ergerniswekkende dooddoeners

07-04-2015 16:23 181 berichten
Er zijn van die uitspraken waarvan je denkt: maar dat vind toch iedereen? En toch worden ze gebracht alsof men iets unieks zegt. Ik trap af met mijn 2 grootste ergernissen:

1. 'maar ik kan niet tegen onrecht'. Vooral gebezigd door mensen die vinden dat hen enorm onrecht is aangedaan, maar ze kunnen er niets aan doen. De stem slaat over, de tranen schieten in de ogen en half trillend van woede weet diegene dan nog net uit te brengen dat íe niet tegen onrecht kan. Alsof dat iets heel bijzonders is. Maar niemand kan tegen onrecht, en diezelfde mensen gaan niet de straat op tegen bezuinigingen in de gezondheidszorg of om te protesteren tegen het geweld op de Gazastrook. Ze kunnen vooral niet tegen onrecht dat hen is aangedaan, maar vergeten voor het gemak even dat wat zij onrecht vinden, voor de tegenpartij misschien wel terecht is.

2. Maar dat had *naam van de overledene* zo gewild. Of juist andersom, dat had *naam van de overledene* ook niet gewild. De overledene kan zich niet verweren, dus je kunt alles wel zeggen over wat de overledene wel of niet kies vind, en het gaat dan ook altijd over een feestje of iets dergelijks wat wel erg snel na het overlijden van diegene komt. 'Jan had ook niet gewild dat ik thuis zou blijven zitten' / 'Jan had vast gezegd dat ik gewoon op vakantie moet gaan'. Nooit andersom, dat Jan liever had gewild dat de nabestaanden wekenlang zich de haren uit het hoofd zouden trekken van ellende en maanden in de rouw zouden zijn.

Ken jij nog meer ergerniswekkende dooddoeners?
quote:Zinook schreef op 07 april 2015 @ 18:10:

[...]

Ik ben zelf manager maar zal deze zin nooit gebruiken om de reden dat voordat ik manager werd, mijn manager deze zin altijd gebruikte. Ik vond het zo'n dooddoener en dacht altijd op dat moment: 'Flikker op met je uitdaging. Want wie kan dit weer oplossen? Ja juist, ik.' En meneer de manager leunde weer lekker achterover en wilde niet eens meedenken over deze 'uitdaging'.

Dus als een medewerker tegen me zegt dat ze een probleem heeft, zal ik altijd meedenken hoe dit op te lossen als haar/hem dit niet lukt na verschillende pogingen tot oplossen, maar zal nooit zeggen:" We hebben geen probleem maar een uitdaging" Goed zo,, gelukkig zijn er nog normale managers. Ik heb 2 managers gehad die zo praten, dus ik kan het niet meer horen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Maar jij bent anders hoor, jou bedoelen we niet als mensen het hebben over moslims/marokkanen waar ik bij ben
Als je net een kindje hebt: "Geniet er van!"

Denken mensen nu echt dat je dat anders niet zou doen?!

Verkoopsters aan de kassa: "Deze doen?"

Ik ga ooit nog eens zeggen "Nee, ik vond het gewoon leuk om het hier bij de kassa neer te leggen.."

(al weet ik donders goed dat er niet echt een goede tekst is ipv 'deze doen?')
quote:Katherina schreef op 07 april 2015 @ 17:54:

[...]

Ik geloof dat ik de ironie niet helemaal juist heb overgebracht. Ergens in Hitlers kromme en verrotte brein (en ik weet niet hoe en waar, hou me ten goede) wist hij zeker dat het goed was wat hij deed. Maar als er iets toch helemaal mis was, is dat het wel. Goede bedoelingen had hij er wel mee. Maar mijns inziens hebben die alleen maar slechte dingen voortgebracht.

Goede bedoelingen lijden niet vaak tot goede dingen, dat wil ik er mee zeggen. maar jij vatte dat blijkbaar precies andersom op. Sorry.

Hitler had helemaal geen goede bedoelingen, het kon hem helemaal niets schelen of iets wel of niet goed was.

Hij wilde een wereldheerschappij zonder joden en iedereen werd beschouwd als mogelijk gereedschap om zijn doel te bereiken.

De leiders van omringende landen konden zich niet voorstellen dat iemand zo megalomaan kon zijn en daar heeft Hitler zijn voordeel mee gedaan.
Ach, wat ergeren jullie je snel aan dooddoeners. Jammer.

Ik ga altijd maar uit van de beste intenties van de mensen, dat mensen iets troostende proberen te zeggen, en daar hooguit niet zo goed in zijn.
quote:Dubbus schreef op 07 april 2015 @ 18:41:

Ik ga altijd maar uit van de beste intenties van de mensen, dat mensen iets troostende proberen te zeggen, en daar hooguit niet zo goed in zijn.
Jouw dooddoener?
Momenteel mijn grootste dooddoener:

Heb je last van je hormonen? Nee, ik zou hier zonder hormonen ook boos om zijn geworden
If you can dream it, you can do it.

Ik ga altijd maar uit van de beste intenties van de mensen, dat mensen iets troostende proberen te zeggen, en daar hooguit niet zo goed in zijn.'t Is niet altijd ergeren, meer verbazing. Dan mag je toch wel zeggen hoe het bij jouw overkomt. En zeggen dat je niet goed bent in troostende woorden is ook een dooddoener.
bij miskramen:

volgende keer beter

ach was het kindje vast niet goed

ja vervelend. maar hey, ik heb binnenkort een babyshower. Wat zal ik kopen?

ik ben sinds ik 6 weken zwanger ben hartstikke ziek. paar keer in het ziekenhuis gelegen:

- geniet er van. voor je het weet is het voorbij.

- probeer er van te genieten

toen ik nog single was vroeg een vrouw aan mijn moeder of ze ook kleinkinderen had.

dus mijn moeder zei nee mijn dochter is vrijgezel. zegt die vrouw: ach misschien komt het nog.

Misschien?? ik was toen 25! geen 56.
ik vind het trouwens wel irritant dat je bij sommige personen alles met een grote glimlach, tanden brekend, met roze en veel strikken moet inpakken want anders voelt de ander zich gelijk aangevallen.
Als iemand iets inleidt met "Ik zal je eerlijk zeggen..." volgt er meestal een leugen.
dat is net zoiets als:

Nou, als ik in jouw schoenen had gestaan dan had ik dit of dat gedaan!

makkelijk lullen vanaf de zijlijn.
Soms weten mensen zich gewoon geen houding te geven en dan bieden clichés wel houvast. Dan til ik er niet zo waar aan. Wanneer het cliché geen stoplap in de conversatie is, maar een pedante levensles, dan kan ik er niet zo veel mee. Wanneer iemand zegt dat alles gebeurt met een reden en dat je overal iets van kunt leren, maar dat je daar wel open voor moet staan, dan kost het me moeite zo iemand niet op zijn muil te slaan. Maar dat ligt vast aan mij.

Of toen ik eindelijk eens iemand vertelde hoe moe ik was, omdat dochter ons al maandenlang elke nacht uit onze slaap hield: "Wacht maar af, kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen." En dat zal ook allemaal best waar zijn, maar wat had ik er op dat moment aan, doodop, instabiel, met bloeddoorlopen ogen en met een humeur om op te schieten.
quote:GateKeeper schreef op 07 april 2015 @ 16:31:

[...]

haha ja en dan komt er toch iets waar het respect ver te zoeken is.

Het is niet echt een uitspraak maar een vraag die gesteld wordt door fondsenwervers. Dan loop je door de stad en dan komt er zo'n overenthousiaste 20-er naar je toe gehuppeld en die vraagt: "Mevrouw bent u tegen kanker?"..... Is er werkelijk ooit iemand geweest die heeft gezegd "hmm, nee ik ben voor".

Moet je een keer proberen, kijken wat ze zeggen.

Ik had ooit iemand op FB die steeds plaatjes deelde met "Ik ben tegen kanker/kindermishandeling/dierenmishandeling" enzo. Ja, wie niet?

Ja, ik erger me aan sommige dooddoeners als ze er te makkelijk uitgegooid worden. Als je diep in de ellende zit dan wil je niet horen dat je niet zwaarder krijgt dan dat je kan dragen. Dan hoor je liever "Ik weet gewoon even niet wat ik moet zeggen..." of "Ik leef met je mee.." Daar heb je zó veel meer aan. Ik ging namelijk de mensen ontlopen die eerder zeiden dat de zon vást wel weer ging schijnen.

En ik erger me níet aan de verkoopster die zegt 'deze doen?', maar ik vraag me op zo'n moment wel af of ik eens een ander antwoord kan geven

En ja, dat het met de beste intenties is..... Ja natuurlijk! Niemand zal expres een niet al te slimme opmerking plaatsen.
'Niks persoonlijks... MAAR!'

En dan volgt er iets heeeeel persoonlijks natuurlijk
Time spent with a cat is never wasted
"Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks"

"Waar liggen mijn sleutels?" "Bij de S van sleutels"

"Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen"

Pleur op
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 april 2015 @ 17:52:

Eet je bord leeg, denk aan de kindjes in Afrika.

Hoorde ik vroeger vaak. Ik kon maar nooit bedenken wat het die kinderen nou kon schelen of ik mijn prakje opat.

Ja dit! Of die ''Nee je hebt geen honger hoor, de kinderen in Afrika hebben honger!''

Mens hou je kop dicht en laat me. Ga anders met je voorraadkast naar Afrika, als je het allemaal toch zo erg vind? (ik vind het ook erg voor die kinderen hoor, maar het is nu niet zo dat ik de kinderen daar help door mijn bord leeg te eten of ''trek'' te zeggen ipv ''honger'')
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 07 april 2015 @ 18:57:

ik vind het trouwens wel irritant dat je bij sommige personen alles met een grote glimlach, tanden brekend, met roze en veel strikken moet inpakken want anders voelt de ander zich gelijk aangevallen.Ja en dit ook. Iemand die ik ken is retegoed in commentaar geven (lees: in haar ogen de waarheid zeggen. nou ja de waarheid kan ook op een aardige manier gezegd worden, maar goed), maar als je ook maar 1 minipuntje kritiek geeft is ze helemaal ontdaan. Ik zeg dan alles ook maar met een grote glimlach, of inderaad met de bekende ''ik bedoel het niet lullig, maar..''. Want ik bedoel dat dan ook écht niet lullig, maar als ik dat er niet bij zeg is het weer aanvallend ofzo. Ik snap dat niet.
quote:minnimouse schreef op 07 april 2015 @ 19:44:

[...]

Moet je een keer proberen, kijken wat ze zeggen.

Ik had ooit iemand op FB die steeds plaatjes deelde met "Ik ben tegen kanker/kindermishandeling/dierenmishandeling" enzo. Ja, wie niet?

Of

"wat vind u van het doodknuppelen van onschuldige zeehondjes?"

"Nou lijkt me een leuke hobby, ik kan nog nieuwe wanten gebruiken".
Succes is een keuze
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:pommiaan schreef op 07 april 2015 @ 20:22:

[...]

Ja en dit ook. Iemand die ik ken is retegoed in commentaar geven (lees: in haar ogen de waarheid zeggen. nou ja de waarheid kan ook op een aardige manier gezegd worden, maar goed), maar als je ook maar 1 minipuntje kritiek geeft is ze helemaal ontdaan. Ik zeg dan alles ook maar met een grote glimlach, of inderaad met de bekende ''ik bedoel het niet lullig, maar..''. Want ik bedoel dat dan ook écht niet lullig, maar als ik dat er niet bij zeg is het weer aanvallend ofzo. Ik snap dat niet.

En als ze niet anders kunnen dan je inhoudelijk gelijk geven, begint het gezeur over 'de toon'.

Laatst iemand die daar dan niks over kon zeggen maar begon over mijn rode wangen...
"Ik heb zo'n hoofdpijn, daar kan jij je niks bij voorstellen. Zo erg." (Zeg dat niet tegen een migraine patiënt.)

De grootste groep dooddoeners zitten denk ik in de 'blame the victim' hoek:

"En waar waren de ouders?" --> als er ook maar iets misgaat met een kind zoals een ongelukje of iets dergelijks.

"Ja. Dan vraag je er ook om." (Vul zelf maar in wat hier mis is gegaan)

"Wie laat er dan ook...." (zijn kind alleen buiten spelen, zijn auto voor de deur staan, de deur openstaan etc etc).

Vreselijk dit soort uitspraken. Dit forum staat er vol mee.
Die spin is banger van jou dan hij van hem (nou echt niet!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven