Gezondheid alle pijlers

derdehands roken

11-04-2015 23:47 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het: roken is slecht. Rook altijd buiten als de kinderen er zijn.

Zodra ze slapen rook ik binnen (slaapkamers zijn wel ver weg van woonkamer)

Nu hoor ik over derdehands rook, ik vind dit zelf zwaar overdreven. 8 jaar geleden en alle jaren daar voor, werd er nog gerookt in cafes en restaurants. Daar zaten we toen toch ook met onze kinderen? Hoe denken jullie hierover?
@Waterplant: Dat is een berekende CO2-uitstoot. De economie groeit met zoveel procent, dan zal de uitstoot wel met zoveel procent stijgen. Door steeds strengere milieunormen nemen al jaren de uitstoot in het verkeer en industrie af. Je moet natuurlijk nooit kwartaalverschillen bekijken maar decades in dit soort gevallen.
quote:tenerife1973 schreef op 13 april 2015 @ 18:21:

Toch heel vreemd dat er steeds meer astma is dan. Er roken veel minder mensen als jaren geleden maar er is veel meer astma. Goh zou dat dan stiekem toch aan de uitlaatgassen liggen?Ik denk meer dat het zo lijkt doordat meer mensen nu een diagnose krijgen en officieel dus astma hebben. Waar vroeger mensen gewoon het erbij hielden dat ze het soms benauwd hebben.
quote:tenerife1973 schreef op 13 april 2015 @ 18:25:

Beetje hetzelfde als mensen met overgewicht die maar blijven beweren dat ze ziek zijn of aanleg hebben. 30

Jaar geleden zat er 1 dik kind op school, nu is het bijna de helft

Wat een vreemde vergelijking? Dus astma zou net als te dik zijn aan jezelf liggen? Helaas is het bij mij gewoon slechte genen. Heb wel meer meegekregen dan alleen een portie astma.

En nee dat komt niet omdat ik zo veel uitlaatgassen meekrijg...
Astma ligt niet aan je zelf en volgens mij beweert niemand dat. Het is gewoon dat de afkeer voor sigarettenrook en rokers buiten proportioneel is. Astma wordt ook opgewekt door hooikoorts, stof(mijt) en allerlei andere triggers. Ja sigarettenrook stinkt en kan bij langdurig daar aan blootstaan gevaar opleveren voor de gezondheid maar zo extreem als het hier wordt gesteld legt een intolerantie bloot bij sommige mensen dat het tegen het kwaadaardige aan zit. Het leven zit vol gevaren voor volwassenen en kinderen en ik snap dat je altijd zal kiezen voor de meest veilige optie maar dat is wat anders om een hele groep mensen weg te zetten als een stel potentiële moordenaars.
quote:waterplant schreef op 14 april 2015 @ 08:46:

Astma ligt niet aan je zelf en volgens mij beweert niemand dat. Het is gewoon dat de afkeer voor sigarettenrook en rokers buiten proportioneel is. Astma wordt ook opgewekt door hooikoorts, stof(mijt) en allerlei andere triggers. Ja sigarettenrook stinkt en kan bij langdurig daar aan blootstaan gevaar opleveren voor de gezondheid maar zo extreem als het hier wordt gesteld legt een intolerantie bloot bij sommige mensen dat het tegen het kwaadaardige aan zit. Het leven zit vol gevaren voor volwassenen en kinderen en ik snap dat je altijd zal kiezen voor de meest veilige optie maar dat is wat anders om een hele groep mensen weg te zetten als een stel potentiële moordenaars.ik verbaas me echt over de korte teentjes van de rokers hier. Noem eens een voorbeeld van " een intolerantie bloot bij sommige mensen dat het tegen het kwaadaardige aan zit"?
quote:smulrol schreef op 14 april 2015 @ 09:06:

[...]

ik verbaas me echt over de korte teentjes van de rokers hier. Noem eens een voorbeeld van " een intolerantie bloot bij sommige mensen dat het tegen het kwaadaardige aan zit"?Kwaadaardig is misschien sterk uitgedrukt, maar ik denk dat gedoeld wordt op mensen die maar blijven zeuren en zaniken over rokers. Zo iemand die bijv. op een busstation lelijk doet tegen iemand die in de open buitenlucht een sigaret opsteekt, terwijl er om die persoon heen drie stationair draaiende bussen blauwe dieselwalmen staan uit te spugen en daar heeft de klager dan opeens géén last van. Maar die ene sigaret is dan opeens "smerig". Of mensen die zeuren dat hun hééééle huis naar rook stinkt omdat de buurvrouw drie huizen verderop zomaar het lef heeft af en toe een sigaretje in haar tuin te roken. Dat soort geneuzel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 14 april 2015 @ 09:25:

[...]

Kwaadaardig is misschien sterk uitgedrukt, maar ik denk dat gedoeld wordt op mensen die maar blijven zeuren en zaniken over rokers. Zo iemand die bijv. op een busstation lelijk doet tegen iemand die in de open buitenlucht een sigaret opsteekt, terwijl er om die persoon heen drie stationair draaiende bussen blauwe dieselwalmen staan uit te spugen en daar heeft de klager dan opeens géén last van. Maar die ene sigaret is dan opeens "smerig". Of mensen die zeuren dat hun hééééle huis naar rook stinkt omdat de buurvrouw drie huizen verderop zomaar het lef heeft af en toe een sigaretje in haar tuin te roken. Dat soort geneuzel.

Tja, ik geloofde het zelf ook niet toen ik nog rookte, maar ik heb meer last van die sigaret in de buitenlucht dan van die bussen. Al vind ik dat laatste ook bepaald niet prettig.

Ik vind mezelf ook enorm hypocriet maar laatst ben ik gewoon maar in een andere kamer gaan zitten toen mijn schoonvader een sigaar opstak, want ik kreeg gewoon echt geen lucht. Ik snakte letterlijk naar adem.

Dat had ik niet toen ik zelf nog rookte, maar het was echt of iemand mijn keel helemaal dichtkneep.

In de auto naar het strand laatst rookte een vriend sigaretten met het raam open en ik hing met mijn neus uit mijn eigen raampje omdat ik gewoon niet in kan ademen. Dat doen die uitlaatgassen niet, die sigaret wel.

Kan het ook niet uitleggen, vond het vroeger ook vreselijke aanstellerij. Maar ik krijg echt oprecht geen lucht. Sta er ook versteld van.

Maar ik ga dus maar in een andere kamer/in de kou met het raam open zitten, want ik wil de roker niet voor de borst stoten of een aanstelster gevonden worden.

Maar die sigaretten zijn écht erger. En hoe het kan dat ik dat niet had toen ik nog rookte en nu wel? Al sla je me dood. Ik heb geen copd ofzo.
Ga het anders eens met jullie huisarts bespreken.
quote:lux. schreef op 14 april 2015 @ 09:38

Tja, ik geloofde het zelf ook niet toen ik nog rookte, maar ik heb meer last van die sigaret in de buitenlucht dan van die bussen. Al vind ik dat laatste ook bepaald niet prettig.

Ik vind mezelf ook enorm hypocriet maar laatst ben ik gewoon maar in een andere kamer gaan zitten toen mijn schoonvader een sigaar opstak, want ik kreeg gewoon echt geen lucht. Ik snakte letterlijk naar adem.

Dat had ik niet toen ik zelf nog rookte, maar het was echt of iemand mijn keel helemaal dichtkneep.

In de auto naar het strand laatst rookte een vriend sigaretten met het raam open en ik hing met mijn neus uit mijn eigen raampje omdat ik gewoon niet in kan ademen. Dat doen die uitlaatgassen niet, die sigaret wel.

Kan het ook niet uitleggen, vond het vroeger ook vreselijke aanstellerij. Maar ik krijg echt oprecht geen lucht. Sta er ook versteld van.

Maar ik ga dus maar in een andere kamer/in de kou met het raam open zitten, want ik wil de roker niet voor de borst stoten of een aanstelster gevonden worden.

Maar die sigaretten zijn écht erger. En hoe het kan dat ik dat niet had toen ik nog rookte en nu wel? Al sla je me dood. Ik heb geen copd ofzo.

Ik ben ook zo een verzuurde ex-roker Maar ik kan ook niet meer rustig bij mijn schoonmoeder en zwager binnen zitten die er fanatiek op los paffen. Krijg echt last van mijn keel, ogen en hoofd dan. Uiteraard had ik daar toen ik rookte weinig tot geen last van.

Ten eerste was jij er toen aan gewend. Als jij zelf continu frituurt oid ga jij t vast ook minder ruiken en slaat t minder op je luchtwegen.

Ten tweede zitten er stoffen in de sigaretten etc. die jouw luchtwegen verdoven en zelfs vergelijkbaar spul wat in bepaalde medicijnen zit die klachten aan de luchtwegen doet verminderen. Alles om de roker maar door te laten roken.
Practice what you preach.
quote:Obscure_buur schreef op 14 april 2015 @ 10:26:

[...]

Ik ben ook zo een verzuurde ex-roker Maar ik kan ook niet meer rustig bij mijn schoonmoeder en zwager binnen zitten die er fanatiek op los paffen. Krijg echt last van mijn keel, ogen en hoofd dan. Uiteraard had ik daar toen ik rookte weinig tot geen last van.

Ten eerste was jij er toen aan gewend. Als jij zelf continu frituurt oid ga jij t vast ook minder ruiken en slaat t minder op je luchtwegen.

Ten tweede zitten er stoffen in de sigaretten etc. die jouw luchtwegen verdoven en zelfs vergelijkbaar spul wat in bepaalde medicijnen zit die klachten aan de luchtwegen doet verminderen. Alles om de roker maar door te laten roken.

Echt? Wat een troep is het ook

En misschien heb je wel gelijk ja. Ik was vroeger astmatisch, maar heb nu al jaren geen klachten meer (gelukkig!)... Misschien waren mijn longen wel gewend aan die rook en raakten ze er niet meer zo geïrriteerd door en krijg ik nu van rook toch weer zoals dat zo mooi heet last van 'bronchiale hyperreactiviteit'. Het voelt wel een beetje als een astma-aanval, met als verschil dat zodra iemand stopt met roken dat gevoel ook vrij snel weer weg is.
quote:lux. schreef op 14 april 2015 @ 10:33:

[...]

Echt? Wat een troep is het ook

En misschien heb je wel gelijk ja. Ik was vroeger astmatisch, maar heb nu al jaren geen klachten meer (gelukkig!)... Misschien waren mijn longen wel gewend aan die rook en raakten ze er niet meer zo geïrriteerd door en krijg ik nu van rook toch weer zoals dat zo mooi heet last van 'bronchiale hyperreactiviteit'. Het voelt wel een beetje als een astma-aanval, met als verschil dat zodra iemand stopt met roken dat gevoel ook vrij snel weer weg is.Ja, dan weten wij de helft nog niet eens van wat er in zit. Maargoed de tabakslobby is erg machtig. Politiek interesseert t verder geen hol op de accijns na dan. Goed dat er nu longartsen bezig zijn alles een beetje fatsoenlijk onder de aandacht te brengen.
quote:Obscure_buur schreef op 14 april 2015 @ 10:40:

[...]

Ja, dan weten wij de helft nog niet eens van wat er in zit. Maargoed de tabakslobby is erg machtig. Politiek interesseert t verder geen hol op de accijns na dan. Goed dat er nu longartsen bezig zijn alles een beetje fatsoenlijk onder de aandacht te brengen.

Idd.. gebeurt veel te weinig.

Vind het trouwens in NL nog wel meevallen hoe erg het allemaal is. Toen ik in Amerika woonde was ik echt een social pariah met mijn sigaret en schaamde ik me gewoon dat ik rookte. Totaal niet geaccepteerd daar. Hier is het toch nog wel een stuk normaler. Nederlanders die daar woonden keken me ook echt heel meewarig aan en verzuchtten: oude wereld is het daar ook (daar = Europa).
quote:lux. schreef op 14 april 2015 @ 10:44:

[...]

Idd.. gebeurt veel te weinig.

Vind het trouwens in NL nog wel meevallen hoe erg het allemaal is. Toen ik in Amerika woonde was ik echt een social pariah met mijn sigaret en schaamde ik me gewoon dat ik rookte. Totaal niet geaccepteerd daar. Hier is het toch nog wel een stuk normaler. Nederlanders die daar woonden keken me ook echt heel meewarig aan en verzuchtten: oude wereld is het daar ook (daar = Europa).

Ik voelde mij vroeger zo vaak een paria als roker zijnde. Ook in Nederland hoor. Maar sta tegenwoordig ook niet te preken tegen mijn schoonmoeder of zwager of wie dan ook bijv. dat zij moeten stoppen met roken. Het is een keuze. Als zij op bezoek zijn roken zij maar in de tuin.

Dat roken echter volstrekt zinloos is is veel rokers niet duidelijk je heft alleen de ontwenningsverschijnselen op met elke peuk daardoor lijkt het dat je relaxed wordt etc. In werkelijkheid stijgt o.a. je bloeddruk, hartslag en loop je eigenlijk alweer te stressen wanneer en waar je de volgende kan roken.

Als mensen willen roken prima, ik wil er alleen geen uren meer inzitten.
Ik herken de teksten uit het boek van Wanda en Paulien, longartsen die Nederland stopt met roken hebben geschreven.
quote:Isabelle49 schreef op 14 april 2015 @ 11:00:

Ik herken de teksten uit het boek van Wanda en Paulien, longartsen die Nederland stopt met roken hebben geschreven.Heb het boek niet gelezen. Ken o.a. de website van Wanda en Paulien wel. Maar ik heb wel veel over roken etc. gelezen. Dus geen volledige onzin die ik hier neerkwak.
Oh, nee joh ik bedoel er niks mee. Ik ben onlangs gestopt en ik heb het boek gelezen. Wat ik las wist ik echt wel. Maar ik heb er nu al een hekel aan. Dat is wel snel en zal ook wel komen door mijn hartinfarct.
quote:Obscure_buur schreef op 14 april 2015 @ 10:51:

[...]

Ik voelde mij vroeger zo vaak een paria als roker zijnde. Ook in Nederland hoor. Maar sta tegenwoordig ook niet te preken tegen mijn schoonmoeder of zwager of wie dan ook bijv. dat zij moeten stoppen met roken. Het is een keuze. Als zij op bezoek zijn roken zij maar in de tuin.

Dat roken echter volstrekt zinloos is is veel rokers niet duidelijk je heft alleen de ontwenningsverschijnselen op met elke peuk daardoor lijkt het dat je relaxed wordt etc. In werkelijkheid stijgt o.a. je bloeddruk, hartslag en loop je eigenlijk alweer te stressen wanneer en waar je de volgende kan roken.

Als mensen willen roken prima, ik wil er alleen geen uren meer inzitten.Oh dat vind ik ook hoor, dat mensen het zelf moeten weten, maar heb me hier in NL nooit echt een paria gevoeld nee. En idd de stressreactie wordt juist verhoogd door een sigaret, daarom geloof ik er ook niks van dat VK's aanraden toch maar te blijven roken bij de zwangerschap vanwege de zogenaamde 'stress'... En anders moeten ze terug naar school
quote:waterplant schreef op 13 april 2015 @ 19:05:

En daar gaan we weer,net als met dikke mensen zijn er een paar die astma hebben die niet veroorzaakt is door genoemde oorzaken maar 3 mensen zijn geen algemeenheid.

Of je leest dit:

http://www.nu.nl/economie ... itstoot-in-nederland.html

Dus. Ik ben echt niet pro roken maar de hetze die gevoerd wordt tegen rokers en die aan te wijzen als de veroorzaker van alle ellende en je ogen sluiten voor welvaartziektes is erg kort door de bocht.

Ik moet meteen mijn ongelijk toegeven op het gebied van astma, mijn informatie op dat punt is achterhaald. Daarom info die wel up to date is

https://www.longfonds.nl/ ... over-astma/oorzaken-astmaIk heb astma, ben te vroeg geboren en heb ouders die veel rookten (ook tijdens zwangerschap) en heb hooikoorts (allergie). Het stukje van het longfonds past wel in mijn situatie.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:pejeka schreef op 14 april 2015 @ 09:25:

[...]

. Of mensen die zeuren dat hun hééééle huis naar rook stinkt omdat de buurvrouw drie huizen verderop zomaar het lef heeft af en toe een sigaretje in haar tuin te roken. Dat soort geneuzel.

Geneuzel ? Als de buren roken, bijvoorbeeld op het balkon onder mijn slaapkamer, dan is dat maar een paar meter verderop. De sigarettenrook hangt in de kamer en ik adem dat in.

1 op de 2 rokers sterft vroegtijdig aan de sigaretten. En dan zijn ze niet opeens 'weg' maar het gaat meestal om een periode van veel lijden en pijn.

En vind je ophef over asbest ook geneuzel ? Of adem je dat gerust in, want ach, je ademt toch ook al diesel in en allerlei ander gif.

Verstokte rokers zijn junkies en zullen hun verslaving blijven downplayen. Dat ze een ander kanker of longproblemen kunnen bezorgen met hun sigaretten wordt als overdreven gezien. Maar echt, dit kan echt gebeuren. Er sterven mensen die 'alleen maar' meerookten.
quote:carmen5 schreef op 14 april 2015 @ 14:08:

[...]

Geneuzel ? Als de buren roken, bijvoorbeeld op het balkon onder mijn slaapkamer, dan is dat maar een paar meter verderop. De sigarettenrook hangt in de kamer en ik adem dat in.

1 op de 2 rokers sterft vroegtijdig aan de sigaretten. En dan zijn ze niet opeens 'weg' maar het gaat meestal om een periode van veel lijden en pijn.

En vind je ophef over asbest ook geneuzel ? Of adem je dat gerust in, want ach, je ademt toch ook al diesel in en allerlei ander gif.

Verstokte rokers zijn junkies en zullen hun verslaving blijven downplayen. Dat ze een ander kanker of longproblemen kunnen bezorgen met hun sigaretten wordt als overdreven gezien. Maar echt, dit kan echt gebeuren. Er sterven mensen die 'alleen maar' meerookten.Natuurlijk is meeroken schadelijk - als je daar langdurig aan blootgesteld wordt. Door bijv. veel tijd door te brengen in dezelfde ruimte met één of meerdere rokers. Maar van 1 sliertje tabaksrook dat één keer per week vanuit de buitenlucht zomaar de brutaliteit heeft je neusgaten te beroeren, zal je echt geen longproblemen krijgen. Dat bedoel ik, met dingen buiten proportie zien.
quote:Obscure_buur schreef op 14 april 2015 @ 10:26:

[...]

[.....]

Ten tweede zitten er stoffen in de sigaretten etc. die jouw luchtwegen verdoven en zelfs vergelijkbaar spul wat in bepaalde medicijnen zit die klachten aan de luchtwegen doet verminderen. Alles om de roker maar door te laten roken.Echt waar? Dat wist ik niet. Dus sigaretten zijn nu anders dan vroeger? Ik weet wel dat ik vroeger veel minder last had van rook dan nu. Maar dat heeft waarschijnlijk meer met gewenning te maken. Of mijn longen waren sterker, kan ook.
quote:pejeka schreef op 14 april 2015 @ 14:12:

[...]

Natuurlijk is meeroken schadelijk - als je daar langdurig aan blootgesteld wordt. Door bijv. veel tijd door te brengen in dezelfde ruimte met één of meerdere rokers. Maar van 1 sliertje tabaksrook dat één keer per week vanuit de buitenlucht zomaar de brutaliteit heeft je neusgaten te beroeren, zal je echt geen longproblemen krijgen. Dat bedoel ik, met dingen buiten proportie zien.

Volgens mij zie jezelf de dingen uit proportie.

Het gif in de rook beroert niet even mijn neus, maar trekt door de longen. Je ademt vervuilde zuurstof in en uit.

En alleen maar omdat een ander verslaafd is aan die kankerstokjes.
quote:carmen5 schreef op 14 april 2015 @ 14:24:

[...]

Volgens mij zie jezelf de dingen uit proportie.

Het gif in de rook beroert niet even mijn neus, maar trekt door de longen. Je ademt vervuilde zuurstof in en uit.

En alleen maar omdat een ander verslaafd is aan die kankerstokjes.

Ik adem dagelijks smerige stoffen in. Ik doe alles op de fiets. Dan sta je bij het verkeerslicht achter 3 scooters die walmend stationair staan te draaien. Vervolgens begint het verkeer te rijden en word je getracteerd op de walmen uit optrekkende auto's, vrachtwagens en bussen. En dat meerdere keren per dag.

Geloof jij dan écht dat je longproblemen krijgt vanwege een sliertje sigarettenrook dat héél misschien héél af en toe door de buitenlucht jouw kant op waait?
Dus omdat je lichaam toch al bloot staat aan vervuiling kan die sigarettenrook er nog wel bij ? Het lijkt me logischer dat je dan juist extra goed voor je lichaam zorgt, in plaats van er vrijwillig nog gif aan toe te voegen.

En dat 'sliertje' dat 'heel af en toe' mijn kant opwaait klopt niet. Niet als velen om je heen roken.
quote:carmen5 schreef op 14 april 2015 @ 14:31:

Dus omdat je lichaam toch al bloot staat aan vervuiling kan die sigarettenrook er nog wel bij ? Het lijkt me logischer dat je dan juist extra goed voor je lichaam zorgt, in plaats van er vrijwillig nog gif aan toe te voegen.

En dat 'sliertje' dat 'heel af en toe' mijn kant opwaait klopt niet. Niet als velen om je heen roken.

Tja, daar kan de samenleving dan weinig aan doen. Het hele openbare leven is al jaren rookvrij, in principe hoef je buiten de deur niet met rokers in aanraking te komen als je niet wilt,, en al helemaal niet in afgesloten ruimten (gebouwen, OV, enz.). Meer kunnen we niet voor je doen.

Dus de enige last die je theoretisch nog van een roker zou kunnen hebben, is als je er één op straat tegenkomt en je een verdund straaltje tabaksrook bespeurt. En dat bedoelde ik, Dat kan je vinden stinken of smerig vinden, maar daar zal echt geen mens dood aan gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven