Werk & Studie alle pijlers

Te oud om te leren?

02-05-2015 13:31 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindelijk een richting gevonden waar ik mijzelf in wil verdiepen! Ik ga richting Illustratie maar momenteel ben ik 22 jaar en volg ik de opleiding secretaresse/directiesecretaresse/management. Ik ben 24 jaar als ik klaar ben wil dan richting Illustratie, ik ben namelijk heeeeel goed in tekenen en het is een passie maar ik ben bang dat ik te oud ben want dan ben ik 27/28 wanneer ik klaar ben... Ik ben bang dat ik daarna niet makkelijk een baan zou kunnen vinden en dat ik te oud ben om aangenomen te worden. Ben ik te oud om te leren? is het gewoon anders beter om te werken en huisje, boompje, beestje kan op te gaan?
Denk dat je betere baankansen hebt in de richting die je nu gedaan hebt. Je kunt daarnaast toch gewoon gaan illustreren? Hoeft toch niet het een of 't ander? Mocht je echt talent hebben én daarnaast ook nog doorbreken, is het vroeg genoeg om je baan eventueel op te geven.
Shoot first, ask questions later!
Wat wil je gaan illustreren en hoe? Dat lijkt me namelijk een baan die je bij uitstek op freelance basis doet, eventueel naast je baan als secretaresse.
Later is nu
Verder ben je nooit te oud om te leren of voor omscholing. Het is alleen de vraag of het een baan is, in het algemeen, waar werk in te vinden is, wanneer je je omschoolt.
Later is nu
Ik was 40+ toen ik een hbo-opleiding in een heel andere richting ging volgen en daarna mijn carrière volledig omgooide. Dus hoezo, te oud om te leren op je 22e?
het is een opleiding voor boeken, reclame, etc dus het is breed en je kan netwerken opbouwen
Nou kom TO kom op. Ik dacht dat je ging zeggen dat je 50 was of zo en dan nog zou ik zeggen dat als je de mogelijkheden hebt, je nooit te oud bent om te leren. Of dat nou wel of niet via een opleiding loopt. Ik ben 25 en moet ontzettend strijden voor een diploma. Als ik me er ook nog eens mee bezig moet gaan houden of ik te 'oud' ben als ik eenmaal afgestudeerd ben, dan maak ik me alleen maar meer zorgen. Is niet nodig.

Wat ik wel wil zeggen is dat je voor illustrator niet per se een opleiding hoeft te volgen. Beroepen op creatief vlak kun je zonder opleiding best ver komen. Ik schrijf graag maar overdenk geen opleiding. De opleiding die ik doe is om baangarantie te hebben, niet om mijn passie uit te diepen. Daarnaast kun je jezelf ook via cursussen ontwikkelen. Het is maar waar jij waarde aan hecht en welk je gereedschap je nodig hebt om te komen waar jij wil zijn. Kijk wel uit, want aan je opleidingsbeschrijving kan ik zien wat je studeert en aan de omvang van die school die de opleiding geeft zou het niet moeilijk zijn om erachter te komen wie je bent.

Zelf schrijf ik graag en ik tijdens de duur van mijn opleiding of ik het ook echt volhoud en het een passie is. Daarnaast ben ik wat aan het experimenteren met het schrijven van formats en het tekenen van servies. Gewoon omdat ik het leuk vind. Er leiden meer wegen dan Rome.
Huisje, boompje, beestje komt trouwens hoe dan ook wel.
*Per ongeluk mezelf gequote.
Ik ken weinig vacatures voor voltijd illustrator. Lijkt mij reeël dat je als management assistent werkt met daarnaast wat freelance klussen als illustrator.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je bent nooit te oud om te leren, en als daar je passie ligt zeg ik : DOEN!!!!
quote:nicole6592 schreef op 02 mei 2015 @ 14:00:

het is een opleiding voor boeken, reclame, etc dus het is breed en je kan netwerken opbouwenAlleen is er in de grafische vormgeving helemaal niet veel werk te vinden momenteel. Je hebt juist 'n gunstige opleiding nu en kan freelance altijd proberen of je iets kan bereiken met je illustraties.
Shoot first, ask questions later!
Nooit te oud om te leren. Ik krijg over 3 weken mijn mbo diploma verzorgende ig3. Ben net 40 geworden. Ik deed het andersom, eerst huisje boompje beestje op orde en op mijn 37e nog aan de opleiding begonnen. Gewoon doen hoor!
Ik ben 29 en een paar maanden geleden begonnen met een heel andere opleiding dan wat ik daarvoor heb gedaan. Ik zit in de klas met alleen maar volwassenen en stond er echt van te kijken hoeveel volwassenen op zaterdag naar school gaan! Stond daar nooit zo bij stil ook. Je bent dus nooit oud om te leren!

Ik zou echter wel realistisch blijven en ook goed kijken naar waar je het beste een baan in zou kunnen vinden. Maar freelance werd hier ook al genoemd en dat lijkt mij wel een heel goede tip!
Ga de avondopleiding naast je toekomstige werk doen, en daarnaast nu al beginnen met opdrachten werven.

Denk aan FB, inspiratie websites, online portfolio ed. En er zij nog heeeeeeel veel mensen die ook goed kunnen illustreren of denken dat ze het kunnen. Dus onderscheid je in je portfolio.
quote:fondduifje schreef op 02 mei 2015 @ 14:41:

Nooit te oud om te leren. Ik krijg over 3 weken mijn mbo diploma verzorgende ig3. Ben net 40 geworden. Ik deed het andersom, eerst huisje boompje beestje op orde en op mijn 37e nog aan de opleiding begonnen. Gewoon doen hoor!Gefeliciteerd, goed gedaan!
Je bent nooit te oud om te leren!

Ik geloof dat een kwart van mijn collega's momenteel een deeltijdopleiding doet (onderwijs).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ben zelf 46 en ga in september hoogstwaarschijnlijk een MA doen. Dus nee, je bent nooit te oud om te leren.
Collega van mij gaat op haar 46e een Hbo-opleiding doen, in een hele andere richting. En ze gaat het echt wel halen, want de passie straalt er van af! Met 22 denk ik eerder, meid, je staat nog aan het begin van je leven, alles ligt nog open. Doen dus!

Bedenk wel dat je een kant op wil waar je maar moeilijk een reeel maandsalaris gaat binnenhalen. Vriendin van me, afgestudeerd van een creatieve opleiding, kon pas na 10 jaar een salaris verdienen waar ze zich mee kon bedruipen in haar richting, en dan is zij één van de gelukkigen, want dit is eerder uitzondering dan regel. Al die tijd er een andere baan naast gehad, en sinds 4 jaar alleen werkzaam als illustratrice.
Te oud? Ben je bijna AOW-er dan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nee, natuurlijk ben je niet te oud om te leren. Juist in de kunstzinnige sector zijn er veel mensen die pas later aan een opleiding beginnen - op hun 25ste, 35ste of 45ste.

Als je echter een baan wilt, met een baas en pensioen, dan zou ik iets anders gaan doen. Ik ken redelijk wat illustratoren en die werken allemaal als zelfstandige, van opdracht naar opdracht. Goed kunnen tekenen is niet genoeg, je moet ook kunnen en willen werken als ondernemer.
Ik wil ook weer graag een opleiding gaan volgen, ik weet alleen nog niet wat of welke richting. Struikelblok op dit moment is de keuze van onderwijsinstelling/school. Ik zit aan LOI te denken maar dat lijkt volgens mij veel makkelijker dan het is. Ik zou graag willen weten welke instelling jullie (de 30/40/50plussers) hebben gekozen om een opleiding te volgen.
Te oud om te leren? STFU

Je hebt recht om StuFi aan te vragen tot je 30e.

Ik heb ooit een blauwe maandag rechten gedaan aan de UvA. Ik zat in de klas met meerdere 30-plussers.
Believe none of what you hear, only half of what you see

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven