Bambix, ben ik nou gek?
woensdag 20 augustus 2008 om 19:54
Mijn zoon van 10 maanden krijgt als ontbijt pap. Gewone saaie bambix licht volkoren pap vanaf 8 maanden.
Mijn dochter kreeg het ook altijd.
Maar vanochtend proefde ik even of de pap warm genoeg was, en ik vond het wel érg zoet smaken. (dat probeer ik altijd te voorkomen, dat ik de pap moet proeven, vind ik héél vies, dus vandaar dat het me nu pas opviel)
Dus ik meteen op het pak gekeken en tot mijn grote verbazing zit er tegenwoordig 4% (!!!) dextrose in de gewone pap!
Mijn dochter heeft dit ook altijd gegeten en zij is nog maar 2, en toen zat het er zéker weten níet in, want die pap was niet zoet.
Nu vond ik het sowieso al te idioot voor woorden dat ze alle 'normale' pap vervangen hadden door 'ontbijtpap' en 'avondpapjes'.
Die avondpapjes nam ik sowieso al bewust niet, omdat er allerlei smaakjes en suiker doorheen zitten. Bij dochter had je alleen de gewone pap plus wat kant en klare versies met smaakjes die ik zelden tot nooit kocht. Maar nu is dus de gewone pap ook al zoet gemaakt.
Ik vind het ten eerste zwáár belachelijk dat het er uberhaupt in zit, suiker, waarom moet pap zoet zijn? En ten tweede vind ik het nog debieler dat ze het 'dextrose' noemen, terwijl dat ook gewoon suiker is. En dat ze dus overal smaakjes aan toevoegen.
Ben ik nou gek en vergis ik me en was die pap altijd al gezoet? Volgens mij écht niet.
En wie heeft er een alternatief van ongezoete pap?
Mijn dochter kreeg het ook altijd.
Maar vanochtend proefde ik even of de pap warm genoeg was, en ik vond het wel érg zoet smaken. (dat probeer ik altijd te voorkomen, dat ik de pap moet proeven, vind ik héél vies, dus vandaar dat het me nu pas opviel)
Dus ik meteen op het pak gekeken en tot mijn grote verbazing zit er tegenwoordig 4% (!!!) dextrose in de gewone pap!
Mijn dochter heeft dit ook altijd gegeten en zij is nog maar 2, en toen zat het er zéker weten níet in, want die pap was niet zoet.
Nu vond ik het sowieso al te idioot voor woorden dat ze alle 'normale' pap vervangen hadden door 'ontbijtpap' en 'avondpapjes'.
Die avondpapjes nam ik sowieso al bewust niet, omdat er allerlei smaakjes en suiker doorheen zitten. Bij dochter had je alleen de gewone pap plus wat kant en klare versies met smaakjes die ik zelden tot nooit kocht. Maar nu is dus de gewone pap ook al zoet gemaakt.
Ik vind het ten eerste zwáár belachelijk dat het er uberhaupt in zit, suiker, waarom moet pap zoet zijn? En ten tweede vind ik het nog debieler dat ze het 'dextrose' noemen, terwijl dat ook gewoon suiker is. En dat ze dus overal smaakjes aan toevoegen.
Ben ik nou gek en vergis ik me en was die pap altijd al gezoet? Volgens mij écht niet.
En wie heeft er een alternatief van ongezoete pap?
woensdag 20 augustus 2008 om 21:41
kunnen jullie even ophouden met de paniekzaaierij rondom de brinta? Ik vind het ook raar dat ze er suiker aan toevoegen, maar hoeveel suiker denk je dat er in fruit zit? en dixap? en appelstroop? In die avondpapjes zit ook veuls te veel volgens mij, maar in de gewone pap valt het allemaal best mee.
En als je niet weet waar je het over hebt, zoek het dan even op: dextrose=glucose = suiker. net als fructose = fruitsuiker. dat zit in honging, minstens even slecht als gewone suiker.
En als je niet weet waar je het over hebt, zoek het dan even op: dextrose=glucose = suiker. net als fructose = fruitsuiker. dat zit in honging, minstens even slecht als gewone suiker.
woensdag 20 augustus 2008 om 21:42
quote:Freda12 schreef op 20 augustus 2008 @ 21:37:
Hier gaan m'n oren van klapperen! Hoe DURVEN ze onze kinderen zoetigheid te geven buiten ons medeweten om! Zit ik daar zo m'n best voor te doen mijn kind niet aan zoet te laten wennen, doen de fabrikanten het er zelf wel in. Gr. jij geeft je kind nooit fruit? of dixap? of appelstroop?
Hier gaan m'n oren van klapperen! Hoe DURVEN ze onze kinderen zoetigheid te geven buiten ons medeweten om! Zit ik daar zo m'n best voor te doen mijn kind niet aan zoet te laten wennen, doen de fabrikanten het er zelf wel in. Gr. jij geeft je kind nooit fruit? of dixap? of appelstroop?
woensdag 20 augustus 2008 om 21:57
quote:sokje schreef op 20 augustus 2008 @ 21:42:
[...]jij geeft je kind nooit fruit? of dixap? of appelstroop?
Duh... daarvan wéét je dat het zoet is. Zoet uit fruit vind ik heel wat anders dan toegevoegd zoet bij produkten waar je geen zoet verwacht.
En nee, diksap krijgt mijn kind nooit en appelstroop zelden. Beetje OT, maar ik krijg wel vaker het verwijt dat mijn kind 'zielig' is dat ze bijna geen zoetigheden mag.
(en nu maar weer ontopic )
[...]jij geeft je kind nooit fruit? of dixap? of appelstroop?
Duh... daarvan wéét je dat het zoet is. Zoet uit fruit vind ik heel wat anders dan toegevoegd zoet bij produkten waar je geen zoet verwacht.
En nee, diksap krijgt mijn kind nooit en appelstroop zelden. Beetje OT, maar ik krijg wel vaker het verwijt dat mijn kind 'zielig' is dat ze bijna geen zoetigheden mag.
(en nu maar weer ontopic )

woensdag 20 augustus 2008 om 22:10
Ik geef mijn zoon af en toe wel diksap ja, en hij krijgt ook af en toe een danoontje bijvoorbeeld. Op brood krijgt hij alleen nog maar margarine, verder niets. Ik heb niets tegen zoet, maar ik wil zélf bepalen wanneer iets zoet is en wanneer niet. Ik vind dat pap gewoon pap hoort te zijn, en als ik dat zoeter wil maken mik ik er een banaan of een cupje fruithap doorheen. Tuurlijk zitten er ook suikers in andere dingen, maar er zit een wezenlijk verschil in de manier van verwerken door je lichaam tussen de verschillende soorten suikers.
En dingen die van nature zoet zijn vind ik prima, zoals fruit, maar overal een zoet smaakje aan toevoegen vind ik onzinnig, helemaal als je niet verwacht dat het erin zit. Wat ik dus niet verwachtte, omdat dochter nog geen jaar geleden hetzelfde spul at en het er níet inzat.
Zoetigheid is niet erg, verborgen zoetigheid wél.
En dingen die van nature zoet zijn vind ik prima, zoals fruit, maar overal een zoet smaakje aan toevoegen vind ik onzinnig, helemaal als je niet verwacht dat het erin zit. Wat ik dus niet verwachtte, omdat dochter nog geen jaar geleden hetzelfde spul at en het er níet inzat.
Zoetigheid is niet erg, verborgen zoetigheid wél.

woensdag 20 augustus 2008 om 22:28

woensdag 20 augustus 2008 om 22:32
quote:mardejo schreef op 20 augustus 2008 @ 21:24:
oh ,by the way, ik kreeg vandaag bij de post een proefverpakking Pyamapapje van Nestlé: jullie willen niet weten wat daar aan suiker in zit.. En dan staat er ook nog op dat het een verantwoord, lekker en compleet dreumesontbijt is!!!
Ik heb het ook geproefd, dat was zo zoet, kan toch niet goed zijn. Gaat lekker 's nachts liggen gisten in die kleine darmpjes..
Heb het maar zelf opgedronken (moest er erg van boeren).
oh ,by the way, ik kreeg vandaag bij de post een proefverpakking Pyamapapje van Nestlé: jullie willen niet weten wat daar aan suiker in zit.. En dan staat er ook nog op dat het een verantwoord, lekker en compleet dreumesontbijt is!!!
Ik heb het ook geproefd, dat was zo zoet, kan toch niet goed zijn. Gaat lekker 's nachts liggen gisten in die kleine darmpjes..
Heb het maar zelf opgedronken (moest er erg van boeren).

woensdag 20 augustus 2008 om 22:39
woensdag 20 augustus 2008 om 22:45
Ik weet toevallig dat honing niet aan kinderen mag worden gegeven ivm een of andere bacterie ofzo. (Ik zal eens even googelen)
Dit lees ik daar:
"In honing kunnen onzichtbare sporen van de bacterie Clostridium Botulinum voorkomen. Volgens arts J. Tiessen van de GGD zijn deze sporen voor kinderen onder een jaar extra gevaarlijk, omdat de darmflora dan nog niet tot volledige wasdom is gekomen. Daardoor kan de bacterie zich manifesteren in de darmen van de kinderen. "Dit is een zeer ernstige vorm van botulisme die leidt tot spierzwakte, zenuwuitval en het ergste geval de dood," zegt Tiessen.
Eerder dit jaar ging er een officiële waarschuwing uit van het ministerie van Volksgezondheid. Het ministerie adviseerde geen honing te geven aan kinderen tot een jaar. De GGD Drenthe bracht de zaak niet in de publiciteit, omdat "het een op zichzelf staand geval" was. "Wij voelen ons dan niet geroepen om het naar buiten te brengen."
De Keuringsdienst van Waren heeft het ministerie geadviseerd om gezondheidsrisico's voor baby's tot een jaar op honingpotjes te vermelden. Hiervoor moet echter toestemming komen van de Europese Commissie. Het ministerie heeft deze aanvraag inmiddels ingediend, maar Brussel heeft nog geen groen licht gegeven."
Ik weet niet of dit ook geldt voor verwerkte honing, maar beter "safe than sorry" denk ik dan maar.
Dit lees ik daar:
"In honing kunnen onzichtbare sporen van de bacterie Clostridium Botulinum voorkomen. Volgens arts J. Tiessen van de GGD zijn deze sporen voor kinderen onder een jaar extra gevaarlijk, omdat de darmflora dan nog niet tot volledige wasdom is gekomen. Daardoor kan de bacterie zich manifesteren in de darmen van de kinderen. "Dit is een zeer ernstige vorm van botulisme die leidt tot spierzwakte, zenuwuitval en het ergste geval de dood," zegt Tiessen.
Eerder dit jaar ging er een officiële waarschuwing uit van het ministerie van Volksgezondheid. Het ministerie adviseerde geen honing te geven aan kinderen tot een jaar. De GGD Drenthe bracht de zaak niet in de publiciteit, omdat "het een op zichzelf staand geval" was. "Wij voelen ons dan niet geroepen om het naar buiten te brengen."
De Keuringsdienst van Waren heeft het ministerie geadviseerd om gezondheidsrisico's voor baby's tot een jaar op honingpotjes te vermelden. Hiervoor moet echter toestemming komen van de Europese Commissie. Het ministerie heeft deze aanvraag inmiddels ingediend, maar Brussel heeft nog geen groen licht gegeven."
Ik weet niet of dit ook geldt voor verwerkte honing, maar beter "safe than sorry" denk ik dan maar.
woensdag 20 augustus 2008 om 22:57
Dus eigenlijk heeft er niemand van de moeders (die nu zo verontwaardigd zijn) gelezen wat ze hun kinderen precies voederen. Maar gewoon klakkeloos gegeven wat ze gewend waren. En dan gaat men nu boos doen tegen de fabrikant. Terwijl er op het pak staat wat er inzit. En de fabrikant zich aan de verplichting heeft gehouden om de ingrediënten van zijn product op het pak te vermelden. Omdat de moeders dus niet hebben gelezen, is het nu de schuld van de fabrikant. Vreemd...
woensdag 20 augustus 2008 om 23:04
Tja, daar heb je op zich wel gelijk in FC, maar ik vind het, afgezien van het feit of ik het gelezen heb of niet, gewoon ráár dat pap gezoet moet worden. En zeg nou zelf, als je iets maandenlang hebt gebruikt en dan een paar maandjes niet en hetzelfde product weer koopt, ga jíj dan helemaal opnieuw de ingredienten lezen?
woensdag 20 augustus 2008 om 23:30
Eowynn, nee dat het gezoet word is belachelijk en onnodig. Ben ik volledig met je eens. Maar om boos te worden op een fabrikant (niet jij persoonlijk, maar alle verotnwaardigden hier) om iets dat gewoon op de verpakking staat, vind ik vreemd. Ik lees niet alle verpakkingen iedere keer als ik een nieuw pak koop. Maar Bambix heeft sinds kort een andere verpakking gekregen en dan lees ik dus wel. Want vaak wijzigt dan ook de inhoud. En als ik iets een tijdje niet heb gebruikt, lees ik de verpakking opnieuw voordat ik het weer koop. Maar ja, misschien ben ik een rare wat dat betreft, want ik check ook altijd van alles de THT voor ik het koop. Beetje neurotisch zullen we maar zeggen. LOL
woensdag 20 augustus 2008 om 23:36
woensdag 20 augustus 2008 om 23:43
Myonelife, de honing die in kindereten of babyvoeding word gebruikt is wel veilig. Het is namelijk bewerkt (meestal verhit) en dan is het wel veilig om te gebruiken. Gewone niet bewerkte honing in babyvoedsel is niet toegestaan. Dat de toegevoegde honing bewerkte honing betreft staat ook op de verpakkingen.
woensdag 20 augustus 2008 om 23:45
[quote]Eowynn_ schreef op 20 augustus 2008 @ 20:38:
Licht volkorenpap:
Tarwe (46,5%), rogge (46,5) dextrose (4%) honing* (2%), moutextract (1%) (bevat soja) calcuuimcarbonaat, vitamines (opsomming), ijzerlactaat, kaliumjodide.
* de honing in dit product is hoog verhit geweest en geschikt voor kinderen onder de leeftijd van 1 jaar.
[/quote]
Licht volkorenpap:
Tarwe (46,5%), rogge (46,5) dextrose (4%) honing* (2%), moutextract (1%) (bevat soja) calcuuimcarbonaat, vitamines (opsomming), ijzerlactaat, kaliumjodide.
* de honing in dit product is hoog verhit geweest en geschikt voor kinderen onder de leeftijd van 1 jaar.
[/quote]