Gezondheid alle pijlers

Vitamine D tekort

30-04-2015 13:46 69 berichten
Eindelijk heb ik de mogelijke oorzaak van een aantal klachten waar ik al een tijdje last van heb, vitamine D tekort.

Heb nu van de huisarts vitamine D gekregen en ik hoop dat het ik binnen niet al te lange tijd resultaat merk.

Heeft iemand hier ook vitamine D tekort gehad en merkte je snel verbetering van je klachten?
quote:MevrouwJack schreef op 30 april 2015 @ 18:26:

[...]

Ja ik begon ook een jaar met die 800 tabletten (Divisun) maar dat deed niks. Een kennis van mij slikt dat alleen als onderhoudsdosis (donkere huid, dus meer kans op een tekort). Ik vind het gek al die verschillen. Ook het verschil in 'gezonde' waarde. 80 of 50, dat scheelt nogal lijkt me. Maar goed, ik ga eerst maar voor de 50 Ja dat hoorde ik laatst ook van een vriendin. Zij begon echt met een dosis van 10.000 IE ofzo.
Mogelijke symptomen van een vitamine D-tekort:

Chronisch tekort aan energie

Zwakkere botten

Bloedend tandvlees

Spier- en/of gewrichtspijn

Lusteloosheid

Angstaanvallen

Hyperventilatie

Krampen en spiertrillingen

Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen.

(Bron: Gezondheidsnet)

Sommige sites vermelden ook wazig zien maar geen idee of dat klopt omdat de meeste sites dat niet vermelden.
Ik heb een ernstig vit. D tekort gehad en er pas achter gekomen toen ik niet meer kon lopen, flauw viel, spasmes had en verschrikkelijk depressief en angstig werd.

Dit is behandeld met drie opeenvolgende stootkuren. Dus eerst een paar weken hele hoge doses, dan een onderhoudsdosis, even stoppen en dan weer van voor af aan beginnen. Ik ben net klaar met de laatste kuur.

Ik heb een vit.B12 opnamestoornis, dit gaat vaak gepaard met een vit.D tekort. Ik zal de rest van mijn leven mijn waardes in de gaten moeten houden, en daarnaast kom ik zoveel mogelijk buiten en eet ik veel vis en boter.

Voor degenen die de vit.D niet goed opnemen: magnesium helpt daar heel goed bij. Je lichaam heeft een verhoogde behoefte aan magnesium als je hoge doses vit.D inneemt. Mijn stootkuren hadden pas echt effect toen ik er magnesium bij ging slikken.
Ik heb me trouwens in jaren niet zo goed gevoeld als nu. De stootkuren hebben echt effect gehad!
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrowind schreef op 30 april 2015 @ 20:40:

Voor degenen die de vit.D niet goed opnemen: magnesium helpt daar heel goed bij. Je lichaam heeft een verhoogde behoefte aan magnesium als je hoge doses vit.D inneemt. Mijn stootkuren hadden pas echt effect toen ik er magnesium bij ging slikken.Bedankt voor de tip!
Tjezus, wat vals
Kquote:Morrowind schreef op 30 april 2015 @ 20:40:

Ik heb een ernstig vit. D tekort gehad en er pas achter gekomen toen ik niet meer kon lopen, flauw viel, spasmes had en verschrikkelijk depressief en angstig werd.

Dit is behandeld met drie opeenvolgende stootkuren. Dus eerst een paar weken hele hoge doses, dan een onderhoudsdosis, even stoppen en dan weer van voor af aan beginnen. Ik ben net klaar met de laatste kuur.

Ik heb een vit.B12 opnamestoornis, dit gaat vaak gepaard met een vit.D tekort. Ik zal de rest van mijn leven mijn waardes in de gaten moeten houden, en daarnaast kom ik zoveel mogelijk buiten en eet ik veel vis en boter.

Voor degenen die de vit.D niet goed opnemen: magnesium helpt daar heel goed bij. Je lichaam heeft een verhoogde behoefte aan magnesium als je hoge doses vit.D inneemt. Mijn stootkuren hadden pas echt effect toen ik er magnesium bij ging slikken.Dat advies heb ik idd nu ook gekregen van de huisarts. Het kan echt lastig zijn om een zeer lage D waarde omhoog te krijgen.
quote:MevrouwJack schreef op 30 april 2015 @ 20:45:

[...]

Bedankt voor de tip!Nog vergeten te zeggen: je moet dan wel magnesiumcitraat hebben. De meeste supplementen bevatten magnesiumoxide en daar heb je helemaal niks aan.
Dat angstige gevoel herken ik ook en ik vind het verschrikkelijk. Heb er de hele nacht niet door kunnen slapen. Normaal lukt het wel om mezelf rustig te krijgen en het is niet eens reële angst. Had valeriaan ingenomen maar dat hielp niks.
quote:closednote schreef op 01 mei 2015 @ 09:55:

Dat angstige gevoel herken ik ook en ik vind het verschrikkelijk. Heb er de hele nacht niet door kunnen slapen. Normaal lukt het wel om mezelf rustig te krijgen en het is niet eens reële angst. Had valeriaan ingenomen maar dat hielp niks.

Naar is dat, hé? Het trekt gelukkig wel weer weg.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat heeft de dokter je voorgeschreven? Een stootkuur of pillen?

Edit: ik lees net dat je een vloeistof in moet nemen, maar wel maar één keer per maand? Dat is wel apart, meestal moet je één dosis per week innemen.
Morrowind: mijn neuroloog zei juist dat je de combinatie met calcium moet maken, omdat dat ook een samenhang heeft met de opname van vitamine D. Maar magnesium erbij nemen helpt dus ook? Ik ga het eens uitproberen. Goede tip!
quote:retrostar schreef op 30 april 2015 @ 14:53:

Tjezus; niks zo makkelijk met een pil op te lossen als een vitaminetekort.

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. En dit is echt dikke onzin. Sommige tekorten zijn alleen op te lossen met levenslange injecties. Makkelijk, hé?
quote:liara schreef op 01 mei 2015 @ 10:41:

Morrowind: mijn neuroloog zei juist dat je de combinatie met calcium moet maken, omdat dat ook een samenhang heeft met de opname van vitamine D. Maar magnesium erbij nemen helpt dus ook? Ik ga het eens uitproberen. Goede tip!

Ik ben geen huisarts, maar ik heb de werking van alle vitamines en mineralen uit m'n hoofd moeten leren tijdens mijn opleiding en voor mijn werk. Dus als ik het bij het verkeerde eind heb, dan hoor ik dat graag, maar dit is wat ik weet over vit.D en calcium:

Calcium verbetert de opname van vit.D niet, het is juist andersom. Hoe meer vit.D je inneemt, hoe meer calcium je opneemt. Je moet het tijdens een kuur dus juist niét extra bijslikken. Zulke hoge doses vit.D kunnen er namelijk voor zorgen dat je calciumspiegel te hoog wordt en daar kun je ziek van worden.

Van de andere kant is je magnesiumbehoefte veel hoger tijdens een stootkuur, omdat je lichaam er veel meer van verbruikt.

Dus géén calcium, want dat neem je nu juist beter op en wél magnesium want daar verbruik je veel meer van.

Mijn huisarts wilde me eerst ook extra calcium voorschrijven. Toen ik hem bovenstaande vertelde, heeft hij het gecheckt en gaf me gelijk.

Maar nogmaals, ik ben geen huisarts, dus als iemand het beter weet, dan hoor ik dat graag!

Nou heb ik momenteel geen stootkuur, maar een onderhoudsdosering vitamine D. Maakt dat dan nog verschil, zover je weet? Zoals ik het nu lees van jou, kan ik dus beter stoppen met calcium. Ik zal het eens navragen aan de arts.
quote:liara schreef op 01 mei 2015 @ 11:07:

Nou heb ik momenteel geen stootkuur, maar een onderhoudsdosering vitamine D. Maakt dat dan nog verschil, zover je weet? Zoals ik het nu lees van jou, kan ik dus beter stoppen met calcium. Ik zal het eens navragen aan de arts.

Uit de bijsluiter van Divisun, (een vit.D supplement dat vaak door huisartsen voorgeschreven wordt):

" MOGELIJKE BIJWERKINGEN:

Soms (treedt op bij minder dan 1 op de 100 patiënten):

Verhoogde calciumspiegels in het serum (hypercalciëmie) en of verhoogde calciumspiegels in de

urine (hypercalciurie)."

Bron:

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h109770.pdf

Op de site van het voedingscentrum, staat zowel bij calcium als bij vit.D dat je D nodig hebt om calcium op te nemen, niet andersom.

Ik denk niet dat jij met je onderhoudsdosis van de ene op de andere dag hypercalciemie zult ontwikkelen. Maar als jij extra vit.D inneemt (en wel een stootkuur hebt gehad?), dan is extra calcium helemaal nergens voor nodig, en het gaat je sowieso niet helpen met de opname van vit.D. En waarom zou je het risico lopen op hypercalciemie, ook al is het klein?

Mijn persoonlijke ervaring met neurologen is, dat ze wat vitamines betreft ergens heel ver weg een klok hebben horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt.
quote:Morrowind schreef op 01 mei 2015 @ 11:46:

[...]

Mijn persoonlijke ervaring met neurologen is, dat ze wat vitamines betreft ergens heel ver weg een klok hebben horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt.

Mijn internist zei bij drie consulten achter elkaar "hmmm nog geen verandering in je vitamine d, nou zeker doorgaan met de Divisun"

Tot ik zelf vroeg of er niet iets anders mogelijk was. "O ja, je mag er ook twee nemen, of een stootkuur, wil je dat?"

Euh....
Tjezus, wat vals
quote:Morrowind schreef op 01 mei 2015 @ 10:33:

[...]

Naar is dat, hé? Het trekt gelukkig wel weer weg.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat heeft de dokter je voorgeschreven? Een stootkuur of pillen?

Edit: ik lees net dat je een vloeistof in moet nemen, maar wel maar één keer per maand? Dat is wel apart, meestal moet je één dosis per week innemen.Ik had ook eens per maand trouwens
Tjezus, wat vals
Herkenbaar. Ik heb een chronisch tekort aan vitamine D (ongeacht het seizoen). Dat wil zeggen; ik moet altijd vitamine D bijslikken, want mijn lichaam maakt het zelf onvoldoende aan. Het is een aantal jaar geleden ondenkt, doordat ik - ondanks allerlei 'maatregelen' - een heel slechte weerstand bleef houden. Ik heb eerst een jaar iedere maand die vloeistof gekregen en sindsdien slik ik elke dag een pilletje (op doktersrecept) om het op peil te houden. Ik merkte na een aantal maanden verbetering. Succes!
quote:MevrouwJack schreef op 01 mei 2015 @ 15:23:

[...]

Mijn internist zei bij drie consulten achter elkaar "hmmm nog geen verandering in je vitamine d, nou zeker doorgaan met de Divisun"

Tot ik zelf vroeg of er niet iets anders mogelijk was. "O ja, je mag er ook twee nemen, of een stootkuur, wil je dat?"

Euh....
Hier nog iemand met een chronisch vitamine D-tekort.

Elke keer als er bloed getrokken wordt, komt dit uit de test.

Krijg ik weer een kuurtje van elke week een ampule slikken 4 weken na elkaar. And that's it.

1 probleem: Ik heb zelf nergens last van. Ik merk het dus zelf niet dat ik een tekort heb.

Mijn huisarts schrikt zich dus elke keer een ongeluk als ie mijn test weer ziet (iemand sprak hier van "13 laag" ... bij mijn laatste test stond ik denk ik op 6).

Zo lang ik zelf geen last heb en de huisarts gewoon afkomt met ampules, lig ik er zelf niet te hard wakker van.

Genoeg andere medische troubles.

(Mijn bloed moet sowieso elk jaar gecontroleerd worden.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven