kostenverdeling samenlevingscontract

16-08-2008 13:30 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al ruim een jaar een samenlevingscontract maar vraag me nu toch af of we alles wel "eerlijk" hebben verdeelt.

De situatie is dat ik door ziekte gedeelte een uitkering heb ( een volledige niet meer gekregen door de strengere eisen) ik werk wel wat met mijn eigen bedrijfje maar in de praktijk komt het er op neer dat ik het met mijn uitkering moet doen ( van bijna 600 euro)

Mijn vriend werkt 40 uur per week en verdiend redelijk goed.

Ik ben toendertijd bij hem ingetrokken en het huis staat dus op zijn naam en hij betaald ook de hypotheek. Evenals de andere vaste lasten als gas e.d

Ik betaal mee aan onze gezamelijk rekening waar we boodschappen en "kleine" gezamelijk uitgaven van doen.( Ik betaal 175 en hij 100 per maand) Ook betaal ik onze vaste telefoon en doorlopende reisverzekering.

Verder betaal ik mijn eigen ziekenfonds, auto, lenzen en persoonlijke uitgaven zoals kleding e.d

Zoals jullie zien betaald hij dus het overgrote deel van onze gezamelijk lasten, logisch want dat kan ik ook niet betalen.

Betekend wel dat ik niets overhoud per maand van mijn uitkering en hij nog een groot bedag van zijn loon waarmee hij lekker kan sparen...

NU heb ik het ook altijd logisch en eerlijk gevonden dat het zo was...voel me erg rot dat ik zo "afhankelijk" ben van hem en half op zijn zak teer. Aan de andere kant me ook wel eens rot gevoeld omdat ik zelf amper geld over heb om leuke kleren ofzo te kopen. Terwijl hij genoeg voor zichzelf kan kopen.

Maar goed, nu we weer verder in de toekomst zijn en er plannen zijn om te gaan verhuizen naar een groter huis en een kindje samen vraag ik me toch wel af of het zo goed is.

We hebben wel een samenlevingscontract maar als we uit elkaar gaan heb ik niets, niet kunnen sparen , geen huis etc.

Maar is ook niet eerlijk om een gedeelte op te eisen van een huis waaraan ik niets heb meebetaald lijkt me.

Eigenlijk is alles goed geregeld als hij zou overlijden door ons testament maar niet als we uit elkaar gaan.

Nu ga ik er ook niet vanuit dat we uit elkaar gaan hoor...maar toch voelt het nu ook een beetje rot.....zo afhankelijk van hem....alsof ik MAG wonen in ZIJN huis ofzo....

Hoe doen jullie dat? Of is er niemand die door ziekte ook niet kan werken?? Alles samen verdeelt? Ik lees vaak wel dat je alle inkomsten op telt en daardan de vaste lasten van af. Wat over blijft ook door 2 zodat ieder evenveel overhoud van zijn "salaris" .

Maar dat is ons geval niet eerlijk naar hem toe denk ik??
Weet je wat logisch is? Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.

Hij moet gewoon in zijn eentje de hypotheek betalen. Aangezien jij ook geen aanspraak kan maken op eventuele overwaarde, dient hij dit te voldoen.

Verder vind ik dat je alle gezamelijke kosten, verzekeringen, boodschappen, telefoon ,gas water licht ed samen moet betalen naar rato van inkomen. Dat is eerlijk en niet anders. Open desnoods een gezamelijke rekening waar je op stort wat er betaald moet worden elke maand zodat je precies weet wat je over houdt elke maand.

Het is echt niet zo moeilijk hoor.
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 10:41:

Ik bedacht me dat t misschien een idee is om ons inkomen bij elkaar te tellen...dat is dan 100 % en dan te berekenen hoeveel % daarvan van mij uit komt en hoeveel van hem.

Als ik bv 10 % zou hebben dan zou ik 10 % bijdragen aan alle kosten en hij de rest. Wat ik dan over houd mag ik ook echt houden. Hij houd natuurlijk nog steeds veeeeel meer over maar dat maakt niet uit, hij werkt er ook hard zat voor, toch?!!

Dan voelt het iig wel eerlijker....

en dat zouden we dan ook met de vakantie doen....

.....

Ik weet het niet goed, als ik je vriend was zou ik dat voorstel misschien toch niet zo geweldig vinden. Hij gaat jou dan echt onderhouden. Wat vind ik eerlijk:

- Het huis is van hem, logisch dat hij het alleen betaalt

- Voordeel voor jou: je betaalt geen huur: hier bespaar je dus heel veel op!

- Jullie verbruiken een aantal dingen samen: gas, eten ... : gemeenschappelijke rekening: 50/50 vast bedrag afspreken . Je zou hier a rato kunnen gaan doen, maar gezien het feit dat je zoveel bespaart door gratis te wonen, lijkt me het wel zo eerlijk om dit gewoon te delen

- vakantie: is gemeenschappelijke kost: betalen van de gemeenschappelijke rekening. Als daar te weinig opstaat, lijkt het me wel gepast dat hij meer bijbetaald, want jij hebt daarin weinig speelruimte
Hoi Zon, wat vervelend zoals het nu loopt. Ik denk zoals jullie het hadden geregeld, dat dit een goede oplossing was voor het begin. Dan is het nog even aftasten en kijken of het samenwonen wel bevalt.

Er komt een moment in de relatie, dat je echt samen verder wilt. En daar lijkt het wel op, aangezien jullie een ander huis samen zoeken (en ik las iets in een reactie over kinderen krijgen?). Op zo'n moment zou ik de financiele zaken opnieuw overwegen. Wat als jij stopt met werken om voor een kind te zorgen, bouw je dan niets op? Wat als hem iets gebeurd en hij heeft geen inkomen meer, moet hij dan maar uit huis?

Ik heb zelf de eerste periode van het samenwonen ook alles gescheiden gehouden. Man hield hierdoor ook veel meer per maand over, maar dat vond ik toen ook 'logisch'. Op het moment dat we samen een huis kochten, hebben we een (nieuw) samenlevingscontract opgesteld. Wat hij op dat momemt gespaard had (en bijvoorbeeld overwaarde uit een huis enzo) hebben we op zijn naam gezet. Hij heeft dus bij scheiding recht op een X-bedrag. De rest is van ons samen en delen we door twee.

Het was voor mijn man ook wennen, hij had minder vrij te besteden per maand. Daar kwam nog eens het ouderwetse idee bij, dat hij vond dat als we uit gingen, hij mij hoorde te trakteren. Het heeft even geduurd voordat hij eraan gewend was, maar nu vindt hij het net zo gewoon als ik (en ik voelde me in het begin ook een profiteur hoor, net als jij).

Wat ik meer mensen hier zie schrijven: als je echt voor elkaar gaat, dan is de ander je nummer 1 en wil je daar het beste voor. Ik snap niet, dat je toekijkt hoe je partner geen cent heeft om op vakantie te gaan of kleren te kopen, terwijl je zelf meer dan genoeg hebt. En zeker als je samen woont en dus echt je hele leven deelt. Je bent hem een soort dankbaar dat hij kiest voor iemand die deels in de ziektewet zit, maar hij kiest toch voor jou, zoals je bent. Als hij een ongeluk krijgt en niet meer kan lopen houd je toch ook nog steeds van hem.

Als je met je vriend gaat praten, zou ik hem vragen hoe hij dat op termijn ziet. Als er kinderen komen, hoe het dan moet? Of het eerlijk is, dat jij aan het eind van de relatie niets zou overhouden en hij alles. Of jij de uren die je (meer dan hij) besteedt aan huishouden, koken, etc in rekening kan gaan brengen. En of hij dan ook gaat betalen voor die voordelen die hij heeft bij het samenwonen; aandacht, iemand om tegen te kletsen, sex, etc.

Als dit is hoe hij de financien altijd zou willen houden, dan zou ik me heel erg afvragen of ik wel met zo iemand verder zou willen. Als hij liever veel geld wil kunnen uitgeven, in plaats van een gelijkwaardige relatie met zijn vriendin die daardoor niet om geld hoeft te vragen voor nieuwe onderbroeken, dan vind ik dat ook heel wat over zijn karakter zeggen.
Inderdaad, dat zou ik nog moeten toevoegen. Als er kinderen komen, en jij gaat daar veel tijd insteken, dan moet de verdeling zeker herbekeken worden!
quote:visje444 schreef op 18 augustus 2008 @ 11:18:

[...]

Ik weet het niet goed, als ik je vriend was zou ik dat voorstel misschien toch niet zo geweldig vinden. Hij gaat jou dan echt onderhouden. Wat vind ik eerlijk:

- Het huis is van hem, logisch dat hij het alleen betaalt

- Voordeel voor jou: je betaalt geen huur: hier bespaar je dus heel veel op!Dat vind ik nu zo rot klinken...ik zou gerust mee willen betalen met de hypotheek maar heeft geen zin omdat het op zijn naam staat...en geen huur...nee we wonen toc samen?

- Jullie verbruiken een aantal dingen samen: gas, eten ... : gemeenschappelijke rekening: 50/50 vast bedrag afspreken . Je zou hier a rato kunnen gaan doen, maar gezien het feit dat je zoveel bespaart door gratis te wonen, lijkt me het wel zo eerlijk om dit gewoon te delen. Als ik niet zou samenwonen en wel huur zou moeten betalen dan had ik ook meer inkomen...ik word gekort omdat ik samenwoon met iemand die inkomen heeft....

- vakantie: is gemeenschappelijke kost: betalen van de gemeenschappelijke rekening. Als daar te weinig opstaat, lijkt het me wel gepast dat hij meer bijbetaald, want jij hebt daarin weinig speelruimte
quote:visje444 schreef op 18 augustus 2008 @ 11:18:

[...]

- Voordeel voor jou: je betaalt geen huur: hier bespaar je dus heel veel op!

- Jullie verbruiken een aantal dingen samen: gas, eten ... : gemeenschappelijke rekening: 50/50 vast bedrag afspreken . Je zou hier a rato kunnen gaan doen, maar gezien het feit dat je zoveel bespaart door gratis te wonen, lijkt me het wel zo eerlijk om dit gewoon te delen

Natuurlijk is het fijn dat ze 'gratis' bij hem woont, maar... als zij alleen had gewoond had ze misschien wel recht gehad op subsidies en een lage huur gehad. En bij kleine huizen horen ook lagere kosten voor gas/water/licht. Hij kiest ervoor om in een groot huis te wonen en als zij dan de helft moet betalen voor hogere gas/water/licht kosten is dat toch ook niet eerlijk?

En mijn ervaring is, dat iemand die veel geld heeft een stuk luxer eet, dan iemand met weinig geld. Dus daar 50/50 is misschien ook niet eerlijk.

Deze man maakt in zijn eentje de beslissingen (zijn huis, dus daar mag ze wonen), maar jaagt haar daarmee op kosten die ze niet kan dragen. En dat vind ik zo vreemd, dat je iemand leuk genoeg vindt om er je leven mee te willen delen, maar vervolgens het vel over de oren trekt.

Toen ik trouwde was een van de geloften dat je voor elkaar zorgt. En dat deden wij al lang daarvoor voor elkaar, gewoon omdat je dat voor mijn gevoel (ons gevoel) doet bij iemand waar je oud mee wilt worden. Maar misschien ben ik wel heel ouderwets, ondanks mijn leeftijd.
Misschien heb je wel gelijk over de lasten Marije, dat 50/50 niet helemaal haalbaar is. En idd je moet voor elkaar zorgen. Ik probeer gewoon me ook in beetje in de schoenen te zetten van de vriend van TO. Als ik die vriend was, zou ik het misschien ook een beetje scheef vinden dat ik meer dan de helft van de gemeenschappelijke kosten enz zou betalen + het huis.

Ik vind het toch wel uitmaken dat je geen huur moet betalen. Ik zou het anders vinden als er kinderen zijn, en jij een groot deel van de zorg op je neemt. Op dat moment vind ik dat alles gedeeld moet worden. Nu weet ik het toch niet zo goed. Ik snap wel dat hij momenteel nog wat terughoudend is om quasi alle kosten te dragen (want dat is eigenlijk wat jij wil). Hij moet dit toch ook even laten bezinken?
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 11:19:

Hoi Zon, wat vervelend zoals het nu loopt. Ik denk zoals jullie het hadden geregeld, dat dit een goede oplossing was voor het begin. Dan is het nog even aftasten en kijken of het samenwonen wel bevalt.

Er komt een moment in de relatie, dat je echt samen verder wilt. En daar lijkt het wel op, aangezien jullie een ander huis samen zoeken (en ik las iets in een reactie over kinderen krijgen?). Op zo'n moment zou ik de financiele zaken opnieuw overwegen. Wat als jij stopt met werken om voor een kind te zorgen, bouw je dan niets op? Wat als hem iets gebeurd en hij heeft geen inkomen meer, moet hij dan maar uit huis?

Ik heb zelf de eerste periode van het samenwonen ook alles gescheiden gehouden. Man hield hierdoor ook veel meer per maand over, maar dat vond ik toen ook 'logisch'. Op het moment dat we samen een huis kochten, hebben we een (nieuw) samenlevingscontract opgesteld. Wat hij op dat momemt gespaard had (en bijvoorbeeld overwaarde uit een huis enzo) hebben we op zijn naam gezet. Hij heeft dus bij scheiding recht op een X-bedrag. De rest is van ons samen en delen we door twee.

Jij begrijpt geloof ik precies wat ik bedoel!!idd in het begin is t aftasten, ik denk nu aan de toekomst....en dus verder

Het was voor mijn man ook wennen, hij had minder vrij te besteden per maand. Daar kwam nog eens het ouderwetse idee bij, dat hij vond dat als we uit gingen, hij mij hoorde te trakteren. Het heeft even geduurd voordat hij eraan gewend was, maar nu vindt hij het net zo gewoon als ik (en ik voelde me in het begin ook een profiteur hoor, net als jij).

Wat ik meer mensen hier zie schrijven: als je echt voor elkaar gaat, dan is de ander je nummer 1 en wil je daar het beste voor. Ik snap niet, dat je toekijkt hoe je partner geen cent heeft om op vakantie te gaan of kleren te kopen, terwijl je zelf meer dan genoeg hebt. En zeker als je samen woont en dus echt je hele leven deelt. Je bent hem een soort dankbaar dat hij kiest voor iemand die deels in de ziektewet zit, maar hij kiest toch voor jou, zoals je bent. Als hij een ongeluk krijgt en niet meer kan lopen houd je toch ook nog steeds van hem.

Vind ik idd ook....als het andersom was geweest dan zou ik t ook zo doen..misschien is dat wat er zo wringt...dat hij dat niet zo vanzelfsprekend vind?!!

Als je met je vriend gaat praten, zou ik hem vragen hoe hij dat op termijn ziet. Als er kinderen komen, hoe het dan moet? Of het eerlijk is, dat jij aan het eind van de relatie niets zou overhouden en hij alles. Of jij de uren die je (meer dan hij) besteedt aan huishouden, koken, etc in rekening kan gaan brengen. En of hij dan ook gaat betalen voor die voordelen die hij heeft bij het samenwonen; aandacht, iemand om tegen te kletsen, sex, etc.

Als dit is hoe hij de financien altijd zou willen houden, dan zou ik me heel erg afvragen of ik wel met zo iemand verder zou willen. Als hij liever veel geld wil kunnen uitgeven, in plaats van een gelijkwaardige relatie met zijn vriendin die daardoor niet om geld hoeft te vragen voor nieuwe onderbroeken, dan vind ik dat ook heel wat over zijn karakter zeggen.Is het echt zo zwart wit, daar pieker ik me nu dus suf om...want onze ralatie was/is goed, we houden veel van elkaar, hebben lol met elkaar, hebben het gewoon fijn en verder geen problemen, geen ruzies of niets....

Hij geeft overig niet veel geld uit hoor...ik denk dat t er ook meer in zijn zuinigheid zit....voor hij hier woonde woonde hij nog thuis en spaarde hij heel veel wat hij in t huis heeft gestopt. Nu kan ie natuurlijk niet zo veel sparen als toen ie thuis woonde en geen kosten van hypotheek enzo had....op een of andere manier baalt hij daar nog van....? Hij is gewoon heel erg zuinig...( ben ik ook maar niet zo exstreem)

Ik begrijp ook wel dat ie niet wil dat als we uit elkaar zouden gaan ik dan aanspraak zou maken op de helft van t huis waar hij al zijn geld in heeft zitten...logisch...en dat vraag ik ook niet van hem...

Maar hij begrijpt het geloof ik niet, ziet t uitsterste ( woorden van hem...moet ik mijn salaris maar op jouw rekening laten storten??)

Ik wil gewoon samen bouwen aan een toekomst...samen en niet dta is van mij en dat is van jou.....natuurlijk op zekere hoogte wel, vind t best dat t zijn huis blijft ( op papier) en zijn motors etc...
Maar dan kun je toch afspreken dat alles wat hij tot nu toe heeft gespaard/opgebouwd van hem blijft (laat een x-bedrag vastleggen in contract) en dat je vanaf nu (of vanaf het moment dat jullie in een ander huis wonen of een bepaalde datum) samen gaat opbouwen. En dat het dus vanaf dat moment van jullie samen is.

Heb je hem wel eens gevraagd hoe hij dat ziet in de toekomst? Of het eerlijk is, dat jij niets overhoudt op deze manier, nu en in de toekomst? Of hij snapt dat hij er voordeel bij heeft, dat jij het huishouden e.d. kunt doen. Neemt hij het je misschien ook kwalijk dat je niet werkt? Vindt hij dat je terecht deels ben afgekeurd, of vindt hij het stiekem onzin?

Nee, het is niet zo zwart wit denk ik. Mijn man had er ook grote moeite mee toen we samenwoonden. Wij hadden toen eerst een soort naar rato verdeling, waardoor hij veel meer per maand overhield. En omdat ik toen net klaar was met studeren (en in die tijd geen cent te makken had), was alles wat ik meer overhield al leuk mee genomen. In de loop van de tijd is daar verandering in gekomen. Deels door discussies die ik steeds aanging. En deels doordat hij ook wel inzag dat het vreemd was als hij flink kon uitgeven en ik niet meekon met uitgaan omdat ik geen geld had. En ik had ook geen zin om hem dan steeds om geld of een drankje te moeten vragen. Dat is het (bedenk ik, nu ik hier schrijf), hij zag waarschijnlijk in, dat ik op die manier van hem afhankelijk was. En hij wil net zo goed als ikzelf dat wil, een onafhankelijke vrouw.

En toen we een huis kochten hebben we het goed laten vastleggen en was alles vanaf dat moment van ons samen.
Wat staat er eigenlijk letterlijk in jullie samenlevingscontract? Meestal staat er toch wel iets in dat iedere partner naar vermogen/draagkracht/rato bijdraagt aan de kosten van de gezamenlijke huishouding?
En nog een toevoeging: wij hebben in het samenlevingscontract ook een aantal dingen benoemd, een motor die van hem is, een motor die van mij is, gereedschap e.d. die van hem zijn.

Als jullie een nieuw huis zouden kopen, zou hij dat dan ook weer alleen op zijn naam willen hebben? En zou jij daar mee accoord gaan?
Heel erg rot deze situatie, Zon_27. Geldzaken liggen vaak extra gevoelig.

Ik vind dat je, als je samenwoont, de lasten eerlijk moet verdelen.

Je vriend betaalt de hypotheek, het huis staat op zijn naam en is zijn exclusieve eigendom. Ik vind het logisch dat hij die kosten en onderhoudskosten aan het huis ook exclusief voor zijn rekening neemt.

De rest van jullie lasten kun je eerlijk naar rato verdelen. Stel hij verdient 2000 euro en jij 600. Jullie verzamelinkomen bedraagt 2600. Hij betaalt de hypotheek (fictief: 800 euro). Die post trek je eerst van het verzamelinkomen af. Het restinkomen is dat 1800 euro. Als je kijkt naar zijn inkomen en jouw inkomen, dan is de verhouding 2/3 voor hem en 1/3 voor jou. Als jullie gezamenlijke vaste lasten dan nog 1200 euro bedragen, dan zou hij daar 2/3 van moeten betalen en jij 1/3 (hij 800 euro, jij 400 euro). Hij heeft dan nog 400 euro vrij te besteden over, jij 200 euro na aftrek van jullie lasten. Hij heeft dan nog steeds meer inkomen dan jij, maar de verdeling is eerlijker.

Feit is, dat jij voor diverse regelingen in aanmerking komt als je niet zou samenwonen. Je vriend wordt geacht voor je te zorgen. Als hij dat niet wil, dan moet hij niet gaan samenwonen.

Zijn houding aangaande de vakantie vind ik helemaal bespottelijk! Ik verdien meer dan Pinksterman en wij hebben altijd een verdeling in kosten gedaan naar rato van ons inkomen. Ook heb ik in het verleden dingen betaald (weekendjes weg, dingen in de vakantie), gewoon omdat ik het leuk vond om samen weg te gaan en ik het ons gunde. Als Pinksterman dat allemaal van zijn loon had moeten betalen, dan had hij niet eens meegekund. Leuk, vakantie vieren in je eentje!
quote:wanda_p schreef op 18 augustus 2008 @ 11:52:

Wat staat er eigenlijk letterlijk in jullie samenlevingscontract? Meestal staat er toch wel iets in dat iedere partner naar vermogen/draagkracht/rato bijdraagt aan de kosten van de gezamenlijke huishouding?Vraag is waarschijnlijk voor zon? Nee hoor, dat hoeft helemaal niet in een contract te staan. Bij ons staat er vooral wat van wie is en welke financiele vordering man op mij heeft bij uit elkaar gaan (scheiden). Verder staat er juist in, dat de rest van ons samen is.
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 11:51:

Maar dan kun je toch afspreken dat alles wat hij tot nu toe heeft gespaard/opgebouwd van hem blijft (laat een x-bedrag vastleggen in contract) en dat je vanaf nu (of vanaf het moment dat jullie in een ander huis wonen of een bepaalde datum) samen gaat opbouwen. En dat het dus vanaf dat moment van jullie samen is.Dat lijkt mij ook het eerlijkst als je samen serieus verder wilt. Zeker als er kinderen komen en TO minder gaat werken voor de opvoeding van de kinderen. Op deze manier zou je ook huwelijks voorwaarden kunnen opstellen als jullie gaan trouwen.
Hij vind t overig terecht dat ik niet werk.....hij is ook trots op me hoe ik ondanks mijn ziekte toch een eigen bedrijfje heb opgezet en hard werk om beter te worden.

Verder vind ik t gewoon erg moeilijk....heb ook nog nooit eerder samengewoond, hij ook niet...

Maar op een of andere manier begrijpt hij t niet helemaal, hij denkt dat ik ZIJN geld wil enzo....

Maar goed...misschien moet ik t ff laten rusten? Ben nog niet uitgepraat maar emotioneel een wrak op dit moment, komt ook omdat stress mijn ziekte geen goed doet...ben er flink ziek van geworden....nog een keer "ruzie" erover lijkt me niet erg bevordelijk....

Hij is overig vandaag ook jarig...

pffff...wat een gedoe...
quote:wanda_p schreef op 18 augustus 2008 @ 11:52:

Wat staat er eigenlijk letterlijk in jullie samenlevingscontract? Meestal staat er toch wel iets in dat iedere partner naar vermogen/draagkracht/rato bijdraagt aan de kosten van de gezamenlijke huishouding?Ja dat staat er in...en dat we gezamelijk huishouden hebben en de kosten daarvan ook betalen, een gezamelijk vakantie valt daar ook onder..
quote:MarijeMarije schreef op 18 augustus 2008 @ 11:53:

En nog een toevoeging: wij hebben in het samenlevingscontract ook een aantal dingen benoemd, een motor die van hem is, een motor die van mij is, gereedschap e.d. die van hem zijn.

Als jullie een nieuw huis zouden kopen, zou hij dat dan ook weer alleen op zijn naam willen hebben? En zou jij daar mee accoord gaan?Het nieuwe huis zou idd weer alleen op zijn naam komen...want hij betaald de hypotheek ( ik kan geen hypotheek krijgen met mijn inkomen), ik moet daar toch mee akkoord gaan?? Als hij de hypotheek betaald en we zouden uit elkaar gaan dan zou ik recht hebben op de helft van het huis terwijl hij t betaald heeft??
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 11:58:

Maar goed...misschien moet ik t ff laten rusten? Ben nog niet uitgepraat maar emotioneel een wrak op dit moment, komt ook omdat stress mijn ziekte geen goed doet...ben er flink ziek van geworden....nog een keer "ruzie" erover lijkt me niet erg bevordelijk....

Het lijkt me beter om je nu even op de leuke dingen te concentreren. Maar ik denk dat het een onderwerp is waarover jullie nog niet uit gediscussieerd zijn. Ruzie maken is altijd onverstandig als het om dit soort dingen gaat. Als ruzie onvermijdelijk is is dat misschien wel een eye opener.

Heb je er wel eens over nagedacht hoe jij de toekomst ziet en wat jij in een omgekeerde situatie gedaan zou hebben (dus vriend ziek en weinig inkomen en jij gezond en een goed betaalde baan)? Zou jij dan ook van hem verlangen dat hij de helft van jullie vakantie zelf betaalt?
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 11:58:

Hij vind t overig terecht dat ik niet werk.....hij is ook trots op me hoe ik ondanks mijn ziekte toch een eigen bedrijfje heb opgezet en hard werk om beter te worden.

Verder vind ik t gewoon erg moeilijk....heb ook nog nooit eerder samengewoond, hij ook niet...

Maar op een of andere manier begrijpt hij t niet helemaal, hij denkt dat ik ZIJN geld wil enzo....

Hij is overig vandaag ook jarig...

pffff...wat een gedoe...

Laat het even bezinken. Jij komt hier voor zijn gevoel waarschijnlijk 'plots' mee aan. Toen ik in het begin samenwoonde is er ook discussie geweest over geld. Ik verdiende minder, maar droeg evenveel bij aan huur, eten... Ik heb toen gezegd dat ik dat niet eerlijk vond, en het heeft even geduurd voordat hij dat helemaal begreep. Nu dragen we weer evenveel bij, want we verdienen ongeveer hetzelfde.

Het is een moeilijke situatie vind ik. Ik begrijp zowel jou gevoel als dat van hem. Ik vind het zoiezo wel niet zo eerlijk dat jij meer betaalt aan eten enz...

ik zou eens bespreken hoe hij het ziet in de toekomst, als er kinderen zijn en jij daar meer voor zal instaan. Hoe ziet hij eigenlijk het samenlevingscontract. Een praktische afspraak, of eerder zoiets als een huwelijk?
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 12:01:

[...]

Het nieuwe huis zou idd weer alleen op zijn naam komen...want hij betaald de hypotheek ( ik kan geen hypotheek krijgen met mijn inkomen), ik moet daar toch mee akkoord gaan?? Als hij de hypotheek betaald en we zouden uit elkaar gaan dan zou ik recht hebben op de helft van het huis terwijl hij t betaald heeft??

Als het huis op allebei jullie naam staat wel. Je hebt dan recht op de overwaarde van het huis.

Ik vind de houding van je vriend ten opzichte van geld meer passen bij een LAT relatie dan bij een samenwoonrelatie waarin je plannen voor kinderen hebt.
quote:wanda_p schreef op 18 augustus 2008 @ 12:03:

[...]

Heb je er wel eens over nagedacht hoe jij de toekomst ziet en wat jij in een omgekeerde situatie gedaan zou hebben (dus vriend ziek en weinig inkomen en jij gezond en een goed betaalde baan)? Zou jij dan ook van hem verlangen dat hij de helft van jullie vakantie zelf betaalt?

Nee zeer zeker niet, ik kies voor hem en we hebben er voor gekoze voor elkaar te zorgen...zo zie ik dat..ik zou hem nooit de helft van de vakantie laten betalen als hij dat niet zou kunnen...het is ONZE vakantie.....

Ik ben er nog niet over uitgepraat...hij wel geloof ik....( ziet t probleem nml echt niet)maar ruzie kan ik nu niet aan en is ook niet leuk natuurlijk
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 12:06:

[...]

Nee zeer zeker niet, ik kies voor hem en we hebben er voor gekoze voor elkaar te zorgen...zo zie ik dat..Ik heb de indruk dat hij dat in de praktijk heel anders ziet. Ik vind zorgen voor elkaar ook erg belangrijk in een samenwoonrelatie of huwelijk. Dat is voor mij echt de meerwaarde van zo'n relatie. Het is vind ik ook een garantie voor de toekomst. Ook als je uit elkaar gaat heb je dan nog ergens recht op. Stel dat mijn man werkloos zou raken. Als we gaan scheiden staat hij niet met lege handen op straat. Hij zou dan de helft van de overwaarde van het huis krijgen, de helft van de spaarrekening en alimentatie van mij.
Ik ben iig erg blij met de reacties hier.....geeft me ook meer inzicht.

Heb helemaal geen vriendinnen waarmee ik hier ook over kan praten...ook iets waar ik iets aan moet doen ( want ook sociaal ben ik nu afhankelijk van hem....mijn vriendinnen zijn door verschillende omstandigheden verwaterd over gegaan...)

Dank jullie wel!!
quote:Zon_27 schreef op 18 augustus 2008 @ 12:08:

mijn vriendinnen zijn door verschillende omstandigheden verwaterd over gegaanKun je die banden niet weer aanhalen of nieuwe vriendinnen zoeken? Zo'n sociaal isolement lijkt me niet gezond.
De banden zijn er nog wel....maar 1 vriendin zit in het buitenland....een ander heeft me gewoon laten zitten ( toen ze een relatie kreeg) en andere wonen min 1 1/2 uur van me vandaan en dus is t contact niet zo veel meer. ( en hebben een kind ofzo en geen tijd meer)

Ik ben hard op zoek naar nieuwe vriendschappen maar dat valt erg tegen als je lichamelijk weinig kan.....mijn sociale situatie is idd niet gezond...ben ik me heel erg van bewust en doet ook erg veel pijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven