Stem bijna kwijt, tips?
dinsdag 21 april 2015 om 18:22
Nou zoals mijn topic titel al zegt ben ik bijna mijn stem kwijt. En dat is behoorlijk klote want in mijn werk moet ik bijna de hele tijd praten. Het begon vrijdag met zware verkoudheid, maar nu stond ik vanochtend hees op, en aan het eind van de middag was is al erg slecht te verstaan. Morgen heb ik een middag vol praten, en donderdag (zou ik) heel de dag aan de telefoon. Kortom het komt geweldig uit.
Nu heb ik al sinds mijn thuiskomst geen woord meer gesproken in de hoop dat dit helpt... Maar iemand verder nog tips? Hoe kan ik voorkomen dat het nog erger word, of zorgen dat het zo snel mogelijk weer beter word? Anders vrees ik dat ik mijn werk moet laten overnemen en daar heb ik echt geen zin in.
Nu heb ik al sinds mijn thuiskomst geen woord meer gesproken in de hoop dat dit helpt... Maar iemand verder nog tips? Hoe kan ik voorkomen dat het nog erger word, of zorgen dat het zo snel mogelijk weer beter word? Anders vrees ik dat ik mijn werk moet laten overnemen en daar heb ik echt geen zin in.
dinsdag 21 april 2015 om 18:27
dinsdag 21 april 2015 om 18:36
quote:SpringDing schreef op 21 april 2015 @ 18:30:
Binnen blijven.
Als je 'm dan toch kwijt raakt, weet je in elk geval dat ie nog binnen is.
Ja zeg, nou moet ik lachen en daarom hoesten. Das nie lief he!
Tnx voor de tips. Ga even kijken wat ik er allemaal van in huis heb. Misschien een anti-hoest iets ofzo nemen? Want hoesten doet zeer en heb inderdaad niet het idee dat het helpt, dus dat moet ik niet te veel doen... Pff lastig zeg.
Binnen blijven.
Als je 'm dan toch kwijt raakt, weet je in elk geval dat ie nog binnen is.
Ja zeg, nou moet ik lachen en daarom hoesten. Das nie lief he!
Tnx voor de tips. Ga even kijken wat ik er allemaal van in huis heb. Misschien een anti-hoest iets ofzo nemen? Want hoesten doet zeer en heb inderdaad niet het idee dat het helpt, dus dat moet ik niet te veel doen... Pff lastig zeg.
dinsdag 21 april 2015 om 18:36
dinsdag 21 april 2015 om 18:37
quote:nijntje10 schreef op 21 april 2015 @ 18:27:
Niet praten is het beste. En als het moet dan in ieder geval niet fluisteren. Waarom is dat niet goed? Fluisteren? Ik merkte vanmiddag dat vooral mijn 'hogere tonen' weg zijn. Dus als ik tegen een kind praatte sloeg ik over. Erg irritant. Maar lager inzetten of fluisteren lukte nog wel aardig.
Niet praten is het beste. En als het moet dan in ieder geval niet fluisteren. Waarom is dat niet goed? Fluisteren? Ik merkte vanmiddag dat vooral mijn 'hogere tonen' weg zijn. Dus als ik tegen een kind praatte sloeg ik over. Erg irritant. Maar lager inzetten of fluisteren lukte nog wel aardig.
dinsdag 21 april 2015 om 18:42
Niet praten, zelfs niet fluisteren en als je niets zonder stem kan doen op je werk, dan meld je je dus ziek. Je verziekt je stembanden en verlengt de verkoudheid als je toch probeert te praten. Weekje uitzieken, veel thee/rum met honing en strepsils en dan gaat 't wel over.
Shoot first, ask questions later!
dinsdag 21 april 2015 om 19:05
quote:misswhite schreef op 21 april 2015 @ 18:36:
Niet roken.
Dat deed ik al niet. Dus om daar nu mee te beginnen...
quote:reisa1978 schreef op 21 april 2015 @ 18:40:
Als je werk uit praten bestaat dan moet je je misschien ziek melden, praten als je je stem kwijt bent is heel slecht.Hmm, dit vind ik wel lastig. Ik ga maar even kijken hoe het morgen gaat. Als het nou echt bagger is, ga ik wel vervang zoeken voor donderdag. Want de hele dag aan de telefoon is toch knap lastig zonder stem. Pff wat een gedoe zeg!
Niet roken.
Dat deed ik al niet. Dus om daar nu mee te beginnen...
quote:reisa1978 schreef op 21 april 2015 @ 18:40:
Als je werk uit praten bestaat dan moet je je misschien ziek melden, praten als je je stem kwijt bent is heel slecht.Hmm, dit vind ik wel lastig. Ik ga maar even kijken hoe het morgen gaat. Als het nou echt bagger is, ga ik wel vervang zoeken voor donderdag. Want de hele dag aan de telefoon is toch knap lastig zonder stem. Pff wat een gedoe zeg!
woensdag 22 april 2015 om 12:36
Nou, de hele avond mijn mond houden, thee met honing drinken, en een goeie neut voor het naar bed gaan heeft half/half geholpen. Ik kan me nog enigsinds verstaanbaar maken. Heb voor morgen vervang proberen te regelen maar niemand geeft sjoege. Heel fijn. Nouja hun probleem als ik morgen geen woord meer uit kan brengen, mogen ze alsnog komen opdraven.
Hoe is het met jou SpringDing? Heb je je stem nog? Mazzelaar...
Hoe is het met jou SpringDing? Heb je je stem nog? Mazzelaar...
zaterdag 25 april 2015 om 17:47
Zo min mogelijk praten is het beste. Probeer ook niet te kuchen en te schrapen, dat is helemaal funest voor de stem! Fluisteren ook liever niet. Lax Vox doen is ideaal om de keel en de stem te ontspannen of voor te bereiden op veel praten! Wil je meer info : http://www.adempunt.nl/logopedie/stem/lax-vox/ Succes!
zaterdag 25 april 2015 om 22:30
@ adempunt, schrapen en hoesten kan ik niet echt laten, maar ik zal die oefeningen eens bekijken!
@ SpringDing, fijn dat je aan de beterende hand bent. Ik heb sinds vandaag het idee dat mijn stem eindelijk weer beetje terug komt. Het werken hielp niet echt, maar weinig telefoontjes gehad dus dat scheelde. Nog wel snotverkouden, en in de ochtend hoest ik als een ouwe vent die een pak sjek per dag rookt. En ja, VPK staat voor verpleegkundige...
@ SpringDing, fijn dat je aan de beterende hand bent. Ik heb sinds vandaag het idee dat mijn stem eindelijk weer beetje terug komt. Het werken hielp niet echt, maar weinig telefoontjes gehad dus dat scheelde. Nog wel snotverkouden, en in de ochtend hoest ik als een ouwe vent die een pak sjek per dag rookt. En ja, VPK staat voor verpleegkundige...