kostenverdeling samenlevingscontract

16-08-2008 13:30 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al ruim een jaar een samenlevingscontract maar vraag me nu toch af of we alles wel "eerlijk" hebben verdeelt.

De situatie is dat ik door ziekte gedeelte een uitkering heb ( een volledige niet meer gekregen door de strengere eisen) ik werk wel wat met mijn eigen bedrijfje maar in de praktijk komt het er op neer dat ik het met mijn uitkering moet doen ( van bijna 600 euro)

Mijn vriend werkt 40 uur per week en verdiend redelijk goed.

Ik ben toendertijd bij hem ingetrokken en het huis staat dus op zijn naam en hij betaald ook de hypotheek. Evenals de andere vaste lasten als gas e.d

Ik betaal mee aan onze gezamelijk rekening waar we boodschappen en "kleine" gezamelijk uitgaven van doen.( Ik betaal 175 en hij 100 per maand) Ook betaal ik onze vaste telefoon en doorlopende reisverzekering.

Verder betaal ik mijn eigen ziekenfonds, auto, lenzen en persoonlijke uitgaven zoals kleding e.d

Zoals jullie zien betaald hij dus het overgrote deel van onze gezamelijk lasten, logisch want dat kan ik ook niet betalen.

Betekend wel dat ik niets overhoud per maand van mijn uitkering en hij nog een groot bedag van zijn loon waarmee hij lekker kan sparen...

NU heb ik het ook altijd logisch en eerlijk gevonden dat het zo was...voel me erg rot dat ik zo "afhankelijk" ben van hem en half op zijn zak teer. Aan de andere kant me ook wel eens rot gevoeld omdat ik zelf amper geld over heb om leuke kleren ofzo te kopen. Terwijl hij genoeg voor zichzelf kan kopen.

Maar goed, nu we weer verder in de toekomst zijn en er plannen zijn om te gaan verhuizen naar een groter huis en een kindje samen vraag ik me toch wel af of het zo goed is.

We hebben wel een samenlevingscontract maar als we uit elkaar gaan heb ik niets, niet kunnen sparen , geen huis etc.

Maar is ook niet eerlijk om een gedeelte op te eisen van een huis waaraan ik niets heb meebetaald lijkt me.

Eigenlijk is alles goed geregeld als hij zou overlijden door ons testament maar niet als we uit elkaar gaan.

Nu ga ik er ook niet vanuit dat we uit elkaar gaan hoor...maar toch voelt het nu ook een beetje rot.....zo afhankelijk van hem....alsof ik MAG wonen in ZIJN huis ofzo....

Hoe doen jullie dat? Of is er niemand die door ziekte ook niet kan werken?? Alles samen verdeelt? Ik lees vaak wel dat je alle inkomsten op telt en daardan de vaste lasten van af. Wat over blijft ook door 2 zodat ieder evenveel overhoud van zijn "salaris" .

Maar dat is ons geval niet eerlijk naar hem toe denk ik??
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 12:01:

[...]

Het nieuwe huis zou idd weer alleen op zijn naam komen...want hij betaald de hypotheek ( ik kan geen hypotheek krijgen met mijn inkomen), ik moet daar toch mee akkoord gaan?? Als hij de hypotheek betaald en we zouden uit elkaar gaan dan zou ik recht hebben op de helft van het huis terwijl hij t betaald heeft??Je moet helemaal niets. Als jullie samen wonen en samen leven, betalen jullie ook samen de vaste lasten. Dat betekend, dat het huis ook van jullie samen is. In mijn optiek dan, maar er zijn natuurlijk mensen die daar anders over denken. Als je hier mee accoord zou gaan, zou je de rest van je leven dus niets opbouwen. Lijkt me heel onverstandig. Voor jou zou het dan financieel aantrekkelijk zijn op jezelf te gaan wonen in een kleine woning, met subsidies en toeslagen en kortingen en wel gaan sparen. Dat is toch ook niet wat hij wil?

Spreek anders af, dat jij de helft van de hypotheek betaalt van het nieuwe huis en hij de rest van de vaste lasten. Dan is het huis dus wel voor de helft van jou. Dat hij de rest van de vaste lasten dan alleen betaald, is omdat jij niet meer geld hebt. Je betaalt toch samen die vaste lasten. Of jouw bijdrage nou voor het huis is, voor de boodschappen of voor de verzekering zou toch niet moeten uitmaken. Samen vaste lasten betalen, is samen opbouwen.
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 12:48:

Spreek anders af, dat jij de helft van de hypotheek betaalt van het nieuwe huis en hij de rest van de vaste lasten. Dan is het huis dus wel voor de helft van jou. Dat is natuurlijk alleen zo als het huis op beider naam staat of als TO en vriend nu in gemeenschap van goederen zouden trouwen. Betalen voor een huis of hypotheek geeft je geen rechten.
ik heb een paar vraagjes..

Waarom heb je bijvoorbeeld een auto? Ik las dat je de kosten zelf betaald. Benzine en verzekering(?) en misschien ANWB (?)lopen natuurlijk ook al snel op in de maand! Misschien is het een goed idee om de auto weg te doen en daar je kleding van te betalen. Aangezien je niet werkt lijkt het mij niet een basisbehoefte.

Ik en mijn vriend hebben ook alles samen gedaan. Hij verdient wel iets meer maar daarvoor betaalt hij ook zijn auto en de benzine. Ik heb in plaats van een auto een scooter gekocht omdat ik toch in de stad werk. Is goedkoper dan een auto maar je komt verder en sneller dan met de fiets!

De vakanties betalen we eigenlijk altijd samen, daar sparen we ook samen voor. In het begin van onze relatie was ik nog student en kreeg ik 700 euro in de maand. Ik betaalde toen 200 euro huur, 100 euro gezamelijke rekening en 50.- op de rekening voor sparen. Zelf had ik nog 350.- over. waar alleen de verzekering nog af ging 100.- . Met 250.- kon ik makkelijk rondkomen. kleding, leuke dingen doen, cadeaus, telefoon enz.

Misschien zijn er dingen wat er goedkoper kan.. De vaste telefoon bijvoorbeeld. Waarom deze niet omzetten naar 2 sim only abbonementen voor een mobiele telefoon. Een kpn vaste telefoonlijst kost alleen al 18.- vaste kosten zonder te bellen. Bij een sim only bel je direct voor dat bedrag. Scheelt een hoop!

En voor jouw inkomsten is vast ook wel iets te bedenken. Ik krijg het idee dat je ook niet echt alles wilt. (excuses als je echt te beperkt bent) Misschien moet je meer uit je eigen bedrijfje halen?? Ik ben tijdens mijn studie aan de slag gegaan als freelance tekstschrijver. Heerlijk mijn eigen tijd indelen. Ik verdiende ongeveer 75.- per tekst. En deed er 1 per week. Daardoor had ik meer te besteden dan mijn studiefinanciering (400.-)

Echter wou vriendlief wel graag alles samendelen. Had ik het niet kon ik het van hem lenen en als hij wat nodig heeft kan hij altijd van mij lenen. Probeer hoogte te krijgen van je vriend. Gek dat hij het niet wilt delen.

Succes!
quote:marialouise schreef op 18 augustus 2008 @ 13:10:

Ik ben tijdens mijn studie aan de slag gegaan als freelance tekstschrijver.

Freelance wat?

Lees je eigen zinnen eens na:

Ik en mijn vriend hebben ook alles samen gedaan.

Misschien zijn er dingen wat er goedkoper kan..

Gek dat hij het niet wilt delen.
als jij je nou gewoon lekker op het topic stort en je niet bemoeit met mijn tekst.
quote:wanda_p schreef op 18 augustus 2008 @ 12:52:

[...]

Dat is natuurlijk alleen zo als het huis op beider naam staat of als TO en vriend nu in gemeenschap van goederen zouden trouwen. Betalen voor een huis of hypotheek geeft je geen rechten.Even teruglezen. Het ging erover als ze een nieuw huis zouden kopen, of het dan op alleen zijn naam of allebei de namen zou komen te staan.
ik heb geloof ik niet zo zin om een discussie aan te gaan of ik wel niet kan werken....

ik heb nml met heel moeite een eigen bedrijfje gestart...omdat er via reitergratie en alles uitkwam dat dat het meest haalbare was.....( veel lotgenoten in mijn situatie werken echt helemaal niet, ik wil dit koste wat kost wel...)

Zodra ik meer kwan lichamelijk zal ik ook zker meer gaan werken, dat staat vast!!

Mijn auto overig rijd ik op, nu krijg ik er niets meer voor en ik heb hem wel een btje nodig ( juist door ziekte en mijn bedrijf...is fietsen vaak geen optie) maar hij gaat zker als eerste de deur uit als het moet. ( het is allesbehalve de grootste kostenpost die ik heb, dat zijn de ziektekosten)

Maar goed....mijn vraag dicussie gaat niet over hoe ik meer geld moet hebben...want het gaat me niet perse over het geld...is meer een gevoel kwestie van samen...geworden....

En ja dan is t wel een kwestie van geld dat ik overal geld vandaan moet halen om iets te kunnen te kopen......
Ik vind de optie die eerder is gegeven wel een goeie:

Alles wat je vriend tot nu toe heeft opgebouwd, blijft van hem. Vanaf dat punt gaan jullie delen en wordt alles van jullie samen.

Dat is een middenweg. Je deelt dan niet alles, als jullie uit elkaar zouden gaan krijg je dan dus niet de helft van het huis. En dat lijkt me ook wel zo eerlijk.

Overigens is het wel een lastige. Ik woon wel samen en wij delen ook niet. Wij hebben wel allebei meer dan genoeg geld. Ik kan alleen meer sparen dan hij kan... Maar een noodzaak om te delen is er niet. Ook is het zo dat ik meer werk dan hij (en hij wil ook minder werken, kan wel meer werken). Ook verdien ik meer omdat ik meer in mijn carriere investeer. Deze situatie is totaal verschillend dan bij jullie. Over een jaar of 2 gaan we een huis samen kopen. Ik denk dat we het een en ander dan wel gaan heroverwegen...
quote:marialouise schreef op 18 augustus 2008 @ 13:23:

als jij je nou gewoon lekker op het topic stort en je niet bemoeit met mijn tekst.Ik ben het wel met Wanda eens, ik stoor me namelijk ook aan van die kromme zinnen. Dat je slechts freelance tekstschrijver bent betekent niet dat je niet altijd op je spelling en zinsbouw zou moeten letten.
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 13:48:

[...]

Even teruglezen. Het ging erover als ze een nieuw huis zouden kopen, of het dan op alleen zijn naam of allebei de namen zou komen te staan.Dat maakt toch geen verschil voor jouw redenering? Alleen als het nieuwe huis op beider naam staat heeft TO recht op de helft van de overwaarde. Wie de hypotheek betaalt is niet belangrijk in dat geval. Jij zegt dat zij recht heeft op de helft van het huis als ze meebetaalt aan de hypotheek. Dat is dus niet zo.
quote:wanda_p schreef op 18 augustus 2008 @ 13:58:

[...]

Dat maakt toch geen verschil voor jouw redenering? Alleen als het nieuwe huis op beider naam staat heeft TO recht op de helft van de overwaarde. Wie de hypotheek betaalt is niet belangrijk in dat geval. Jij zegt dat zij recht heeft op de helft van het huis als ze meebetaalt aan de hypotheek. Dat is dus niet zo.Lees mijn posting van 12.48 nou eens goed... Hij wil het nieuwe huis alleen op zijn naam zetten, want hij betaald de hyptoheek. Ik stel voor, dat zij de helft van de hypotheek betaald, dan betalen ze het samen, kan het dus op 2 namen en is het dus ook van haar. Dan moet haar vriend alleen wel de rest van de vaste lasten voor zijn rekening nemen. Maar mijn redenatie is, dat ze samen de vaste lasten betalen en dan dus ook samen eigenaar van het nieuwe huis kunnen zijn.
Als eerste, ik oordeel zeker niet of je kan werken of niet. En wil er zeker geen discussie over.

Als het een gevoelskwestie is geworden, is het misschien goed om dit aan hem uit te leggen. Geef aan waarom jij je zo voelt en hoe je het graag zou willen. Misschien begrijpt hij niet hoe jij je voelt en heeft hij niet door dat het je zoveel doet.

Mannen zijn immers niet het meest gevoelige ras.

Heb je een idee waarom hij zijn eigen salaris apart wil houden? Wil hij onafhankelijk zijn? Twijfelt hij over jullie relatie? Is hij bang om te gaan "settelen"? Ik bedoel daarmee het samen leven. Spaart hij misschien voor iets speciaals?
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 14:06:

[...]

Lees mijn posting van 12.48 nou eens goed... Hij wil het nieuwe huis alleen op zijn naam zetten, want hij betaald de hyptoheek. Ik stel voor, dat zij de helft van de hypotheek betaald, dan betalen ze het samen, kan het dus op 2 namen en is het dus ook van haar. Dan moet haar vriend alleen wel de rest van de vaste lasten voor zijn rekening nemen. Maar mijn redenatie is, dat ze samen de vaste lasten betalen en dan dus ook samen eigenaar van het nieuwe huis kunnen zijn.

Om het dan helemaal eerlijk te maken moet de waarde van het "oude" huis van vriend die hij inbrengt in het nieuwe huis vastgezet worden op zijn naam. Mocht de relatie daarna stuklopen, dan is zijn opgebouwde kapitaal beschermd maar deelt TO in de waardestijging van de nieuwe woning.

TO, ik zie dat het voor jou ook een beetje een gevoelskwestie is. Je woont samen, deelt samen lief en leed, jij doet wat meer in de zorgtaken en vertroetelt vriend, maar als puntje bij paaltje komt wil hij "zijn" geld voor zichzelf houden en krijg jij daardoor het gevoel dat hij je niet zoveel gunt. En als je van iemand houdt, dan gun je hem of haar toch het beste? Je krijgt nu het gevoel dat zijn liefde voor jou niet zo veel voorstelt als hij al zegt dat je je eigen vakantie maar moet betalen.

Mijn man is door omstandigheden een paar maanden werkeloos geweest en in die tijd hebben we geleefd van mijn inkomen. Ik ga toch niet tegen mijn partner zeggen dat hij zich maar moet redden en dat hij geen rooie cent van me krijgt? We hebben het weinige dat na afloop van vaste lasten over was gewoon gedeeld. Zo hoort het volgens mij ook als je kiest voor elkaar, je gaat ook een zorgplicht aan.
quote:Pinksterbloempje schreef op 18 augustus 2008 @ 14:51:

[...]Om het dan helemaal eerlijk te maken moet de waarde van het "oude" huis van vriend die hij inbrengt in het nieuwe huis vastgezet worden op zijn naam. Mocht de relatie daarna stuklopen, dan is zijn opgebouwde kapitaal beschermd maar deelt TO in de waardestijging van de nieuwe woning.

Dat lijkt mij ook het eerlijkst. Hetzelfde geldt voor vermogen opgebouwd voor de relatie begon.
We zijn eruit, we zijn het eens.

Wat vindt TO eigenlijk van die optie?
quote:Pinksterbloempje schreef op 18 augustus 2008 @ 14:51:

[...]

Om het dan helemaal eerlijk te maken moet de waarde van het "oude" huis van vriend die hij inbrengt in het nieuwe huis vastgezet worden op zijn naam. Mocht de relatie daarna stuklopen, dan is zijn opgebouwde kapitaal beschermd maar deelt TO in de waardestijging van de nieuwe woning.

Komt het even mooi uit, dat ik dat in mijn allereerste posting al had gezegd... Leek me dat ik niet al mijn punten steeds hoefde te herhalen.
quote:kitje schreef op 18 augustus 2008 @ 15:12:

We zijn eruit, we zijn het eens.

Wat vindt TO eigenlijk van die optie?Ik denk dat het vooral belangrijk is wat de vriend van TO ervan vindt. Bovendien is dat nieuwe huis er nog niet toch? Daarmee blijft de huidige situatie voor TO erg ongunstig.
quote:wanda_p schreef op 18 augustus 2008 @ 15:38:

[...]

Ik denk dat het vooral belangrijk is wat de vriend van TO ervan vindt. Bovendien is dat nieuwe huis er nog niet toch? Daarmee blijft de huidige situatie voor TO erg ongunstig.Weet ik. Maar ik ben ondertussen wel benieuwd wat TO van een dergelijke "oplossing" vindt.
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 15:24:

[...]

Komt het even mooi uit, dat ik dat in mijn allereerste posting al had gezegd... Leek me dat ik niet al mijn punten steeds hoefde te herhalen.

En je punt hier is...???? Tikje kinderachtig om zo te reageren, maar als jij graag de credits voor het idee wilt: MarijeMarije had het al gezegd hoor! Ik herhaal slechts.

Nieuw punt dan maar (hoop ik).

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe TO tegen de voorgestelde opties aankijkt. Aanvullend advies aan haar is wel: laat het eerst even rusten en neem zelf ook wat afstand van de materie, voordat je weer het gesprek met je vriend aangaat. En als je het dan uiteindelijk aangaat, probeer vanuit jezelf te spreken en te verwoorden hoe jij je door zijn opstelling voelt. Ik denk niet dat hij zich daar iets bij kan voorstellen namelijk. Voor hem is het plain and simple zakelijk, voor jou is het ook emotie.
Bedoel je van de oplossing bij een nieuw huis, ieder de helft van de hypotheek en dan ook vastleggen dat het huis van ieder de helft is ( ookal staat de hypotheek op zijn naam?)

Lijkt mij een hele goede...bouw ik ook wat op. Geen idee hoe hij daarover denkt....

Net lang met mijn schoonmoeder gesproken, misschien raar maar zij woont hier om de hoek en mijn band met haar is eigenlijk beter als die met mijn eigen moeder helaas.( die 2 uur hier vandaan woont) Ze kwam me tegen in de supermarkt en zag meteen dat er iets was en stond er op bij me langs te komen.

Heeft me wel heel goed gedaan, ze begijpt me iig helemaal en was zich niet bewust van haar zoons ideeen en ze denkt ook dat t teveel ontstaan is door haar opvoeding van je moet sparen e zuinig doen enzo....daarbij is hij altijd een btje een eenling geweest en een laatbloeier...

Maar ze denkt dat we er wel uit gaan komen.....want ze is het helemaal met me eens en kent haar zoon ook erg goed en denk dat als ie er goed over nadenkt het wle goed komt.

Ik vind t wel heel raar voelen om met mijn schoonmoeder er over te praten. Zij vind wel dta ik het snel er weer over moet hebben, liefs vanavond nog...maar hij is jarig vandaag dus denk dat ik t een dagje uitstel.

Heel veel dingen zijn me wel duidelijker geworden....is niet onwil waarschijnlijk van hem..( hoop dan toch)

Ik hoop dat ie de oplossing in de toekomst van t huis goed vind, ik vind t nml een erg goede!!! Zou me een fijn en veilig gevoel geven.
quote:Pinksterbloempje schreef op 18 augustus 2008 @ 15:50:

En als je het dan uiteindelijk aangaat, probeer vanuit jezelf te spreken en te verwoorden hoe jij je door zijn opstelling voelt. Ik denk niet dat hij zich daar iets bij kan voorstellen namelijk. Voor hem is het plain and simple zakelijk, voor jou is het ook emotie.Ik denk dat het voor hem net zo goed emotie is, maar dat hij het zakelijker verpakt.
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 15:51:

Bedoel je van de oplossing bij een nieuw huis, ieder de helft van de hypotheek en dan ook vastleggen dat het huis van ieder de helft is ( ookal staat de hypotheek op zijn naam?)

Lijkt mij een hele goede...bouw ik ook wat op. Geen idee hoe hij daarover denkt....

Net lang met mijn schoonmoeder gesproken, misschien raar maar zij woont hier om de hoek en mijn band met haar is eigenlijk beter als die met mijn eigen moeder helaas.( die 2 uur hier vandaan woont) Ze kwam me tegen in de supermarkt en zag meteen dat er iets was en stond er op bij me langs te komen.

Heeft me wel heel goed gedaan, ze begijpt me iig helemaal en was zich niet bewust van haar zoons ideeen en ze denkt ook dat t teveel ontstaan is door haar opvoeding van je moet sparen e zuinig doen enzo....daarbij is hij altijd een btje een eenling geweest en een laatbloeier...

Maar ze denkt dat we er wel uit gaan komen.....want ze is het helemaal met me eens en kent haar zoon ook erg goed en denk dat als ie er goed over nadenkt het wle goed komt.

Ik vind t wel heel raar voelen om met mijn schoonmoeder er over te praten. Zij vind wel dta ik het snel er weer over moet hebben, liefs vanavond nog...maar hij is jarig vandaag dus denk dat ik t een dagje uitstel.

Heel veel dingen zijn me wel duidelijker geworden....is niet onwil waarschijnlijk van hem..( hoop dan toch)

Ik hoop dat ie de oplossing in de toekomst van t huis goed vind, ik vind t nml een erg goede!!! Zou me een fijn en veilig gevoel geven.Niet helemaal. Bij dit huis of bij een nieuw huis vastleggen wat zijn deel is (het deel dat nu al door hem betaald is) en van de nieuwe hypotheek allebei de helft bijdragen en opbouwen. Alles wat tot nu toe is opgebouwd door hem blijft van hem alleen.
Ja natuurlijk bij het nieuwe huis!!! Als we dat kopen bedoel ik....dan gaan we samen daaraan bouwen toch...zijn overwaarde die hij erin gaat stoppen blijft van hem...( lijkt mij ook logisch)

Dat kan je vast ook wel vastleggen?
Pinksterbloempje (en anderen):

Dit idee...
Dat kun je inderdaad vastleggen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven