Gezondheid alle pijlers

Stem bijna kwijt, tips?

21-04-2015 18:22 20 berichten
Nou zoals mijn topic titel al zegt ben ik bijna mijn stem kwijt. En dat is behoorlijk klote want in mijn werk moet ik bijna de hele tijd praten. Het begon vrijdag met zware verkoudheid, maar nu stond ik vanochtend hees op, en aan het eind van de middag was is al erg slecht te verstaan. Morgen heb ik een middag vol praten, en donderdag (zou ik) heel de dag aan de telefoon. Kortom het komt geweldig uit.

Nu heb ik al sinds mijn thuiskomst geen woord meer gesproken in de hoop dat dit helpt... Maar iemand verder nog tips? Hoe kan ik voorkomen dat het nog erger word, of zorgen dat het zo snel mogelijk weer beter word? Anders vrees ik dat ik mijn werk moet laten overnemen en daar heb ik echt geen zin in.
dropjes

honing

waterijs

niet te hard hoesten of je keel schrapen

vroeg naar bed
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je. Meestal is het een virus. Niet praten is het beste. En als het moet dan in ieder geval niet fluisteren. Snoepjes/smeerseltjes helpen hierbij niet. Dit geeft verlichting bij zere keel door bv hoesten. Rustig afwachten totdat je stem weer terug is helaas :(
Thee van tijm, lavendel en jeneverbes met honing. Werkt als een malle.
Binnen blijven.

Als je 'm dan toch kwijt raakt, weet je in elk geval dat ie nog binnen is.
quote:SpringDing schreef op 21 april 2015 @ 18:30:

Binnen blijven.

quote:SpringDing schreef op 21 april 2015 @ 18:30:

Binnen blijven.

Ja zeg, nou moet ik lachen en daarom hoesten. Das nie lief he!

Tnx voor de tips. Ga even kijken wat ik er allemaal van in huis heb. Misschien een anti-hoest iets ofzo nemen? Want hoesten doet zeer en heb inderdaad niet het idee dat het helpt, dus dat moet ik niet te veel doen... Pff lastig zeg.
Inderdaad niet meer praten. Zeker niet fluisteren (dan kan je beter gewoon praten).

Veel drinken (geen alcohol of cafeïne), thee met honing is dan wel fijn, maar water is prima.

Stomen indien je slijmen hebt.

Niet stressen. Ga lekker in een warm bad ontspannen.

Niet roken.

Succes!
Inderdaad NIET fluisteren. Fluisteren is veel slechter voor je stembanden dan proberen geluid te produceren. Rust rust rust. Veel drinken. En wellicht op Isla Moos (pastille met ijslands mos) sabbelen.
quote:nijntje10 schreef op 21 april 2015 @ 18:27:

Niet praten is het beste. En als het moet dan in ieder geval niet fluisteren. Waarom is dat niet goed? Fluisteren? Ik merkte vanmiddag dat vooral mijn 'hogere tonen' weg zijn. Dus als ik tegen een kind praatte sloeg ik over. Erg irritant. Maar lager inzetten of fluisteren lukte nog wel aardig.
Eigenlijk moet je vooral de oorzaak, in dit geval de verkoudheid, aanpakken.

Dus wees lief voor jezelf en kruip na een warm bad met een tas thee onder een dekentje voor de televisie en ga dan lekker vroeg slapen.
Met fluisteren verpest je je stem helemaal. Thee met honing helpt altijd goed en echt niet praten. Als je werk uit praten bestaat dan moet je je misschien ziek melden, praten als je je stem kwijt bent is heel slecht.
Wat Topdropje zegt. Je moet bij fluisteren veel harder op je stembanden "duwen" om geluid te produceren waardoor je je stem te zwaar belast.
Niet praten, zelfs niet fluisteren en als je niets zonder stem kan doen op je werk, dan meld je je dus ziek. Je verziekt je stembanden en verlengt de verkoudheid als je toch probeert te praten. Weekje uitzieken, veel thee/rum met honing en strepsils en dan gaat 't wel over.
Shoot first, ask questions later!
quote:misswhite schreef op 21 april 2015 @ 18:36:

Niet roken.

Dat deed ik al niet. Dus om daar nu mee te beginnen...

quote:reisa1978 schreef op 21 april 2015 @ 18:40:

Als je werk uit praten bestaat dan moet je je misschien ziek melden, praten als je je stem kwijt bent is heel slecht.Hmm, dit vind ik wel lastig. Ik ga maar even kijken hoe het morgen gaat. Als het nou echt bagger is, ga ik wel vervang zoeken voor donderdag. Want de hele dag aan de telefoon is toch knap lastig zonder stem. Pff wat een gedoe zeg!
quote:vpktje schreef op 21 april 2015 @ 18:36:

[...]

Ja zeg, nou moet ik lachen en daarom hoesten. Das nie lief

Kusje erop

Ik leef met je mee, m'n stem is er nog, maar ben ook snotverkouden!
Nou, de hele avond mijn mond houden, thee met honing drinken, en een goeie neut voor het naar bed gaan heeft half/half geholpen. Ik kan me nog enigsinds verstaanbaar maken. Heb voor morgen vervang proberen te regelen maar niemand geeft sjoege. Heel fijn. Nouja hun probleem als ik morgen geen woord meer uit kan brengen, mogen ze alsnog komen opdraven.

Hoe is het met jou SpringDing? Heb je je stem nog? Mazzelaar...
Zo min mogelijk praten is het beste. Probeer ook niet te kuchen en te schrapen, dat is helemaal funest voor de stem! Fluisteren ook liever niet. Lax Vox doen is ideaal om de keel en de stem te ontspannen of voor te bereiden op veel praten! Wil je meer info : http://www.adempunt.nl/logopedie/stem/lax-vox/ Succes!
Ik ben weer op de weg naar boven! En m'n stem is er ook nog!

Hoe is t met jou TO? (Staat vpk trouwens voor verpleegkundige?)
@ adempunt, schrapen en hoesten kan ik niet echt laten, maar ik zal die oefeningen eens bekijken!

@ SpringDing, fijn dat je aan de beterende hand bent. Ik heb sinds vandaag het idee dat mijn stem eindelijk weer beetje terug komt. Het werken hielp niet echt, maar weinig telefoontjes gehad dus dat scheelde. Nog wel snotverkouden, en in de ochtend hoest ik als een ouwe vent die een pak sjek per dag rookt. En ja, VPK staat voor verpleegkundige...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven