Mode & Beauty alle pijlers

Primark

25-05-2015 10:28 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ben van plan om morgen voor het eerst naar de Primark te gaan.

Is het nu echt zo dat ik voor 50,-, 3 tassen vol heb?

Wat kost een shirtje, broek, lingerie bijvoorbeeld?

Gr,

Emma
quote:Feeksje1977 schreef op 25 mei 2015 @ 11:30:

[...]

Ja nu wel ja, rara.Tuurlijk Feeks. Dan lees maar eens goed terug.
Primark, de 'Ikea' van de kleding. Ben er vorige week voor de eerste [en laatste!] keer geweest. Ben na 5 minuten buiten gaan wachten. Wat een hysterie; mensen lopen je omver, gillende kinderen, wandelwagens en je weet niet waar je moet kijken, zoveel dezelfde bagger hangt er.

Dan betaal ik liever een paar euro meer voor een kledingstuk dat ik in alle rust kan uitzoeken.
In Eindhoven heb je net voor de ingang een rij zuiltjes om de straat voor auto's af te sluiten. Op ieder paaltje zit een wachtende man. Allemaal dezelfde gezichtsuitdrukking: berustend. Das altijd zo grappig!
Ik kom regelmatig bij Primark. Kan er prima slagen. Je hebt shirts van ¤3 maar ook van ¤8 of ¤12.

Meestal koop ik de iets "duurdere" shirts. Die vind ik te vergelijken met bv New Yorker.

Broeken koop ik er niet, die vind ik slecht. Had er 2, van 1 de knoopjes eraf na 2x drageb van de ander de rits heel lam.

De hysterie en drukte herken ik helemaal niet, misschien verschilt het per Primark. Ik ga niet op zaterdag, zo slim ben ik wel haha.

En eens met Minnie, dat gezeik constant.

Primark is daar juist mee bezig om te verbeteren.

Zouden sommige andere merken een voorbeeld aan moeten nemen.

Dure merken zijn niet beter.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Een onderbroekje is 2,50 tot 4 euro ongeveer en een bh ongeveer 6 euro. De home afdeling moet je ook echt even bekijken, ik koop altijd van die potten geurkaars voor 4 euro, daar doe je super lang mee maar dat vroeg je niet. Shirtjes verschilt heel erg qua prijs! Broeken zijn 11 euro geloof ik. Ga vooral vroeg heen, dan is het nog netjes en is het best leuk shoppen
Oh ik lees net reactie boven mij! Qua broeken, ik zou geen zwarte nemen daar gaat de kleur snel af. Ik heb ook een blauwe spijkerbroek van de primark, die heb ik al 4? Jaar en is nog steeds goed. Model blijft perfect en de kleur is nog zoals het was. Vooral op je eigen gevoel vertrouwen dus. Het ene model zal beter zijn als de andere.
quote:soundofsunshine schreef op 25 mei 2015 @ 11:31:

[...]

Denk je dat ik gewoon maar wat roep? Primary heeft als 1 van de weinige merken meteen actie genomen na de Rana Plaza ramp. Calvin Klein die daar produceerde bijvoorbeeld niet en Wibra en Prenatal moesten eerst genamed & shamed worden voor ze wat gingen doen. Primark kopieert schaamteloos, waardoor hun designkosten laag zijn, ze produceren op grote schaal en dat merk je in de prijs. Zij gaan voor een kleine marge op een groot volume, andere duurdere merken gaan voor een grote winstmarge op een kleiner aantal producten.

Ik wil helemaal geen lans breken voor Primark, want fast fashion is gewoon slecht voor mens en milieu, maar de prijs alleen is geen indicatie voor de omstandigheden waarin kleding gemaakt wordt. Helaas is het niet zo simpel.

Maar het klopt gewoon niet wat je zegt. Na de ramp heeft primark geholpen met geld (schuld afkopen) maar er is niks veranderd in het productieproces. Primark scoort nog altijd slechter dan H en M en Zara

http://rankabrand.nl/modeketens/Primark
Het is daar wel goedkoop. Alleen kleding krimpt heel snel in de was is mijn ervaring.
Primark vind ik leuk om doorheen te lopen mits het niet te druk is. Heb er voor mijn zoon veel leuke tshirts gekocht die ook mooi blijven in de was, Vest wat hij veel draagt blijft ook mooi. Voor mezelf kijk ik naar tassen en schoenen. Ze hebben erg leuke tassen voor weinig. . Laatst een paar zwarte sneakers gekocht voor 11 euro. Prima! Vorige zomer 2 paar sleehak sandalen gekocht, ga ik deze zomer weer dragen. Deze waren maar 8 euro per paar. Wellicht zou ik er meer kleding kopen als ik zou gaan passen maar ik heb geen zin om een kwartier in de rij te staan. Bovendien is bijv een jas of vest passen in de winkel zelf ook moeilijk want een knappe spiegel is er niet te vinden.
quote:dolfje schreef op 25 mei 2015 @ 10:31:

Op een zonnebril van 1.50 na kon ik er niet slagen.

En druk,zo stuk dat ik nog steeds niet de hele winkel heb gezien. Ik werd er gillend gek.Pff inderdaad. Ik denk dat ik er binnenkort even heen ga voor nieuwe zomerkleding, maar verder zet ik er echt geen stap binnen als het niet hoeft. Vreselijk daar.
quote:Sweet_Lavinia schreef op 25 mei 2015 @ 11:35:

Primark, de 'Ikea' van de kleding. Ben er vorige week voor de eerste [en laatste!] keer geweest. Ben na 5 minuten buiten gaan wachten. Wat een hysterie; mensen lopen je omver, gillende kinderen, wandelwagens en je weet niet waar je moet kijken, zoveel dezelfde bagger hangt er.

Dan betaal ik liever een paar euro meer voor een kledingstuk dat ik in alle rust kan uitzoeken.Nee joh, Ikea levert tenminste kwaliteit
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 mei 2015 @ 11:47:

[...]

Maar het klopt gewoon niet wat je zegt. Na de ramp heeft primark geholpen met geld (schuld afkopen) maar er is niks veranderd in het productieproces. Primark scoort nog altijd slechter dan H en M en Zara

http://rankabrand.nl/modeketens/Primark

Ja, maar beter dan Wibra, Calvin Klein en Prenatal die zelfs de schadevergoeding teveel vonden: dat is wat ik schreef. Het ging trouwens niet alleen om een schadevergoeding, maar ook om een convenant voor betere werkomstandigheden, betere werktijden en onafhankelijke controles. Primary heeft daarin echt een leidende rol gespeeld.

Overigens is de lijst van rankabrand ook maar natte vinger werk, want inspecteren is moeilijk en afgaan op wat bedrijven zeggen naïef. Dat laat hey recente schandaal van Zara ook weer zien: op papier heeft Zara een vrij verantwoord beleid, in de praktijk valt dat vies tegen.

Maar goed, we zijn nu lang genoeg off topic.
quote:soundofsunshine schreef op 25 mei 2015 @ 11:55:

[...]

Ja, maar beter dan Wibra, Calvin Klein en Prenatal die zelfs de schadevergoeding teveel vonden: dat is wat ik schreef. Het ging trouwens niet alleen om een schadevergoeding, maar ook om een convenant voor betere werkomstandigheden, betere werktijden en onafhankelijke controles. Primary heeft daarin echt een leidende rol gespeeld.

Overigens is de lijst van rankabrand ook maar natte vinger werk, want inspecteren is moeilijk en afgaan op wat bedrijven zeggen naïef. Dat laat hey recente schandaal van Zara ook weer zien: op papier heeft Zara een vrij verantwoord beleid, in de praktijk valt dat vies tegen.

Maar goed, we zijn nu lang genoeg off topic.Beter na heel veel maatschappelijke druk. De werkomstandigheden is het grote probleem en eerlijk loon betalen ze ook niet.
quote:gewoon_corina schreef op 25 mei 2015 @ 11:48:

Het is daar wel goedkoop. Alleen kleding krimpt heel snel in de was is mijn ervaring.Klopt, is idd ook mijn ervaring. Ik koop meestal maatje groter wat shirts betreft.
quote:Juniper_ schreef op 25 mei 2015 @ 10:54:

De horror. Als man daar naar binnen wil sta ik met de overige mannen buiten te wachten 😂Hier hetzelfde. Mijn man wil er altijd heen, ik vind het verschrikkelijk.
Natuurlijk zijn er ook duurdere merken met slaven in dienst. Daar koop ik dus ook niet wanneer ik dat te weten kom - helaas weet ik niet altijd of kleding goed of fout wordt geproduceerd. Bij Primark hoef je hier niet naar te gissen, met zulke prijzen weet je meteen al dat er ergens in de keten mensen (of het milieu/dieren) worden uitgebuit. Daarnaast: zolang je gaat voor veel (en goedkope) kleding, weet je ook dat je aandeel in deze industrie groter is. Je kunt ook gewoon minder kleding kopen.

@ Minnimouse: dit kan idd wel op een eigen topic, maar ik vind het hier prima passen, aangezien hier precies de mensen komen kijken die nog wel voor fast fashion gaan ipv na te denken over het leed dat daarachter schuil gaat.
Primark kleding wordt vreselijk vormloos na 1 a 2 keer wassen.

Toch koop ik regelmatig bij de Primark, maar ik koop eigenlijk alleen "boehoe, ik ben ongesteld outfits" bij de Primark. Pyama's, sokken, pantoffels, slippers en loungekleding dus. Soms een grappige rugzak of portomonneetje voor muntgeld.

Maar absoluut geen dagelijkse kleding.
Ik heb een panty van de primark die maar niet kapot lijkt te gaan. Verder vind ik het een vreselijke winkel.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 mei 2015 @ 11:56:

[...]

Beter na heel veel maatschappelijke druk. De werkomstandigheden is het grote probleem en eerlijk loon betalen ze ook niet.Ik zie jou de hele tijd posten over dat de primark zo'n slechte winkel is qua omstandigheden voor de werknemers. IVan de h&m consious bijvoorbeeld gezegd dat het 'eerlijke' kleding is maar als je gaat onderzoeken waar die stoffen eigenlijk gemaakt worden blijkt dat dat ook vies tegenvalt. Waar koop jij je kleding dan? Ik ben wel benieuwd waar je wel echt eerlijke kleding kan kopen. Aan de prijs is het namelijk niet te zien.
quote:luiwammes schreef op 25 mei 2015 @ 12:29:

Natuurlijk zijn er ook duurdere merken met slaven in dienst. Daar koop ik dus ook niet wanneer ik dat te weten kom - helaas weet ik niet altijd of kleding goed of fout wordt geproduceerd. Bij Primark hoef je hier niet naar te gissen, met zulke prijzen weet je meteen al dat er ergens in de keten mensen (of het milieu/dieren) worden uitgebuit. Daarnaast: zolang je gaat voor veel (en goedkope) kleding, weet je ook dat je aandeel in deze industrie groter is. Je kunt ook gewoon minder kleding kopen.

@ Minnimouse: dit kan idd wel op een eigen topic, maar ik vind het hier prima passen, aangezien hier precies de mensen komen kijken die nog wel voor fast fashion gaan ipv na te denken over het leed dat daarachter schuil gaat.

To vraagt wat het spul kost. Met deze stomme offtopic discussie pik je haar hele topic in en wordt haar vraag ondergesneeuwd.

Open lekker je eigen topic.

Dat je er met zulke prijzen niet naar hoedt te gissen is natuurlijk dikke stierenstront. Genoeg winkels die shirt verkopen voor ¤10.

Allemaal slavendrijvers dus??

Je kan het niet zien aan de prijs. De prijs kan ook bij de kwaliteit weg komen.

Tuurlijk kunnen de omstandigheden beter, maar die mensen kunnen ook niet zonder hun werk. Dan hebben ze helemaal niks meer.
Ik ga 2 tot 4 keer per jaar naar de primark. Soms hebben ze hele leuke kleding, soms ook helemaal niets wat ik leuk vind. Heb 2 broeken en een paar blousjes van de primark en die blijven mooi. Ik vind de tassen en sieraden ook vaak wel leuk. Zijn erg goedkoop, maar op vakantie neem ik niet mijn dure sieraden mee dus dan vind ik zoiets wel handig .

Veel shop plezier to!
Carpe Diem!
Mijn tienerdochters slagen heel goed bij Primark. Soms is het troep, maar meestal gaat het prima. Voor de jongste twee koop ik er stapels broeken en shirts. Die spelen veel en ruw buiten, dus stuk gaat het toch snel. Echt mooie spullen kan ik er niet vinden, vooral prima 'door-de-weeks' spul.

En over de manier van produceren: mijn broer laat regelmatig spullen in China produceren. Voor zijn klanten is het belangrijk dat alles onder goede omstandighen geproduceerd wordt. Hij werkt soms ook voor een bekend duur Nederlands kledingmerk. Vorig jaar wilde de klant een andere goedkopere fabriek dan hij wilde. Klant deed er veel zaken mee, hij was er geweest en alles zag er picobello uit. Broer heeft de klant toen dringend aangeraden er niet mee in zee te gaan. Reden? Het was een showfabriek die door sweatshops ingehuurd wordt als plaatje naar buiten.
...
quote:ch1000 schreef op 25 mei 2015 @ 12:40:

[...]

Ik zie jou de hele tijd posten over dat de primark zo'n slechte winkel is qua omstandigheden voor de werknemers. IVan de h&m consious bijvoorbeeld gezegd dat het 'eerlijke' kleding is maar als je gaat onderzoeken waar die stoffen eigenlijk gemaakt worden blijkt dat dat ook vies tegenvalt. Waar koop jij je kleding dan? Ik ben wel benieuwd waar je wel echt eerlijke kleding kan kopen. Aan de prijs is het namelijk niet te zien.

niet bij de h en M en zeker niet bij de primark.

kijk eens hier: http://www.ecogoodies.nl/duurzame-mode/ ... de-kleding
Ik heb er nu een duidelijk beeld van... denk ik. Ga toch even kijkje nemen.

Hoor dat er ook babykleding en Frozen spulletjes te koop zijn.
Ik koop er wel eens wat voor mijn zoon als ik er ben met mijn bijna-puberdochter. Zelf kan ik er niet heel erg goed slagen. Ik heb wel eens een mouwloos bloesje gekocht en wat slippers. Dat bloesje combineer ik weer met iets waardoor het er chiquer uit ziet, maar hele outfits vind ik toch wat te goedkoop ogen. Ook ben ik lang, dus jurkjes zijn al snel te kort voor mij (nog wel the fingertip rule maar wel te kort om voorover te buigen). En die slippers vielen na een plensbui uit elkaar.

Primark wordt wel als kwade gezien, maar er zijn zat andere winkels die ook hun kleding onder slechte omstandigheden produceren. Of ze zeggen dat het niet gebeurt, maar dan gebeurt het in de fabrieken waar hun stof van wordt ingekocht en hebben zij er zogenaamd niets mee te maken omdat ze die stof niet zelf produceren.

Ik ben voor met mate. Ook vlees eten kun je minderen, en dat geldt ook voor goedkope kleding kopen die onder harde omstandigheden geproduceerd is. Stoppen is vaak niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven