nog wel eens uit de hand lopen.

Pups eten van alles, je ziet ook wel darmblokkades door opgegeten sokken, takken, etc. De doorgang van maag naar darm is bij honden vrij nauw omdat ze met hun sterke maagzuur zelfs bot kunnen verteren. Maar zaken als touw, stof, plastic, hout, plantenwortels etc kunnen ze absoluut niet verteren. Meestal braken ze het op als het niet verteerbaar is maar niet altijd.

Verder, er bestaan kieskeurige honden als het gaat om voer. Je kunt ze leren datgene te eten wat je ze voorzet maar bij sommige honden werkt dat niet. Dan kun je kiezen voor een constante strijd of je wat flexibeler opstellen. Dat kunnen ze best handelen. Ik geef ze ook vaak dingen als yoghurt, ei, knakworst, lamsribben, runderkraakbeen, gedroogd vlees, bullepezen, mergpijp, droog brood, leverworst etc. Frolic ook wel eens. Alles met mate en het hoofdmaal altijd vers vlees. Een doffe vacht kan ook met iets anders te maken hebben dan het voer, bv parasieten. Een beetje visolie over het voer kan helpen.

Maar ik zou haar wel laten nakijken door de dierenarts, die ziet en voelt meer dan je zelf kunt en met pups moet je voorzichtig zijn. Ik ben met onze overleden pup ook naar de dierenarts geweest toen ze slecht begon te eten. Die heeft haar niet goed onderzocht helaas. Tijdens het luisteren naar het hart, moet de hond stil zijn bv. Onze pup stond ook stil in groei, dat is een teken dat er iets niet goed zit dus hou haar gewicht in de gaten.

Succes ermee, hopelijk valt ze hongerig aan op vers vlees, ik denk het wel. Toegeven is niet erg, een hond die nooit ergens naar luistert wel, maar dat heb je zelf in de hand. Als ze bedelen om lekkers van jouw bord, dan moet je niet toegeven. Maar verandering van spijs doet eten, ook bij honden. Dat hele strakke, vind ik niet meer van deze tijd. En elke dag hetzelfde eten, daar wordt een hond ook niet blij van, al heb je de kliko types. Honden zijn van oudsher scharrelaars en eten al eeuwen met ons mee. Elke dag dezelfde brokken vind ik zelf heel onnatuurlijk. Ik denk dat het daarom zo is dat sommige honden dat pertinent weigeren.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:MarianneDavids schreef op 04 april 2015 @ 13:36:

Vergeet ook niet dat je hond nu gaat puberen, een puberende hond is net zo leuk als een puberend kind.Ja, dat is dolletjes. Momenteel zoekt ie ruzie met zijn spiegelbeeld in de deuren van de auto van Stan...
quote:MrsStanleyWalker schreef op 04 april 2015 @ 13:51:

[...]

Ja, dat is dolletjes. Momenteel zoekt ie ruzie met zijn spiegelbeeld in de deuren van de auto van Stan... Het is altijd leuk als je tv gaat kijken naar leeuwen en tijgers dan gaan ze vanzelf mee kijken en bijna mee rennen
Het zou kunnen dat ze het gewoon niet lekker vindt, maar waarom heeft ze het dan de eerste tijd wel goed gegeten? Dan heeft ze van de ene op de andere dag bedacht dat ze het niet meer lekker vindt..

Ik vind het maar lastig, aan de ene kant wil ik graag dat ze lekker eet. En ik gun mijn lieverd natuurlijk best wel wat, maar ik ben ook bang dat als ik nu begin met brokken met jus, dat ze ze dan helemaal niet meer eet zonder

En dan sta ik straks elke avond jus te maken voor mijn hond..

Ze is verder hartstikke lief en doet het goed, ook qua luisteren. Maar qua eten heb ik toch het idee dat ze al een beetje aan het puberen is ofzo.

En met betrekking tot 'machtsspelletjes doen ze niet aan", wij hebben juist van onze hondenschool geleerd dat ze juist rond deze leeftijd (puber-leeftijd) gaan uittesten of ze een stapje hoger kunnen komen in de hierarchie.

Geen idee of ze dat op deze manier probeert? Maar wij kregen wel het voorbeeld dat we moeten opletten omdat commando's zoals zit of lig rond deze leeftijd steeds slordiger uitgevoerd gaan worden vanuit een vorm van recalcitrantie.

Maar inmiddels laat ze weer dr bak staan. Gisteren heeft ze een klein handje brokjes gegeten (misschien 30-40 gram) en vandaag heeft ze uberhaupt nog niets gegeten.

Helaas heeft een vriend gister in een onbewaakt moment een schooiende hond beloond met een plakje leverworst, "want ze kijkt zo lief". Dus vanochtend hond aan de dunne en nu schooit ze als we staan te koken, maar raakt nog steeds dr eigen eten niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven