4 dagen kinderdagverblijf?

26-08-2008 15:36 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ben een alleenstaande moeder van een knulletje van 4 maanden. Heb nu nog een maand verlof en dan gaat ie naar het KDV. Het eerste jaar 3 dagen en na een jaar 4 dagen. Ik ga nu 3 dagen werken en neem 1 dag ouderschapsverlof op. Weet nu dat ik het zwaar ga krijgen om hem weg te brengen voor die drie dagen. Laat staan 4 dagen volgend jaar! Is 4 dagen niet te veel? Wie brengt zijn kindje ook weg voor 3 of 4 dagen? Hoe gaat dit? Zit me ineens heel erg druk te maken!
ik vind 4 op zich wel veel, maar goed jij kan misschien niet anders als je alleenstaand bent. Ik snap t dan wel.
Bij mijn dochter zitten meerdere kinderen 4 dagen op het kdv.

En dan niet omdat ze een alleen staande moeder hebben maar omdat beide ouders heeeeeeel veel geld willen verdienen.

Daarover ben ik niet echt enthousiast maar dat is een hele andere situatie dan de jouwe.

Volgens mij hebben de kinderen er zelf niet zo veel last van.

Ik merk zelf juist het omgekeerde.

Mijn dochter gaat twee dagen en is nu bijna drie en een half.

Nog steeds moet ze heel vaak huilen als ik haar breng.

Dat zie ik bij die kinderen die vier dagen gaan eigenlijk nooit.

Daar zit het veel meer in hun systeem.

In jouw situatie zit er niet veel anders op en doe je het beste voor je kind.

Sterkte in de eerste tijd. Die is voor geen enkele moeder leuk.

Maar als je kindje leuke leidsters heeft waar jij je goed bij voelt ga je vast met een gerust hart aan het werk.
Ik vind het ook veel maar ja..lekker makkelijk praten als je het met z'n tweeen kan doen. Ik heb enorm veel bewondering voor alleenstaande moeders. Ik denk dat het vast wel een kwestie van gewenning zal zijn. Voor hem maar zeker ook voor jou! Ik weet niet of er nog andere opties zijn; zo niet.. dan zou ik me er van te voren niet al te druk over maken. Wie weet gaat het hartstikke goed allemaal dan is het verspilde energie.
Hi Toby,

Waarom zie je er tegenop? Voor jezelf of voor je zoontje?

Ik heb een zoontje van 2 en een dochtertje van 3 maanden en die gaan in principe 3 dagen naar het kdv en er is 1 dag oppas aan huis (mijn moeder). Die 3 dagen kdv vind ik niet te veel, mannetje vindt het er super leuk en hij is er op maandag, dinsdag en vrijdag. Op maandag en vooral op vrijdag is het er erg rustig en zit ie vaak maar met 3 andere kindjes op de groep. De dinsdag is het wel heel erg druk. Nu wil het geval dat mijn moeder plotseling een zware knie operatie moet ondergaan 11 september as, waar ze 3-6 maanden van moet revalideren. Ze kan dan dus helaas niet goed lopen, laat staan tillen en dus niet oppassen. Omdat het zo plotseling was en er op het kdv voor de woensdag geen wachtlijst was hebben we ervoor gekozen om de kids vanaf 1 september 4 dagen naar het kdv te laten gaan. Vind ik eigenlijk te veel. Niet omdat ze het niet leuk zullen vinden, maar gewoon omdat ze op het kdv de hele dag heel veel prikkels te verwerken krijgen en doodmoe zullen zijn van die 4 dagen. Ik wacht even de operatie van mijn moeder af en als mocht blijken dat zij niet snel weer kan gaan oppassen, dan gaan we op zoek naar een oppas aan huis voor 2 dagen in de week. De andere 2 gaan ze dan gewoon nog naar het kdv.

Misschien is het voor jou ook een optie om oppas aan huis te zoeken als blijkt dat het kdv te druk is.

Succes!
Ik vind 4 dagen prima.

Als je ook nog een interessante baan (met inhoud!) wenst, zie die dan maar eens te vinden voor 3 dagen in de week. Dan kom je vaak toch op 4 dagen terecht.
Hele volksstammen worden 5 dagen in de week naar de opvang gebracht. Alleen in Nederland doen we dan alsof je een slechte moeder bent. Onzin.

Betekent dat dat Engelse en Franse moeders slechte moeders zijn? Natuurlijk niet.

Jij moet toch ook werken om voor je kind te zorgen?
De onze gaan zelfs vijf dagen, van half negen tot half vijf. Niet omdat ik heeeeel veel geld wil verdienen trouwens (zou wel willen maar zit er niet in). Ik woon niet in NL en hier is het niet ongewoon.

Ik denk inderdaad dat het voor kinderen die maar 1 of 2 dagen gaan misschien wel moeilijker is om iedere week weer te moeten wennen dan kinderen die vaker gaan. Wij passen inmiddels thuis de routine aan aan de crecheroutine, om veel vastigheid te geven.
quote:absoluteEinstein schreef op 26 augustus 2008 @ 15:52:

Hele volksstammen worden 5 dagen in de week naar de opvang gebracht. Alleen in Nederland doen we dan alsof je een slechte moeder bent. Onzin.

Betekent dat dat Engelse en Franse moeders slechte moeders zijn? Natuurlijk niet.

Jij moet toch ook werken om voor je kind te zorgen?precies. vind het ook gek dat de ondertoon van veel reacties is: eigenlijk is het 'slecht', maar jij 'mag' het want het kan niet anders.Als ouders dat willen dan kan het dus ook, klaar, hangt er helemaal vanaf hoe je er zelf mee omgaat.Kinderen zijn niet van porselein en ze zijn een stuk flexibeler dan de meeste ouders denken.
en voordat de mutsmaffia losbarst: ik ben wel 'goed' want mijnes zijn beide vanaf 2 jaar 2 dagen/week gegaan...
Mijne gaat 5 dagen en wij zijn met zijn tweeen. Allebei werken we full-time. Helaas geen bakken met geld maar niet werken resulteerde in een depressieve moeder. Dus tja...

Is het veel? Wat ik merk is dat dit sterk wisselt per kdv. Mijn zoontje is gewisseld onder meer omdat het inderdaad te druk werd op die andere waar ineens de groepen uit 16 kinderen bestonden en er 3 van zulke groepen waren. Daar werd die tureluurs van. Zou ik ook worden. Dus nu zit hij op een klein particulier kdv-tje met twee groepjes van 12 en een hoger leidster-kind ratio dan het minimum. (3 of 4 leidsters per 12 i.p.v. 2). Dit scheelt enorm. Het straalt rust uit. Let hier dus goed op.

Verder kan het zo zijn dat, naarmate je kindje ouder wordt, deze zich op een gegeven moment vervelen gaat omdat je kind al het speelgoed al kent. Hou dit ook even in de gaten. Dit speelt vaak tussen 3-4 jaar als de basisschool eraan komt.

Als je kind het trekt en leuk vind zie ik er geen probleem in. Vind je kindje het niet leuk, dan is misschien een gastouder beter voor de kleine.

Maak je niet druk en voel je vooral niet schuldig. Respect dat je het alleen doet hoor!
Ik zeg niet dat t " slecht" is of dat ouders dan slecht zijn. Persoonlijk vind ik 4 dagen veel omdat ik meer van mijn kind mee zou willen krijgen. Maar dat is wat IK vind.

Maar in de situatie van TO denk ik dat je niet veel anders kan en dan begrijp ik het.
Niks mis mee met je kind 4 dagen naar het KDV. Ik vind de opmerking omdat ouders heeeeel veel geld willen verdienen dan ook zeker niet gepast, veroordelend en zeer ouderwets.

Sterker nog wie zegt dat jij beter je kind kan opvoeden? Misschien zijn al die geschoolde mensen wel veel beter voor de ontwikkeling van een kind. Is nooit bewezen en tegendeel ook niet. Onzin dus om meteen te zeggen dat 4 teveel is.

Ik vind ook dat we daar in Ned hopeloos ouderwets over doen. Inderdaad kijk maar naar de rest van europa, in het overgrote deel gaan de kinderen daar vaker en langer. Nu is ieder kind wel anders, dus ik zou het meer laten afhangen van hoe het kind zelf reageert. Hoe het zich gedraagt op het kdv enz enz lijkt me een betere graadmeter dan zomaar roepen dat het teveel is. Ik denk dat nu 3 dagen en over een jaar 4 helemaal goed is.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Gewoon lekker doen, je zult zien dat hij het leuk vind! Ik heb ook nog verlof maar ga straks 4 dagen werken en mijn vriend 5. De kleine gaat 3 dagen naar een KDV en 1 dag in de week komt mijn moeder oppassen. Ik ken ook genoeg kinderen die 3 of 4 (of zelfs 5) dagen gaan, en die hebben het alleen maar leuk op het KDV. En de ouders hebben het ook leuk: die doen de 2 dingen waar ze gelukkig van worden: werken EN voor hun kinderen zorgen op de momenten dat ze niet werken.

Op mijn KDV hebben ze zelfs een sterke voorkeur voor 3 of meer dagen, omdat er dan meer continuiteit in de groep is dan als kinderen maar 1 of 2 dagen komen...
quote:_LittleMissSunshine_ schreef op 26 augustus 2008 @ 15:59:

Ik zeg niet dat t " slecht" is of dat ouders dan slecht zijn. Persoonlijk vind ik 4 dagen veel omdat ik meer van mijn kind mee zou willen krijgen. Maar dat is wat IK vind.

Maar in de situatie van TO denk ik dat je niet veel anders kan en dan begrijp ik het.

Ik heb geen kinderen, dus waarschijnlijk begrijp ik het gewoon niet goed, maar...

Ik heb een partner, daar heb ik bewust voor gekozen. Hij werkt vijf dagen in de week. Toch vind ik dat ik hem voldoende zie.

Als je kind straks naar school gaat, zie je het toch ook 5 dagen in de week niet.

De meeste mannen werken vijf dagen in de week. Missen die hun kinderen overdag?

Ik heb soms het idee dat als je zegt, ik mis mijn kind niet als het op het KDV zit, dat dat niet mag.
Bij mij gaan ze ook 4 dagen. Soms vind ik dat veel, vooral zaterdags merk ik dat mijn zoontje van 2 bij moet komen en erg moe is. Maar soms is het niet anders. En gelukkig hebben mijn kinderen het heel erg naar hun zin. In omringende landen vinden ze het vaak maar gek dat onze kinderen maar 2 of 3 dagen gaan, of zelfs helemaal niet. Daar is 4 of 5 dagen eigenlijk gewoon heel normaal.
Ik heb ook geen kinderen maar werk wel op een KDV :-)
quote:_LittleMissSunshine_ schreef op 26 augustus 2008 @ 16:05:

Ik heb ook geen kinderen maar werk wel op een KDV :-)

Dan is vier dagen voor jou leuker, dan krijg je alles van die kinderen mee.

Maar wat ik me afvraag is (totaal of topic), ga jij sommige kinderen niet missen als ze naar school gaan? Je gaat je toch enigzins hechten lijkt me.
Gisteren luisterde ik naar BNR newsradio en daar was volgens mij Ina Brouwer. Zij pleitte voor KDV voor alle kinderen. Omdat je dan zeker weet dat kinderen niet hele dagen voor een tv worden gezet, worden gestimuleerd in hun ontwikkeling en i.i.g. één gezonde maaltijd op een dag krijgen.

Kort door de bocht, vond ze dat bij KDV's beter opgevoed en verzorgd wordt dan in veel gezinnen.
quote:absoluteEinstein schreef op 26 augustus 2008 @ 15:52:

Jij moet toch ook werken om voor je kind te zorgen?Precies! En in Nederland moet je je zogenaamd schuldig voelen of krijg je commentaar van mensen die vragen of je het "niet te veel vind"....
quote:neele schreef op 26 augustus 2008 @ 15:45:

Bij mijn dochter zitten meerdere kinderen 4 dagen op het kdv.

En dan niet omdat ze een alleen staande moeder hebben maar omdat beide ouders heeeeeeel veel geld willen verdienen.

Daarover ben ik niet echt enthousiast maar dat is een hele andere situatie dan de jouwe.

Volgens mij hebben de kinderen er zelf niet zo veel last van.

Ik merk zelf juist het omgekeerde.

Mijn dochter gaat twee dagen en is nu bijna drie en een half.

Nog steeds moet ze heel vaak huilen als ik haar breng.

Dat zie ik bij die kinderen die vier dagen gaan eigenlijk nooit.

Daar zit het veel meer in hun systeem.

In jouw situatie zit er niet veel anders op en doe je het beste voor je kind.

Sterkte in de eerste tijd. Die is voor geen enkele moeder leuk.

Maar als je kindje leuke leidsters heeft waar jij je goed bij voelt ga je vast met een gerust hart aan het werk.

Dat is volgens mij onzin. Ik denk dat het aan het kind ligt en niet aan het aantal dagen.

Het zal misschien voor sommige kinderen opgaan, maar over het algemeen heeft een kind dat huilt bij het afscheid nemen vooral veel moeite met afscheid nemen en dat is volgens mij niet anders als het 4 dagen gaat.

Mijn kinderen zijn van april t/m juni tijdelijk 4 dagen weggebracht, ze hadden geen moeite met afscheid nemen, maar nu ze sinds augustus nog maar 2 dagen worden weggebracht hebben ze ook geen moeite met afscheid nemen. En voor april zijn ze driekwart jaar niet weggebracht en daarvoor gingen ze ook 2 dagen, ook nooit een probleem met wegbrengen gehad.

Omdat het gewoon kinderen zijn die geen moeite hebben met afscheid nemen.
Whatever, I do what I want
De opmerking over ouders die heeeeeel veel geld willen verdienen slaat op de ouders die hun kinderen bij mijn dochter op het kdv hebben zitten.

Voel je dus vooral niet aangevallen als je vindt dat wat jij doet goed is.

Ik zal idd wel ouderwets zijn. En een mutsen moeder.

Maar ik vind idd dat een alleen staande moeder of ouders die door wat voor omstandigheden niet anders kunnen, meer "recht" (als je daar al van wilt spreken) hebben om hun kinderen 4 of 5 dagen te brengen.

Op een basisschool leren kinderen iets.

Op het kdv worden kinderen (in mijn optiek, maar daar zal ik ook wel fout in zitten) bezig gehouden.

Ik heb als muts mijn kind dan ook pas vanaf een jaar naar het kdv gebracht. Omdat ik er moeite mee had een kleine baby daar achter te laten.

Maar dat is mijn persoonlijke keuze.

En gelukkig is iedereen vrij in die keuze.

Wat betreft nederland anders dan andere landen; In de meeste landen ter wereld zijn helemaal geen kdv's voor babies dus dat vind ik een beetje een kromme discussie.

En bijvoorbeeld in Scandinavie hebben moeders zo lang vrij dat een kind al een dreumes is als het naar de opvang gaat.

Overigens heb ik zelf een goede inhoudelijke baan op HBO+ niveau voor drie dagen in de week dus het argument van geen leuke banen minder dan 4 dagen gaat wat mij betreft niet op.

Maar dat was de vraag van TO niet.

Zoals je ziet zijn er erg veel kinderen die het prima naar hun zin hebben voor een hele week op het kdv.

Maak je dus niet te ongerust!
Ik vind het heel veel ja.
quote:absoluteEinstein schreef op 26 augustus 2008 @ 16:11:

Gisteren luisterde ik naar BNR newsradio en daar was volgens mij Ina Brouwer. Zij pleitte voor KDV voor alle kinderen. Omdat je dan zeker weet dat kinderen niet hele dagen voor een tv worden gezet, worden gestimuleerd in hun ontwikkeling en i.i.g. één gezonde maaltijd op een dag krijgen.

Kort door de bocht, vond ze dat bij KDV's beter opgevoed en verzorgd wordt dan in veel gezinnen.

Dan moet mevrouw Brouwer de KDV's hier in de buurt (binnenstad Amsterdam) maar eens komen bezoeken en dan vertellen wat daar zo goed wordt gedaan.

Ik heb ze allemaal bezocht en kan echt niet van opvoeden spreken.

Bezig houden is een betere bewoording...
Neele: dat klopt niet. In Belgie hebben vrouwen net zo veel verlof als in NL en blijven moeders vaak fulltime werken. Kinderen gaan dan dus 5 dagen naar het KDV, vanaf dat ze 3 of 4 maanden oud zijn. Het is wat mij betreft echt typisch Nederlands om daar moeilijk over te doen!

(dat de kwaliteit van veel KDV's te wensen overlaat in NL is zeker waar, maar dat is een andere discussie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven