Bambix, ben ik nou gek?
woensdag 20 augustus 2008 om 19:54
Mijn zoon van 10 maanden krijgt als ontbijt pap. Gewone saaie bambix licht volkoren pap vanaf 8 maanden.
Mijn dochter kreeg het ook altijd.
Maar vanochtend proefde ik even of de pap warm genoeg was, en ik vond het wel érg zoet smaken. (dat probeer ik altijd te voorkomen, dat ik de pap moet proeven, vind ik héél vies, dus vandaar dat het me nu pas opviel)
Dus ik meteen op het pak gekeken en tot mijn grote verbazing zit er tegenwoordig 4% (!!!) dextrose in de gewone pap!
Mijn dochter heeft dit ook altijd gegeten en zij is nog maar 2, en toen zat het er zéker weten níet in, want die pap was niet zoet.
Nu vond ik het sowieso al te idioot voor woorden dat ze alle 'normale' pap vervangen hadden door 'ontbijtpap' en 'avondpapjes'.
Die avondpapjes nam ik sowieso al bewust niet, omdat er allerlei smaakjes en suiker doorheen zitten. Bij dochter had je alleen de gewone pap plus wat kant en klare versies met smaakjes die ik zelden tot nooit kocht. Maar nu is dus de gewone pap ook al zoet gemaakt.
Ik vind het ten eerste zwáár belachelijk dat het er uberhaupt in zit, suiker, waarom moet pap zoet zijn? En ten tweede vind ik het nog debieler dat ze het 'dextrose' noemen, terwijl dat ook gewoon suiker is. En dat ze dus overal smaakjes aan toevoegen.
Ben ik nou gek en vergis ik me en was die pap altijd al gezoet? Volgens mij écht niet.
En wie heeft er een alternatief van ongezoete pap?
Mijn dochter kreeg het ook altijd.
Maar vanochtend proefde ik even of de pap warm genoeg was, en ik vond het wel érg zoet smaken. (dat probeer ik altijd te voorkomen, dat ik de pap moet proeven, vind ik héél vies, dus vandaar dat het me nu pas opviel)
Dus ik meteen op het pak gekeken en tot mijn grote verbazing zit er tegenwoordig 4% (!!!) dextrose in de gewone pap!
Mijn dochter heeft dit ook altijd gegeten en zij is nog maar 2, en toen zat het er zéker weten níet in, want die pap was niet zoet.
Nu vond ik het sowieso al te idioot voor woorden dat ze alle 'normale' pap vervangen hadden door 'ontbijtpap' en 'avondpapjes'.
Die avondpapjes nam ik sowieso al bewust niet, omdat er allerlei smaakjes en suiker doorheen zitten. Bij dochter had je alleen de gewone pap plus wat kant en klare versies met smaakjes die ik zelden tot nooit kocht. Maar nu is dus de gewone pap ook al zoet gemaakt.
Ik vind het ten eerste zwáár belachelijk dat het er uberhaupt in zit, suiker, waarom moet pap zoet zijn? En ten tweede vind ik het nog debieler dat ze het 'dextrose' noemen, terwijl dat ook gewoon suiker is. En dat ze dus overal smaakjes aan toevoegen.
Ben ik nou gek en vergis ik me en was die pap altijd al gezoet? Volgens mij écht niet.
En wie heeft er een alternatief van ongezoete pap?
woensdag 20 augustus 2008 om 20:31
Ik heb gewoon dat contactformulier ingevuld en daar mijn mail in gezet. Dat ik overstap op een ander merk, dat ik het niet langer vind passen binnen een gezond voedingspatroon, dat ik niet wil dat ze teveel zoete dingen op een dag binnenkrijgen, en dat het tegen het advies van mijn kinderarts ingaat, enzovoorts, enzovoorts.
woensdag 20 augustus 2008 om 20:34
quote:Eowynn_ schreef op 20 augustus 2008 @ 20:31:
Ik heb gewoon dat contactformulier ingevuld en daar mijn mail in gezet. Dat ik overstap op een ander merk, dat ik het niet langer vind passen binnen een gezond voedingspatroon, dat ik niet wil dat ze teveel zoete dingen op een dag binnenkrijgen, en dat het tegen het advies van mijn kinderarts ingaat, enzovoorts, enzovoorts.Top, ik heb dat ook meteen gedaan.
Ik heb gewoon dat contactformulier ingevuld en daar mijn mail in gezet. Dat ik overstap op een ander merk, dat ik het niet langer vind passen binnen een gezond voedingspatroon, dat ik niet wil dat ze teveel zoete dingen op een dag binnenkrijgen, en dat het tegen het advies van mijn kinderarts ingaat, enzovoorts, enzovoorts.Top, ik heb dat ook meteen gedaan.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen

woensdag 20 augustus 2008 om 20:38
Licht volkorenpap:
Tarwe (46,5%), rogge (46,5) dextrose (4%) honing* (2%), moutextract (1%) (bevat soja) calcuuimcarbonaat, vitamines (opsomming), ijzerlactaat, kaliumjodide.
* de honing in dit product is hoog verhit geweest en geschikt voor kinderen onder de leeftijd van 1 jaar.
Dat van die honing lees ik nu pas.
Stelletjes mafkezen.
Tarwe (46,5%), rogge (46,5) dextrose (4%) honing* (2%), moutextract (1%) (bevat soja) calcuuimcarbonaat, vitamines (opsomming), ijzerlactaat, kaliumjodide.
* de honing in dit product is hoog verhit geweest en geschikt voor kinderen onder de leeftijd van 1 jaar.
Dat van die honing lees ik nu pas.
Stelletjes mafkezen.

woensdag 20 augustus 2008 om 20:39
Waarom geen havermout?
Dat is gezonder (geen tarwe maar haver) en geen toevoegingen.
http://www.hohavermout.nl/havermout_superfood
Dat is gezonder (geen tarwe maar haver) en geen toevoegingen.
http://www.hohavermout.nl/havermout_superfood

woensdag 20 augustus 2008 om 21:01
Hier altijd Brinta of Molenaarskindermeel of havermout. Bambix vind ik een beetje duur. Maar goed, als we 10x per jaar pap eten is het veel. Een boterham kliedert een stuk minder (helaas heb ik hier een Brinta-verslaafde man in huis, die vindt dat je de morgen niet zonder pap kan beginnen ).
Suiker aan pap toevoegen vind ik raar, gelukkig kwam Bambix vanwege de prijs hier toch al het huis niet in.
Suiker aan pap toevoegen vind ik raar, gelukkig kwam Bambix vanwege de prijs hier toch al het huis niet in.
woensdag 20 augustus 2008 om 21:03
Ik zou mijn kind van 10 maanden overigens best brood met appelstroop ofzo geven, daar zit natuurlijk ook suiker in (ik denk eigenlijk dat brood zelf misschien ook wel een beetje dextrose bevat). Ik ben alleen vooral heel verbaasd dat het er eerst niet in zat, en nu ineens wel. Vooral als het echt zoet smaakt; daar zou ik mijn kind liever niet aan wennen.
woensdag 20 augustus 2008 om 21:05
Ik heb toen uberhaupt bambix laten staan geloof ik. Juist omdat er allerlei varianten gezoet waren. Ik heb het toen gedaan met brinta, molenaar en biobim en vast nog wel een onbekend merk wat ik eerst heb lopen lezen om te kijken wat erin zit. Ik geloof zelfs dat Aldi en Lidl ook merkloze granen/haver spul verkopen voor kinderen. Kijk eens bij diverse supermarkten in de vakken en buk vooral een beetje. Onderin liggen vaak de eigen huismerk producten die hetzelfde aanbod hebben. Er zitten vast wel ongezoete varianten tussen.

woensdag 20 augustus 2008 om 21:16
Hier staan meerdere typen bambix, overgekregen van een vriendin wier kinderen opeens geen pap meer bliefden.
In het pak v.a. 12 maanden (8 granen peuterontbijt) zit 10% honing, maar geen suiker/dextrose.
In het pak v.a. 15 maanden (mijn eerste muesli) kan ik alleen maltodextrine (zonder percentage) vinden. Is dat ook een suiker/zoetstof? Verder geen suiker/dextrose of honing.
Wij gebruikten altijd Molenaar, maar de laatste weken gemixt met de 8 maanden pap, want dat moet toch ook op. Ga maar lekker terug op de 'good old' Molenaar.
Hier is Molenaar niet te koop bij AH, wel bij Jumbo en Super de Boer.
In het pak v.a. 12 maanden (8 granen peuterontbijt) zit 10% honing, maar geen suiker/dextrose.
In het pak v.a. 15 maanden (mijn eerste muesli) kan ik alleen maltodextrine (zonder percentage) vinden. Is dat ook een suiker/zoetstof? Verder geen suiker/dextrose of honing.
Wij gebruikten altijd Molenaar, maar de laatste weken gemixt met de 8 maanden pap, want dat moet toch ook op. Ga maar lekker terug op de 'good old' Molenaar.
Hier is Molenaar niet te koop bij AH, wel bij Jumbo en Super de Boer.

woensdag 20 augustus 2008 om 21:19

woensdag 20 augustus 2008 om 21:25
Wel eens aan de peuteropvolgmelk van Nutrilon geroken? Ik kreeg van het cb het advies ook na haar eerste jaar voorlopig opvolgmelk te geven aan dochter omdat ze nogal klein is voor haar leeftijd. Heb 1 pak geprobeerd, maar dat rook zo gigantisch zoet....!!!! Ben weer overgestapt op de nr 2 versie (nr 3 loste erg slecht op), want het leek me geen goed idee melk met die zoetigheid te leren associeren. Vond het toen ook een beetje belachelijk, waarschijnlijk is de opzet dat kinderen dan gewone melk niet zo lekker vinden en je doorgaat met dat te geven, de leeftijdsindicatie op die vrpakkingen is 1-3 jaar.
woensdag 20 augustus 2008 om 21:37
Hier gaan m'n oren van klapperen! Hoe DURVEN ze onze kinderen zoetigheid te geven buiten ons medeweten om! Zit ik daar zo m'n best voor te doen mijn kind niet aan zoet te laten wennen, doen de fabrikanten het er zelf wel in. Gr.
Ik weet niet precies hoe het zit met de imitatiebrinta van de Aldi, maar die is wat Bambix-achtiger van samenstelling (zit ook rijstemeel in) en blijft zachter. Volgens mij zitten daar geen extra toevoegingen bij.
Weet je wat, ik loop even voor je naar de oudpapierbak. Daar ligt nog een lege doos.
Ben ik weer.
Tarwe 87,6%
Haver 2%
Rijst 2%
Gerst 2%
Rogge 2%
Mais 2%
Gierst 2%
Natriumchloride (=zout)
Vitamine B1
"Eventueel suiker toevoegen"
Nee, hier zit dus echt niks van suiker in. Blij dat ik deze altijd heb. Ik vind 'm lekkerder dan brinta en qua smaak nog het meest op Bambix lijken. En lekker goedkoop.
Misschien een optie voor jou, TO?
Ik weet niet precies hoe het zit met de imitatiebrinta van de Aldi, maar die is wat Bambix-achtiger van samenstelling (zit ook rijstemeel in) en blijft zachter. Volgens mij zitten daar geen extra toevoegingen bij.
Weet je wat, ik loop even voor je naar de oudpapierbak. Daar ligt nog een lege doos.
Ben ik weer.
Tarwe 87,6%
Haver 2%
Rijst 2%
Gerst 2%
Rogge 2%
Mais 2%
Gierst 2%
Natriumchloride (=zout)
Vitamine B1
"Eventueel suiker toevoegen"
Nee, hier zit dus echt niks van suiker in. Blij dat ik deze altijd heb. Ik vind 'm lekkerder dan brinta en qua smaak nog het meest op Bambix lijken. En lekker goedkoop.
Misschien een optie voor jou, TO?