Gezondheid alle pijlers

Verslaving

11-05-2015 13:17 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een familielid is verslaafd aan hasj. Hij gebruikt meer dan ¤ 250,00 per maand aan hasj en doet dit al gedurende meer dan 15 jaar. Ogenschijnlijk ging alles redelijk tot goed bij hem maar nu lijdt zijn werk eronder, is ziek thuis en heeft paranoide gedachten. We zijn er ook achtergekomen dat hij meer dan ¤ 20.000 schuld heeft en zijn appartement is verwaarloosd.

Hij denkt dat hij gehackt wordt, afgeluisterd wordt, de AIVD achter hem aan zit en allemaal irrationele dingen. Er is moeilijk een gesprek met hem te voeren, heeft angstaanvallen en toont in het algemeen de effecten van langdurig drugs gebruik.

Hij is zwaar in de ontkenning en ik kan hem niet bereiken. Ik begrijp ook dat ik hem nergens toe kan dwingen maar ik vind het erg moeilijk om aan te zien hoe hij zichzelf in de vernieling helpt.

Hij wilt over de telefoon niets zeggen (hij denkt afgeluisterd te worden) en ik woon 1000 km van hem vandaan dus communicatie is erg lastig. Ik heb ook erge moeite om hem aan te horen en mee te gaan in zijn waanwereld. Ik ga er tegenin en daag hem uit als ik vind dat hij onzin aan het vertellen is en schuif niets onder stoelen of banken. Hij flipt al uit als ik het heb over zijn drugsprobleem, want hij vindt het allemaal onschuldig. Hij wilt niet door de GGZ geholpen worden omdat "die ook allemaal deel uit maken van hetzelfde complot".

Wat moet ik hiermee?

Hoe ga je hiermee om?
Gesprekken afkappen en contact opnemen met plaatselijk maatschappelijk werk. Hier kun je de situatie melden, zij kunnen dan bekijken wat zij kunnen betekenen.

Helaas willen deze mensen vaak niet geholpen worden.
Zolang verslaafden in de ontkenningsfase zitten kun je ze niet bereiken. Zij hebben geen probleem, het valt allemaal wel mee, jij moet niet zeuren enz. enz.

Ik denk dat je heel weinig kunt doen zolang hij niet inziet dat er dingen moeten veranderen. En zorg ervoor dat je zelf niet in de stress schiet van iemand die niets wil, behalve zijn verslaving in stand houden. Dat is het niet waard.
Weet je zeker dat hij alleen hasj gebruikt? Ik ken ook iemand die zo denkt en doet, maar die gebruikt helaas wel meer soorten drugs.
Ik herken in dit verhaal een ex vriendje van mij. Uiteindelijk is hij, toen het al uit was met mij trouwens, psychotisch geworden. Dit klinkt niet goed, als je er gevoelig voor bent kan (langdurig) wietgebruik psychoses triggeren, en paranoia sowieso. Misschien contact opnemen met een verslavingskliniek over de beste strategie?
Niets!

Is jouw verantwoording niet. Of het moet je kind zijn die zichzelf de vernieling in helpt?

Maar anders gewoon contact afkappen en het 'm zelf laten uitzoeken.
Shoot first, ask questions later!
Uit vergelijkbare ervaring: niets. Wie zichzelf al in de vernieling geholpen heeft is niet meer te redden vanaf een afstandje.

Betreffende familielid bij mij heeft zich verhangen overigens.
Huisarts! Iemand die paranoïde is zal niet zelf hulp zoeken omdat ie iedereen wantrouwt.
Hier kun je niets mee.
Hier kun je inderdaad niets mee, behalve laten gaan. Ik heb het vorige week uit gemaakt met een wiet verslaafde die dus ook agressief, paranoïde en waan ideeën heeft. Maar hij gebruikt ook cocaïne erbij. Ik heb hem ook gezegd dat ik niet verder met hem wil omdat ik zelf niet gebruik en ik niet meer zijn theorieën wilde aanhoren erg doodvermoeiend, dus begrijp heel goed dat je daar niet meer in mee wilt gaan. Ik koos dus voor mijzelf en gelijk flippen en ik kon meteen de hele scheldwoorden lading krijgen. Mijn beste vriend werkt zelf in de verslavingszorg en die begreep al niet dat ik iets met hem was begonnen, tsja... ze kunnen zich beter voor doen dan dat ze zijn en kunnen je zo manipuleren dat je het zelf nog gaat geloven. TO, je verdoet je tijd ermee om hem te proberen te helpen en het kost je al je energie. Laten gaan dus.
Het is al gezegd..de huisarts inschakelen. Die kan eventuele verdere hulp inschakelen.

Begrijp dat je je zorgen maakt hoor. Het klinkt dat hij tegen een psychose aanzit, en dan heeft het geen zin tegen zijn 'verhalen' in te gaan. Probeer hem eerder in het hier en nu te houden.
Ok thanks. Niet het antwoord wat ik hoopte maar wel vreesde. Als iemand anders die post had geschreven had ik hetzelfde gezegd maar als je er middenin staat dan is het toch anders.

Ik heb hem zover gekregen om naar de huisarts te gaan en hij heeft al met een psycholoog gesproken. Maar ik weet niet of ie wel verteld heeft dat ie zoveel gebruikt en wat de psycholoog zei. Hij zegt: niets aan de hand en bladiebla.

Nogmaals dank.
Misschien liegt ie zelfs over dat ie naar de huisarts gaat om van 't gezeur af te zijn?
Shoot first, ask questions later!
lijkt me inderdaad lastig zeg! Want het lijkt me ook wel dat als je van iemand houd, je ook wel wil denken dat je alles hebt geprobeerd om het tij te keren en niet bij voorbaat al niets te doen. Je ziet wel eens 'interventies' op tv maar weet niet hoe dat in het echte leven werkt... Sterkte!!
ja hij is wel geweest. Mijn ouders zijn met hem mee geweest naar de psycholoog. Maar je weet niet wat daarbinnen verteld is. Hij heeft ook verzuimd te vertellen dat ie zoveel gebruikt of het enorm gebagatelliseerd.
Hierboven roept iedereen dat je niks kan met iemand die niet geholpen kan worden. Dat geldt op het gebied van een verslaving maar niet op het gebied van zorgwekkend cq risicovol gedrag.

Op het moment dat iemand een serieus gevaar voor zichzelf (en/of anderen) dreigt te worden, bijv door suïcidaal gedrag, psychoses, wanen, hevige angsten, achterdocht, stemmen etc, dan kun je al veel meer, en dat loopt allemaal via de huisarts en/of de politie --->

IBS procedure

R.M. procedure

Wat je dus kan doen is het lijntje openhouden, de situatie blijven inschatten en letten op signalen. Uitvragen wat hij bedoelt (het is tenslotte zijn beleving van de werkelijkheid), wat hij gaat doen/ van plan is, en hoe. Mocht hij ad hoc op punt staan om gekken dingen te doen, kun je ook altijd nog de politie bellen.

Bovenstaand klinkt overdreven, maar een drugspsychose kan ernstige gevolgen hebben. Aan dat blowen zelf doe je niet zoveel inderdaad. Sterkte!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ontzettend heftig. .

Maar zoals de reacties hierboven al zeggen. Als diegene zelf de verantwoordelijkheid niet wil nemen dan kun je niets noppes nada..

Hoe lastig dat ook is.

Zelf heb ik een broer. .het WAS met name een leuke broer. Iedereen vond hem leuk, een spontane frisse knul..

Nu hij inmiddels al jaren drugs gebruikt is er nog weinig van die leuke broer over.

En ik als zus kan er niets mee. Van alles geprobeerd maar wanneer iemand niet wil kun je het niet afdwingen. Helaas.

Succes ermee!
Heb het leven lief, en leef het met liefde!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven