Lijf & Lijn alle pijlers

Slanke dames, wat eten jullie?

27-04-2015 20:16 209 berichten
Hoi ,

Ik zie vaak genoeg mooie slanke vrouwen en ik vraag me af wat jullie in een week eten. Dus de hoeveelheid dagelijkse maaltijden, waar die uit bestaan en hoeveel voedsel het is, eventuele snoepmomentjes e.d. Wat zijn je gewoontes? Hoe vaak sport je (en wat voor sport)? Wat sta je jezelf toe, wat niet, en kost dat moeite of gaat het (inmiddels?) vanzelf?

Zelf ben ik 1.75m en weeg ik 75kg. Ik heb een leuk figuur maar ik zou graag wat slanker (<70kg) willen zijn. Maar ik merk dat ik niet zo goed meer weet wat een normaal dagmenu voor een slanke (+/-BMI 20-21) jonge vrouw is.

Ik snap dat dit voor een ieder weer anders kan zijn en dat het deels aanleg/spiermassa/etc. is. Ik ben er voornamelijk in geïnteresseerd omdat ik er gewoon een beeld van wil krijgen gezien het feit ik zelf niet zo goed weet wat normaal is.

Enlighten me please ...
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 27 april 2015 @ 20:32:

Zelf heb ik een vriendin met maatje 34. Ik heb eens naar haar eetgedrag gekeken en kwam tot de conclusie dat zij gewoon stopt met eten als ze genoeg heeft. Ik eet mijn eten bijna altijd op (of ik moet knappen) en kan een kom chips niet halfvol laten. Zij taalt er gewoon niet naar en kan na een handje chips aangeven dat ze genoeg heeft. Daarnaast drinkt ze ontzettend veel. Als ze bij me op bezoek ik vraagt ze met regelmaat nog iets te drinken, ik vergeet het altijd. Helpt ook wel mee in het hongergevoel denk ik. Ik heb dan wel geconcludeerd maar toepassen is een ander verhaal (ik probeer het wel, echter ).

Dit doe ik ook. Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan. Ik drink de hele dag door en zit wel aan een liter of 3 gemiddeld. Ik 'nip' ook niet aan mijn drinken, maar klok een glas in een of twee teugen leeg. Met als gevolg dat mijn glas dan leeg is en die meteen weer vol moet. Ook eet ik tot ik 'genoeg heb gehad'.

Dat houdt in dat ik niet mezelf verplicht mijn bord leeg te eten. Genoeg is genoeg. Mijn bord eet ik dus zelden leeg. Een hele kipfilet bijvoorbeeld krijg ik echt niet weg, ik denk dat ik met 100 gram vlees echt wel aan mijn max zit. De andere helft is voor de dag daarna. Ook verbaast het me dat mensen in hun eentje een zak chips weg kunnen werken. Een handje voor het smaakje is genoeg eigenlijk. Eten tot je 'genoeg' hebt ipv 'tot je geen pap meer kan zeggen' dus.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 28 april 2015 @ 11:29:

[...]

Mijn bord eet ik dus zelden leeg. Een hele kipfilet bijvoorbeeld krijg ik echt niet weg, ik denk dat ik met 100 gram vlees echt wel aan mijn max zit. De andere helft is voor de dag daarna. Ook verbaast het me dat mensen in hun eentje een zak chips weg kunnen werken. Een handje voor het smaakje is genoeg eigenlijk. Eten tot je 'genoeg' hebt ipv 'tot je geen pap meer kan zeggen' dus.

Maar veel kinderen worden opgevoed met "bordje leeg eten" of erger nog "bordje leeg eten, dan krijg je een toetje".

Niet zo raar, dat je dan volwassen krijgt, die zichzelf overeten
Ik kan eten wat ik wil en kom nooit aan. Weeg al vanaf mn puberteit hetzelfde. Zelfs na drie kinderen heb ik nog hetzelfde figuur. Ok die flubber bij mn buik denken we dan even weg.

Ik eet s ochtends drie bruine boterhammen en smiddags vier.

S avonds gewoon een flink bord vol met aardappel, groente en vlees. Daarna een bak vla.

Tussendoor een banaan, half pak koekjes en zo n grote kitkat.

S avonds vaak gebak of appelflap.

Ik sport niet maar ben wel veel beweging met drie kinderen. Ik heb geen auto dus doe alles lopend of op de fiets
quote:lilalinda schreef op 28 april 2015 @ 11:32:

[...]

Maar veel kinderen worden opgevoed met "bordje leeg eten" of erger nog "bordje leeg eten, dan krijg je een toetje".

Niet zo raar, dat je dan volwassen krijgt, die zichzelf overetenDat klopt en eigenlijk is die hele regel onzin.
Ik ben deze week begonnen met meer letten op wat ik eet. Het makkelijkste momenteel is geen (flink) bewerkt voedsel meer eten, want 1) bewerkt voedsel is vaak minder gezond, 2) er zitten vaak stoffen in waardoor je blijft eten, 3) als je het zelf moet maken, kost het zoveel tijd, dus dat ga je niet elke dag doen. Over een paar weken kan ik zeggen of het effect heeft.

[...]

Niet zo raar, dat je dan volwassen krijgt, die zichzelf overetenDaar heb ik ook last van én dat ik sneller aankom naarmate ik ouder word. Dat belooft wat!

[...]

Niet zo raar, dat je dan volwassen krijgt, die zichzelf overeten

Ik ben inderdaad zelf zo opgevoed, heb heel vaak met mijn bord in de gang gezeten vroeger omdat ik het niet op kreeg. Mijn ouders dachten dat het in de gang wel zou lukken maar ik was en ben een kleine eter (en grote snoeper ) dus was het altijd lastig.

Mijn kinderen hoeven hun bord nooit leeg te eten, ik leer ze naar hun lichaam te luisteren en niet meer te eten dan nodig is. Als kinderen altijd hun bord leeg moeten eten leren ze niet dat ze naar het signaal van hun lichaam moeten luisteren.

Een uitzondering vind ik als je zelf opschept, ik leer ze dus dat ze dan beter kleine beetjes op kunnen scheppen en als nodig is nog een keer op te scheppen.
Eigenlijk denk ik dat het vooral genetisch bepaald is, dus aanleg. En dan met de keuzes die je maakt.

Het belangrijkste: Ik geniet zoveel mgl van het leven en heb me nooit laten beïnvloeden wat de norm is, ben nog nooit op dieet geweest.

Ik vind mezelf slank, maar een modellenlijf heb ik nooit gehad, want brede heupen, buik en redelijk achterwerk. Wel slanke benen, armen. Ik loop veel met de hond, heel veel op mn werk (ziekenhuis) en fiets veel. verder 2x week stukje hardlopen zo'n 4 km/keer.

Op mijn 18e woog ik 55 kg en nu op mijn bijna 50e weeg ik 62. Bij 1.68 cm. (Wel voor en na 3 zwangerschappen/bevallingen heel veel erbij, dat was er binnen een jaar meestal weer af)

Ik eet normaal, geen grote hoeveelheden. Maar mijn collegae, die altijd op dieet zijn, vinden dat ik enorm veel eet.

Altijd ontbijt, (nog nooit overgeslagen):, 2 boterhammen of muesli/yoghurt met koffie

tussendoor: 2 appels of 1 banaan of halve zak studentenhaver

lunch: 2 boterhammen

tussendoor: zie tussendoor boven.

avond: normale porties gezond en verantwoord.

in de avond: paar avonden door de weeks en in weekend altijd: blokjes kaas, beetje chips, toastjes oid. Zoetigheid neem ik nooit, kan er slecht tegen.

en eigenlijk elke avond 1 glas rode wijn. In weekend meer alcohol.

elke zaterdag patat, kaassoufflé ed. (eigen onverantwoorde frituurpan)
Oja, ik drink nooit frisdranken. Wel jus, thee, water en koffie als dorstlesser.

volgens mij scheelt het enorm als je zo weinig mgl zoetigheid naar binnen werkt. Koekjes ed doe ik zelden aan. Eet alleen gebak als het van een dure/goede bakker komt .
quote:sateofmayo schreef op 28 april 2015 @ 12:02:

Oja, ik drink nooit frisdranken. Wel jus, thee, water en koffie als dorstlesser.

.

ik ook niet (heel eerlijk: wel eens een slok cola direct uit de fles (niet aan mijn kinderen vertellen))

maar ook geen sap, vind ik ook overbodige calorieën, drink ik liever glas wijn 's avonds
quote:Beleza schreef op 28 april 2015 @ 11:52:

[...]

Ik ben inderdaad zelf zo opgevoed, heb heel vaak met mijn bord in de gang gezeten vroeger omdat ik het niet op kreeg. Mijn ouders dachten dat het in de gang wel zou lukken maar ik was en ben een kleine eter (en grote snoeper ) dus was het altijd lastig.

Ik heb ook veel op de trap gezeten. Hielp echt niks hoor, ik werd gewoon handig in eten verstoppen.

Mijn partner verzucht nog steeds dat het 'zonde' is om een restje weg te gooien, en hij eet het dan op (doet zijn moeder ook), ik vind het 'zonde' om iets op te eten, als je er geen zin in hebt. Lichaam is geen vuilnisvat
quote:adorabull schreef op 28 april 2015 @ 11:29:

[...]

Dat houdt in dat ik niet mezelf verplicht mijn bord leeg te eten. Genoeg is genoeg. Mijn bord eet ik dus zelden leeg. Een hele kipfilet bijvoorbeeld krijg ik echt niet weg, ik denk dat ik met 100 gram vlees echt wel aan mijn max zit. De andere helft is voor de dag daarna. Ook verbaast het me dat mensen in hun eentje een zak chips weg kunnen werken. Een handje voor het smaakje is genoeg eigenlijk. Eten tot je 'genoeg' hebt ipv 'tot je geen pap meer kan zeggen' dus.

Daar zit m ook de verschillen vaak.

Ik eet wel eens een handje vol chips, daar mijn man die hele zak leeg (moet) eet/eten. Niet voor de smaak, maar laten we zeggen verslaving. die zak moet leeg!

Mijn man had daardoor binnen no time 2 jaar geleden een hele dikke buik door dit volvreten. Had ie zelf ook last van en is nu weer lekker aan het sporten. Dat volvreten doet ie niet meer.
Ik ben 1.68 en 51 kg. Te weinig dus en er komt ook niks bij. Althans ik denk dat ik echt veel meer moet eten wil ik aankomen. Heb een tijdje zo'n calorieënteller gebruikt zodat ik kon bijhouden wat ik moest eten om aan te komen maar ik voelde me alleen maar super opgeblazen.

Tijdens de zwangerschap 16 kilo aangekomen en die verdwenen allemaal helaas als sneeuw voor de zon.

Ik eet normaal, sport niet. Ik fiets wel elke dag maar met trapondersteuning dus dat telt niet echt.

Moet wel zeggen dat ik een druktemaker ben, dus wellicht dat de stress de kilo's tegenhouden.

Ik ben er niet blij mee hoor, maar ik ben waarschijnlijk een uitzondering.

Mijn moeder is onlangs wel veel afgevallen door simpelweg niet meer te snaaien, geen boter meer op brood etc.
quote:sateofmayo schreef op 28 april 2015 @ 11:57:

Eigenlijk denk ik dat het vooral genetisch bepaald is, dus aanleg. En dan met de keuzes die je maakt.

Het belangrijkste: Ik geniet zoveel mgl van het leven en heb me nooit laten beïnvloeden wat de norm is, ben nog nooit op dieet geweest.

Volgens mij speelt genetica wel een rol, maar het allerbelangrijkste blijft: wat stop je in je mond.

Ik ben zelf slank (1.73 en 55 kg). Ik drink geen frisdrank/sap what so ever. Wel water, thee en koffie (in die volgorde). Daarnaast eet ik nauwelijks koekjes/snoepjes/taart etc. (ik heb coeliakie, dus mag het vaak niet hebben). Ik eet normale maaltijden (fatsoenlijke porties), en tussendoor vaak fruit/groente/noten/boterham/kaas/worst. Daarnaast beweeg ik voldoende (3 keer per week hardlopen, geen auto dus alles op de fiets).

Volgens mij is mijn leefpatroon bepalender voor mijn gewicht dan mijn DNA.
Het niet snoepen oid is overigens alles behalve een leefregel hoor. Het is niet dat ik me dus dingen 'ontzeg'. Ik heb er gewoon geen enkele behoefte aan. Het komt niet zo snel in me op om iets 'te snoepen' te pakken.

Veel mensen denken dat het telkens een bewust iets is. Op het werk ook; Joh, neem gewoon een gebakje, je kan het makkelijk hebben. Dat weet ik, maar ik het er gewoon echt geen trek in. En om nu met lange tanden een moorkop weg te moeten hachelen waardoor ik de rest van de dag geen enkele vorm van honger meer heb (en daardoor dus dingen die ik wel lekker vindt laat staan.... want geen honger) vind ik zonde.
IK ben 1.69 en schommel vaak tussen de 65 en 67 kg.Ik heb maat 36/38 en als ik mensen vertel hoe zwaar ik ben geloven ze me vaak niet.Ze schatten met vaak lichter.Ik weet niet hoe het komt wel doe ik 2x in de week krachttraining dus ja spieren wegen zwaarder dan vet.Ik heb wel brede heupen en stevige bovenbenen,als ik meer ga afvallen dan gaat het niet van mijn bovenbenen af maar van mijn borsten en van mijn gezicht.

Ik eet

s'morgens drinkontbijt

tussendoor niks

s'middags 3 volkorenbroodjes met roomboter,kaas,ham,pesto,geiten kaas of wel eens pure hagelslag.karnemelk.Kommetje soep.

tussendoor bastongne koek of ontbijt koek enz

sávonds met de pot mee,dus aardappels groente vlees,of pasta schotel,rijst salade..

snack 1 stuk pure chocola en een bak gemengd fruit met banaan,appel kiwi,meloen enz en wat magere kwark erbij.

verder drink ik altijd thee(groene)en water.

1x in de week eet ik altijd patat en 2 frikandellen en flink wat mayo en een glas cola.

Op verjaardagen neem ik alleen een gebakje wat ik ook echt lekker vind,verder neem ik gerust wat hapjes.Maar ik hou er de volgende dag dan wel rekening mee dat ik wat minder eet.

Verder eten we niet uit pakjes en maken wel alles zelf.

En ik heb wel een beroep waar ik veel beweeg.

Als ik gesport heb ,heb ik vaak wel meer trek en dan neem ik vaak nog een extra bak kwark of wat extra fruit.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:JeMappelle schreef op 27 april 2015 @ 21:13:

BMI zegt helemaal niks. Met 60 kilo is mijn BMI ''goed''. 3 kilo hoeft er dus maar bij. Ik mag volgens die berekening maar liefst 80 kilo wegen. Geloof me, dat ziet er niet uit.'Hoe het eruit ziet' zegt natuurlijk niets over hoe gezond iets is. Het is aangetoond dat ondergewicht zelfs nog ongezonder is dan (licht) overgewicht. Je kunt dus beter een paar kilo zwaarder zijn dan de toegestane BMI-bandbreedte dan een paar kilo lichter.
Ik ben 1,74 en weeg 55 kilo. Ik fiets 5 keer per week 50 minuten per dag en loop 3 keer per week hard.

Ontbijt 9.00 havermout (+- 50 gram) met 100 ml melk en water, verse jus d'orange

Tussendoor: soms een koekje

Lunch 13.00: 3 boterhammen met appelstroop, hagelslag pindakaas, kaas of een gebakken ei

Tussendoor: als ik thuis ben een smoothie van banaan, yoghurt en/of melk (200 ml), lepel pindakaas en havermout. Als ik college heb neem ik een banaan mee en een plak ontbijtkoek

Tussendoor: rond 17.00 soms nog een cracker met kaas, rijstewafel met pindakaas, handje noten.

Avondeten: gewoon normaal, meestal ongeveer 200 gram groente, met pasta, rijst oid en vlees of vleesvervanger

Tussendoor: nog een koekje of stukje chocola.

Op dagen dat ik sport eet ik vaak wat extra. 2 of 3 keer per week een bakje chips en frisdrank. Verder drink ik normaal gesproken alleen water en thee. Als ik op terras zit of een verjaardag heb, eet en drink ik wat ik wil, maar als ik vol zit dan stop ik ook meestal met eten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 april 2015 @ 21:45:

ondergewicht is net zo schadelijk als overgewicht, helaas wordt ondergewicht nog steeds gezien als "hoogst haalbare ideaal" en vinden we overgewicht walgelijk. Een gezond BMI zou het hoogst haalbare moeten zijn

Hier kan ik me helemaal in vinden. Een jaar of 6 geleden woog ik 55 kilo bij 1.76, te licht dus. Een complimenten dat ik me daar kreeg.

Ik voelde me overigens niet goed bij dit gewicht, regelmatig duizelig, weinig weerstand, om de haverklap ziek. Ik zit nu rond de 61 kilo en voel me stukken beter. En vind zelf dat ik er ook beter uitzie. Alleen jammer van die ril die boven lage broeken uitkomt.
quote:prik schreef op 28 april 2015 @ 13:03:

[...]

Het is aangetoond dat ondergewicht zelfs nog ongezonder is dan (licht) overgewicht. Je kunt dus beter een paar kilo zwaarder zijn dan de toegestane BMI-bandbreedte dan een paar kilo lichter.Heb je daar een onderzoek naar? Volgens mij is buiten de BMI vallen nooit goed. te licht niet en te zwaar niet
quote:lilalinda schreef op 28 april 2015 @ 13:30:

Volgens mij is buiten de BMI vallen nooit goed. te licht niet en te zwaar nietDat klopt. Maar licht overgewicht is minder ongezond dan licht ondergewicht.
En Ephina, heb je er wat aan? Vallen je dingen op die jij hetzelfde doet of juist helemaal niet?

Er is ook een boek met deze titel: 'Het geheim van slanke mensen', van Mieke Kosters. Ik heb het verder niet gelezen, maar het sluit wel aan bij je topictitel!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Van 1 stuk taart wordt je niet moddervet en van 1 gezonde maaltijd word je niet supergezond en dun. Dus zorg dat je gezonde gewoontes aanleert en zo nu en dan eens jezelf verwent met iets minder gezonds. Je kunt het beste voor jezelf kijken wat je fijne gezonde gewoontes vindt. Mijn vriendin en ik zijn even slank, maar bereiken dat op een totaal verschillende manier. Zij vindt cardio/groepslessen/yoga leuk, ik krachttraining. Voor eten geldt dat ook. Ik word misselijk als ik 's ochtends haar overnight oats ruik, en zij kan mijn stevige ontbijt met roerei en groenten weer niet aan. Hele andere gewoontes, en toch hebben we een vergelijkbaar figuur. Kijk zelf wat je lekker en gezond vindt en maak daar nieuwe gewoontes van (dus hou het reëel, het moet wel iets zijn wat je vol kunt houden). Dus geen streng dieet, maar steeds een goede nieuwe gewoonte aanleren, zoals iedere ochtend een verse smoothie, standaard een salade naast je avondeten, om 4 uur worteltjes (met humusdip) bijv.
quote:prik schreef op 28 april 2015 @ 13:37:

[...]

Dat klopt. Maar licht overgewicht is minder ongezond dan licht ondergewicht.doe eens een bewijsje
Voor wat het waard is ... Weeg 63 kg en ben 1.78 m lang, heb een kantoorbaan maar sport 5 dagen in de week intensief, (3 dagen HIT in combinatie met krachttraining en 2 dagen hardlopen). Ben altijd slank geweest en al jaren op hetzelfde gewicht. Volgens mij is het wel echt voor iedereen anders en moet je uitvinden wat bij je past ... Maar om je een indruk te geven ...

- 06:30 uur -> 2 speltboterhammen met mager beleg, meestal kipfilet of een gekookt ei.

- 10:00 uur -> granenkoek of rijstwafel met pindakaas of fruit o.i.d.

- 12:15 uur -> 250 gr magere kwark met suikervrije muesli of een salade van spinazie met tomaat o.i.d.

- 15:00 uur -> fruit, bijv. banaan of druiven of rood fruit

Avondeten is afhankelijk van hoe laat ik thuis ben maar bestaat meestal uit groenten en mager vlees/vleesvervanger of vis, af en toe eens een pasta of rijstgerecht... Op de dagen dat ik 's avonds sport (5 dagen in de week) eet ik nog kwark na het sporten. Als ik 's avonds zin heb ik een tussendoortje dan wordt het een handje noten.

Snoep, chocola e.d. eet ik eigenlijk niet ... gewoon geen interesse is. Drink minimaal 2 liter water op een dag en verder koffie of thee.

's-weekends ben ik wat losser, drink ik af en toe een wijntje en eet ik weleens chips of een toastje.

Als ik op een feestje of verjaardag ben maak ik keuzes en eet ik zeker niet alles. Als ik weet dat ik gebak eet, lunch ik licht en sla ik de borrelhapjes over. Of ik sla het gebak over en eet wel de hartige hapjes. Gebak op het werk sla ik eigenlijk altijd over.

Misschien heb je er iets aan ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven