Macula Degeneratie
vrijdag 10 april 2015 om 17:05
vrijdag 10 april 2015 om 17:21
vrijdag 10 april 2015 om 17:21
Haha ja dat is een hele troost!
Ze is pas 65 dus ik ben bang dat wij er wel meer van mee gaan krijgen.. Ik hoop het wel, wil haar nog niet kwijt natuurlijk.. Maar liever zonder macula uiteraard.. Ik ben 'bang' dat ze straks veel hulp nodig zal hebben wat ik uiteraard met liefde zal gaan doen!
Ze is pas 65 dus ik ben bang dat wij er wel meer van mee gaan krijgen.. Ik hoop het wel, wil haar nog niet kwijt natuurlijk.. Maar liever zonder macula uiteraard.. Ik ben 'bang' dat ze straks veel hulp nodig zal hebben wat ik uiteraard met liefde zal gaan doen!
Just breathe
vrijdag 10 april 2015 om 17:27
Mijn moeder had heel ernstig macula degeneratie maar ze had geen hulp nodig. Ze had wel hulpmiddelen zoals gesproken boek en comvox voor gesproken ondertiteling van de tv. Maaltijden kwamen via tafeltje dekje. Het is wel belangrijk dat je moeder gewoon veel blijft doen zodat ze geen angst gaat ontwikkelen.
In de periferie blijft het zicht behouden dus stoeprandjes enzo zijn vaak nog goed zichtbaar.
Mijn moeder speelde ook kaart maar dan met hele grote kaarten, zo zijn er heel veel hulpmiddelen.
Ondanks de macula degeneratie ging mijn moeder tot op hoge leeftijd nog gewoon op pad naar de stad en zo. Het is niet leuk maar gelukkig zijn er veel hulpmiddelen, succes met je moeder.
In de periferie blijft het zicht behouden dus stoeprandjes enzo zijn vaak nog goed zichtbaar.
Mijn moeder speelde ook kaart maar dan met hele grote kaarten, zo zijn er heel veel hulpmiddelen.
Ondanks de macula degeneratie ging mijn moeder tot op hoge leeftijd nog gewoon op pad naar de stad en zo. Het is niet leuk maar gelukkig zijn er veel hulpmiddelen, succes met je moeder.
vrijdag 10 april 2015 om 17:30
Graaf even in het archief van NRC, daar heb ik ooit iets gevonden voor een voormalig buurvrouw die dezelfde aandoening heeft, het betreft injecties. Ik zal zelf ook even kijken of ik het nog kan terugvinden.
Nee dus maar dit vond ik wel:
http://gebu.artsennet.nl/ ... oor-maculadegeneratie.htm
Nee dus maar dit vond ik wel:
http://gebu.artsennet.nl/ ... oor-maculadegeneratie.htm
verba volant, scripta manent.
vrijdag 10 april 2015 om 17:36
Mijn moeder heeft de droge vorm, aan beide ogen. Dat is minder ernstig en minder progressief dan de natte vorm, maar daar staat tegenover dat aan de natte vorm iets te doen is d.m.v. injecties. Dit schijnt voor een deel van de patiënten goede resultaten te geven. Zo heb ik het begrepen van de uitleg van de oogarts.
Er zijn ook bepaalde vitaminetabletten die ze moet slikken om het proces te vertragen, maar ik weet niet of die ook voor de natte vorm helpen. Dit zou je aan de oogarts kunnen vragen.
Mijn moeder heeft voor zover nog geen hulp nodig (behalve als ze ergens heen moet, want autorijden kan ze niet meer), maar het is natuurlijk wel lastig omdat ze niet of nauwelijks meer kan lezen en handwerken, en ook Tv-kijken wordt steeds lastiger.
Er zijn ook bepaalde vitaminetabletten die ze moet slikken om het proces te vertragen, maar ik weet niet of die ook voor de natte vorm helpen. Dit zou je aan de oogarts kunnen vragen.
Mijn moeder heeft voor zover nog geen hulp nodig (behalve als ze ergens heen moet, want autorijden kan ze niet meer), maar het is natuurlijk wel lastig omdat ze niet of nauwelijks meer kan lezen en handwerken, en ook Tv-kijken wordt steeds lastiger.