Gezondheid alle pijlers

Vitamine D tekort

30-04-2015 13:46 69 berichten
Eindelijk heb ik de mogelijke oorzaak van een aantal klachten waar ik al een tijdje last van heb, vitamine D tekort.

Heb nu van de huisarts vitamine D gekregen en ik hoop dat het ik binnen niet al te lange tijd resultaat merk.

Heeft iemand hier ook vitamine D tekort gehad en merkte je snel verbetering van je klachten?
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 30 april 2015 @ 14:40:

Eten jullie wel margarine? Ik heb jarenlang geen margarine of boter op brood gesmeerd omdat ik dat niet lekker vond.

Toen is me dat aangeraden wél margarine te gebruiken om een tekort aan vit. D te voorkomen. Aan margarine wordt nl. vit. D toegevoegd.Het kleine beetje vit. D dat aan margarine en halvarine wordt toegevoegd in bij lange na niet voldoende om effect te hebben.
quote:plakbandvliegje schreef op 30 april 2015 @ 14:35:

[...]

Ik dacht dat ik dat niet deed, totdat ik doorkreeg dat in mijn foundation SPF zit. Dus dat smeer ik nu bijvoorbeeld in het weekend niet op als ik ga wandelen oid. Voorheen deed ik het altijd op als ik de deur uitging, nu alleen als anderen me kunnen zien Tja, dan snap ik het wel.
@markovic nee maar ik heb in de zomer een routine waarbij ik zonnebrand als bodylotion gebruik als ik weet dat ik veel buiten kom die dag en de zon schijnt fel. Ik vind het irritant om vlak voordat ik naar buiten ga nog snel, snel te smeren.

Ik heb nog eens goed op het etiket gekeken k heb Vit D3 DR 50.000IE/ML.

Heb nu meteen een aantal vragen opgeschreven voor de huisarts als ik die eindelijk eens kan bereiken. Ben benieuwd wat mijn getal is. Wist niet eens dat het met getallen werkte anders had ik dat meteen gevraagd toen ik hoorde dat ik tekort had.

Ik eet weinig boter op mijn brood. Ik heb meestal smeersels op mijn brood zoals pindakaas en daarbij vind ik het vies om eerst boter te smeren en als ik kaas heb dan ook maar een heel dun laagje.
quote:closednote schreef op 30 april 2015 @ 14:47:

@markovic nee maar ik heb in de zomer een routine waarbij ik zonnebrand als bodylotion gebruik als ik weet dat ik veel buiten kom die dag en de zon schijnt fel. Ik vind het irritant om vlak voordat ik naar buiten ga nog snel, snel te smeren.

Ik heb nog eens goed op het etiket gekeken k heb Vit D3 DR 50.000IE/ML.

Heb nu meteen een aantal vragen opgeschreven voor de huisarts als ik die eindelijk eens kan bereiken. Ben benieuwd wat mijn getal is. Wist niet eens dat het met getallen werkte anders had ik dat meteen gevraagd toen ik hoorde dat ik tekort had.

Dat is een flinke dosering. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat je echt een beroerd vit. D niveau had.

Ik zou toch ook echt proberen om vaker onbeschermd in de zon te komen.
Tjezus; niks zo makkelijk met een pil op te lossen als een vitaminetekort.

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Is het een Münchhausen syndroom ofzo?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Het is vrijwel onmogelijk om voldoende vit. D uit je voedsel te halen, tenzij je een Eskimo bent en niks anders eet dan vette vis en blubber van walvissen en zeehonden. Je zult toch echt moeten bijslikken.Daarom slikte men vroeger ook Levertraan bij. Naast hun normale dieet en onbeschermd zonlicht.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
@retrostar

Ik weet uit betrouwbare bron dat daar in de wereld van de interne geneeskunde heftige discussies over gevoerd zijn.

Er zijn internisten die het onder dezelfde noemer plaatsen als CVS en IBS.
quote:retrostar schreef op 30 april 2015 @ 14:53:

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Als je een vit D niveau hebt van 13 nmol/L zoals iemand hier, dan los je dat niet op met af en toe een pil (de standaard pil heeft 5 microgram. Dan is het meer zoiets als iedere dag een potje bijslikken, wil het helpen.
quote:Vitamine D is een groep prohormonen waarbinnen de belangrijkste vitamines D2 welke de plantaardige vorm is en D3 de dierlijke vorm. De minder belangrijke zijn D1, D4 en D5 vitamine. Deze verschillende vormen hebben in principe dezelfde werking, maar D3 is tot 10 keer sterker dan D2, het is dan ook aangewezen om steeds te kiezen voor vitamine D3 indien je supplementen nodig hebt. Vitamine D3 kan je lichaam zelf aanmaken, wel met behulp van ultraviolet licht wat de zon ons dagelijks bezorgt. Maar je kan op deze weg echter niet genoeg vitamine D aanmaken, daarom is het nodig om dit aan te vullen met voedsel of supplementen waarin de vitamine D zich bevind. Doe de gratis voedingstest om te weten of jouw inname voldoet aan de aanbevolen dagelijks hoeveelheid.Van zomaar een willekeurige website: http://www.vitamine-tekort.be/vitamines/vitamine-d
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:retrostar schreef op 30 april 2015 @ 14:53:

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Verdiep je er eens in. Ik loop bijna twee jaar rond met een groot tekort (variërend tussen 20 en 30), waarbij mijn ziekenhuis 50 aanhoudt als ondergrens en andere ziekenhuizen 80.

Een jaar Divisun geslikt, geen effect. Meerdere keer een dosis van 50.000 per maand met een onderhoudsdosis Divisun daarna, geen effect. Nu voorlopig elke maand weer die hoge doseringen, mijn lichaam lijkt het gewoon niet op te nemen. Kom jij aan met moeilijk doen...
Tjezus, wat vals
quote:MevrouwJack schreef op 30 april 2015 @ 16:08:

[...]

Verdiep je er eens in. Ik loop bijna twee jaar rond met een groot tekort (variërend tussen 20 en 30), waarbij mijn ziekenhuis 50 aanhoudt als ondergrens en andere ziekenhuizen 80.

Een jaar Divisun geslikt, geen effect. Meerdere keer een dosis van 50.000 per maand met een onderhoudsdosis Divisun daarna, geen effect. Nu voorlopig elke maand weer die hoge doseringen, mijn lichaam lijkt het gewoon niet op te nemen. Kom jij aan met moeilijk doen...krijg je voldoende vet binnen?
quote:closednote schreef op 30 april 2015 @ 14:47:

Dat moet je dus inderdaad niet doen. De zon is lang niet altijd fel genoeg om echt te zorgen voor een stevige dosis vitamine, en als jij je dan in de meest gunstige maanden standaard helemaal insmeert, maak je het jezelf nog moeilijker. Ik heb een vrij lichte huid, verbrand snel maar probeer zo min mogelijk in te smeren, door steeds korte periodes zon (kwartiertje ofzo) af te wisselen met uit de zon. Maar goed, dat helpt bij mij ook niet enorm, want aan het eind van de zomer is mijn waarde nauwelijks gestegen.
Tjezus, wat vals
quote:MevrouwJack schreef op 30 april 2015 @ 16:12:

[...]

Dat moet je dus inderdaad niet doen. De zon is lang niet altijd fel genoeg om echt te zorgen voor een stevige dosis vitamine, en als jij je dan in de meest gunstige maanden standaard helemaal insmeert, maak je het jezelf nog moeilijker. Ik heb een vrij lichte huid, verbrand snel maar probeer zo min mogelijk in te smeren, door steeds korte periodes zon (kwartiertje ofzo) af te wisselen met uit de zon. Maar goed, dat helpt bij mij ook niet enorm, want aan het eind van de zomer is mijn waarde nauwelijks gestegen.Ben je erg mager of juist erg fors?
quote:markovic schreef op 30 april 2015 @ 16:12:

[...]

krijg je voldoende vet binnen?Ja, vanaf dat ik het weet let ik daar erg op, zalm, makreel, bakproducten en eieren. Dat ik van nature al veel, maar ben het nog extra gaan eten. Ik heb ook een hormoonaandoening, de internist zegt dat het daar niet mee samenhangt maar ik vraag me af of ze dat allemaal wel precies al weten. Al die stofjes, het is allemaal zo complex.
Tjezus, wat vals
quote:markovic schreef op 30 april 2015 @ 16:13:

[...]

Ben je erg mager of juist erg fors?Te zwaar, o.a. doordat mijn schildklier niets deed (ik heb een goedaardige hersentumor in mijn hypofyse, waardoor o.a. mijn schildklierhormoon veel te laag was en de boel niet meer aangestuurd werd). Ook door ongezond eten hoor, nu mijn hormoonhuishouding wat beter is en ik de laatste jaren veel gezonder leef val ik langzaam af.
Tjezus, wat vals
quote:MevrouwJack schreef op 30 april 2015 @ 16:17:

[...]

Te zwaar, o.a. doordat mijn schildklier niets deed (ik heb een goedaardige hersentumor in mijn hypofyse, waardoor o.a. mijn schildklierhormoon veel te laag was en de boel niet meer aangestuurd werd). Ook door ongezond eten hoor, nu mijn hormoonhuishouding wat beter is en ik de laatste jaren veel gezonder leef val ik langzaam af.Ok. Vit D wordt opgeslagen in je vetvoorraad.Is die erg groot dan duurt het heel lang om een groot tekort aan te vullen.
quote:markovic schreef op 30 april 2015 @ 16:20:

[...]

Ok. Vit D wordt opgeslagen in je vetvoorraad.Is die erg groot dan duurt het heel lang om een groot tekort aan te vullen.A oke dat wist ik niet
Tjezus, wat vals
Dat is ook balen MevrouwJack, dat het niet voldoende werkt.

Dat wordt nog wat in de zomer om een paar keer expres nog niet te smeren en ik bedenk mij net dat in mijn dagcreme ook SPF zit alleen staat er niet bij hoeveel.
Ik had een flink tekort aan vitamine D ( waarde van 9 ).

Naast andere tekorten ( b12. Foliumzuur,ijzer) dus lastig om te bepalen waar welke klachten het meest door komen.

Maar ik kon letterlijk amper lopen, mijn spierkracht en energie waren heel laag. Daarnaast heb ik last van gevoelsstoornissen, flinke vermoeidheid en nou ja eigenlijk allerlei vage klachten en algehele malaise.

Bij mij gaat het erg moeizaam het tekort aangevuld te krijgen.

Ik heb van de neuroloog begrepen dat een volledig herstel wel anderhalf tot twee jaar kan duren, wanneer je lang met een enorm tekort hebt gelopen.

Ik voel mij ietsje beter, lopen gaat weer wat beter. Maar pfff.... Wat een ellende zeg.
quote:consuelabananahammok schreef op 30 april 2015 @ 16:44:

Ik had een flink tekort aan vitamine D ( waarde van 9 ).

Naast andere tekorten ( b12. Foliumzuur,ijzer) dus lastig om te bepalen waar welke klachten het meest door komen.

Maar ik kon letterlijk amper lopen, mijn spierkracht en energie waren heel laag. Daarnaast heb ik last van gevoelsstoornissen, flinke vermoeidheid en nou ja eigenlijk allerlei vage klachten en algehele malaise.

Bij mij gaat het erg moeizaam het tekort aangevuld te krijgen.

Ik heb van de neuroloog begrepen dat een volledig herstel wel anderhalf tot twee jaar kan duren, wanneer je lang met een enorm tekort hebt gelopen.

Ik voel mij ietsje beter, lopen gaat weer wat beter. Maar pfff.... Wat een ellende zeg.Das gewoon klote he
Tjezus, wat vals
Ik heb ook B12 tekort gehad, maar dat duurde bij mij veel langer voor het weg was. Toen had ik vooral weinig spierkracht en kon ik niet goed nadenken. Het duurde bij mij zo lang dat ik gewoon dacht dat ik zo was.

Bij vitamine D was het vooral heel erg vermoeid en lage weerstand, maar dat was zo weg.

Ik was toen vegetariër trouwens. Ik lette heel goed op mijn voeding, dat ik genoeg en gezond at. Veel noten en peulvruchten e.d. naast eieren en zuivel. Maar toch had ik steeds tekorten (B12, D, ijzer).
Hier ook iemand met vit D tekort. Ik had een waarde van 12. Ben echt lijkbleek en kom genoeg buiten en eet gevarieerd. Opname probleem dus. Ik lees nu dat jullie bij deze waarden allemaal een veel hogere dosering kregen. Ik kreeg meteen maar 800 IE per dag. Geen wonder dat dat niet zo snel steeg. Duurde een halfjaar om tot 38 te komen. Hang nu al weer bijna een jaar stil op 62, terwijl ik de supplementen nog neem.

Laatst aangedrongen om zo'n drankje om het wat meer op te krikken, maar dat deed vrij weinig.
Welke klachten ontstaan bij een tekort?
quote:rennie_girl schreef op 30 april 2015 @ 18:06:

Hier ook iemand met vit D tekort. Ik had een waarde van 12. Ben echt lijkbleek en kom genoeg buiten en eet gevarieerd. Opname probleem dus. Ik lees nu dat jullie bij deze waarden allemaal een veel hogere dosering kregen. Ik kreeg meteen maar 800 IE per dag. Geen wonder dat dat niet zo snel steeg. Duurde een halfjaar om tot 38 te komen. Hang nu al weer bijna een jaar stil op 62, terwijl ik de supplementen nog neem.

Laatst aangedrongen om zo'n drankje om het wat meer op te krikken, maar dat deed vrij weinig.Ja ik begon ook een jaar met die 800 tabletten (Divisun) maar dat deed niks. Een kennis van mij slikt dat alleen als onderhoudsdosis (donkere huid, dus meer kans op een tekort). Ik vind het gek al die verschillen. Ook het verschil in 'gezonde' waarde. 80 of 50, dat scheelt nogal lijkt me. Maar goed, ik ga eerst maar voor de 50
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven