Geld & Recht alle pijlers

Vraag over inkomstenbelasting

11-04-2015 19:11 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde net aangifte doen over 2014, maar ik schrok een beetje van de uitkomst. Ik moet ruim ¤ 1700 bijbetalen!

Situatie:

- In vaste loondienst, fulltime (salaris iets boven modaal). De gegevens van deze werkgever waren al ingevuld door de belastingdienst (en deze kloppen).

- Daarnaast op oproepbasis gewerkt via andere werkgever. Hiermee in totaal ¤ 3440,- verdiend in 2014. Deze gegevens zijn nog niet ingevuld door de belastingdienst. Van deze werkgever heb ik wel zelf wel een soort jaaropgave gekregen, waar dit verdiende bedrag op staat met daarbij de code IB47. Volgens mij moet ik deze dan opgeven bij de belastingdienst onder 'Inkomsten uit overig werk'.

- Verder heb ik geen zaken die nog van invloed kunnen zijn volgens mij (geen partner, geen kinderen, geen koophuis).

Vragen:

- Klopt het dat ik de inkomsten van die tweede werkgever moet opgeven bij 'Inkomsten uit overig werk'?

- Klopt het dat het terug te betalen bedrag zoooooo hoog kan zijn? Ik heb even uitgeprobeerd wat er gebeurd wanneer ik deze inkomsten weglaat uit de opgave; in dat geval moet ik ¤ 132,- terugbetalen. Dat scheelt nogal.

Voor de goede orde: ik ben niet van plan te gaan frauderen, wat moet dat moet, ook tegenvallende betalingen. Voor mijn gevoel is mijn situatie afgelopen jaar echter niet veranderd (ik werk al een aantal jaar voor beide werkgevers) maar voorgaande jaren moest ik 'maar' een paar honderd euro terugbetalen, dus ik vind dit bedrag ineens zo vreemd hoog. Als dit inderdaad de waarheid gaat zijn, overweeg ik ernstig om te stoppen met het werk bij de tweede werkgever. Er blijft zo wel erg weinig over van het verdiende geld...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
heeft de andere werkgever, waar je op oproepbasis voor hebt gewerkt, loonbelasting ingehouden? en zo ja heb je dat ingevuld in je aangifte?
Ik vermoed dat de tweede werkgever geen loonbelasting heeft ingehouden en dat moet je dan nu alsnog betalen. En dan klopt het denk ik wel, afhankelijk van hoeveel je in baan 1 verdient.
Ik denk ook dat het een bruto inkomen betreft, dan moet je het inderdaad bij overige werkzaamheden opgeven.

Als het een jaaropgave is met loon en loonheffing, kan je het volgens mij gewoon bij de normale werkinkomsten zetten.

Wat staat er precies op de jaaropgave, wat waren het voor een soort van werkzaamheden?
Bij de tweede werkgever is er inderdaad nog geen loonbelasting betaald. Het document dat ik van deze werkgever heb gekregen, heeft ook niet officieel de titel 'jaaropgave' maar 'IB47 - Overzicht betrokkene over 2014'. Maar goed, dat zal wel op hetzelfde neerkomen.

Behalve NAW-gegevens, staat het volgende vermeld:

Belastingjaar: 2014

Bedrag inclusief onkostenvergoeding: 3440

Vervolgens wordt dit bedrag in een bijlage uitgesplitst / gespecificeerd, maar dat is voor hier niet relevant (het betreft allemaal looninkomsten met de IB47 code erbij).

Dan snap ik nog steeds niet hoe het verschil zo groot kan zijn tussen dit jaar en voorgaande jaren, maar ik vrees dat er niets anders op zit dan betalen. Daar gaat mijn spaarrekening

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot zover!
kreeg je in voorgaande jaren van de 2e werkgever ook via een IB47 constructie betaald?
quote:neliba schreef op 11 april 2015 @ 19:35:

Bij de tweede werkgever is er inderdaad nog geen loonbelasting betaald. Het document dat ik van deze werkgever heb gekregen, heeft ook niet officieel de titel 'jaaropgave' maar 'IB47 - Overzicht betrokkene over 2014'. Maar goed, dat zal wel op hetzelfde neerkomen.

Behalve NAW-gegevens, staat het volgende vermeld:

Belastingjaar: 2014

Bedrag inclusief onkostenvergoeding: 3440

Vervolgens wordt dit bedrag in een bijlage uitgesplitst / gespecificeerd, maar dat is voor hier niet relevant (het betreft allemaal looninkomsten met de IB47 code erbij).

Dan snap ik nog steeds niet hoe het verschil zo groot kan zijn tussen dit jaar en voorgaande jaren, maar ik vrees dat er niets anders op zit dan betalen. Daar gaat mijn spaarrekening

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot zover!

Je hebt over 3400 euro nog geen belasting betaald, dus dat moet alsnog. Reken maar uit, 42% X die 3400 euro is ongeveer die 1600 euro die je meer betaalt dit jaar.

Overigens, onkostenvergoedingen zijn niet altijd belastbaar. Als je bijv 19ct per kilometer reiskostenvergoeding kreeg, dan hoef je dat niet op te geven want belastingvrij.
Wat zijn dit voor werkzaamheden geweest? Waarom ben je niet gewoon in loondienst?

Het klopt dat als er nog geen loonheffing is ingehouden je dat nu alsnog moet betalen.

Voor 2015 kun je een voorlopige aanslag aanvragen waardoor je de te betalen belasting alvast in termijnen kunt betalen ipv ineens achteraf.
Het kan zijn dat je arbeidskosten lager wordt. Deze daalt naarmate je meer inkomsten hebt.
Arbeidskosten moet zijn arbeidskorting.
U moet deze inkomsten opgeven bij overige inkomsten. Als u in het 42% tarief valt is de te betalen belasting over deze inkomsten ¤ 1444. Daarnaast is er 5,4% ZVW-premie te betalen, dus ¤ 185. Hiervoor krijgt u een aparte aanslag. Tenslotte moet er sowieso volgens uw opgave ¤ 132 worden bijbetaald. Opgeteld dus ¤ 1761. Met verrekening van arbeidskorting en algemene heffingskorting zou dit ongeveer ¤ 1700 bijbetaling kunnen opleveren.

U moet het bruto inkomen van ¤ 3440 opgeven. Hierbij inbegrepen dus de onkostenvergoeding. Maar als u onkosten heeft gemaakt, mag u deze onkosten wel als aftrekbare kosten vermelden. Bijvoorbeeld ¤ 0,19 / km als u reisde met de auto of fiets (zakelijk gereden kilometers. Lees ook hier
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Door de berekeningen snap ik nu inderdaad dat het bedrag klopt. Even door de zure appel heenbijten en gewoon betalen dus!

Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het kan dat het verschil met andere jaren nu zo groot is, maar ik ben bij mijn 'hoofdwerkgever' inderdaad wel meer gaan verdienen (dag extra gaan werken en salarisschaal omhoog). Dus waarschijnlijk klopt het wat bergje1 schrijft en is mijn arbeidskorting minder geworden.

Zo'n groot bedrag moeten betalen is nooit leuk, maar nu weet ik in ieder geval dat het klopt en dat ik niet ergens de mist in ben gegaan met invullen :-)
Maar vergeet dus niet de uitgaven af te trekken die je hebt gedaan om dat extra inkomen te verwerven (reiskosten bijvoorbeeld, maar voor een uitgebreid overzicht kijk hier: http://www.belastingdiens ... n_kosten/zakelijke_kosten 0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven