Gezondheid alle pijlers

Vitamine D tekort

30-04-2015 13:46 69 berichten
Eindelijk heb ik de mogelijke oorzaak van een aantal klachten waar ik al een tijdje last van heb, vitamine D tekort.

Heb nu van de huisarts vitamine D gekregen en ik hoop dat het ik binnen niet al te lange tijd resultaat merk.

Heeft iemand hier ook vitamine D tekort gehad en merkte je snel verbetering van je klachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gehad en heb toen 2 injecties gehad en merkte eigenlijk vrijwel direct verbetering. Sindsdien slik ik elke herft tot lente extra vitamine D voor de zekerheid.
Ik ben HR manager en een werknemer had ook vitamine D tekort.

Hij werd compleet afgeschoten door zijn leidinggevende, het zou allemaal onzin zijn, want hij kwam meer dan genoeg buiten, etc.

Maar hij had echt heel serieuze klachten gekregen, zowel mentaal als lichamelijk.

Sommige mensen maken het onvoldoende aan of nemen het onvoldoende op. Of ze nou veel buiten komen, of niet....

Hij heeft in totaal na diagnose en behandeling nog twee weken volledig thuis gezeten.

Daarna kon hij beperkt weer aan het werk, nog wel moe.

Na ongeveer 4 weken behandeling voelde hij zich weer de oude.

Hij had wel een ernstig tekort, ik weet niet of dit voor jou ook geldt?
Iedereen in Nederland heeft dat zo'n beetje. Ik ook, maar ik had geen klachten. Ik slik nu al wel een tijdje vitamine D, maar ik merk er niets van. Wat zijn je klachten?
Ik vraag me ook af, wat zijn je klachten?

Ik denk het soms ook weleens, maar nog nooit voor bij de dokter geweest
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
80% van de mensen heeft een tekort aan vit. D. Vooral in de wintermaanden. Je kunt buiten komen zoveel je wilt, in de winter staat de zon gewoonweg niet hoog genoeg voor vit. D productie in de huid. In het zomerhalfjaar is dat alleen het geval rond het middaguur.

Vit. D is een vetoplosbaar vitamine. Heb je een tekort dan betkeent dat dat alles wat je bijslikt heel snel in je vetvoorraad verdwijnt. Pas als daar de concentratie flink toegenomen is zal het vit. D niveau echt gaan stijgen in je bloed.

Bij een echt tekort moet je dus injecties krijgen met zeer hoge doses.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Wat was je vit. D niveau en hoeveel slik je?
tabletten en drank moeten echt wel een paar weken inwerken voordat je resultaat merkt
Zo'n beetje elk persoon in Nederland heeft een vitamine D tekort.

Je hebt Zonlicht (UV) op je huid nodig voor vitamine D.

Zo noordelijk, met weinig/zwak zonlicht en lange donkere periodes is dat lastiger.

Dat compenseer je dus door voedsel met vitamine D te eten. Waarbij de D3 uit dierlijke vetten vele malen effectiever is dan de D2 uit plantaardige bron. Oftewel de bekende levertraan van vroeger uit vis.

En pas daarna gaat je lichaam eerst in herstel voordat de klachten afnemen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:jaw schreef op 30 april 2015 @ 14:03:

Zo'n beetje elk persoon in Nederland heeft een vitamine D tekort.

Je hebt Zonlicht (UV) op je huid nodig voor vitamine D.

Zo noordelijk, met weinig/zwak zonlicht en lange donkere periodes is dat lastiger.

Dat compenseer je dus door voedsel met vitamine D te eten. Waarbij de D3 uit dierlijke vetten vele malen effectiever is dan de D2 uit plantaardige bron. Oftewel de bekende levertraan van vroeger uit vis.

En pas daarna gaat je lichaam eerst in herstel voordat de klachten afnemen.Het is vrijwel onmogelijk om voldoende vit. D uit je voedsel te halen, tenzij je een Eskimo bent en niks anders eet dan vette vis en blubber van walvissen en zeehonden. Je zult toch echt moeten bijslikken.
Ik heb van de huisarts vloeistof gekregen die ik 1x per maand in moet nemen en ik probeer de huisarts te bellen omdat ik nog vragen heb maar ik kan nog niemand bereiken. Ik kom volgens mij voldoende buiten alleen als de zon goed schijnt dan smeer ik mij in omdat ik anders verbrand en op niet zulke zonnige dagen schijnt de zon niet sterk genoeg te zijn. Baal er dan ook van dat het in zo weinig producten zit zoals vis wat ik niet eet als vegetariër.

De klachten die ik heb zijn o.a vermoeidheid, gewrichtspijn, lusteloosheid
Ik heb ook deze winter Vitamine D van de dokter gekregen. Ik had het idee dat het al vrij snel beter ging. Vooral mijn energie ging al vrij snel omhoog. Ik moest in het begin iedere week 10.000 nemen en nu iedere maand nog. Voel me nu goed, klachten zijn zo goed als weg.

Ik begrijp dat veel Nederlanders een tekort hebben, maar als je klachten hebt, dan is je tekort echt groot. Ik weet niet meer wat mijn getal was (iets van 13?), maar ik moest meteen die eerste dag een dosis innemen.

Het zit in een spuit, maar je moet hem in je eten doen. Ik ken het eigenlijk niet als spuit voor in je lichaam, is dat niet B12? (ik kan ernaast zitten hoor)
@Closed Note, eet je wel ei? In de dooier zit ook vitamine D. En volgens mij is er ook melk te koop met toegevoegde vit. D. Volgens mij bij de Jumbo.
quote:closednote schreef op 30 april 2015 @ 14:12:

Ik heb van de huisarts vloeistof gekregen die ik 1x per maand in moet nemen en ik probeer de huisarts te bellen omdat ik nog vragen heb maar ik kan nog niemand bereiken. Ik kom volgens mij voldoende buiten alleen als de zon goed schijnt dan smeer ik mij in omdat ik anders verbrand en op niet zulke zonnige dagen schijnt de zon niet sterk genoeg te zijn. Baal er dan ook van dat het in zo weinig producten zit zoals vis wat ik niet eet als vegetariër.

De klachten die ik heb zijn o.a vermoeidheid, gewrichtspijn, lusteloosheid

Tja, als je je insmeert zodra de zon schijnt dan maak je dus 0,0 vit. D aan. Geen wonder dat je een zwaar tekort hebt. In het zomerhalfjaar, iedere dag, tussen 11 en 15, als de zon schijn buiten zijn, met armen en hoofd ontbloot en liefst ook met ontbloot bovenlijf (gedeeltelijk :-)) en dan 15 minuten is voldoende voor vit. D aanmaak. In een kwartier verbrand je heus niet hoor.

Verder, koop vit. D pillen voor senioren, met 25 microgram per tablet. Ga die elke dag een aantal van bijslikken en blijf die slikken in het winterhalfjaar zeker en ook in het zomerhalfjaar zolang je deze levenswijze aanhoudt.
Ik had een ernstig tekort (ook van B12) en heb hoge dosering pilletjes gekregen.

Ligt aan huisarts hoeveel ik er mag slikken, niet elke HA heeft erg veel verstand van vit tekorten.

Ik had een heleboel klachten maar weet niet of het van de B12 kwam of van de D.
quote:plakbandvliegje schreef op 30 april 2015 @ 14:14:

Ik heb ook deze winter Vitamine D van de dokter gekregen. Ik had het idee dat het al vrij snel beter ging. Vooral mijn energie ging al vrij snel omhoog. Ik moest in het begin iedere week 10.000 nemen en nu iedere maand nog. Voel me nu goed, klachten zijn zo goed als weg.

Ik begrijp dat veel Nederlanders een tekort hebben, maar als je klachten hebt, dan is je tekort echt groot. Ik weet niet meer wat mijn getal was (iets van 13?), maar ik moest meteen die eerste dag een dosis innemen.

Het zit in een spuit, maar je moet hem in je eten doen. Ik ken het eigenlijk niet als spuit voor in je lichaam, is dat niet B12? (ik kan ernaast zitten hoor)

13???? Dat is echt, echt heel laag. Heb jij een donkere huidskleur? Vitamine D3 kan ook intraveneus gegeven worden.

Voor TO. vit. D3 is een veroplosbaar vitamine, dat betekent dat je lichaam het (als je het oraal inneemt) pas echt efficient opneemt als je ook voldoende vet in je voeding hebt.
quote:plakbandvliegje schreef op 30 april 2015 @ 14:16:

@Closed Note, eet je wel ei? In de dooier zit ook vitamine D. En volgens mij is er ook melk te koop met toegevoegde vit. D. Volgens mij bij de Jumbo.De hoeveelheid vit. D in een eidooier is verwaarloosbaar. Alleen in vette vis zit een hoeveelheid vit. D die echt wat bijdraagt.
quote:markovic schreef op 30 april 2015 @ 14:20:

[...]

13???? Dat is echt, echt heel laag. Heb jij een donkere huidskleur? Vitamine D3 kan ook intraveneus gegeven worden.

Nee, ik ben spierwit, wordt ook nooit bruin in de zon (alleen rood :-) ). Had daarom nooit verwacht een tekort te hebben.
@plakbandvliegje Het is een spuitje met vloeistof die je zo kan eten of ergens door doen. Ik eet wel ei en gebruik ook kaas en melk. Vitamine B12 tekort heb ik niet, dat is ook nagekeken.

Misschien ook iets minder fanatiek smeren qua zonnebrand maar eigenlijk vind ik dat wel belangrijk om goed in te smeren.
.
quote:plakbandvliegje schreef op 30 april 2015 @ 14:24:

[...]

Nee, ik ben spierwit, wordt ook nooit bruin in de zon (alleen rood :-) ). Had daarom nooit verwacht een tekort te hebben.Je smeert je zeker goed in dan, of vermijd je de zon altijd?
quote:closednote schreef op 30 april 2015 @ 14:25:

@plakbandvliegje Het is een spuitje met vloeistof die je zo kan eten of ergens door doen. Ik eet wel ei en gebruik ook kaas en melk. Vitamine B12 tekort heb ik niet, dat is ook nagekeken.

Misschien ook iets minder fanatiek smeren qua zonnebrand maar eigenlijk vind ik dat wel belangrijk om goed in te smeren.Waarom? Denk jij dat je echt een grotere kans op huidkanker loopt als je iedere dag 15 minuten onbeschermd in de zon zit?
quote:Papaver69 schreef op 30 april 2015 @ 14:29:

Ik heb ook een vit D tekort. In jan was mijn waarde 15. Ik heb ampullen gekregen (25000 IE drank per ampul) die ik wekelijks moet innemen.

Om de 6 weken wordt mijn bloed geprikt en ik zit inmiddels op 29. Ik voel me inmiddels stukken beter, maar zo tegen het eind van de week word ik wel weer sneller moe.

Overigens heb ik ook een B12 tekort, maar dat komt omdat ik dat niet goed opneem. Daarvoor krijg ik elke 3 weken een injectie.Tegenwoordig wordt een waarde van minimaal 80 geadviseerd als ideaal.
quote:markovic schreef op 30 april 2015 @ 14:30:

[...]

Je smeert je zeker goed in dan, of vermijd je de zon altijd?Ik dacht dat ik dat niet deed, totdat ik doorkreeg dat in mijn foundation SPF zit. Dus dat smeer ik nu bijvoorbeeld in het weekend niet op als ik ga wandelen oid. Voorheen deed ik het altijd op als ik de deur uitging, nu alleen als anderen me kunnen zien
Voeding en zonlicht zijn meestal niet voldoende. Gewoon nu je ampullen innemen tot je waarde weer goed is en daarna elke dag tabletten nemen.
Eten jullie wel margarine? Ik heb jarenlang geen margarine of boter op brood gesmeerd omdat ik dat niet lekker vond.

Toen is me dat aangeraden wél margarine te gebruiken om een tekort aan vit. D te voorkomen. Aan margarine wordt nl. vit. D toegevoegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven