Werk & Studie alle pijlers

Studie ergotherapie

08-05-2015 11:31 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment doe ik de studie logopedie, maar ik twijfel aan mijn keuze. Ergotherapie is altijd een tweede keuze geweest, maar ik twijfel of dit niet beter bij mij past.

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die de opleiding ergotherapie hebben gedaan en hoe zij dit ervaren hebben.

En zijn er ergotherapeuten die meer kunnen vertellen over hun beroep en hoe zij hun beroep ervaren.

En zijn er meer mensen die twijfelden over hun keuze en hoe hebben zij uiteindelijk de keuze kunnen/durven maken. Want ik vind het best spannend om te switchen.

Bedankt!
Ik heb alleen de ervaring van twijfelen over studiekeuze. Mijn oplossing was: uitgebreide test (zeg maar: wat kan ik, wat wil ik) door de psychologische dienst van de universiteit waar ik studeerde. Dat gaf goede inzichten om vervolgens de verkeerde keuze te maken
Ik kreeg ooit de tip: kop of munt. En als dan bij de uitkomst door je hoofd schiet "shit ik wou eigenlijk die andere" dan weet je wat je diep van binnen wil.

Geen idee of het werkt, voor mij was het al te laat toen ik de tip kreeg
Ja Jolly, dat is me bekend. Ik heb wel eens meer testen gemaakt, maar er komt een zodanig neutrale uitslag dat ik er nog alle kanten mee uit kan.

Ik heb thuis al eens aangegeven dat ik twijfel, maar ik merk dat mijn vriend het liefst heeft dat ik logopedie studeer. Hij ziet het nut nog niet zo van ergotherapie. Ik vind zijn mening belangrijk, maar wil zelf ook gelukkig zijn. Ook mijn omgeving reageerde niet echt enthousiast, meer een beetje zuchtend alsof ik lastig ben. Dus probeer ik nu uit te zoeken of ergotherapie wel of niet iets voor me is voor ik de boel ga omgooien. Bovendien brengt ook weer extra kosten met zich mee. Ik moet dus echt overtuigd zijn. Ik probeer door hier te schrijven mijn gedachten te ordenen. Ik heb ook al ergotherapeuten benaderd om eens mee te kunnen kijken, maar dat is helaas nog niet gelukt (veel vrije dagen op dit moment).
Ponny goeie tip Ga ik eens proberen.
Je vriend ziet het nut niet in van ergotherapie??? Wat een rare reactie (en dan ben ik nog beleefd). Hij heeft zeker geen idee. En het gelukkig nooit nodig gehad.

Maar goed, ik zou idd kijken naar kosten, vraag op de arbeidsmarkt, jouw motivatie en me goed verdiepen in de studie. Succes!
Waarom denk je dat Ergotherapie beter bij je past?

Denk dat dat een belangrijke vraag is om te stellen.

Waarom ben je in eerste instantie toch voor Logopedie gegaan en niet voor Ergo?

Ik ben niet bekend met de studie maar ik denk dat beide qua baankansen een beetje hetzelfde zullen zijn maar dat kan ook een verkeerde inschatting zijn.

Uiteindelijk ben jij degene die de keuze moet maken en niet je vriend of familie/vrienden.

Heb je open dag bezocht? Misschien mag je een dagje meelopen met de lessen?

Soms kan een gesprek met Studieadviseur je ook nog op weg helpen.

Het is hoe dan ook een lastige keuze. Succes!
Sorry, ik vind het ook een rare reactie van je vriend. Ikzelf heb de opleiding ergotherapie gedaan.

Mijn ervaring. Ehm. Ik probeer het bondig uit te leggen Kort gezegd vond ik het een boeiende opleiding. Heel breed. Uitdagend ook. Niet alleen de opleiding zelf, maar ook de programma's die je ernaast krijgt aangeboden (verdieping/ondernemen/onderzoek).

En uiteraard het beroep zelf; mensen met lichamelijke en/of psychische problemen in staat stellen om hun dagelijkse activiteiten (weer) uit te voeren. Het creatief en oplossingsgericht bezig zijn staat centraal.

Ik geloof dat 80% van de afgestudeerde ergo's werk op niveau heeft binnen 1,5 jaar na afstuderen.

Heb je ook wat specifiekere vragen? Je mag me ook pb'tje sturen.
Valentina, ja, al zei hij dat niet hardop zijn gezicht sprak boekdelen. Hij begint hij wel een beetje bij te draaien op dat gebied. Hij hoorde van familie dat die ergotherapie nodig had om thuis te kunnen blijven wonen. En zo wat meer dingen waardoor hij er bewust van werd dat het vaker voorkomt dan dat hij dacht.

Ik denk dat het altijd lastig in te schatten valt of er genoeg werk te vinden is, maar ik denk dat beide beroepen idd wat gelijk zijn op dat gebied.

Ik denk dat ergotherapie beter bij mij past omdat je meer de tijd voor iemand kunt nemen. Je komt bij mensen thuis en je zorgt ervoor dat mensen thuis kunnen blijven wonen. Het lijkt me een beroep waarbij je een beroep doet op je creativiteit.

Fijn dit! Erg bedankt voor jullie bijdragen, het helpt me echt.
Diana, ik denk dat ik toch een beetje bang ben over de baankansen die er zijn in het beroepsveld. (Ik schrijf wel heel stoer dat ze gelijk zijn) Bovendien heb ik gehoord dat er echt heel weinig stageplaatsen zijn. Als ik er over nadenk laat ik me misschien wel te veel leiden door angst. En dat is een slechte raadgever heb ik gehoord

Fijn dat je ik mag schrijven. Zal ik zeker doen als ik meer vragen heb.
O sorry ST jij schreef dat over de baankansen.
Ik ben ergotherapeut. Vond de opleiding niet heel moeilijk, maar heel leerzaam en helemaal wat ik zocht. Mocht in het laatste jaar op mijn stage blijven werken en daarna door solliciteren binnen een jaar een hele leuke baan.

van klasgenoten weet ik dat vooral de goeie snel een baan hadden. De minder goeie hoppen van zwangerschapswaarneming naar zwangerschapswaarneming.

Realiseer je wel dat de zorg veranderd er zijn meer ergos nodig, maar de bannen in loondienst verdwijnen. Ga er dus van uit dat je je eigen praktijk moet runnen.

het werk is super maarrrrr.. de dingen diejij als argument noemt kloppen niet. Als ergo heb je per jaar 10u vanuit de zv voor een client. Logos meer volgens mij.?

heb je gewoon nog niet de doelgroep gevonden waar je mee wil werken? Inta mural of eerstelijn. Kinderen of ouderen.... zit veel verschil in je werkzaamheden ook binnen 1 beroep. Zo zou logo ( of ergo) in de eerstelijn niks voor mij zijn, te veel rijdsdruk en herhaling. Maar in een instelling zit ik goed op mijn plek.

ergo opleidingen hebben ook meeloop dagen ( en niet een ergo deeltijd studie willen doen hoor die zijn waardeloos)
Angst is zeker een slechte raadgever! Maar toch laten we ons daar wel vaak door leiden. Is ook wel normaal en vaak lastig negeren. Maar vaak weet je diep in je hart wel wat je het liefste zou doen en dat je nu twijfelt geeft ook wel een beetje aan dat je dus misschien toch meer een voorkeur hebt voor Ergo.

Misschien eens een zoeksessie naar vacatures doen? Dan kom je er snel achter waar op dit moment meer banen voor zijn.

Mijn zusje is Logopedist en heeft op dit moment wel werk maar overal 0-uren contracten en veel losse flodders dus bijna elke dag ergens anders.

Het lastige in deze sector is alleen dat het over 3/4 jaar weer zo anders kan zijn door alle wisselingen en nieuwe regelgevingen.
Soof, ik zat idd aan een parttime studie te denken omdat ik 2 kleine kinderen heb.

Wat is jouw ervaring over hoeveel uur/dagen je naar school moet per week? En de studiebelasting.
Ik heb vriend net gesproken over mijn twijfels en dat mijn voorkeur toch gaat naar ergotherapie. Gelukkig staat hij er wel voor open, maar de vraag is of het financieel gezien gaat lukken.
quote:hollandstheemutsje schreef op 08 mei 2015 @ 12:24:

Diana, ik denk dat ik toch een beetje bang ben over de baankansen die er zijn in het beroepsveld. (Ik schrijf wel heel stoer dat ze gelijk zijn) Bovendien heb ik gehoord dat er echt heel weinig stageplaatsen zijn. Als ik er over nadenk laat ik me misschien wel te veel leiden door angst. En dat is een slechte raadgever heb ik gehoord

Fijn dat je ik mag schrijven. Zal ik zeker doen als ik meer vragen heb.

Hier heb je wel gelijk in. Drama is het. Maar daar is de school verantwoordelijk voor en ze kunnen juridische problemen krijgen als zij hun studenten niet weten te plaatsen.

Echter zul je wel flexibel moeten zijn in de oplossingen die de school daarin treft.

Angst is een slechte raadgever, maar je komt bedachtzaam over en dat is alleen maar goed.
Ik zou mijn hart volgen en voor ergotherapie kiezen.

Baankansen heeft niet zoveel zin om af te wegen, want dat kan over 4 jaar toch zo weer anders zijn.
De laatste jaren van de opleiding logopedie zijn best zwaar (aldus mijn eigen ervaring en die van mijn medestudenten), vooral omdat het nu zo'n onzeker beroep is. Ik weet niet of ik het zou kunnen volhouden als ik niet zeker wist dat mijn hart in de logopedie ligt.
Hoe ver ben je al met logopedie?
Ik ben ben in het eerste jaar.
Ik heb mijn besluit genomen, ik moet mijn hart volgen! Het wordt ergotherapie.

Nu alles op een rijtje zetten voor het praktische. Dus meer inbreng is welkom!
Qua baankansen scoor je met ergo iets beter, denk ik. Ook niet fantastisch, maar goed. Waar ligt werk nu nog voor het opscheppen? Logo zit in dezelfde hoek als mijn beroep en daar zou ik never nooit niet meer voor kiezen. De studie en het vak kunnen nog zo leuk zijn, maar als je er geen cent mee kunt verdienen ben je zuur hoor!
Diana, is het een opleiding waar je voor ingeloot wordt?
Iedereen superbedankt voor het meedenken. Ik wist het in mijn hart al wat ik wilde, maar de echte keuze maken is toch verrekte spannend.
quote:hollandstheemutsje schreef op 08 mei 2015 @ 13:50:

Diana, is het een opleiding waar je voor ingeloot wordt?Ik weet dat de opleiding op de HAN sinds kort een numerus fixus heeft. Er is geen loting, maar tegenwoordig wel een selectieprocedure (decentrale selectie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven