Venlafaxine en alcohol

26-05-2015 20:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha forummers,

Sinds vorig jaar september gebruik ik Venlafaxine tegen een angststoornis, dosering 112,5 mg en dat werkt uitstekend. Het is de 2e keer dat ik het gebruik (eerste keer van 2008 tot 2010) en voorlopig laat ik het lekker zo, ik voel me eindelijk weer 'normaal'.

Nu heb ik een vraag over alcohol en Venlafaxine. In de bijsluiter en op internet lees je dat je beter geen alcohol kunt drinken, omdat dat het versuffende effect van de Venlafaxine kan versterken. Nu mag ik in het weekend graag een biertje drinken (vrijdag t/m zondag, max 2-3 flesjes per avond). Op zich gaat dat prima, ik merk niets anders dan anders. Behalve de volgende dag. Dan ben ik vermoeider dan normaal en soms lijkt het wel alsof bepaalde symptomen van de angststoornis opspelen (niet zo heftig als zonder pillen overigens). Vooral geagiteerd en geïrriteerd zijn. De eerste keer dat ik Venlafaxine nam (toen nog Efexor geheten), kan ik me niet herinneren dat ik dat ook had als ik een biertje nam.

Tegelijkertijd vraag ik me af: of verbeeld ik me dat nou, dat die alcohol toch niet zo lekker valt? Dus ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen. Is het beter gewoon helemaal van het bier of te blijven? Of er maar 1 per avond te nemen?

Geen groot probleem, meer nieuwsgierigheid naar andere ervaringsdeskundigen!

Oh ja, ik ben niet heel veel online dus als ik niet per ommegaande reageer: ik kom mij heus weer melden. Dank alvast!
Alcohol kan van alles doen met Venlafaxine, waaronder dit. De vraag is hoeveel last je er van hebt, dat bepaalt wat je het beste kunt doen.
Mmm ja, dat is waar bootje-op-de-golven. Is het me waard om 's avonds te genieten van mijn biertje en de volgende dag te moeten 'betalen' met vermoeidheid en geagiteerdheid?
Hier een ex-Efexor gebruiker. Geen vervelende bijwerkingen bij mij, wel snel in slap vallen als ik te ver ging.
@Ikhierhuh: wat was bij jou 'te ver', weet je dat nog? Ik heb zelf het idee dat ik niks geks merk op het moment dat ik mijn biertje nuttig (afgezien van het effect van de alcohol zelf natuurlijk), maar dat het vooral de dag erna vervelend is.
ik drink ook best een wijntje naast mijn venlafaxine. Ik merk geen verschil tussen met AD of zonder. Bij gelegenheid of als ik lekker heb gekookt, en ook niet veel (1-2 max 3 glazen). Persoonlijk denk ik dat die extra versuffende werking vooral in de eerste weken optreed, als je lichaam zich nog instelt op de medicatie.
quote:*bloem schreef op 26 mei 2015 @ 21:12:

ik drink ook best een wijntje naast mijn venlafaxine. Ik merk geen verschil tussen met AD of zonder. Bij gelegenheid of als ik lekker heb gekookt, en ook niet veel (1-2 max 3 glazen). Persoonlijk denk ik dat die extra versuffende werking vooral in de eerste weken optreed, als je lichaam zich nog instelt op de medicatie.Precies.
Dank Bloem. Ik heb juist het idee dat ik nu pas last heb van alcohol, terwijl ik inmiddels ruimschoots ben ingesteld op de medicijnen. Maar daar staat tegenover dat ik de eerste paar weken héél voorzichtig deed met alcohol, voorzichtiger dan nu. Of zou het gewoon ook echt zo per persoon kunnen verschillen?
quote:Snoek schreef op 27 mei 2015 @ 09:03:

Dank Bloem. Ik heb juist het idee dat ik nu pas last heb van alcohol, terwijl ik inmiddels ruimschoots ben ingesteld op de medicijnen. Maar daar staat tegenover dat ik de eerste paar weken héél voorzichtig deed met alcohol, voorzichtiger dan nu. Of zou het gewoon ook echt zo per persoon kunnen verschillen?Dat kan echt heel erg verschillen per persoon. Sommige mensen worden er haast stoned van, anderen merken niets.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 mei 2015 @ 09:09:

[...]

Dat kan echt heel erg verschillen per persoon. Sommige mensen worden er haast stoned van, anderen merken niets.Ja, ik dacht al zoiets. Mm. Misschien toch maar eens de discipline opbrengen en maar 1 biertje.. of helemaal niks te drinken. Boehoe. Ik geniet ook zo van dat weekendborreltje. Maar ja, om daar nou een dag lang last van te hebben is het eigenlijk niet waard. En voor de slanke lijn is het ook beter want ik ben wel 3 kilo aangekomen van de medicijnen. Niet dramatisch, maar toch.
Dan slik je in het weekend toch gewoon geen pillen als je dan lekker wil kunnen drinken?
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 27 mei 2015 @ 09:23:

Dan slik je in het weekend toch gewoon geen pillen als je dan lekker wil kunnen drinken?

Grapjas. Bepaald geen optie met dit soort pillen. Die moet je zorgvuldig opbouwen en afbouwen.

TO, ik heb een ander middel gebruikt en ik heb in die tijd geen alcohol gebruikt. Ik zou eens kijken of je ook last hebt van 1 biertje? Of een alcoholvrije zoeken waar je ook erg van de smaak geniet?
Ik ging er altijd van uit dat die waarschuwing in de bijsluiter staat met name om je niet erop te verkijken dat je echt niet venlafaxine kan slikken en met 1 biertje op achter het stuur kruipt. Het blijkt elkaars effecten teveel te Versterken, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Lijkt je gevoel de dag erna trouwens hetzelfde als dat je je dosis een dag vergeet? Als het op afkickverschijnselen lijkt zou het misschien ook kunnen dat de alcohol de werking juist ondermijnt en je misschien je medicatie op een ander tijdstip moet nemen...

Overigens slik ik al jaren venlafaxine, maar drink ik amper. Dus als ik een keertje wat drink en daar iets van voel ga ik ervanuit dat dat komt omdat ik het niet gewend ben...
quote:redbuIIetje schreef op 27 mei 2015 @ 09:23:

Dan slik je in het weekend toch gewoon geen pillen als je dan lekker wil kunnen drinken?Oeh dat gaat echt niet hoor! Als ik 1 dag mijn medicijnen vergeet, krijg ik ook heel interessante verschijnselen. Hoef ik geen bier meer voor te drinken
quote:aikidoka schreef op 27 mei 2015 @ 09:33:

[...]

Grapjas. Bepaald geen optie met dit soort pillen. Die moet je zorgvuldig opbouwen en afbouwen.

TO, ik heb een ander middel gebruikt en ik heb in die tijd geen alcohol gebruikt. Ik zou eens kijken of je ook last hebt van 1 biertje? Of een alcoholvrije zoeken waar je ook erg van de smaak geniet?Dat is denk wel een goeie ja, het bij 1 biertje houden, kijken wat dat doet de volgende dag. Toen ik zwanger was heb ik alle alcoholvrije biertjes geprobeerd die er bestaan en ik dat vond ik he-le-maal niks Toch bedankt voor de suggestie!
quote:Flutterscotch schreef op 27 mei 2015 @ 09:45:

Ik ging er altijd van uit dat die waarschuwing in de bijsluiter staat met name om je niet erop te verkijken dat je echt niet venlafaxine kan slikken en met 1 biertje op achter het stuur kruipt. Het blijkt elkaars effecten teveel te Versterken, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Lijkt je gevoel de dag erna trouwens hetzelfde als dat je je dosis een dag vergeet? Als het op afkickverschijnselen lijkt zou het misschien ook kunnen dat de alcohol de werking juist ondermijnt en je misschien je medicatie op een ander tijdstip moet nemen...

Overigens slik ik al jaren venlafaxine, maar drink ik amper. Dus als ik een keertje wat drink en daar iets van voel ga ik ervanuit dat dat komt omdat ik het niet gewend ben...

Nou Flutterscotch, daar zeg je wat. Soms lijkt het inderdaad na een avondje bier drinken alsof ik mijn dosis vergeten ben. Zo'n draaihoofd enzo. En dan nog wat verschijnselen die lijken op mijn oude klachten, alleen veel minder heftig (maar dan weet ik wel meteen weer: oh ja, wat ben ik blij dat ik hier vanaf ben!).

Autorijden met drank op doe ik sowieso nooit, ook niet met 1 glas op, maar het kan goed dat de waarschuwingen in de bijsluiter inderdaad doelen op het versterkende effect van pillen in combinatie met alcohol.
Ik slik ook vanaf september vorig jaar venlafaxine. Zit op een dosis van 150 mg per dag. Drink af en toe in het weekend wel alcohol, maar merk er niks van. Afgezien van de effecten die alcohol op je hebben . Ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken.

Als ik een avondje uit ben geweest waarbij ik heb gedronken, dan weet ik eigenlijk al dat ik de volgende dag niks waard ben. Heeft niets te maken met de venlafaxine (denk ik) maar meer met de alcohol en t feit dat ik snel moe wordt. Daar houd ik dan ook rekening mee. Ik denk wel dat de alcohol wat 'harder' binnenkomt als je ook medicatie slikt. Daarbij moet je dan dus extra opletten op je reactievermogen etc.
Dank mevrouw_Pluis. Ik merk er dus ook niks van tijdens het borrelen, maar vooral de dag erna. Meer dan

'vroeger', zonder medicijnen. En dan dus geen kater, maar echt specifieke verschijnselen als geagiteerd zijn, een draaihoofd (alsof ik een pil vergeten ben) en vaak ook heel moe. Ik denk dat ik gewoon serieus moet minderen met alcohol, en het echt bij 1 of 2 laten. En als ik dan een keer serieus op stap ga, dan neem ik de flutdag erna maar voor lief. Poeh, wel lastig. Ik ben echt zo'n biergenieter, ook speciaalbiertjes enzo. Nou ja, can't have it all blijkbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven