wandelen in Engeland

10-04-2015 21:20 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ga in de zomer (augustus) wandelen in Noord-Engeland. Ca 16km per dag is het plan, want ben niet geoefend en heb nooit met wandelschoenen+rugzak etc gelopen....

Ik logeer in B&B dus dat scheelt iig bagage!

Wie helpt me op weg, met welke sites, boeken en buitensportwinkels handig zijn als je wilt gaan wandelen?

En met welke spullen (merk bergschoenen/rugzak) hebben jullie zelf goede ervaringen?

Ik weet namelijk even niet waar te beginnen met de voorbereidingen en welke aankopen ik moet doen...

Ik ga wel oefenen, zo ver ben ik al wel. In NL!!

Mag ik jullie 'wat moet er mee'- lijstjes en absolute insidertips?

Bedankt!! voor jullie ideeën en tips!! Ook hoor ik graag van de mensen die het gebied kennen wat ze ervan vonden
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Geen tips over wandelen in Engeland, maar wel wat tips mbt het lopen:

- Begin idd thuis alvast en je zult merken dat je best heel snel wandelconditie opbouwt.

- Ik let er altijd op dat kleding goed ventileert, als je een poosje loopt krijg je het snel warm. Gezien de periode: misschien wat luchtige katoenen bloesjes meenemen (natuurlijk materiaal ademt het best) en een water- en winddichte outdoor zomerjas voor als het kouder is of regent?

- Ik zweer bij Dubarry's. Erg duur maar heel comfortabel en bestand tegen regen, modder, blubber enz. Misschien wel wat te zwaar om mee te slepen, als het weer luchtiger schoeisel noodzakelijk maakt. (Een alternatief zijn laarzen van Timberland, die zijn licht en klein).

- In de zomer loop ik graag op leren gympies, die zijn licht, soepel en beschermen toch tegens steentjes/prikkeltakken/rotzooi op de grond ed Die van Ash bevallen mij erg goed.

- Loop alle schoenen goed in, zodat je de kans op blaren verminderd. Krijg je ze onverhoopt toch: Compeed werkt heel goed!

- Loop op blote voeten in je schoenen, eenmaal goed ingelopen geeft dat minder kans op blaren.

- Zorg voor een mini-EHBO tasje met in elk geval wat ontsmettingsmateriaal, een rol tape en steriele gaasjes. Mocht je onderweg ergens een wond oplopen, dan is schoonmaken en afdekken het belangrijkst, tot je bij een dokter terecht kunt.
Schoenen zijn enorm persoonlijk, ga naar een winkel om te passen wat jij fijn vindt. Rugzak eigenlijk idem.

Engeland: muggenspul!
Geen ervaring in lopen in Engeland maar ik loop over 3weken in Schotland.

Ga je de B&B's van te voren boeken?

Ik heb als schoenen Lowa's. Mijn 2e paar en ben ze nu aan het inlopen. Deze schoenen zijn waterdicht en geschikt voor eventuele bergen. Mijn vorige waren ook Lowa's en hebben IJsland onder andere meegemaakt. Nooit blaren gehad! Ik heb goede wandelsokken gekocht zonder naden van Falke.

Ik heb een fijne, snel drogende wandelbroek en een wind en water dichte jas. Niet water dicht in IJsland bij extremer weer maar de gewone buien. Anders kan ik je een gore-tex jas aanraden maar die zijn duurder.

Je hebt inderdaad snel een wandelconditie want elke keer neem ik mij voor om te trainen en dat lukt niet. In IJsland liep ik met een grote rugzak van 15 kg en dat had ik ook niet getraind. Het is mij gelukt. In Schotland neem ik een kleine handbagage rugzak mee maar wel met een stevige rug en fijne bandjes om ze goed vast te maken.

Zorg dat je kleding lekker zit, ook als je zweet of als het regent. In een spijkerbroek wandelen in de regen is niet aan te raden bijvoorbeeld.

Verder onwijs veel plezier!
Harry you must know all about Muggles, tell me, what exactly is the function of a rubber duck?
quote:wolkewitje schreef op 10 april 2015 @ 22:08:

Schoenen zijn enorm persoonlijk, ga naar een winkel om te passen wat jij fijn vindt. Rugzak eigenlijk idem.

Engeland: muggenspul!Helemaal mee eens. Pas ze en loop er een stuk mee. Bij beide wandelschoenen had ik er een aantal gepast en toen ik die van mij aandeed wist ik dat dit ze waren.
Harry you must know all about Muggles, tell me, what exactly is the function of a rubber duck?
Waar ga je wandelen?

Ik heb bij Hadrian's Wall Path op een klasse B wandelschoen gelopen, erg prettig om wat meer steun te hebben.

Muggenspul is inderdaad erg handig, hoewel dat in september pas echt losbarst.

Verder vind ik die ademende wandelshirtjes erg lekker, want je zweet zo snel en loop ik graag met wandelstok in de Pennines en op heuvelachtige stukken. Rugzakken maken me niet zoveel uit.
Als je 16 km per dag gaat lopen, dan zou ik zeker gaan trainen vooraf. Ik weet niet waar je in Engeland gaat wandelen, maar als je bijvoorbeeld in de heuvels gaat lopen, dan is 16 km een behoorlijke afstand voor een ongetrainde wandelaar.

Qua uitrusting: laat je voor schoenen en een rugzak goed adviseren bij een buitensportzaak. Het type schoen is afhankelijk van het terrein waar je gaat lopen. Ik heb goede ervaringen met Hanwag en Lowa, maar dat verschilt per persoon. Ik zou ook een aantal paren goede wandelsokken aanschaffen (Falke wordt in de meeste buitensportzaken verkocht). Ik heb een fijne rugzak van Deuter, met regenhoes, dat is wel zo prettig als je in een regenachtig gebied gaat lopen. Een wandelbroek is ook een aanrader, ik heb er een paar van Schöffel, die worden ook verkocht in lengtematen. En vergeet de regenkleding niet, een regenjas en -broek of een poncho vind ik onmisbaar, een goede ademende outdoorjas en een dun fleecevest is ook fijn.

Ik heb geen tips over wandelen in Engeland, misschien kun je een oproepje plaatsen in het reiscafe van SNP?
Totaal niet fashionable, maar echt: koop echte wandelbroeken. En schoenen die goed zitten. Die hoeven niet per se goed te matchen met de rest van je outfit.

Kijk goed hoeveel faciliteiten je onderweg tegenkomt. Als je namelijk nauwelijks een dorp of café passeert is het misschien ook wel fijn om een klein gasbrandertje mee te nemen, zodat je tijdens je lunch iets warms kunt nemen.

Wat ik altijd erg leuk vond, waren de georganiseerde wandeltochten in Nederland. Op wandelkalender.nl staan alle wandeltochten per dag/maand bij elkaar. Erg leuk en als je elke maand een tocht doet, dan ben je redelijk geoefend als je op vakantie gaat.

Op mijn wandelvakantie in Duitsland liep ik elke dag ongeveer 15-18km. Ik vond het een heerlijke afstand. Je bent echt wel even onderweg, maar ik liep niet over mijn grenzen, had nog puf voor even rondkijken bij iets bijzonders enz.

Veel plezier!
quote:HelgaV schreef op 10 april 2015 @ 22:31:

Kijk goed hoeveel faciliteiten je onderweg tegenkomt. Als je namelijk nauwelijks een dorp of café passeert is het misschien ook wel fijn om een klein gasbrandertje mee te nemen, zodat je tijdens je lunch iets warms kunt nemen.

ik heb nog nooit voor een dagtocht een gasbrandertje meegenomen...

het gedoe en extra gewicht zou voor mij niet opwegen tegenover een 'warme' lunch.

voor mij volstaan boterhammen en een thermos koffie.

wb wandelschoenen: koop vooral schoenen die gepast zijn voor de omgeving.

veel mensen hebben de neiging om te denken: hoe steviger/zwaarder de schoen, hoe beter.

maar dat klopt niet: voor licht terrein ben je veel beter met een lichte schoen dan met bergschoenen.

Tip: wandelsokken van 'Smartwool'.

Duur (20 euro per paar) maar zacht en absorberend, ik vind ze top!
Dan heb je nog nooit in Engeland gelopen :$ Een thermosfles volstaat ook, maar mijn ervaring in Duitsland met de B&B's/hotels is dat je vooral niks mag meenemen vanuit de startlocatie

In Engeland liep ik met volledige bepakking, maar ik vond de Engelsen (zelfs op toeristische gebieden) niet bijzonder behulpzaam.
hee, onwijs bedankt allemaal!! Het potlood breekt me af van het lijstjes maken :)!

Ik houd het bijna niet bij, jullie weten er veel vanaf!

Ik zal de BB's deels vooraf boeken, deels laat ik het even afhangen denk ik (als het niet ontzettend snel volgeboekt is?) van mijn wandeltempo.

Kan daar nog geen pijl op trekken..

Ik ga het allemaal even op een rij zetten wat ik nodig heb: muggenspul, klasse B schoenen (JA, ga onder andere de Hadrian's Wall Path lopen! Hoe beviel de weg je, bootje?), sokken zonder naden.....

Ik word nog een echte pro...

Ben tot slot erg blij te horen dat 16km in Engeland natuurlijk NOT the same is als in ons kikkerlandje,misschien moet ik het aantal km, verder inkorten..

En erg blij dat meerdere van jullie schrijven dat je snel een wandelconditie opbouwt,dat is goed om te horen.

Thanks voor jullie plezierwensen ook: ik heb er erg veel zin in - het lijkt me zo mooi daar qua natuur enz- maar vind het ook spannend zo in mijn eentje zonder oefening
Ik had het al gepland, maar stiekem is de film WILD mijn inspiratie om ook echt door te zetten
quote:HelgaV schreef op 10 april 2015 @ 22:46:

Dan heb je nog nooit in Engeland gelopen :$ Een thermosfles volstaat ook, maar mijn ervaring in Duitsland met de B&B's/hotels is dat je vooral niks mag meenemen vanuit de startlocatie .

dat valt meestal toch te onderhandelen, om je thermos te laten vullen voor een prijsje?

nu ja, anders zou het voor mij cola/water zijn, no way dat ik voor 15 km een brander meesleur

praktische dingetjes:

- een zakmesje

- een rolletje boterhamzakjes of diepvrieszakjes (vd Wibra ofzo): handig voor je lunchpakket, om restjes te bewaren, om afval te verzamelen

- een rolletje vuilniszakjes met 'hengsels' (draaglussen): kan voor vanalles dienen: afvalzak, boodschappenzakje, linnenzak, ...

zo'n rolletje gooi je in je koffer, weegt niks en komt supervaak van pas

- een stuk plastic (grote plastic zak ofzo) voor in je rugzak om op te zitten

- reispotje zonnecrème

- lichtgewicht paraplu

- petje
quote:kers schreef op 10 april 2015 @ 22:48:

Thanks voor jullie plezierwensen ook: ik heb er erg veel zin in - het lijkt me zo mooi daar qua natuur enz- maar vind het ook spannend zo in mijn eentje zonder oefening

ik denk dat het een schitterende, spannende en geweldige ervaring zal zijn

ik herinner me nog, héél lang geleden: ik was op busreis door engeland, en ik vond het zo zonde dat we niet meer van de natuur konden genieten.

op een vrije dag een wandelboekje gekocht en erop uitgetrokken (ook ongeveer 15 km), voor de eerste keer dat ik zo iets deed (was helemaal geen wandelaar!)

wat een zalige dag was dat, zo heerlijk van alles zelf te ontdekken :D

en de Britten zijn in 't algemeen heel vriendelijk en hartelijk vind ik.

succes en geniet ervan!
Bedenk dat je een hele dag hebt om te wandelen en je ook af en toe even rust kan nemen. 15 a 20 km per dag is echt wel te doen als je van te voren al lekker gaat wandelen en je je nieuwe schoenen inloopt.

Wij hebben in Schotland alle overnachtingen wel geboekt en merkten dat dit wel nodig was want veel was al vol. Maar geen idee hoe dat daar is.
Mijn wandelconditie knapte ook enorm op van korte afstanden. Ging ik altijd op de fiets naar de winkel voor een kleine boodschap, in training naar zo'n vakantie toe, deed ik bijna alles lopend. Je leven komt daardoor wel in een versnelling lager
Vroeger als kind met het gezin twee paths in Engeland gelopen en mijn ouders haalden hun inspiratie en wandelroutes bij deze winkel vandaan:

http://www.piedaterre.nl

Zij hebben ook een prikbord in de hal hangen voor oproepjes voor reisgenoten of aanbod/vraag naar reisbenodigdheden etc.

Verder hadden wij geen luxe spullen. Wel wandelschoenen gekocht, lichtgewicht tentje, en van die grote rugzakken. Die tip van een sneldrogende broek is misschien wel handig. Wij wasten steeds met de hand en hingen het te drogen aan onze rugzak.

We hadden om de tent en andere spullen te testen een stukje van het Pieterspad gelopen hier in Nederland.

Een paraplu zou ik niet meenemen.
quote:kers schreef op 10 april 2015 @ 22:52:

Ik had het al gepland, maar stiekem is de film WILD mijn inspiratie om ook echt door te zetten

Dan raad ik je het boek aan, die is stukken mooier dan de film......

Goede wandelschoenen, sokken en een echte wandelbroek is hier al geschreven. Ik zweer daarnaast bij Gewohl voetenbalm (Kr**dvat oa) dat helpt tegen vermoeide, branderige voeten. Voor het wandelen op je voetzolen smeren!

Wandelschoenen zijn vooral persoonlijk, hier zweerde iemand bij Hanwags. Nou die hoef ik nooit meer..... Geef mij maar Meindl's.... Zo zie je maar!

Laat je goed voorlichten over rugzakken. Ik heb er zelf een van Osprey met een regenhoes van Vaude, maar rol even goed je slaapzak in een plasticzak alvorens je hem in je rugzak stopt!

Oefen eerst eens hier in Nederland, er zijn hier genoeg Lange-Afstand-Wandelpaden. Ga je in Engeland echt in de heuvels lopen, loop dan eens (een gedeelte) van het Krijtlandpad in Limburg, bijvoorbeeld het stuk van Noorbeek naar Vaals om te ervaren hoe het lopen met rugzak in de heuvels is. Is écht een aanrader!

Ik heb regelmatig in Engeland gelopen, maar dat waren trainingswandeltochten voor Nijmegen en ik ben begonnen aan het South West Coast Path (al wordt dat een 1000 jaren plan ) ik weet niet hoe je gaat wandelen, maar als je ook stukken langs de weg moet/gaat lopen dan is het verstandig om een reflecterend jasje/band te dragen al is het alleen maar op die stukken!

O en wat wandelbroeken betreft, je hebt er waarvan je de pijpen af kan ritsen zodat je een korte broek heb. Scheelt weer bagage en gewicht!

Bij de Xenos kan je van die mooie reishanddoeken kopen die je tot een klein pakketje op kan vouwen.

Een tekentang is ook een idee om mee te nemen!

Gaaf hoor, ik ben bijna jaloers! ik wens je heel veel plezier! Als mij nog wat binnenschiet zal ik het hier nog schrijven of als je nog wat wilt weten dan lees ik het wel!
Ga je helemaal alleen? Of loop je met een groep?

Naast alle tips: neem een goede kaart mee (op papier want internet- en telefoonbereik is niet zo best daar), timetables van bussen.
Een goede wandelkaart is echt een must, je zult net op die ene kruising staan waar de markering totaal ontbreekt... bij voorkeur 1:25.000.

Verder wat al genoemd is: zakmes, goede EHBO uitrusting, ademende kleding.

Als je helemaal alleen gaat: laat in je B&B weten welke route je die dag gaat lopen en laat je telefoonnummer achter, in geval van nood kan dat heel praktisch zijn.

Ik heb wandelvakanties gedaan in o.a. Frankrijk, Italië en Luxemburg. In Nederland veel LAW's gewandeld.

In het buitenland rekenden we bij vakanties van één week op acht dagen minus twee reisdagen, blijft er over zes wandeldagen. De eerste dag een eenvoudige wandeling 'om er in te komen', de tweede dag een forse wandeling, de derde dag een rustdag of korte wandeling, vierde en vijfde wandeling waren normaal tot fors en de zesde dag een korte wandeling. Waarbij kort 1 à 2 uur is, met tijd om rustig een dorpje of stadje te bekijken en een fors wandeling 6-8 uur is.

Wissel lang en korte dagen af. 16km met een hoogteverschil van 800m kan best zwaar zijn, terwijl 16km in het vlakke Nederland heel anders voelt.
quote:kers schreef op 10 april 2015 @ 22:48:

(JA, ga onder andere de Hadrian's Wall Path lopen! Hoe beviel de weg je, bootje?)

Prachtig! De weg zelf kan best pittig zijn, je loopt stukken over de hobbelige oude muur, over heuvels en door velden. Ik zou zeker een kijkje nemen.

Er is ook een heel fijn boekje over: Hadrian's Wall Path van Henry Stedman. Daar staat alle info in over de omgeving, inclusief plaatsen om te eten, atm's, de geschiedenis en bijzondere plekken. Ook een heel handzaam formaat.
Min budgetttips

- wandelsokken van de HEMA vind ik ideaal, zijn naadloos natuurlijk

- blarenpleisters van kruitvat werken ook heel goed. Zelf geen blaren gehad met wandelen, wel met andere nieuwe schoenen.

Schoenen, tas en sokken zijn persoonlijk. Daarnaast krijgt de een nou eenmaal sneller blaren dan de ander
Wat enorm veel tips, het duizelt me ervan! Jullie weten echt veel!!

Heb Hadrian's Wall Path van Henry Stedman in da pocket :)! Joepie, nu voelt het ook allemaal alweer een stuk echter. Al die praktische dingen die jullie opnoemen zet ik hier op een lijstje. En ga ik er dan mee naar Bever Sport? Waar zijn jullie voor de meeste dingen heen gegaan? Ik lees bv Hema, maar zijn jullie ook naar een buitensportwinkel gegaan? En welke is daarbij aan te raden (ik woon in de Randstad)?

Zou zo graag op iedereen antwoorden maar ben aan het werk, dus even kort bericht dat ik SUPERBLIJ ben met jullie berichten, ook erg fijn om te lezen dat jullie zoveel plezier hadden en konden genieten van jullie wandeltochten. Vind jullie echt stoer!

@bootje, door jouw enthousiasme over Hadrian's wall heb ik nu helemaal zoiets van Hadrians Wall, here I come! Ik wil m helemaal gaan lopen.

Kijk al kwijlend veel foto's van op internet maar het ziet er nog veel mooier uit in t eggie denk ik!

En iemand vroeg nog of ik helemaal in mijn up ga: JA. Toute seul! Aan de ene kant vind ik dat het 'engst' aan alles, ben enorm bang dat ik me eenzaam voel of in paniek raak aan de andere kant, ik voel dat het goed gaat zijn.........
Wat moet je eigenlijk doen bij blaren?

Bij de vierdaagse worden ze altijd doorgestoken weet ik, maar wat doe ik er mee daar op het Engelse Platteland? Lopen jullie met blaren gewoon door (dat zal de functie zijn van de pleisters,dat je er mee door kunt lopen?)? Of prik je ze door of houden jullie n rust(dag).....?
quote:kers schreef op 11 april 2015 @ 13:49:

Wat enorm veel tips, het duizelt me ervan! Jullie weten echt veel!!

Heb Hadrian's Wall Path van Henry Stedman in da pocket :)! Joepie, nu voelt het ook allemaal alweer een stuk echter. Al die praktische dingen die jullie opnoemen zet ik hier op een lijstje. En ga ik er dan mee naar Bever Sport? Waar zijn jullie voor de meeste dingen heen gegaan? Ik lees bv Hema, maar zijn jullie ook naar een buitensportwinkel gegaan? En welke is daarbij aan te raden (ik woon in de Randstad)?

Zou zo graag op iedereen antwoorden maar ben aan het werk, dus even kort bericht dat ik SUPERBLIJ ben met jullie berichten, ook erg fijn om te lezen dat jullie zoveel plezier hadden en konden genieten van jullie wandeltochten. Vind jullie echt stoer!

@bootje, door jouw enthousiasme over Hadrian's wall heb ik nu helemaal zoiets van Hadrians Wall, here I come! Ik wil m helemaal gaan lopen.

Kijk al kwijlend veel foto's van op internet maar het ziet er nog veel mooier uit in t eggie denk ik!

En iemand vroeg nog of ik helemaal in mijn up ga: JA. Toute seul! Aan de ene kant vind ik dat het 'engst' aan alles, ben enorm bang dat ik me eenzaam voel of in paniek raak aan de andere kant, ik voel dat het goed gaat zijn.........

Ik heb door de jaren heen een allegaartje verzameld. Een wandelbroek van perrysport, sokken van de Hema, wandelschoenen van een grote Bever, een goedkoop rugzakje. O ja, nog een tip: ik wandel tegenwoordig met twee paar wandelsokken over elkaar, ik ben namelijk nogal gevoelig voor blaren. En nu heb ik ze niet meer. Gewoon 2 paar dunne, niet van die wintersokken. Ik denk dat het komt omdat de lagen over elkaar glijden en dat hierdoor de wrijving vermindert.

En ja, het is nog mooier dan in de folders. Vooral Vindolanda vond ik betoverend. Het was augustus, we liepen door de ruisende velden en bekeken bij ondergaande zon de ruïnes. Ik krijg er bijna heimwee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven