Gezondheid alle pijlers

Obstipatie na bevalling

05-04-2015 19:25 43 berichten
Wellicht heeft 1 van jullie nog de gouden tip.

Ik ben vorige week maandag bevallen van een prachtig kind. Herstel gaat voorspoedig, alleen; ik kan niet naar het toilet.

Zit nu op een punt dat ik al een week niet naar het toilet ben geweest en begin nu toch wat lichtelijk in paniek te raken. Ook omdat ik zelf al een microgynon klysma heb geprobeerd en sinds vandaag zakjes movicolon gebruik en zelfs dit niet helpt.......

Kraam gaat morgen verloskundige bellen wanneer er nog niks is, maar aangezien het 2e paasdag is vraag ik mij af of er daadwerkelijk iets gedaan kan worden en of dit inmiddels niet wat gevaarlijk wordt (of valt dit reuze mee?)

Iemand nog een gouden tip of advies wat ik het beste morgen kan doen? Kan ik het beste ook stoppen met eten bijvoorbeeld?

Mijn dank is groot!:)
Alle reacties Link kopieren
Als je eenmaal ervoor wilt gaan zitten; mijn kraamzorg had nog een hele fijne tip. Washandje met flink warm water nat maken en tegen de hechting houden. Dat ontspant en dan kun je wat meer druk zetten.

En verder, beetje onfris verhaal maar ik had de eerste week alleen maar keiharde keutels. Ik heb ze er uiteindelijk uit pure wanhoop onder de douche uit gepulkt. En idd dat lactulose, gedroogde pruim, etc...
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Misschien ben je onbewust bang om druk te zetten op je onderkant?

Movicolon helpt alleen om de ontlasting op gang te houden, niet als het al verstopt zit.

Probeer veel te drinken en te bewegen. Verder zo veel mogelijk vezelrijk eten.
Geef je borstvoeding? Dan moet je sowieso veel drinken. Ik had ook last van obstipatie na mijn bevalling en senacol pilletjes deden bij mij wonderen. Kun je bij het Kruidvat halen. Wel even overleggen met de kraamzorg. Mijn bevalling is inmiddels 17 jaar geleden en er zijn veel dingen die toen geadviseerd werden en nu uit den boze zijn.
Ik kreeg in mijn kraamweek iedere ochtend een glas vers uitgeperste sinaasappelsap met een flinke scheut olie erin. Olie drijft naar boven dus flink roeren en dan snel opdrinken. Moviculon kreeg ik bij de derde bevalling daar nog eens bij. Grote boodschap doen na een bevalling is altijd vervelend. Het kan ook tussen je oren zitten...
Movicolonzakjes duren een aantal dagen voor dat het werkt hoor. Het is geen laxeermiddel maar het zorgt ervoor dat de ontlasting iets zachter wordt ( niet zoals diarree hoor) zodat het er makkelijker uit komt ( smakelijk haha). Als ik echt verstopt zit duurt het soms wel een week voordat ik echt veel verschil merk
quote:Wintersportdame27 schreef op 05 april 2015 @ 19:34:

[...]

Oo dat stelt me wel gerust:)!

Ik heb al kilo's lijnzaad, kiwi's en roosvicee laxo op, maar een stukje peperkoek kan er ook nog wel bij in! Niet doen. Kilo's lijnzaad?? dat kan juist verstoppend werken. Gewoon de movicolon zijn werk laten doen. Wat er nu nog inzit word iig niet hard. Wat je wel zou kunnen doen is vragen om een verdovende creme (is ook voor wondjes op de huid en voor aambeien) dan doet het niet zo'n pijn als je moet.

Niet geen rare dingen gaan eten!
Oh ja, dat herinner ik me nog wel. Ik was ook flink gehecht daar onder dus ik maakte me wel zorgen wat er zou gebeuren als mijn stoelgang op gang zou komen. Dat viel gelukkig 100% mee.
En heel veel drinken. Vezels hebben vocht nodig om goed te kunnen werken. Anders werken ze juist verstoppend. Dus hoe meer vezels je eet, hoe meer je moet drinken
Hier in de tropen adviseren ze papaya te eten, de eerste dagen na de bevalling. Dat bevordert de spijsvertering en heeft een laxerend effect. Bij mij heeft het gewerkt, zachte pijnloze ontlasting op dag 3, ondanks flinke hechtingen.
Als je er geen last van hebt, kan het geen kwaad om een paar dagen niet te poepen. Had ik ook na m'n bevallingen terwijl ik anders zo maar meerdere keren per dag ga. Je krijgt vanzelf aandrang. Gewoon regelmatig eten en goed drinken, beetje in beweging komen.... Meer kun je niet doen.
Ben je de aandrang gaan negeren of heb je deze helemaal niet gehad? Want bij aandrang is juist de tijd om te gaan. Ik vond het ook eng na de bevalling, maar de ontlasting was juist erg zacht (zachter dan dat ik gedacht had na drie dagen). Mocht je deze nu voelen moet je er toch gebruik van maken. Het zal nu wat ongemakkelijk zijn, maar al zou je er nu een beetje uit gaan krijgen zal al goed zijn. Je hoeft er geen tweede bevalling van te maken, vaak gaat het ook geleidelijk. Ik zou dan wel de tip van het washandje gebruiken, maak het jezelf dan zo comfortabel mogelijk!

Succes en: gefeliciteerd met je kindje natuurlijk!
Ik kon ook niet en durfde ook niet want enorme aambeien overgehouden aan de bevalling. Had wel movicolon, maar er kwam niks. Tot partner me na 6 dagen naar de wc stuurde en me voorstelde daar gewoon te gaan zitten. En hij lette wel op de baby dus even nergens aan denken. Nou, ik heb er zeker een kwartier gezeten, zonder te persen en toen was ie daar... de minikeutel! Gelukkig ging het daarna makkelijker
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Bedankt voor alle tips!

Heb er nu nog een microlax tegenaan gegooid, en elk uur zakje movicolon...... Als dat niet werkt morgen voor zwaarder geschut nd huisarts.......

Maar wel wat gerustgesteld door jullie reacties...... Bedankt!
Elk uur??? Wow, dat is wel erg veel. Het heeft ook gewoon even de tijd nodig om op gang te komen. Ik hoop niet dat je straks met onwijs veel krampen loopt...
Veel drinken inderdaad, krukje mee naar de WC waar je je voeten opzet en mijn kraam adviseerde sinaasappelsap met een lepeltje olie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Aangezien men begon te dreigen met een hoge darm klysma, heb ik het op een ietwat onsmakelijke manier kunnen verwijderen met handschoentjes:( Geloof dat dit verhaal nog erger was dan de bevalling zelf. Gelijk maar lange wandeling gemaakt vandaag en veel gedronken.

Wel bedankt voor alle tips, en sterkte voor de dames die nog moeten:)!
Fijn dat het gelukt is vandaag! Genoeg olie in je eten gebruiken (vet, boter, olie), genoeg drinken, en een dulcolax-tablet, is mijn ervaring (niet bevallen, maar wel ervaring met vreselijke obstipatie).
quote:lionlily schreef op 07 april 2015 @ 14:09:

Fijn dat het gelukt is vandaag! Genoeg olie in je eten gebruiken (vet, boter, olie), genoeg drinken, en een dulcolax-tablet, is mijn ervaring (niet bevallen, maar wel ervaring met vreselijke obstipatie).

Vervelend dat je er chronisch last van hebt, echt naar!

Ja al een bus olijfolie gekocht, nu alleen door al die vieze laxeerzooi het omgekeerde, hahaha!

Het is me wat zo'n bevalling........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven