verhuizen met een kind van 9 maanden

20-08-2008 13:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij gaan binnenkort verhuizen naar een andere woonplaats. Ons dochtertje is dan 9 maanden en ik hoor van alle kanten dat dat zo'n moeilijke leeftijd is voor grote veranderingen (eenkennigheid, angst voor de "grote buitenwereld" e.d.). Er gaat ook heel veel veranderen voor haar: een andere creche, ander huis, eigen kamertje (ligt nu nog noodgedwongen bij ons op de kamer ivm kleine behuizing), nieuw bedje (ledikantje ipv wiegje), andere omgeving...

Hoe kan ik de overgang voor haar zo makkelijk mogelijk laten verlopen? En hoe ga je als ouder om met je kindje als ze eenkennig worden? Ons meisje is nu (8 mnd) heel makkelijk, vindt het leuk bij iedereen en is (nog) niet eenkennig.
Ik zou haar niet daar laten wennen aan een nieuw bedje. Ik zou haar of nog wat langer in het wiegja laten slapen of haar nu al laten wennen aan een ander bed. Verder de eerste paar weekjes igg nog bij jullie op de kamer te laten slapen als zij dat nu ook al gewend is.

Ben bang dat het anders te radicaal zal zijn.

Veel succes!!
Op die leeftijd lijkt het mij juist nog gemakkelijk.

Het lijkt me het beste als jullie gewoon er relaxed onder blijven (moeilijk!) en haar de eerste tijd nog op jullie kamer te houden. Dan stap voor stap naar haar nieuwe kamer toewerken, bv eerst nog in de wieg daar slapen en dan pas ledikantje.

Maar wrs zal het allemaal wel meevalen, kinderen kunnen best een hoop verandingen hebben hoor!
Om te beginnen: geen problemen proberen op te lossen die er nog niet zijn. Mijn dochter is nooit echt eenkennig geweest en kon altijd prima tegen overgangen.

Je zou in ieder geval je dochter bij jullie op de kamer kunnen laten slapen in het nieuwe huis, in haar wieg. Tot ze een beetje aan het huis en de geluiden gewend is. Tijdens middagslaapjes kan ze dan in het ledikantje op haar eigen kamer. En op een gegeven moment ook 's nachts in haar eigen kamer.

Dagverblijf: eerst maar eens zien hoe het gaat. Ze heeft niet veel keus, ze zal er wel aan moeten wennen. Haar eigen knuffel mee, normaal wenschema voor dagverblijven en je komt een heel end denk ik.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Eens met madeliefff.

Ik kreeg voor onze verhuizing de tip om het bedje niet te verschonen maar op te maken met het beddengoed wat er al op lag. Hierdoor verhuist haar vetrouwde geurtje mee en zal ze zich misschien veiliger voelen in haar nieuwe omgeving.

Succes!
Hier ook geen eenkennig kind, ook met 9 maanden verhuist en buiten wat onrustiger slapen die eerste dagen geen noemenswaardige problemen. Ze zijn flex hoor, die kleintjes. Op de verhuisdag heb ik wel gezorgd dat haar kamer als eerste klaar was zodat zij niet tussen de dozen zat maar al echt haar eigen plekje had.
thanx voor jullie reacties!

ik ben denk ik zelf gewoon een beetje zenuwachtig ben voor de verhuizing... Daarnaast moet ze in de klusperiode al veel uit logeren bij opa en oma en ook daar heb ik wat moeite mee... haha, moeder heeft waarschijnlijk meer last van de verhuizing dan dochter

Maar fijn om te horen dat niet alle kinderen die eenkennigheidsperiode hebben! ik denk dat we inderdaad in stapjes overgaan op de eigen kamer en het nieuwe bedje.
Hoi, wij verhuisden naar een andere stad toen mijn dochter 9 maanden was. Was geen enkel probleem. Wij waren zelf vrij relaxed en zij dus ook.

Wij hebben inderdaad ook eerst de kinderkamers gedaan op de verhuisdag.

Volgens mij sliep ze juist als een blok in zo'n drukke en gezellige periode!

ze was trouwens wel eenkennig, maar dat had niets met huizen ofzo te maken.. gewoon zo'n kind dat achter mij kroop als een volwassene iets tegen haar zei.
Je zou ook het nieuwe bedje even bij jullie op de kamer kunnen zetten.

Wij hebben dochter gewoon meteen in haar nieuwe kamer gelegd, maar zij lag al op een eigen kamertje in het oude huis. Ik denk eigenlijk dat ik het wel zou proberen, eigen bedje, eigen kamer. Als het niet gaat, kun je haar altijd nog terugleggen toch?
quote:jemamem schreef op 20 augustus 2008 @ 13:57:

Volgens mij sliep ze juist als een blok in zo'n drukke en gezellige periode!Gezellig? Ik vind verhuizen heel veel dingen maar gezellig... neu
Mijn zoontje was 9 maanden en sliep ook altijd bij ons op de kamer ivm ruimtegebrek, wel al in eigen ledikantje. Tijdens het weekend van de verhuizing zijn beide kinderen (ook nog een dochtertje van 2 destijds) bij opa en oma blijven logeren dus die hectiek hebben ze niet meegekregen.

Vanaf de eerste nacht heeft zoontje op eigen kamer geslapen en dat ging prima, niet anders dan normaal (dus wel al om 5 uur wakker!). Ik had ook de oude beddenlakens laten liggen.

Op de creche heeft hij bijna geen aanpassingsproblemen gehad. Ligt misschien ook wel aan karakter. Zoontje begint nu pas eenkennig te worden dus als hij die veranderingen nu had moeten meemaken was het misschien anders gegaan.

Dochtertje had meer moeite met aanpassen op de creche maar heeft ook zonder problemen op haar nieuwe kamer geslapen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
wij zijn naar China verhuisd toen onze dochter 9 maanden was. Ze was erg onrustig voordat we gingen (waarschijnlijk door onze verhuis-stress) maar in China ging het prima, terwijl echt alles anders voor haar was. Natuurlijk reageert ieder kindje weer anders, maar misschien helpt onze positieve ervaring je om je niet druk te maken. Succes
Gezellig? Ik vind verhuizen heel veel dingen maar gezellig... neu

Ik vond het heel gezellig. Schilderen met vrienden met de radio aan; zo'n verhuisdag met veel grappen; drankjes en pizza's bestellen aan het eind van de dag en tussen de dozen opeten; mensen die vast even langsfietsen om te gluren en dag te zeggen. Kindertjes vonden het ook gezellig en hadden daarbovenop nog de uiterst succesvolle logeerpartijtjes tussendoor.

Maar goed, misschien is het bij andere mensen een serieuse aangelegenheid...Snap eigenlijk nooit dat mensen verhuizen zo stressvol vinden, dat schijnt echt zo te zijn. Je pakt spullen in, je rijdt een stukje en je pakt weer uit, denk ik dan :-)

Ben dan ook al vaak verhuisd, haha.
Als 's ochtends de stucadoors nog bezig zijn in het nieuwe huis terwijl de verhuizers alles in het oude huis al bijna in de vrachtwagen hebben en het hele nieuwe huis nog schoongemaakt moet worden omdat het vol met zaagsel en cementresten en verfspatten zit en er ook nog 20 stekkerdozen teruggezet moeten worden en je alles alleen moet doen, dan heb ik wel stress ja.

En ik ben toch ook heel veel verhuist
Oke Pammie, dan zou ik ook stress hebben :-)

Ik heb het nu over de ' doorsnee verhuizing' die ik gzd niet alleen hoefde te doen...

Kan me overigens wel een huis herinneren waar ik ook die stekkerdozen nog moest doen (wel heel relaxed een paar dagen na de verhuizing) en had me nooit gerealiseerd hoeveel dat er waren in huis, haha.
quote:Vivabiecht schreef op 20 augustus 2008 @ 13:43:

Op die leeftijd lijkt het mij juist nog gemakkelijk.

Het lijkt me het beste als jullie gewoon er relaxed onder blijven (moeilijk!) en haar de eerste tijd nog op jullie kamer te houden. Dan stap voor stap naar haar nieuwe kamer toewerken, bv eerst nog in de wieg daar slapen en dan pas ledikantje.

Maar wrs zal het allemaal wel meevalen, kinderen kunnen best een hoop verandingen hebben hoor!Even offtopic: Volgens mij is het niet bedoeling dat je deze nick gebruikt voor een ander topic dan de Biechtstoel. Misschien is het een foutje (oeps), maar je kunt deze het beste even weghalen en onder je eigen nick plaatsen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Toen wij de sleutel kregen van ons huis was onze oudste negen maanden. We hebben nog twee maanden verbouwd voor we verhuisden. In die tijd is hij heel vaak meegeweest naar het nieuwe huis. Op zolder hadden we ook een campingbedje staan waar hij regelmatig in sliep als wij klusten.

Hij was dus al flink vertrouwd met het huis en zag het ook telkens weer veranderen.

Toen we erin trokken, waren de slaapkamers nog niet klaar. We hebben nog iets van een half jaar op zolder geslapen met z'n drieën. Ook in het oude huis sliep onze zoon bij ons op de kamer trouwens, niet wegens ruimtegebrek maar gewoon omdat dat goed voelde.

Ik was al zwanger van de tweede toen we verhuisden. Toen de bevalling naderde, wilde ik toch echt haast maken met de slaapkamers. Een paar weken vantevoren waren die klaar. Onze oudste zoon was krap anderhalf en ging toen dus pas voor het eerst op een eigen kamertje slapen. Dat was geen enkel punt. Ik weet niet of het anders geweest zou zijn als hij meteen naar een eigen kamertje gegaan was, direct na het verhuizen. Maar het pakte zo uit en het voelde goed. Dat kan ik je vooral aanraden, luister naar je gevoel en kijk goed naar je kind. Elk kind is anders, dus advies is erg moeilijk te geven.

xx lisa.
Niet alle kindjes worden eenkennig hoor! Dat is een fabel. Misschien is jou moppie wel een enorm sociaal kind dus maak je daar nu maar geen zorgen om. En zo wel, het is geen ramp en hoort er gewoon bij. Mijn oudste was wel eenkennig, maar voor een zeer korte periode, hij heeft er nu meer last van nu die 5 is!! Mijn jongste hangt vreselijk aan mij maar hij is ook een totaal ander kind. Hetgeen ik absoluut niet doe (wat ik tot grote ergernis vaak wel zie van moeders) is wanneer kindjes niet zichzelf mogen zijn. Niet met rust gelaten worden terwijl ze op de arm zitten bij mama en wegduiken wanneer een kennis aandacht opeist van het verlegen/eenkennige kind. Het kind voelt zich ongemakkelijk, dwingen helpt niet!
Kinderen wennen overal snel aan, ook aan een nieuw bedje/kamer etc. Als je er iets dramatisch van maakt, voelt jou kind die energie, negatieve energie dus en maakt er ook een drama van. Kinderen kunnen meer hebben dan we denken, we vertroetelen ze al gauw. Heerlijk natuurlijk en dat hebben we allemaal gedaan, maar maak het jezelf niet zo moeilijk en ook jou kindje niet. Een bekend knuffeltje in bed of lampje in de kamer is al genoeg. Je kan ook een bepaalde geur in de kamer doen, die je heel makkelijk meeneemt naar het nieuwe kamertje. Geur is iets heel vertrouwd voor babies wat je ongetwijfelt weet.

Voorop staat dat je doet waar jij je lekker bij voelt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven