wasvraag (toeren)

15-05-2015 12:05 23 berichten
Ik was mijn kleding op 30 graden, met robijn wasmiddel en robijn wasverzachter. Mijn wasmachine staat op 1400 toeren.

Mijn kleding slijt echter heel erg snel, pluisbolletjes, vervaging van kleuren. Zou dit te maken kunnen hebben met het aantal toeren? Dat als ik dit op 1200 of 1000 zet het beter zou gaan? Ik heb geen enkel idee dus ik hoop dat iemand hier het weet.
Hier hetzelfde 'probleem'. Ik ben inderdaad op minder toeren gaan wassen, dat wil zeggen: ik kies nu een fijnwasprogramma en dat heeft minder toeren.
Ja, ik was mijn fijne was ook op minder toeren. Vind 1400 niet geschikt daarvoor.
Geen last van en ik centrifugeer op 1600 toeren.
Alle reacties Link kopieren
Als je je was in een droger droogt ligt het eerder daaraan, denk ik. Ik centrifugeer altijd op 1600 toeren en heb nergens last van.
Minder wasmiddel en wasverzachter (heb je niet nodig) gebruiken. En niet in de droger, daar slijt kleding behoorlijk van.

Het kan ook aan de kwaliteit van je kleding liggen. Was je wel alles binnenste buiten?
Mijn ervaring is dat met waspoeder de kleuren eerder vervagen, daarom gebruik ik alleen maar vloeibaar wasmiddel en ik gebruik het van de Aldi en mijn was blijft als nieuw. Machine staat afgesteld op 1400 toeren.
Hoe hoger het toerental, hoe harder de kleding mishandeld wordt.

Ik was alle shirtjes op een zacht programma, meestal wolwas. Centrifugeren doe ik dan op 600 of 900. En ik gebruik wel wasverzachter, want ik heb geen zin in een statisch bloesje wat aan mijn rug plakt als het geen katoen is.
Mmmm, ik gebruik poeder en was alleen op 40,60 en 90 graden. Toch heb ik daar geen last van. Heb ook nog eens een droger :-).
Hier ook geen last van en wij doen alles op 1600 toeren. Wel vloeibaar wasmiddel (ook wasverzachter trouwens, stomweg omdat ik dat zo lekker vind ruiken) en kleding binnenstebuiten.
Ik gebruik poeder, omdat vloeibaar wasmiddel minder goed is voor je wasmachine (veroorzaakt wasluis). En schoonmaakazijn met een geurtje i.p.v. wasverzachter.
Ik was ook op 30 of 40 graden, op 800 toeren. Mijn was komt er altijd schoon uit, en ik heb ook geen last van slijtage.
Kleding binnenstebuiten helpt ook inderdaad.
Het toerental voor centrifugeren maakt heel veel uit, maar kun je totaal niet vergelijken tussen machines. Ten eerste is het opgegeven toerental altijd met lege trommel, en wijkt het in de praktijk makkelijk 20% af, maar ook heb je bij een grotere trommel een lager toerental nodig voor hetzelfde resultaat (even droog, maar dus ook even hard mishandeld). "Mijn machine doet het bij x toeren prima" zegt dus weinig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik doe alles op 1400 toeren en heb nergens last van.

Als wasverzachter gebruik ik azijn ipv wasverzachter.
Ligt vooral aan het materiaal. Acryl pilt gauw.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kleding binnenstebuiten, zacht wasmiddel, bij donkere was natuurazijn, laag toerental (mijne kan ik los instellen, doe altijd 800), na het wassen z.s.m. uit de machine halen en ophangen, niet in de droger (funest!!!!), binnenstebuiten strijken, gebreide truien e.d. neerleggen om te drogen, en GEEN wasverzachter gebruiken; is funest voor de elasticiteit.

zo min mogelijk wassen uiteraard. veel kleding is vaak niet eens vies. puur zweetlucht e.d. die eruit moet. jeansverkopers adviseren zelfs om spijkerbroeken helemaal niet te wassen maar een nachtje in de vriezer.
Hier gaat alle kleding op 400 toeren, anders is het veel te gekreukt. Ik hang alle kleding op, strijk niets.

Alleen bonte was: handdoeken, ondergoed en spreken enz gaan op 1600 toeren.
Ik heb het een enkele keer, maar dat ligt aan de kleding en niet aan mijn machine

Ik centrifugeer nooit hoger dan 1200, ik hang mijn was of buiten of op zolder, woon alleen en het maakt me niet uit het niet direct droog is. Mijn droger heb ik nog wel maar in de schuur gezet, die gebruik ik alleen nog in een noodgeval en voor mijn kussens ( worden ze lekker vol, na het wassen met 3 tennisballen in de droger)
Ik strijk trouwens ook bijna niks, alleen in de zomer een witte broek die echt wel gestreken moet worden en een paar lichte shirtjes
Bij gebrek aan droger en aan ruimte om het op te hangen wil ik de rest van de was wel zo droog mogelijk uit de wasmachine hebben
quote:ratatoeje schreef op 15 mei 2015 @ 15:07:

Hier gaat alle kleding op 400 toeren, anders is het veel te gekreukt. Ik hang alle kleding op, strijk niets.

Alleen bonte was: handdoeken, ondergoed en spreken enz gaan op 1600 toeren.400 toeren ook niet veel dan hang je het zo goed als nat op :(
Ik doe niets in de droger, was het binnenstebuiten en gebruik vloeibaar wasmiddel. Wel de klein en krachtig, misschien is dat te agressief. Ik al de wol en fijn eens proberen. En ik ga toch maar de toeren lagen zetten, kijken of het beter gaat. Het kan ook aan de kwaliteit liggen misschien. Ik heb geen bijster dure kleding maar dan nog. Mijn zusje en ik hebben dezelfde trui, tegelijkertijd gekocht en ongeveer even vaak gewassen. Die van haar ziet er duidelijk mooier uit dan de mijne. Ergerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven