Bambix, ben ik nou gek?

20-08-2008 19:54 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 10 maanden krijgt als ontbijt pap. Gewone saaie bambix licht volkoren pap vanaf 8 maanden.

Mijn dochter kreeg het ook altijd.

Maar vanochtend proefde ik even of de pap warm genoeg was, en ik vond het wel érg zoet smaken. (dat probeer ik altijd te voorkomen, dat ik de pap moet proeven, vind ik héél vies, dus vandaar dat het me nu pas opviel)

Dus ik meteen op het pak gekeken en tot mijn grote verbazing zit er tegenwoordig 4% (!!!) dextrose in de gewone pap!

Mijn dochter heeft dit ook altijd gegeten en zij is nog maar 2, en toen zat het er zéker weten níet in, want die pap was niet zoet.

Nu vond ik het sowieso al te idioot voor woorden dat ze alle 'normale' pap vervangen hadden door 'ontbijtpap' en 'avondpapjes'.

Die avondpapjes nam ik sowieso al bewust niet, omdat er allerlei smaakjes en suiker doorheen zitten. Bij dochter had je alleen de gewone pap plus wat kant en klare versies met smaakjes die ik zelden tot nooit kocht. Maar nu is dus de gewone pap ook al zoet gemaakt.

Ik vind het ten eerste zwáár belachelijk dat het er uberhaupt in zit, suiker, waarom moet pap zoet zijn? En ten tweede vind ik het nog debieler dat ze het 'dextrose' noemen, terwijl dat ook gewoon suiker is. En dat ze dus overal smaakjes aan toevoegen.

Ben ik nou gek en vergis ik me en was die pap altijd al gezoet? Volgens mij écht niet.

En wie heeft er een alternatief van ongezoete pap?
Tja.. ik vind zelf 'weet wat je eet' erg belangrijk. Blijven lezen zou ik zeggen. Al ben ik zelf niet zo panisch voor een beetje suiker...

Verontrustender vind ik een opmerking als 'mijn kind krijgt pap uit de fles op dagen dat we geen boterhammen eten (als ik werk). ????

Arm kind... het gaat me overigens niet om al dan niet pap of boterhammen eten, maar de reden waarom er voor pap uit de fles wordt gekozen vind ik errug sneu.
quote:Samui Life schreef op 21 augustus 2008 @ 21:21:

Tja.. ik vind zelf 'weet wat je eet' erg belangrijk. Blijven lezen zou ik zeggen. Al ben ik zelf niet zo panisch voor een beetje suiker...

Verontrustender vind ik een opmerking als 'mijn kind krijgt pap uit de fles op dagen dat we geen boterhammen eten (als ik werk). ????

Arm kind... het gaat me overigens niet om al dan niet pap of boterhammen eten, maar de reden waarom er voor pap uit de fles wordt gekozen vind ik errug sneu.Zie niet in dat dit sneu gevonden zou moeten worden. Wie weet heeft dit kindje wel veel liever een papfles dan brood. Enneh..gemak dient de mens!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Sinds Moppekleuter 10 maanden was kreeg hij die overheerlijke pap uit Duitsland. Ook lekker voor mama.

En weet je wat zo gek is ? Op zijn tweede bliefte hij die suikerpapjes niet meer, en ook fruit vindt hij niet lekker, want dat is zo zoet.

Zijn favoriete drinken als bijna-6-jarige ? Water. Of water, maar het liefste water.

Op de één of andere manier heeft zijn lichaam blijkbaar het signaal "stop, hou op" gegeven, zoet interesseert hem niet echt meer. Natuurlijk loopt hij wel Sintmaarten en komt Sinterklaas ook langs, maar heeft hij (als hij mag kiezen) het liefste een stukje kaas of worst.

Kijk bij google-afbeeldingen maar eens voor voorbeelden, zoekwoorden "milchbrei" en merknamen als Nestlé, Bebivita, Milasan, Milupa. In de smaakjes fruit, banaan, koek, appel, vanille, chocolade, aardbeien en stracciatella. Helaas niet meer te bestellen bij de Schlecker-drogisten.

Biobim pap, verkrijgbaar bij reformwinkel. Absoluut zonder suiker, gewoon van tarwe, gerst, volkoren (!) rijstemeel, boekweit etc. Ook lekker: Babymuesli van Biobim (is zo fijn gemalen als pap, ook zo te bereiden), hier zit echter wel iets zoetigs in: appeldiksap. Is altijd beter dan 'gewone' suiker.

Zit tegenwoordig in fruithapjes ook al suiker (die van kruidvat van 6mnd!!!). Ben helemaal weer fan van de reformwinkel!

Schandalig dat ze die kleintjes al verslaafd maken!
quote:Samui Life schreef op 21 augustus 2008 @ 21:21:

Arm kind... het gaat me overigens niet om al dan niet pap of boterhammen eten, maar de reden waarom er voor pap uit de fles wordt gekozen vind ik errug sneu.Waarom dan? Die snap ik echt niet geloof ik. Hier dan dus 1 sneue oudste (jongste bliefde geen pap, die ging vanaf het begin probleemloos aan de bammen) die met regelmaat 's ochtends een bord pap kreeg . Durf zomaar te gokken dat hij liever op die manier zijn ontbijt naar binnen slobberde dan dat paps of mams zat te heuen dat hij moest opschieten met die lastige stukjes brood omdat ze toch op tijd weg moesten.
Grappig, heb hier het uit Oostenrijk meegenomen Milupa Bio-Getreidebrei 7-Korn erbij gepakt en daar zitten inderdaad geen extra suikers in, staat zelfs op de verpakking, voorop. Hier krijgt Kleine Soep iedere dag bambix, met nu als afwisseling de vakantieverpakking van Milupa, die eet ze ook (en mensen, wat is dat een stevige pap!). Blijkbaar is onze bambixeter nog niet verslaafd aan haar bambix.
Athena, hier is het ook iedere ochtend pap naar binnen lepelen, ons kind is (nog) niet zo'n broodeter. We gaan nu maar eens wat proberen, scheelt ook een hoop in de portemonnee... Maar het ging volgens mij uit pap uit de fles ipv van een lepel.
Dan snap ik hem nog niet echt, soep.
Ach nah ja, ik ook niet echt, maar dan vooral omdat er hier geen pap door de flessenspeen ging en er ooit een papfles door de babykamer ging. Hier is pap altijd van een bord gegaan, die fles was echt een drama!

Maar da's dan weer niet on-topic
Och, oudste hier vond ook een fles soms reuze lekker als hij ziekig was, of zeer bekkie had van tandjes. Zal hem later vertellen dat hij daarom zielig was. Al hoor ik nog graag een onderbouwing daarvan, dan heeft hij z'n argumentjes ook meteen .
Raar, ben niet zo panisch als het om suikers gaat, maar we gaan toch kijken naar een alternatief. Zou bambix meelezen???
Ja, jij hebt echt een heel zielig kindje, hoor (da's dus een geintje he).
Ik ga niet kijken naar een alternatief. Jongste krijgt hier nog een avondfles (*dondert gelijk weer een tiental treden omlaag op de vivaladder*) waar 2 theelepels in gaan en gezien die hoeveelheid en het feit dat dit fenomeen naar alle waarschijnlijkheid binnenkort voorbij is, vind ik het wel even best.
quote:Soep schreef op 21 augustus 2008 @ 22:22:

Ja, jij hebt echt een heel zielig kindje, hoor (da's dus een geintje he).

Oja, heel zielig. Maar, hij mag in therapie later hoor.

Ik zal wat minder koekjes met ze bakken, scheelt weer suiker.
Het bakken an sich kan nog, maar het opeten. Foei!

Ik ga slapen, trusten!

Brinta! Gezond en lekker!

quote:athena schreef op 21 augustus 2008 @ 22:24:

[...]

Oja, heel zielig. Maar, hij mag in therapie later hoor.

Ik zal wat minder koekjes met ze bakken, scheelt weer suiker.Het samen koekjes bakken is dan weer heel pedagogisch verantwoord Athena * schopt Athena weer 10 treden omhoog op de viva ladder * en shhht, dat opeten moet je er gewoon niet bij vertellen ...
@ SL: na 2x stressen om ons uitslapertje 's morgens vroeg boterham te laten eten en ook nog op tijd fris en fruitig op kantoor te verschijnen , zijn we toch weer pap gaan geven... En omdat ze het zo lekker vindt ook nog wel eens op vrije dagen! Vind het ook heerlijk kroelmoment, manlief maakt fles en wij samen kroelen, pap drinken, kroelen en dan eruit. Niks sneu!! Hopelijk vergeeft ze het ons later
volgens mij was de bambix altijd al gezoet.
Op de site van Bambix :

Wat staat er op het etiket ?

Over onze producten is veel te vertellen. Op het etiket kunnen we niet alles kwijt, zeker niet op die Olvarit eerste hapjes fruit en groente vanaf 4 maanden! Omdat we je graag wat meer informatie willen geven, kun je op deze website meer informatie over de ingrediënten vinden.

Verklarende woordenlijst

Ingrediënten

Dit is een overzicht van alles wat er in het product zit. Iets dat niet in deze lijst voorkomt, zit dus ook niet in ons product. Een handig weetje: de ingrediënten worden genoemd in aflopende volgorde. Wat als eerste als ingrediënt wordt genoemd, zit er ook het meeste in. De percentages staan voor de ingrediënten, om je een beter beeld te geven van de samenstelling.

Plantaardige oliën

Plantaardige vetten zijn goed voor je kind. Ze leveren bijvoorbeeld onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren zijn goed voor hart en bloedvaten. En daarmee kun je niet vroeg genoeg beginnen! Daarom gebruiken wij plantaardige oliën.

Gistextract

Deze natuurlijke smaakmaker heeft een rijke smaak en versterkt de smaak van vlees in onze recepten. Er zijn maar kleine beetjes van nodig. Dat verklaart meteen waarom dit ingrediënt meestal ver onderaan de lijst met ingrediënten staat.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn voedingsstoffen, net als bijvoorbeeld eiwitten en vetten. Koolhydraten zijn vooral van belang als energiebron. Ze leveren de energie die nodig is voor alle lichaamsprocessen en dienen als brandstof voor de hersenen.

Er zijn grofweg 2 soorten koolhydraten: verteerbare koolhydraten zoals suikers en zetmeel en onverteerbare koolhydraten, ook wel vezels genoemd.

Suikers

Suikers is een verzamelnaam voor de zoete koolhydraten. Ze geven je kind snel energie omdat ze heel snel door het lichaam opgenomen worden.

Voorbeelden van suikers zijn fructose en glucose (vruchten en vruchtensappen) en lactose (moedermelk, (opvolg)melk en melkproducten zoals vla en yoghurt).

De suiker die je in de winkel koopt (sucrose) wordt suiker genoemd. Suiker levert energie en zorgt voor een zoete smaak, waar baby’s van houden. Geef echter zo min mogelijk producten waar suiker aan toegevoegd is. Suiker kan de tanden namelijk beschadigen en zorgt voor zoetgewenning. Zo min mogelijk suiker is dus belangrijk. Daarom maakt Nutricia zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke suikers, zoals die uit melk en fruit.

Zetmeel

Belangrijke bronnen van zetmeel zijn graanproducten zoals brood, pasta, aardappelen, rijst en peulvruchten.

Wij gebruiken voornamelijk zetmeel van granen, maïs, aardappel of tapioca (cassavewortel).

Wij gebruiken zetmeel vooral om sauzen in onze recepten wat dikker te maken. Net zoals je dat zelf waarschijnlijk wel eens doet met bijvoorbeeld maïzena of bloem.

Voedingsvezels

Voedingsvezels zijn onverteerbare stoffen, die ervoor zorgen dat de darmen goed hun werk kunnen doen. Belangrijke bronnen in de Nederlandse voeding zijn brood, aardappelen, groente en fruit.

Je kind heeft andere verhoudingen aan voedingsstoffen nodig dan jij. Voor een volwassene zijn veel vezels en niet te veel vet belangrijk. Je kind heeft meer vet nodig en minder vezels.

Energie

Voor alles wat je kind doet heeft hij energie nodig. Zelfs slapen en kijken kost energie. Die energie krijgt het binnen met het eten en drinken. De hoeveelheid energie in een product wordt uitgedrukt in calorieën (op het etiket staat ‘kcal.’). Omdat kinderen zo hard groeien, hebben ze veel energie nodig. Tijdens de eerste 6 maanden heeft je kind ongeveer 100 calorieën per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Tijdens het tweede half jaar wordt dit iets minder.

Eiwit

Je kind heeft eiwitten vooral nodig voor de snelle groei en ontwikkeling. De eerste 6 maanden haalt je kind al deze eiwitten uit melk. Het half jaar daarna worden de eiwitten uit melk aangevuld met eiwitten uit andere voeding zoals vlees, vis, eieren, peulvruchten en granen.

Vet

Vet levert veel energie. Dat kunnen baby’s wel gebruiken! Babyvoeding bevat daarom in verhouding wat meer vet dan voeding voor volwassenen.

Verzadigd vet

Er zijn verschillende soorten vet: verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn meestal hard bij kamertemperatuur. Ze zitten bijvoorbeeld in boter, volle melkproducten, kaas en vet vlees. Veel verzadigde vetten zijn niet gezond, maar een beetje mag je kind er wel van hebben.

Zout

Te veel zout is slecht voor de nieren van jonge kinderen. Voedingsmiddelen bevatten vaak van nature zout, dus ze krijgen automatisch al wat binnen.

Niet voor niets dus dat wij geen zout toevoegen aan producten voor kinderen onder 1 jaar. Verder voegen we zo min mogelijk zout toe aan onze andere producten. Sterker nog: we voegen maar de helft toe van wat officieel mag.

Natrium

Natrium is een belangrijk bestanddeel van zout. Samen met kalium zorgt natrium ervoor dat de vochtbalans goed blijft en dat je kind niet uitdroogt. Van natrium heeft je kind maar heel weinig nodig. En dat beetje krijgt hij al binnen via moedermelk, opvolgmelk en pure voedingsmiddelen waar geen zout (natrium) aan toegevoegd is.

Vitamine C

Vitamine C is waarschijnlijk de meest bekende vitamine. Het speelt een belangrijke rol bij de weerstand tegen ziektes en beschermt het lichaam van je kind tegen schade van buitenaf zoals zonlicht en rook. Daarnaast helpt vitamine C mee om ijzer beter uit de voeding op te nemen. En dat is mooi, want ijzer is belangrijk voor de mentale ontwikkeling van je kind. De volgende producten bevatten veel vitamine C: citrusfruit, kiwi, aardbeien, mango, paprika, broccoli, spruitjes, aardappelen. Ook opvolgmelk bevat vitamine C en ijzer
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Rare mensen, die Bambixmensen. Zelf zeggen dat je zoete smaken niet moet aanwennen en vervolgens álles zoet maken.
Nou de molenaar is in huis hoor. Bambix komt er niet meer voorlopig. Nogmaals thanks Eowynn en als je nog eens wat ontdekt gewoon blijven posten hoor ik hou me aanbevolen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Arm kind... het gaat me overigens niet om al dan niet pap of boterhammen eten, maar de reden waarom er voor pap uit de fles wordt gekozen vind ik errug sneu.quote:Zie niet in dat dit sneu gevonden zou moeten worden. Wie weet heeft dit kindje wel veel liever een papfles dan brood. Enneh..gemak dient de mens!Omdat als papa en mama moeten werken, kind dus papfles krijgt. Geen tijd om te ontbijten met het kind. Liefst de fles achterin de auto bij het kind en met halfvolle fles afleveren bij oppas/kdv. Zo komt het over. Daarom vind ze het sneu, en ik ook.
En zelf eet ik trouwens ook regelematig Brinta, zonder suiker.. Lekkah! En vriend ook hier, maar hij gooit er wel suiker in

Als kind heb ik het nooit gehad trouwens, ben het 'leren' eten na een maagoperatie en eigenlijk nooit meer vanaf gekomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven