autistisch? zwakbegaafd? iets anders?
donderdag 9 april 2015 om 21:33
Hallo,
Ik ben 27 jaar en denk zwakbegaafd en misschien autistisch te zijn..
Sociale contacten gaan mij erg moeilijk af en heb in het verleden 2 keer een mbo 2 opleiding gedaan, maar ben hier helaas niet voor geslaagd, tevens heb ik een rijbewijs proberen te halen, maar na velen lessen en dit bij verschillende rijscholen te hebben geprobeerd is het mij niet gelukt een rijbewijs te halen en ik zie het mij niet lukken in de toekomst dit te halen. In de tussentijd heb ik een tijd gewerkt en ik kwam telkens in dezelfde problemen, ik maakte veel fouten tijdens het werk en leek het allemaal niet te begrijpen en het lukt mij niet mijn hoofd bij het werk te houden, dit zorgde er voor dat ik nooit lang een baan heb gehad.. Desondanks dat het vrij simpel werk was zoals data-entry of zelfs productiemedewerker.. In het dagelijks leven merk ik dat ik vergelijkbare fouten maak en erg veel moeite heb met simpele dingen die weinig problemen geven voor andere (denk aan het opvouwen van was bijvoorbeeld, na vele malen geprobeerd te hebben lukt mij dit nog steeds niet..). Sociale situaties geven mij tevens erg veel problemen en kom wat vreemd op andere over, de meeste zien me als niet al te slim.. Ik heb erg veel moeite met een gesprek op gang te houden etc.
Nu komt echter het vreemde waardoor ik niet zeker weet als ik zwakbegaafd ben.. Na een tijd werkeloos te zijn geweest had ik besloten alsnog een opleiding te proberen.. Dit was echter een universitaire opleiding en had hier een vwo natuur & gezondheid vooropleiding voor nodig.. deze had ik echter niet en had hier dus een colloquium doctum voor moeten afleggen. besloot het te proberen al was ik er niet van uit gegaan te kunnen slagen. na wat thuisstudie was dit gelukt.. Ik zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding en tot nu toe verloopt het goed..
Ik ben hierdoor echter erg in de war wat het probleem nu precies met mij is?
Ik heb een tijd bij een sociaal werker rond gelopen, maar heb hier weinig aan gehad en weet het probleem nog steeds niet precies.. dus dacht, misschien dat hier iemand enig idee heeft waar de situatie iets op lijkt.
Ik ben 27 jaar en denk zwakbegaafd en misschien autistisch te zijn..
Sociale contacten gaan mij erg moeilijk af en heb in het verleden 2 keer een mbo 2 opleiding gedaan, maar ben hier helaas niet voor geslaagd, tevens heb ik een rijbewijs proberen te halen, maar na velen lessen en dit bij verschillende rijscholen te hebben geprobeerd is het mij niet gelukt een rijbewijs te halen en ik zie het mij niet lukken in de toekomst dit te halen. In de tussentijd heb ik een tijd gewerkt en ik kwam telkens in dezelfde problemen, ik maakte veel fouten tijdens het werk en leek het allemaal niet te begrijpen en het lukt mij niet mijn hoofd bij het werk te houden, dit zorgde er voor dat ik nooit lang een baan heb gehad.. Desondanks dat het vrij simpel werk was zoals data-entry of zelfs productiemedewerker.. In het dagelijks leven merk ik dat ik vergelijkbare fouten maak en erg veel moeite heb met simpele dingen die weinig problemen geven voor andere (denk aan het opvouwen van was bijvoorbeeld, na vele malen geprobeerd te hebben lukt mij dit nog steeds niet..). Sociale situaties geven mij tevens erg veel problemen en kom wat vreemd op andere over, de meeste zien me als niet al te slim.. Ik heb erg veel moeite met een gesprek op gang te houden etc.
Nu komt echter het vreemde waardoor ik niet zeker weet als ik zwakbegaafd ben.. Na een tijd werkeloos te zijn geweest had ik besloten alsnog een opleiding te proberen.. Dit was echter een universitaire opleiding en had hier een vwo natuur & gezondheid vooropleiding voor nodig.. deze had ik echter niet en had hier dus een colloquium doctum voor moeten afleggen. besloot het te proberen al was ik er niet van uit gegaan te kunnen slagen. na wat thuisstudie was dit gelukt.. Ik zit nu in het tweede jaar van mijn opleiding en tot nu toe verloopt het goed..
Ik ben hierdoor echter erg in de war wat het probleem nu precies met mij is?
Ik heb een tijd bij een sociaal werker rond gelopen, maar heb hier weinig aan gehad en weet het probleem nog steeds niet precies.. dus dacht, misschien dat hier iemand enig idee heeft waar de situatie iets op lijkt.
donderdag 9 april 2015 om 21:40
Het is onmogelijk om tegelijk zwakbegaafd te zijn en een studie te volgen op universitair niveau, dat weet ik wel zeker. Verder lijkt het me dat je een diagnose wilt, die kunnen wij niet geven. Dus ga idd langs de huisarts en vraag een doorverwijzing voor een psycholoog. Of psychiater. Dat is de kortste en verstandigste weg. Veel sterkte.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
donderdag 9 april 2015 om 21:41
Via de huisarts kun je een verwijzing krijgen voor een psychologisch onderzoek. Hiermee kan worden vastgesteld of er inderdaad sprake is van zwakbegaafdheid of een vorm van autisme. Gezien je scholing en het taalgebruik in je post kom je, in ieder geval, niet over als zwakbegaafd. Neem dat maar als compliment. Je omschrijving zou kunnen passen bij autisme, dus als je het graag wil weten kun je je laten onderzoeken. Je krijgt dit vergoed vanuit je ziektekostenverzekering, behalve dan je eigen risico. Dat wordt eerst opgemaakt.
donderdag 9 april 2015 om 21:42
donderdag 9 april 2015 om 21:43
Zwakbegaafd wil zeggen een IQ van ongeveer 75. Dan lukt het typen van zo'n openingspost al niet. Ga naar de huisarts en vraag om onderzoek naar autisme als dat is waar je aan denkt.
Je verhaal lijkt erg op het verhaal van een vriendin van mij, zij heeft op volwassen leeftijd de diagnose ADD gekregen. Met medicijnen en hulp gaat dat nu erg goed, daarvoor veel moeite met sociale contacten, een aantal niet afgemaakte HBO en WO studies en altijd gehoord dat ze dom was.
Je verhaal lijkt erg op het verhaal van een vriendin van mij, zij heeft op volwassen leeftijd de diagnose ADD gekregen. Met medicijnen en hulp gaat dat nu erg goed, daarvoor veel moeite met sociale contacten, een aantal niet afgemaakte HBO en WO studies en altijd gehoord dat ze dom was.
donderdag 9 april 2015 om 21:45
Inderdaad zwakbegaafd lijkt met uitgesloten. Een vorm van ADHD of een autisme spectrum stoornis zou wel kunnen. (alhoewel bij autisme hebben mensen vaak zelf niet door dat ze vreemd zijn volgens mij, dus mijn lekenkennis zou gokken op ADHD en slim, waardoor je je bij MBO opleidingen je dood verveelde en daardoor deze niet af kon maken.)
donderdag 9 april 2015 om 21:53
Autisten hebben zeker wel door dat ze anders zijn, nimbus
Las zelfs van de week dat een bepaalde groep autisten juist emoties ed te sterk opmerken en hierdoor zo in de war raken dat ze niet meer weten hoe ze moeten handelen.
Maar TO, laat je door de huisarts doorverwijzen naar een tweedelijnspsycholoog / ggz en laat je daar onderzoeken . Kan het zijn dat je juist altijd te moeilijk hebt gedacht over simpele dingen en daarom er niet uitkwam?
Las zelfs van de week dat een bepaalde groep autisten juist emoties ed te sterk opmerken en hierdoor zo in de war raken dat ze niet meer weten hoe ze moeten handelen.
Maar TO, laat je door de huisarts doorverwijzen naar een tweedelijnspsycholoog / ggz en laat je daar onderzoeken . Kan het zijn dat je juist altijd te moeilijk hebt gedacht over simpele dingen en daarom er niet uitkwam?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 9 april 2015 om 21:58
Als jij de openingspost zelf geschreven hebt, ben je dus niet zwakbegaafd. Jij kunt om te beginnen al prima benoemen wat je problemen precies zijn. Daarnaast zou je het nooit volhouden op een universiteit.
Wat er wel met je aan de hand is heb ik geen idee van. Maar eerlijk gezegd begrijp ik ook niet helemaal wat het probleem nu eigenlijk is. Je studie gaat nou toch goed? En de was opvouwen, pff das een echt first world problem. Verder is het land vol met vrouwen die niet kunnen autorijden, sommigen overigens wel met een rijbewijs.
Maar inderdaad vraag anders je huisarts.
Wat er wel met je aan de hand is heb ik geen idee van. Maar eerlijk gezegd begrijp ik ook niet helemaal wat het probleem nu eigenlijk is. Je studie gaat nou toch goed? En de was opvouwen, pff das een echt first world problem. Verder is het land vol met vrouwen die niet kunnen autorijden, sommigen overigens wel met een rijbewijs.
Maar inderdaad vraag anders je huisarts.
donderdag 9 april 2015 om 23:00
quote:Nouschi schreef op 09 april 2015 @ 22:19:
Ik zou heel rap een andere nick nemen.Nou idd! Ik gooi t op een laag zelfbeeld en verveling op het mbo. Faalangst kan ook een rol spelen en de hele tijd ervan uitgaan dat je niks kunt is natuurlijk ook een self fulfilling prophecy. Ga naar de HA en vraag een doorverwijzing naar een psycholoog.
Ik zou heel rap een andere nick nemen.Nou idd! Ik gooi t op een laag zelfbeeld en verveling op het mbo. Faalangst kan ook een rol spelen en de hele tijd ervan uitgaan dat je niks kunt is natuurlijk ook een self fulfilling prophecy. Ga naar de HA en vraag een doorverwijzing naar een psycholoog.
Silence is golden. Duct tape is silver.
donderdag 9 april 2015 om 23:00
vrijdag 10 april 2015 om 00:29
vrijdag 10 april 2015 om 06:12
Heb je het basisonderwijs afgerond zonder te blijven zitten?
Wat voor middelbare school opleiding heb je afgerond?
Gewoon of speciaal onderwijs?
Heb je veel begeleiding nodig gehad op school, en zo ja waarmee dan?
Had je vrienden op school? Werd je gepest?
Wat voor middelbare school opleiding heb je afgerond?
Gewoon of speciaal onderwijs?
Heb je veel begeleiding nodig gehad op school, en zo ja waarmee dan?
Had je vrienden op school? Werd je gepest?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 10 april 2015 om 07:25
Ik ben het met de rest eens, zwakbegaafd is het laatste waar ik aan zou denken in jouw geval want je OP is zo goed geformuleerd dat dat niet mogelijk is. Je kunt via je huisarts een doorverwijzing vragen naar een psycholoog voor een persoonlijkheidstest zodat je ook uitsluitsel kunt krijgen of je misschien ergens onder de paraplu van autisme valt. Misschien reageren mensen vreemd op je doordat je consequent onder je eigenlijke niveau hebt gepresteerd en dat kan irritatie opwekken bij de mensen die wel op de juiste plek zitten.
Je denkt sneller en bent dan voor anderen moeilijk te volgen en dat leidt tot onbegrip.
Je denkt sneller en bent dan voor anderen moeilijk te volgen en dat leidt tot onbegrip.
vrijdag 10 april 2015 om 08:44
[quote]reisa1978 schreef op 09 april 2015 @ 21:43:
Zwakbegaafd wil zeggen een IQ van ongeveer 75. Dan lukt het typen van zo'n openingspost al niet.
hoe krijg je het getypt voor iemand met een normale intelligentie is dit echt heel dom en kortzichtig.
T.o ik heb zelf een aantal maanden geleden de diagnose zwakbegaafd gekregen.En idd ben niet goed in dingen overzien maar gelukkig lukt het me wel om iets fatsoenlijks te typen.Maar 1 ding weet ik wel een opleiding op vwo nivo hoef ik niet te proberen strand binnen een week ben ik bang als ik jou was zou ik en met een open blik je gaan laten testen.heel veel sterkte.
Zwakbegaafd wil zeggen een IQ van ongeveer 75. Dan lukt het typen van zo'n openingspost al niet.
hoe krijg je het getypt voor iemand met een normale intelligentie is dit echt heel dom en kortzichtig.
T.o ik heb zelf een aantal maanden geleden de diagnose zwakbegaafd gekregen.En idd ben niet goed in dingen overzien maar gelukkig lukt het me wel om iets fatsoenlijks te typen.Maar 1 ding weet ik wel een opleiding op vwo nivo hoef ik niet te proberen strand binnen een week ben ik bang als ik jou was zou ik en met een open blik je gaan laten testen.heel veel sterkte.
vrijdag 10 april 2015 om 09:04
ik durf niet te zeggen wat je hebt maar ik wil je wel het volgende meegeven.
ik heb een hele slimme dochter met adhd. Voordat zij medicijnen kreeg kwam ze nergens, kreeg toetsen niet gemaakt. Haalde echt slechte punten. Een orthopedagoog die haar kwam observeren dacht zelfs dat haar intelligentie ver beneden gemiddeld lag terwijl het juist ontestbaar hoog is. Dat is wat een stoornis kan doen.
Dus schrijf jezelf niet meteen af, laat onderzoeken wat er met je is en ga vooral door met deze studie!
ik heb een hele slimme dochter met adhd. Voordat zij medicijnen kreeg kwam ze nergens, kreeg toetsen niet gemaakt. Haalde echt slechte punten. Een orthopedagoog die haar kwam observeren dacht zelfs dat haar intelligentie ver beneden gemiddeld lag terwijl het juist ontestbaar hoog is. Dat is wat een stoornis kan doen.
Dus schrijf jezelf niet meteen af, laat onderzoeken wat er met je is en ga vooral door met deze studie!
vrijdag 10 april 2015 om 21:15
Ik kan natuurlijk geen diagnose stellen, maar het klinkt eerder alsof je hoogbegaafd ben. De maatschappij is niet goed ingesteld op personen met deze diagnose. Eigenlijk zijn wij dan te 'dom' om een maatschappij te creëren waarin deze personen ook goed kunnen gedijen en moeten zij zich steeds aanpassen. Maar dat lukt niet, omdat zij niet in kaders denken die deze maatschappij hen zo graag wil aanmeten. In ieder geval hoop ik dat je in je zoektocht verder komt en een persoon treft die inzicht en kennis heeft en waarbij jij je prettig voelt.