Bambix, ben ik nou gek?

20-08-2008 19:54 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 10 maanden krijgt als ontbijt pap. Gewone saaie bambix licht volkoren pap vanaf 8 maanden.

Mijn dochter kreeg het ook altijd.

Maar vanochtend proefde ik even of de pap warm genoeg was, en ik vond het wel érg zoet smaken. (dat probeer ik altijd te voorkomen, dat ik de pap moet proeven, vind ik héél vies, dus vandaar dat het me nu pas opviel)

Dus ik meteen op het pak gekeken en tot mijn grote verbazing zit er tegenwoordig 4% (!!!) dextrose in de gewone pap!

Mijn dochter heeft dit ook altijd gegeten en zij is nog maar 2, en toen zat het er zéker weten níet in, want die pap was niet zoet.

Nu vond ik het sowieso al te idioot voor woorden dat ze alle 'normale' pap vervangen hadden door 'ontbijtpap' en 'avondpapjes'.

Die avondpapjes nam ik sowieso al bewust niet, omdat er allerlei smaakjes en suiker doorheen zitten. Bij dochter had je alleen de gewone pap plus wat kant en klare versies met smaakjes die ik zelden tot nooit kocht. Maar nu is dus de gewone pap ook al zoet gemaakt.

Ik vind het ten eerste zwáár belachelijk dat het er uberhaupt in zit, suiker, waarom moet pap zoet zijn? En ten tweede vind ik het nog debieler dat ze het 'dextrose' noemen, terwijl dat ook gewoon suiker is. En dat ze dus overal smaakjes aan toevoegen.

Ben ik nou gek en vergis ik me en was die pap altijd al gezoet? Volgens mij écht niet.

En wie heeft er een alternatief van ongezoete pap?
Oh Eowym je hebt al gemaild, super. Kun je hem hier wellicht posten???? Dan stuur ik hem ook meteen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ben benieuwd naar het antwoord van Nutricia! Laat je het hier weten?

Vind het werkelijk belachelijk. Ben blij dat je het hier meldt, baby (nu nog in buik) krijgt dus geen Bambix straks...
Ik heb gewoon dat contactformulier ingevuld en daar mijn mail in gezet. Dat ik overstap op een ander merk, dat ik het niet langer vind passen binnen een gezond voedingspatroon, dat ik niet wil dat ze teveel zoete dingen op een dag binnenkrijgen, en dat het tegen het advies van mijn kinderarts ingaat, enzovoorts, enzovoorts.
Ik heb eens op de site gekeken, maar kan daar nergens de ingredienten zien. Ik kan wel zien wat er allemaal niet in zit (ze zijn er blijkbaar erg trots op dat er geen zout in zit) maar dat er suiker in zit is niet duidelijk.
Ik heb wel gevonden wat er wél inzit, maar dat laten ze de dextrose weg. Ik zal het pak er even bijpakken.
quote:Eowynn_ schreef op 20 augustus 2008 @ 20:31:

Ik heb gewoon dat contactformulier ingevuld en daar mijn mail in gezet. Dat ik overstap op een ander merk, dat ik het niet langer vind passen binnen een gezond voedingspatroon, dat ik niet wil dat ze teveel zoete dingen op een dag binnenkrijgen, en dat het tegen het advies van mijn kinderarts ingaat, enzovoorts, enzovoorts.Top, ik heb dat ook meteen gedaan.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Wat idioot zeg, het was me nog niet opgevallen, maar ik denk dat zoon maar eens over gaat op de boterhammen, of biologische pap.. als ik daar zoet instop zie ik het tenminste zelf
Licht volkorenpap:

Tarwe (46,5%), rogge (46,5) dextrose (4%) honing* (2%), moutextract (1%) (bevat soja) calcuuimcarbonaat, vitamines (opsomming), ijzerlactaat, kaliumjodide.

* de honing in dit product is hoog verhit geweest en geschikt voor kinderen onder de leeftijd van 1 jaar.

Dat van die honing lees ik nu pas.

Stelletjes mafkezen.
Waarom geen havermout?

Dat is gezonder (geen tarwe maar haver) en geen toevoegingen.

http://www.hohavermout.nl/havermout_superfood
Havermout kan idd ook wel volgens mij, toch maar eens proberen.
Ik gooide daar altijd wat roosvicee door om 't te zoeten, heb 't nog 'n periode gegeten toen ik veel sportte.
Ik heb havermout in huis maar die vind ik toch wel wat grof, gaat niet door een speen heen in ieder geval
Ik geef geen pap! Ben zelf ook groot geworden zonder pap.

Een boterham lijkt mij een goed alternatief.

Maar ik ben het van harte met jullie eens dat het te zot voor woorden is om suiker toe te voegen aan babyeten.
Hier altijd Brinta of Molenaarskindermeel of havermout. Bambix vind ik een beetje duur. Maar goed, als we 10x per jaar pap eten is het veel. Een boterham kliedert een stuk minder (helaas heb ik hier een Brinta-verslaafde man in huis, die vindt dat je de morgen niet zonder pap kan beginnen ).

Suiker aan pap toevoegen vind ik raar, gelukkig kwam Bambix vanwege de prijs hier toch al het huis niet in.
Ik zou mijn kind van 10 maanden overigens best brood met appelstroop ofzo geven, daar zit natuurlijk ook suiker in (ik denk eigenlijk dat brood zelf misschien ook wel een beetje dextrose bevat). Ik ben alleen vooral heel verbaasd dat het er eerst niet in zat, en nu ineens wel. Vooral als het echt zoet smaakt; daar zou ik mijn kind liever niet aan wennen.
Ik heb toen uberhaupt bambix laten staan geloof ik. Juist omdat er allerlei varianten gezoet waren. Ik heb het toen gedaan met brinta, molenaar en biobim en vast nog wel een onbekend merk wat ik eerst heb lopen lezen om te kijken wat erin zit. Ik geloof zelfs dat Aldi en Lidl ook merkloze granen/haver spul verkopen voor kinderen. Kijk eens bij diverse supermarkten in de vakken en buk vooral een beetje. Onderin liggen vaak de eigen huismerk producten die hetzelfde aanbod hebben. Er zitten vast wel ongezoete varianten tussen.
quote:citronella schreef op 20 augustus 2008 @ 20:48:

Ik heb havermout in huis maar die vind ik toch wel wat grof, gaat niet door een speen heen in ieder geval oh haha, ik was 17-18 toen ik zo'n havermoutperiode had, ik at toen al met 'n lepel
Klopt ik geef zoon ook boterham met appelstroop. Maar ik vind het idioot dat ze overal suiker instoppen. Als ik het gezoet wil hebben doe ik dat zelf wel, met diksap ofzo.
Hier staan meerdere typen bambix, overgekregen van een vriendin wier kinderen opeens geen pap meer bliefden.

In het pak v.a. 12 maanden (8 granen peuterontbijt) zit 10% honing, maar geen suiker/dextrose.

In het pak v.a. 15 maanden (mijn eerste muesli) kan ik alleen maltodextrine (zonder percentage) vinden. Is dat ook een suiker/zoetstof? Verder geen suiker/dextrose of honing.

Wij gebruikten altijd Molenaar, maar de laatste weken gemixt met de 8 maanden pap, want dat moet toch ook op. Ga maar lekker terug op de 'good old' Molenaar.

Hier is Molenaar niet te koop bij AH, wel bij Jumbo en Super de Boer.
Overigens is het hier in Duitsland nog veel erger. Men verkoopt hier ongeveer 200 soorten kinderthee, pap en fruitdrankjes en alles is gezoet. Ik verbaas me daar elke keer ook weer over. Ik geef mijn kinderen zonder problemen suiker, maar pap met koekjessmaak vind ik toch een beetje raar.
quote:Eowynn_ schreef op 20 augustus 2008 @ 20:01:

Ik baal er gewoon echt van, en ik ben écht pissig. Zit je daar je best te doen om je kind verantwoord te laten eten, gaan ze zelfs in dat soort producten van die zooi stoppen.Kan Brinta nog niet Eow?
oh ,by the way, ik kreeg vandaag bij de post een proefverpakking Pyamapapje van Nestlé: jullie willen niet weten wat daar aan suiker in zit.. En dan staat er ook nog op dat het een verantwoord, lekker en compleet dreumesontbijt is!!!
Wel eens aan de peuteropvolgmelk van Nutrilon geroken? Ik kreeg van het cb het advies ook na haar eerste jaar voorlopig opvolgmelk te geven aan dochter omdat ze nogal klein is voor haar leeftijd. Heb 1 pak geprobeerd, maar dat rook zo gigantisch zoet....!!!! Ben weer overgestapt op de nr 2 versie (nr 3 loste erg slecht op), want het leek me geen goed idee melk met die zoetigheid te leren associeren. Vond het toen ook een beetje belachelijk, waarschijnlijk is de opzet dat kinderen dan gewone melk niet zo lekker vinden en je doorgaat met dat te geven, de leeftijdsindicatie op die vrpakkingen is 1-3 jaar.
brinta is ook suikervrij
Hier gaan m'n oren van klapperen! Hoe DURVEN ze onze kinderen zoetigheid te geven buiten ons medeweten om! Zit ik daar zo m'n best voor te doen mijn kind niet aan zoet te laten wennen, doen de fabrikanten het er zelf wel in. Gr.

Ik weet niet precies hoe het zit met de imitatiebrinta van de Aldi, maar die is wat Bambix-achtiger van samenstelling (zit ook rijstemeel in) en blijft zachter. Volgens mij zitten daar geen extra toevoegingen bij.

Weet je wat, ik loop even voor je naar de oudpapierbak. Daar ligt nog een lege doos.

Ben ik weer.

Tarwe 87,6%

Haver 2%

Rijst 2%

Gerst 2%

Rogge 2%

Mais 2%

Gierst 2%

Natriumchloride (=zout)

Vitamine B1

"Eventueel suiker toevoegen"

Nee, hier zit dus echt niks van suiker in. Blij dat ik deze altijd heb. Ik vind 'm lekkerder dan brinta en qua smaak nog het meest op Bambix lijken. En lekker goedkoop.

Misschien een optie voor jou, TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven