Werk & Studie alle pijlers

werk en privé

05-04-2015 22:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige banen heb ik gezien dat buiten het werk omgaan met collega's tot grote problemen kunnen leiden. Zelf heb ik daar van geleerd dat ik werk en privé graag gescheiden wil houden om toestanden te voorkomen. Ik werk in een team van 12 medewerkers waarvan één groepje ook als ze vrij zijn constant met elkaar appen en bellen. Toen ik hier kwam werken heb ik gelijk aangegeven werk en privé gescheiden te willen houden. Als het zo in de praat te pas komt vertel ik wat ik in het weekend heb gedaan maar ik voel me niet verplicht op maandag mijn weekend met collega's te bespreken. Er is nog een collega die er net zo in staat als ik. Nu blijkt dat wij regelmatig niet van dingen op de hoogte zijn op het werk omdat zij werkgerelateerde dingen ook met elkaar bespreken in hun vrije tijd en ze elkaar de hand ook boven het hoofd houden bij dingen die fout gaan. Maar wij worden wel op elk foutje, hoe klein ook aangesproken. Er is geen leidinggevende in beeld die we om advies kunnen vragen maar het gaat zo wel van kwaad tot erger en het werkplezier begint wel af te nemen.
Ik zoek een balans in werk en prive gescheiden houden

Zo heb ik zo goed als geen collega's op social media

Maar ik ga gerust op vrijdag een borrel met ze drinken

Ga dan weer niet naar verjaardagen van collega's

Maar weer wel naar een netwerkborrel

Appjes na werktijd mogen van mij gestuurd worden, maar naar mijn werknummer, mijn prive nummer hebben ze niet

En er is dus heel goed kans dat ik die een dag niet lees.

en dat werkt voor mij prima
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Oh ik ben echt vriendjes met mijn collega. Nu heb ik maar 1 directe collega, maar wij bespreken echt alles. Heb ook altijd alles besproken met collega's, nooit negatieve ervaringen mee gehad.

Dingen als een depressie, ziekte, zwangerschap, etc., dat zou ik niet direct met een collega bespreken. Maar zie niet in waarom ik niet zou vertellen dat ik in het weekend was lunchen met een vriendinnetje en bij mijn moeder ben wezen eten eigenlijk

Mijn collega nu is ook gewoon een vriendin, dus da's anders
quote:Summerdance schreef op 05 april 2015 @ 22:17:

Ik zoek een balans in werk en prive gescheiden houden

Zo heb ik zo goed als geen collega's op social media

Maar ik ga gerust op vrijdag een borrel met ze drinken

Ga dan weer niet naar verjaardagen van collega's

Maar weer wel naar een netwerkborrel

Appjes na werktijd mogen van mij gestuurd worden, maar naar mijn werknummer, mijn prive nummer hebben ze niet

En er is dus heel goed kans dat ik die een dag niet lees.

en dat werkt voor mij primaDit had ik geschreven kunnen hebben.
Mensen die heel duidelijk meteen aangeven dat ze werk en prive scheiden zetten een bepaalde toon die vaak niet heel positief worden opgepakt.. zeker als er dus een andere soort collegialiteit is bij de rest van het team.

Ik zou voortaan niet zo explicitiet dat melden maar gewoon laten ontstaan.
Er zitten een paar behoorlijke roddeltante's tussen. Collega die in vertrouwen was genomen door andere collega met privéproblemen klepte dit gelijk door. Hierdoor ben ik dus sowieso al voorzichtig met wat ik vertel. En inderdaad mijn werktelefoon heb ik niet bij me als ik vrij ben, maar ben daarover wel al aangesproken als zijnde niet collegiaal. Uitjes gaan andere collega en ik ook wel mee.
Zit je toevallig in zo'n zelfsturende team?

Want dat zijn verschrikkelijke situaties vind ik. Als dat zo is moet je meelezen met de groepsapp. Niet reageren maar gewoon van tijd tot tijd even checken wat er gezegd is tijdens je werktijd. En af en toe vragen of er iets veranderd is.

En rustig blijven.
Everything is just....peachy.
Winny2000, kun je niet eens tijdens een overleg aangeven dat je hier tegenaan loopt en hoe jullie dit kunnen oplossen?
quote:Winny2000 schreef op 05 april 2015 @ 22:29:

Er zitten een paar behoorlijke roddeltante's tussen. Collega die in vertrouwen was genomen door andere collega met privéproblemen klepte dit gelijk door. Hierdoor ben ik dus sowieso al voorzichtig met wat ik vertel. En inderdaad mijn werktelefoon heb ik niet bij me als ik vrij ben, maar ben daarover wel al aangesproken als zijnde niet collegiaal. Uitjes gaan andere collega en ik ook wel mee.

Die zou ik dan weer niet met mijn collega's bespreken

Maar gewoon prive koetjes en kalfjes daar zie ik echt geen kwaad in

Er zit nogal een verschil in niets over je prive leven loslaten en je hele hebben en houden er bij de koffie automaat uitgooien
quote:Feeksje1977 schreef op 05 april 2015 @ 22:28:

Mensen die heel duidelijk meteen aangeven dat ze werk en prive scheiden zetten een bepaalde toon die vaak niet heel positief worden opgepakt.. zeker als er dus een andere soort collegialiteit is bij de rest van het team.

Ik zou voortaan niet zo explicitiet dat melden maar gewoon laten ontstaan.Ik heb dit benoemd nav dat het zo gezellig was om samen te facebooken en te appen. Ik heb toen laten weten dat ik dit niet doe. Graag willen weten waar je tijdens je vakantie zit om even te kijken hoeveel je vakantie dus kost, huizen zoeken op Funda bij je in de straat om te kijken wat de huizenprijzen daar zijn etc. Ik krijg hier echt de kriebels van.
Inderdaad. Bij mij draait het om evenwicht. Ik ben best gezellig met mijn collega's, maar deel mijn geheimen niet met ze. Ga wel met ze borrelen, maar niet altijd. Heb ze wel op de app, maar alleen op mijn werknummer.

Mensen die gaan roepen dat ze werk en privé gescheiden houden, sluiten zichzelf buiten de sociale dynamiek die best belangrijk is, om als team goed te kunnen functioneren.

Werken is meer dan alleen je formele taak, als je niet heel eenvoudig werk doet.
In mijn huidige werk ga ik ook buiten werk met collega's om. We gaan regelmatig samen wat drinken/eten. Ik nodig sommige collega's ook hier thuis uit. Met sommigen ben ik echt bevriend geraakt en gaan we privé redelijk veel met elkaar om. De meeste collega's zijn best sociaal en er wordt dus regelmatig iets georganiseerd. Ik nodig zo'n een keer per jaar al mijn naaste collega's (dus ook waar ik niet echt bevriend mee ben) hier thuis uit voor een barbecue oid. Andere collega's doen dat ook en zo hebben we elke maand wel een team bijeenkomst. Er zijn ook enkele mensen die hier niet aan mee doen. Hun keuze natuurlijk. Ik denk echter dat ze inderdaad soms wel wat missen omdat we ook werk dingen soms bespreken. Dat hou je dan toch.
En inderdaad de meeste collega's heb ik ook op Facebook.

Op mijn vorige werk was dat anders. Daar ging bijna niemand met elkaar om en was het best afstandelijk. Het werk wat ik daarvoor deed was juist weer heel sociaal met regelmatige bijeenkomsten en binnen 1 week dat ik daar werkte wist ik al wie er gescheiden waren/ziek waren geweest/man overleden/problemen met de huisbaas en alle andere ins en outs. Beetje te sociaal misschien
quote:jo12345 schreef op 05 april 2015 @ 22:45:

Mensen die gaan roepen dat ze werk en privé gescheiden houden, sluiten zichzelf buiten de sociale dynamiek die best belangrijk is, om als team goed te kunnen functioneren.

Werken is meer dan alleen je formele taak, als je niet heel eenvoudig werk doet.

Al hangt dat wel af van het soort werk dat je doet denk ik

Ben je bijvoorbeeld een boekhouder alleen op een kamer, ik noem maar wat dan heb je al een hele andere dynamiek als bijvoorbeeld een team wat samen op een bepaald project zit

Die laatste zijn met werk al zo met elkaar verbonden dat je ook makkelijker geneigd ben ook buiten werk iets van contact te onderhouden (borrels, uitjes enz)
quote:Winny2000 schreef op 05 april 2015 @ 22:39:

[...]

Ik heb dit benoemd nav dat het zo gezellig was om samen te facebooken en te appen. Ik heb toen laten weten dat ik dit niet doe. Graag willen weten waar je tijdens je vakantie zit om even te kijken hoeveel je vakantie dus kost, huizen zoeken op Funda bij je in de straat om te kijken wat de huizenprijzen daar zijn etc. Ik krijg hier echt de kriebels van.Ik krijg de kriebels van hoe jij in het leven staat. Ik zou je een bijzonder ongezellige collega vinden.
Vraag me ook af of het alleen aan die collega's ligt of ook heel erg aan Winnie zelf. Ook aangezien het volgens haar OP ook niet de 1e keer is dat ze problemen heeft met collega's.
Je hebt jezelf buiten de club geplaatst, dus niet miepen omdat je niet van alles op de hoogte bent. En willen weten waar je op vakantie bent, kan ook gewoon belangstelling zijn. Of heb je zelf de neiging om steeds overal de prijs van te willen weten, en dus een ander daar ook voor aanziet? En waarom al bij voorbaat alle deuren dichtgooien? Ik had collega's (ik werk niet meer) waar ik goed mee kon werken, maar die ik niet op de koffie hoefden en collega's die ik wel op de koffie zou vragen, maar waar ik wat werken betreft minder mee had. Maar dat zie je allemaal pas als je er een tijdje mee werkt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je gaat ook wel meteen van het slechtste uit he. Ik vond het juist leuk om mijn collega's mijn nieuwe huis op Funda te laten zien, was er hartstikke blij mee. Dat ze dan ook de vraagprijs weten, wat kan mij dat nou schelen. En qua vakanties al helemaal. Als ik vertel dat ik bij Barcelona in de buurt ben geweest, kan ik in Salou op de camping gestaan hebben, of ergens in een peperduur hotel gezeten. Ik denk eerlijk niet dat dat ze ook maar iets interesseert. Als ik zelf naar iemand vakantie vraag is dat ook om te weten of ze het leuk gehad hebben, en als iemand echt heel enthousiast is, hooguit om in gedachten te houden als leuke bestemming.

Wij weten best veel van elkaar, maar dat kan ook bijna niet anders. We reizen namelijk ook vrij veel samen, en dan kun je toch echt niet 18 uur per dag alleen over werk praten. Bovendien zie je elkaar dan ook in andere omstandigheden, en ontdek je sowieso al nieuwe dingen.
quote:Feeksje1977 schreef op 05 april 2015 @ 22:28:

Ik zou voortaan niet zo explicitiet dat melden maar gewoon laten ontstaan.Dit!
quote:Suze02 schreef op 05 april 2015 @ 22:56:

[...]

Ik krijg de kriebels van hoe jij in het leven staat. Ik zou je een bijzonder ongezellige collega vinden.

Nou dit. Het zou werkelijk niet in me opkomen om - als je vertelt waar je op vakantie bent geweest, al geef je me het adres van het hotel - om dan na te gaan hoe duur je vakantie was. WHO CARES?!

Sommige mensen zijn erg met zichzelf bezig en schijnen echt in de veronderstelling te verkeren dat andere mensen hun leven reuze interessant vinden, maar de harde waarheid is meestal dat die mensen ook vooral heel druk zijn met zichzelf.

Klinkt een beetje paranoïde dit allemaal.
Bij mij in het team zitten sommige collega's er ook zo in, die komen alleen om te werken en verder niet. Met anderen heb ik wel eens contact buiten het werk om via app of facebook. En soms zijn er borrels of etentjes voor wie daar zin in heeft (vaak gaat daar wel 80% van het team naartoe). En niet te vergeten het gezamenlijk koffie drinken tijdens het werk!

Dat klinkt wat onbenullig, maar juist dat praatje bij de koffieautomaat over de vakantie of over een ziek kind of iemands hond of hobby, vind ik wel heel belangrijk eigenlijk voor de sfeer, dat zou ik absoluut niet willen missen. Je bepaalt natuurlijk zelf wat je deelt met je collega's, je hoeft echt niet je hele privé leven te delen met het hele team, maar er bestaat ook een middenweg van normale sociale belangstelling en betrokkenheid naar elkaar toe.

En natuurlijk hoor je 'in de wandelgangen' naast privézaken ook vaak wel interessante werkgerelateerde informatie. Degenen die minder sociale interactie hebben, horen die informatie dus niet of pas later. Dat is geen bewust buitensluiten, maar zo loopt dat nou eenmaal....

Dat iedereen elkaar de hand boven het hoofd houdt bij fouten, dat vind ik dan weer niet kunnen. Gebeurt dat bewust denk je? Ik kan me ook voorstellen dat je onbewust toch net iets meer kunt hebben van iemand die je aardig vindt en met wie je iets meer een band hebt. Dat je dan in elk geval meer begrip hebt voor een foutje (bijvoorbeeld omdat je weet dat zijn schoonmoeder in het ziekenhuis ligt die week).

Of de foutjes zijn al lang onderling besproken en afgehandeld en voor jou lijkt het dan misschien alsof ze elkaar de hand boven het hoofd houden, maar ze communiceren het gewoon niet naar jou (misschien zijn de zaken gewoon niet belangrijk genoeg om officieel in het hele team te bespreken), zou ook kunnen.

Het is jouw recht natuurlijk om je werk en privé strikt gescheiden te houden, maar dan moet je ook niet zeuren als je niet overal bij betrokken wordt, je kunt niet verwachten dat van ieder dingetje dat buiten werktijd besproken wordt, meteen iemand bij jou verslag komt uitbrengen.

Misschien zou je kunnen proberen om hier iets meer een middenweg in te vinden? Je hoeft echt geen beste vrienden te worden met je collega’s, maar het zijn vaak wel de mensen waar je de meeste tijd mee doorbrengt (ik zie mijn collega’s vaker dan mijn partner), dus het loont wel de moeite om ook te investeren in de sociale relatie, al is het maar omdat het er gewoon gezelliger van wordt.
quote:Feeksje1977 schreef op 05 april 2015 @ 22:58:

Vraag me ook af of het alleen aan die collega's ligt of ook heel erg aan Winnie zelf. Ook aangezien het volgens haar OP ook niet de 1e keer is dat ze problemen heeft met collega's.

Ik heb niet gezegd dat ik problemen met collega's heb gehad. Het waren collega's die ook prive met elkaar omgingen en toen dat niet meer zo lekker liep op het werk dingen uit hun priveleven werden verteld.

Over koetjes en kalfjes praten lijkt me ook normaal, en doe ik ook wel. Maar toen mij gevraagd werd waar wij het ons van kunnen veroorloven "om in zo'n dure buurt" te wonen stond ik wel met mijn mond vol tanden. Andere collega werd gevraagd waar zij de dure vakantie's van betalen. Dat komt op mij niet over als gewone belangstelling. Hoe was je vakantie en waar ben je geweest wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven