Huis kopen en nu
zondag 24 mei 2015 om 02:06
Hallo allemaal,
Ik ben aan het oriënteren voor een woning. De keuze om een langs te gaan bij een hypotheekadviseur valt niet mee.
Is het slim om meerdere adviseurs te benaderen en wat zijn de gemiddelde kosten van zo een eerste gesprek?
Jullie merken het al veel kaas heb ik er niet van gegeten. HELP!!
Hoe voorbereid was jij bij de aankoop van je eerste woning?
Ik ben aan het oriënteren voor een woning. De keuze om een langs te gaan bij een hypotheekadviseur valt niet mee.
Is het slim om meerdere adviseurs te benaderen en wat zijn de gemiddelde kosten van zo een eerste gesprek?
Jullie merken het al veel kaas heb ik er niet van gegeten. HELP!!
Hoe voorbereid was jij bij de aankoop van je eerste woning?
zondag 24 mei 2015 om 03:19
Volgens mij is zon intake/advies gesprek gratis! En ik zou zeker bij 2-3 informeren of gewoon 1tje die tussen persoon is en voor jou opzoek gaat naar de goedkoopste mogelijkheid. Zou er wel wat haast achter zetten ik weet namelijk dat de regels voor hypotheek per 1 juli nog strenger worden
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
zondag 24 mei 2015 om 03:23
https://www.hypotheker.nl/hoe-wij-werke ... al-je-ons/
Miss heb je hier wat aan
Gewoon even op Google zoeken of rond bellen
Miss heb je hier wat aan
Gewoon even op Google zoeken of rond bellen
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
zondag 24 mei 2015 om 07:30
Ik wist helemaal niks van hypotheken maar ik hoorde in mijn omgeving dat de hypotheekshop wel goed was. Ook eerste gesprek en berekening gratis.
Ik had 'haast', maar als ik de tijd had gehad zou ik zeker naar meerdere adviseurs gegaan zijn.
Verder kun je je alvast inlezen op bepaalde begrippen en de mogelijke hypotheekvormen.
Wellicht ook eens kijken op de website van svn voor een starterslening?
Succes!
Ik had 'haast', maar als ik de tijd had gehad zou ik zeker naar meerdere adviseurs gegaan zijn.
Verder kun je je alvast inlezen op bepaalde begrippen en de mogelijke hypotheekvormen.
Wellicht ook eens kijken op de website van svn voor een starterslening?
Succes!
zondag 24 mei 2015 om 08:01
Het 1e orienterende gesprek is vrijwel altijd gratis. Wij hebben dit bij de Hypotheker gedaan, zeer tevreden over! Ik vind het fijn om niet aan 1 geldvertrekker vast te zitten en samen echt de gunstigste hypotheek uit te zoeken.
Pas als je daadwerkelijk iets gaat kopen en dus een hypotheek wil afsluiten, betaal je je adviseur. Dit kun je overigens (deels) mee finiancieren met de hypotheek.
Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar per 1 juli gaat inderdaad de NHG-grens omlaag. En de geluiden zijn nu toch wel echt dat de bodem bereikt is qua lage rente. Een heel slim moment om te kopen dus!
Pas als je daadwerkelijk iets gaat kopen en dus een hypotheek wil afsluiten, betaal je je adviseur. Dit kun je overigens (deels) mee finiancieren met de hypotheek.
Ik weet niet in welke prijsklasse je zoekt, maar per 1 juli gaat inderdaad de NHG-grens omlaag. En de geluiden zijn nu toch wel echt dat de bodem bereikt is qua lage rente. Een heel slim moment om te kopen dus!
zondag 24 mei 2015 om 10:13
Het 1e gesprek is idd gratis maar blijft orienterend, je krijgt een indicatie van wat je kan lenen en ongeveer je maandlasten maar dit wordt niet in detail doorgerekend daarvoor is een advies gesprek nodig en hieraan zitten kosten verbonden. Het 1e gesprek vond ik prettig maar het was voor mij meer een bevestiging voor wat ik online al had gevonden ( de Rabobank heeft een hele fijne tool) zodat ik min of meer zeker wist wat ik kon lenen en dus welke woningen haalbaar waren. Ik had er ook geen kaas van gegeten ( lang leve het internet!)en vond het reuze spannend allemaal! Geen moment spijt gehad maar wat ben ik blij dat het hele gedoe achter de rug is!
maandag 25 mei 2015 om 00:55
Het is tegenwoordig allemaal een stuk eenvoudiger geworden: je hebt alleen nog maar renteaftrek bij hypotheekvormen waarbij je aflost, dus je hoeft alleen nog maar te kijken naar de lineaire- en annuiteitenvarianten en voor beide zijn op internet excel sheet te vinden zodat je zeld berekeningen kunt maken.
De ingewikkelde berekeningen waarvoor vroeger een hypotheekadviseur nodig was waren alleen maar nodig voor die idioot ingewikkelde hypotheekconstructies uit het verleden.
Door zelf de boel voor te bereiden hoeft de adviseur ook minder te doen en dat scheelt dus weer wat in de kosten.
De ingewikkelde berekeningen waarvoor vroeger een hypotheekadviseur nodig was waren alleen maar nodig voor die idioot ingewikkelde hypotheekconstructies uit het verleden.
Door zelf de boel voor te bereiden hoeft de adviseur ook minder te doen en dat scheelt dus weer wat in de kosten.
maandag 25 mei 2015 om 07:39
1e gesprek is meestal gratis en staat op de site van de geldverstrekker. Haasten voor 1 juli zou ik zeker niet doen. Weetje wanneer je korter je hypotheekrente vast zet dan 10 jaar kun je minder lenen dan wanneer je langer vast zet.
Een hypotheek is zo moeilijk niet je hebt twee vormen die je af mag trekken. Meer smaken zijn er, maar fiscaal ongunstig. En veel te veel kun je toch al niet meer lenen, want de normen zijn aangepast. De hypotheker en hypotheekshop zijn uit mijn hoofd de jongens met de hoogste advieskosten. Argenta is in de meeste gevallen de goedkoopste hypotheekverstrekker. Bijna alle hypotheekverstrekkers hebben dezelfde voorwaarden. Ja eigenlijk kippetje eitje. Lees je in op internet. Op berekenhet.nl kun je de maandlasten bijvoirbeeld al bereken.
Een hypotheek is zo moeilijk niet je hebt twee vormen die je af mag trekken. Meer smaken zijn er, maar fiscaal ongunstig. En veel te veel kun je toch al niet meer lenen, want de normen zijn aangepast. De hypotheker en hypotheekshop zijn uit mijn hoofd de jongens met de hoogste advieskosten. Argenta is in de meeste gevallen de goedkoopste hypotheekverstrekker. Bijna alle hypotheekverstrekkers hebben dezelfde voorwaarden. Ja eigenlijk kippetje eitje. Lees je in op internet. Op berekenhet.nl kun je de maandlasten bijvoirbeeld al bereken.
maandag 25 mei 2015 om 10:22
Ga bij een tussenpersoon langs die bij verschillende partijen kan afsluiten. Zoals je zelf zegt, weet je er zelf niet veel van. Hij of zij kan je dan ook meer tips geven in hoe het allemaal loopt.
Google op hypotheekrente en je ziet wat voor jou van toepassing is. Wrs ga je met nhg kopen, kijk in die kolom.
Argenta, Munt, Lloyds Bank en ABN Amro zijn wrs niet duur.
Zo kun je ook berekenen wat je maximale hypotheekschuld mag zijn. En opzoeken wat NHG toestaat.
Uiteindelijk:
- annuitaire lening
- klein bedrag overlijdensrisico nodig voor NHG
- bankgarantie nodig
- eigen geld nodig. Je kunt niet alles meefinancieren omdat je max 103% mag lenen van de koopsom.
Google op hypotheekrente en je ziet wat voor jou van toepassing is. Wrs ga je met nhg kopen, kijk in die kolom.
Argenta, Munt, Lloyds Bank en ABN Amro zijn wrs niet duur.
Zo kun je ook berekenen wat je maximale hypotheekschuld mag zijn. En opzoeken wat NHG toestaat.
Uiteindelijk:
- annuitaire lening
- klein bedrag overlijdensrisico nodig voor NHG
- bankgarantie nodig
- eigen geld nodig. Je kunt niet alles meefinancieren omdat je max 103% mag lenen van de koopsom.
maandag 25 mei 2015 om 12:09
quote:viva1966 schreef op 25 mei 2015 @ 00:55:
Door zelf de boel voor te bereiden hoeft de adviseur ook minder te doen en dat scheelt dus weer wat in de kosten.Nee hoor, je betaalt bij de meeste geldverstrekkers een vaste adviesprijs, ongeacht of je kiest voor een lineaire hypotheek of een hypotheek met meerdere delen, waarbij je bijvoorbeeld een deel de spaarhypotheek is die je meeneemt vanaf je vorige huis.
Door zelf de boel voor te bereiden hoeft de adviseur ook minder te doen en dat scheelt dus weer wat in de kosten.Nee hoor, je betaalt bij de meeste geldverstrekkers een vaste adviesprijs, ongeacht of je kiest voor een lineaire hypotheek of een hypotheek met meerdere delen, waarbij je bijvoorbeeld een deel de spaarhypotheek is die je meeneemt vanaf je vorige huis.
maandag 25 mei 2015 om 14:10
Kijk ook naar jezelf. Je kan zometeen een 'bepaald' bedrag aan hypotheek krijgen. Dat wil niet zeggen dat je voor dat bedrag een huis moet kopen. Kijk naar je overige waarden in je leven. Wil je nog lekker vaak op vakantie? Niet krom liggen voor je aflossing en een buffer kunnen opbouwen of versneld aflossen? Ga dan niet aan je max bedrag zitten maar blijf ee lekker onder.
Kijk naar verzekeringen. Wat als je arbeidsongeschikt wordt en je je hypotheek niet meer kan betalen? Wat als de HRA ineena afgeschaft zou worden? Etc. Etc. Je hypotheekadvies is meer dan 'kijken wat je mag lenen'.
Kijk naar verzekeringen. Wat als je arbeidsongeschikt wordt en je je hypotheek niet meer kan betalen? Wat als de HRA ineena afgeschaft zou worden? Etc. Etc. Je hypotheekadvies is meer dan 'kijken wat je mag lenen'.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"