Werk & Studie alle pijlers

Studie ergotherapie

08-05-2015 11:31 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment doe ik de studie logopedie, maar ik twijfel aan mijn keuze. Ergotherapie is altijd een tweede keuze geweest, maar ik twijfel of dit niet beter bij mij past.

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die de opleiding ergotherapie hebben gedaan en hoe zij dit ervaren hebben.

En zijn er ergotherapeuten die meer kunnen vertellen over hun beroep en hoe zij hun beroep ervaren.

En zijn er meer mensen die twijfelden over hun keuze en hoe hebben zij uiteindelijk de keuze kunnen/durven maken. Want ik vind het best spannend om te switchen.

Bedankt!
Zelf geen ervaring met ergotherapie; wel met logopedie. Ben met logopedie na ruim anderhalf jaar nog gestopt omdat het niet bij me paste. Je hart moet daar echt liggen en dat was bij mij niet zo. Van wat ik lees, bij jou ook niet. En om dan door te zetten met een behóórlijk pittige opleiding (vond ik), is niks.

Goed dat je de keuze hebt gemaakt om ergotherpie te gaan doen! Je bent nu nog jong, en ja misschien krijg je wel extra kosten, maar je kunt beter doen waar je gelukkig van wordt. Ikzelf heb het na logopedie over een hele andere boeg gegooid en ben het toerisme ingegaan, zit stukken beter in mijn vel en ben hiermee gelukkiger. Ook helaas veel kosten en uiteindelijk een schuld, maar dat neem ik dan maar voor lief. Succes in ieder geval!
You can't keep snakes in your backyard and expect them only to bite your neighbours.
Portland, Zo voelt het voor mij ook, dat het toch niet helemaal bij me past. Hopelijk krijg ik het kostenplaatje helemaal rond (en vooral vriend mee), ik krijg door mijn leeftijd geen studiefinanciering meer.
De deeltijd opleiding van de LOI oid is waardeloos: vraag het evt na bij ergotherapie Nederland maar het komt er op neer dat je met dat diploma geen ergotherapeut bent omdat het niet is goedgekeurd door whfot. Je kunt je dus niet inschrijven in het kwaliteitsregister en dus niet als ergo werken. Nog los van het feit dat elke ergotherapeut je zal wegsturen met je deeltijd diploma omdat er ruim voldoende aanbod is van ergos met een goede opleiding.

Je mag ook geen stage lopen omdat het geen gekwalificeerde opleiding is.

de voltijd opleiding is gewoon 5 dagen school.
quote:diana_banana schreef op 08 mei 2015 @ 13:21:

[...]

Hier heb je wel gelijk in. Drama is het. Maar daar is de school verantwoordelijk voor en ze kunnen juridische problemen krijgen als zij hun studenten niet weten te plaatsen.

Echter zul je wel flexibel moeten zijn in de oplossingen die de school daarin treft.

Angst is een slechte raadgever, maar je komt bedachtzaam over en dat is alleen maar goed. niet helemaal. Bij een voltijd studie wel, bij de deeltijd studie niet. Daar moet je zelf een stage plaats vinden. Omdat het geen gecertificeerde opleiding is, mag je helemaal geen stage lopen. Ergotherapie nederland adviseert hun leden ook geen mensen van de deeltijdopleiding aan te nemen omdat de kwaliteit van de opleiding niet helder is.
quote:soof30 schreef op 10 mei 2015 @ 10:31:

[...]

niet helemaal. Bij een voltijd studie wel, bij de deeltijd studie niet. Daar moet je zelf een stage plaats vinden. Omdat het geen gecertificeerde opleiding is, mag je helemaal geen stage lopen. Ergotherapie nederland adviseert hun leden ook geen mensen van de deeltijdopleiding aan te nemen omdat de kwaliteit van de opleiding niet helder is.Oh, dat wist ik niet!
quote:soof30 schreef op 10 mei 2015 @ 10:26:

De deeltijd opleiding van de LOI oid is waardeloos: vraag het evt na bij ergotherapie Nederland maar het komt er op neer dat je met dat diploma geen ergotherapeut bent omdat het niet is goedgekeurd door whfot. Je kunt je dus niet inschrijven in het kwaliteitsregister en dus niet als ergo werken. Nog los van het feit dat elke ergotherapeut je zal wegsturen met je deeltijd diploma omdat er ruim voldoende aanbod is van ergos met een goede opleiding.

Je mag ook geen stage lopen omdat het geen gekwalificeerde opleiding is.

de voltijd opleiding is gewoon 5 dagen school.Maar dat is wel vreemd want NCOI (geen LOI) is wel NVOA geaccrediteerd. Ik zal het eens uitzoeken en ze bellen. Ik vind het persoonlijk wel kort door de bocht om te stellen dat een deeltijd opleiding geen goede opleiding is. Er zijn wel meer deeltijd opleidingen met gemotiveerde studenten die goed werk leveren en fulltime die dit niet leveren. Hoe komen ze dan aan die officiële accreditatie?
Kies inderdaad niet voor de Loi of NCOI. Bij mijn weten zijn die opleidingen (nog) niet geaccrediteerd. Bovendien hebben de hogescholen contracten met instellingen en praktijken voor stages. Dan zou je daar moeilijk tussen kunnen komen. Het gaat er inderdaad naar toe dat je je als ergotherapeut meer moet profileren in de markt en als ZZPer of zelfstandige aan de slag te gaan. Dan creëer je wel zelf je baan na je studie. Mij ligt de instelling ook meer dus ik ga mijn best doen om daarin een baan te vinden. Ik volg op dit moment de opleiding. Je mag me PM'en voor meer informatie als je wilt.
LOI biedt geen opleiding ergotherapie. NCOI wel, maar deze staat in het bedrijfsleven wel goed aangeschreven.

Monni, om geen stage te vinden ben ik niet zo bang, ik blijk een paar mensen dicht bij het vuur te kennen (Handig als je over je plannen verteld)

Dit is van de website van het nvao: Aangezien het panel alle standaarden als voldoende heeft beoordeeld, komt het panel tot

een voldoende totaaloordeel over de kwaliteit van de opleiding. Het panel adviseert de

NVAO dan ook om positief te besluiten ten aanzien van de kwaliteit van de nieuwe opleiding

hbo-bachelor Opleiding voor Ergotherapie van Pro Education.

Het panel adviseert de NVAO om positief te besluiten ten aanzien van de kwaliteit van de

nieuwe opleiding hbo-bachelor Opleiding voor Ergotherapie van Pro Education, NCOI

Opleidingsgroep.
Dan is dat inderdaad veranderd. En zeker handig als je contacten hebt. Goed dat je de keuze hebt gemaakt anders blijft het altijd in je achterhoofd spoken. Veel succes!
Nvao accreditatie zegt niets over erkenning door beroepenveld en dus opname in beroepenregister. Nvao geeft aan dat er een hbo titel afgegeven mag worden. Ik zou dus eens navraag doen bij de beroepsvereniging.
Bedankt voor alle inbreng tot nu toe. Ik moet nu gaan kijken naar de haalbaarheid van mijn nieuwe plannen.

Ik heb NCOI gebeld, zij zijn idd wel NVAO geaccrediteerd, maar nog niet goedgekeurd door whfot. Dit is wel aangevraagd en zij hopen over een paar maanden meer te weten hierover. Fijn Soof dat je me hier op gewezen hebt!
quote:hollandstheemutsje schreef op 10 mei 2015 @ 21:45:

[...]

Maar dat is wel vreemd want NCOI (geen LOI) is wel NVOA geaccrediteerd. Ik zal het eens uitzoeken en ze bellen. Ik vind het persoonlijk wel kort door de bocht om te stellen dat een deeltijd opleiding geen goede opleiding is. Er zijn wel meer deeltijd opleidingen met gemotiveerde studenten die goed werk leveren en fulltime die dit niet leveren. Hoe komen ze dan aan die officiële accreditatie?

misschien wel een goede opleiding, maar niet geaccrediteerd, dus veel heb je niet aan het diploma. Lekker dan als je 4 jaar (of al is het 1 jaar) er mee bezig bent en het blijkt dat de inhoud anders moet van de beroepsvereniging... ik zou het risico niet durven nemen.

mail of bel Ergotherapie Nederland met je vraag: wat ik laatst begreep zat binnen een paar maanden goedkeuring er echt niet in hoor!

ik vind het ook triest van ncoi dat ze niet aangeven dat ze op dit moment een waardeloze opleiding(zonder certificaten) aanbieden
België zou ook nog een optie kunnen zijn. Zijn er mensen die hier gestudeerd hebben. Ik vraag me af hoe het zit met de geldigheid van het diploma.
Ik ken wel iemand die het in België studeert en ikzelf doe een andere opleiding in België.

Over de geldigheid van het diploma in Nederland weet ik wel niets ...
Chentolove; vindt zij de studie intensief? en zit er in België statistiek of fysica in de opleiding? Dat zijn vaak struikelvakken.

En hoe wordt de studie in Nederland ervaren? Is het een erg moeilijke studie?
Hier zie je een voorbeeld van een Belgisch programma : https://www.pxl.be/Pub/Op ... r-in-de-Ergotherapie.html (--> programma)

Zij vindt het een vrij makkelijke studie,-. In de PXL werk je ook rond blokken waardoor je niet alles tegelijk hebt, misschien dat dat je wel aanspreekt! Volgens het programma heb je geen pure statistiek of fysica. Mogelijk komt het wel heel kort voor in een ander vak, maar ik denk niet dat je je hierover zorgen moet maken! Als je logopedie aan kan, kan je zeker ook ergotherapie aan lijkt me ;).
chentolove; zou ik je een pb-tje mogen sturen?
Tuurlijk ;)
Chentolove ik heb je een PBtje gestuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven