Grote smoelen, dwars er tegen in

28-08-2008 20:36 44 berichten
Lang verhaal, diverse problemen.

Probleem 1;

Mijn oudste zit net in de tweede klas voortgezet onderwijs. Alles op school gaat goed en hij vind het leuk. Alleen gaan meneer 'zichzelf' vinden. Oftewel, hij is chronisch in de pubertijd geschoten. In het begin was dat leuk. Nu krijgt meneer een grote bek. En ik vroeg me om hoe jullie hier mee om gaan (of zouden gaan, of denken om te gaan). Het is niet zo dat hij alle regels aan zijn laars lapt, het gaat meer om zijn taalgebruik. Als ik geinteresseerd vraag hoe het op school was en of hij nog huiswerk heeft krijg ik regelmatig een ' zeik niet zo mens!' te horen. En daar ben ik niet zo van gediend eigenlijk. Ik zet hem nu op de ignore en reageer ook even niet als hij mij nodig heeft, maar het doet me wel zeer. Ik weet dat het er ongetwijfeld bij hoort, en als ik het deed vroeger kreeg ik een enorme roei voor mijn harses van mijn vader (en terecht....., want ik wist dat het buiten alle boeken ging) maar ik ben niet zo van de mep eigenlijk. Dus hoe kan ik hierin handelen

Ook vervelend is dat hij naar zijn jongste broertje soms erg naar kan doen. De jongste is bijna twee, en we kunnen niet altijd even snel de deur uit zijn omdat de jongste dan weer net even iets heeft gedaan (geen jas aan willen, nog even in de broek plassen etc. etc.) waardoor we (of hij vind 'hij) vertraging oploopt. In overigens niet belangrijke zaken... Hij refereert dan aan zijn broertje ' oh, we moeten weer op lulletje rozewater wachten'...... Lulletje rozewater is net baby af en kan er niks aan doen. Ik verwacht van mijn oudste 14, dat hij daar enigzins begrip voor op kan brengen, maar dat zit er gewoon echt niet in...

Probleem 2;

Omdat mijn man uit Canada komt hebben wij altijd geprobeerd onze kinderen tweetalig op te voeden. Ook voor de opa, oma, ooms en tantes aldaar. Omdat de oudste, je weet wel van dat 'zeik niet zo mens' hierover ineens in de 'doe 'effe' normaal we spreken allemaal nederlands dus waarom die 'kut'taal' (I quote) gaan de jongere drie daar lekker in mee. Ook de een na jongste (5) neemt het chronische 'zeik niet zo mens' leuk over. Daarbij is die 'kut'taal de taal van mijn man. Hij doet het ook nooit waar mijn man bij is, hij blijft dan wel stug nederlands praten, maar hij zal dan nooit over 'kuttaal' reppen. Meer omdat mijn man nogal van de strakkere hand is en wel degelijk heel streng kan optreden. Ook niet lichamelijk, voornamelijk in de zin van dodelijke blikken, sancties en bulderende stem (wellicht bekend van toen jullie kind waren en je pa boos was....)

Wellicht pietluttig, maar ik ga een compleet nieuwe fase in met de oudste en zit nog in de prietpraat met de jongste en probeer hier een weg in te vinden...... Hoe zou ik dit in goede banen kunnen leiden.

Thanks!!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft een keer zo'n bui stiekem opgenomen. Dat later aan tafel afgespeeld. Ik schaamde me dood dat ik ooit zo tegen haar had gepraat. (Bij mij hielp het)

Ik vind trouwens: "zeik niet zo mens" best meevallen. Ik heb ergere dingen uit puberende monden zien komen. Veel veel erger.

Maar voor iedereen ligt de grens anders. Heel veel succes, geduld en liefde toegewenst.

Liefs 30-
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ik weet dat 'zeik niet zo mens' een stuk minder erg is dan ' houd je smoel kutwijf'... desalniettemin vind ik het gewoon niet erg respectvol... :(
Ik heb ook wel ergere dingen gehoord (en naar mn hoofd geslingerd gekregen als docent) maar je hoeft het niet te accepteren.

Belangrijk is om te weten dat een puber zoveel veranderingen door maakt (geestelijk en lichamelijk) en dat dat veel energie kost. Ze hebben tijd nodig om de dingen zelf te verwerken en op een rijtje te zetten.

Ik zou je aanraden om op een rustig moment (dus niet net na een aanvaring maar gewoon op zaterdagmiddag aan de keukentafel) te vertellen dat het je pijn doet als hij zo op je scheld. Je begrijpt dat hij zich soms moeilijk in kan houden. Hij kan dan gewoon aangeven dat hij graag met rust gelaten wil worden en zich even op zijn kamer terugtrekken. ("laat me maar even met rust." Of: "Ik heb nu niet zo'n zin om te praten, mn hoofd zit een beetje vol." Veel ouders vinden het ongezellig maar sommige pubers hebben de rust en het alleen zijn (of juist op msn hangen) nodig om te verwerken wat er allemaal in ze om gaat. Brutaal zijn en schelden komt vaak voort uit frustratie. Ik zou (als ik jou was) proberen om te gaan met hem zoals je hoopt dat ze ook met jou om zouden gaan. Dus op een "volwassen" manier met hem praten en afspraken maken over wat wel en niet kan.

Je zou ook advies kunnen vragen op school. Ik weet dat wij bij ons op school een heel inzichtelijk boekje hebben over omgaan met je puberzoon/dochter.
Woooooooooooo!!!! Ik sta echt met mijn oren te klapperen! Hoe kan dat nou? Hoe haalt hij het in z'n hoofd om zo'n grote mond te hebben zeg! Ik ben daar heel resoluut in, meteen alle priveleges afnemen en wel direct. Bij een grote waffel horen geen extra's. Die gaan ze maar verdienen door wat respect te tonen. Meid, ik heb met je te doen. Misschien had hij wat meer striktheid nodig van jongs af aan, ieder kind is anders maar wees vooral consequent en tolereer geen grote mond meer.

-geen tv in de slaapkamer

-nintendo in de kluis

-slaapkamerdeur eruit (geen privelege)

-heel vroeg naar bed, vooral als alle kinderen nog buiten spelen

begin daar maar eens mee en hou vol, hij kan het terug krijgen stuk voor stuk als ie zijn ouders met respect behandeld. Laat vooral niet merken dat je hem soms niet aankan, als je dat gevoel heb, want dat ruiken ze op afstand. Misschien moet je het maar eens verliezen in zijn bijzijn zodat ie zijn lieve mama eens van een andere kant ziet! Je hoeft niet lichamelijk te worden maar een vuilniszak helpt heel goed hoor als je daar alles indoet en wegloopt. Laat achter bij je ouders of waar dan ook...

Mijn kinderen zijn heel lief, maar toch ben ik heel erg streng, ik eis respect van ze en dat kunnen ze niet vroeg genoeg leren.
Ik geloof dat kinderen vooral doen wat wij ze laten zien in ons dagelijkse leven, de omgang met elkaar.
NoYo, hoe oud zijn jouw kinderen??
Everything you see I owe to spaghetti!
[quote]NoYo schreef op 28 augustus 2008 @ 21:23:

Woooooooooooo!!!! Ik sta echt met mijn oren te klapperen! Hoe kan dat nou? quote]

Nou lijkt het net of een grote mond bij een puber is als water in de woestijn Terwijl het natuurlijk in de beste gezinnen voor komt! Verder vind ik wel dat er goede tips in staan hoewel sommige dingen wel heeeel ver gaan (deur uit de slaapkamer). Pak ze op datgene waar je ze het meest mee kwetst is eigenlijk de achterliggende gedachte en dat komt wel aan. Maar ik zou toch echt eerst nog eens om de tafel gaan zitten. Maar als dat gesprek niet zo gaat als je hoopt zou je wel kunnen vertellen wat je dan van plan bent (dus tv van de slaapkamer, computerverbod etc. etc.). Maar werk dan wel in straffen van bv een week, anders is er immers ook niks meer terug te verdienen of goed te maken. Iedereen verdient wel weer een nieuwe kans toch?
quote:NoYo schreef op 28 augustus 2008 @ 21:23:

Woooooooooooo!!!! Ik sta echt met mijn oren te klapperen! Hoe kan dat nou? Hoe haalt hij het in z'n hoofd om zo'n grote mond te hebben zeg! Ik ben daar heel resoluut in, meteen alle priveleges afnemen en wel direct. Bij een grote waffel horen geen extra's. Die gaan ze maar verdienen door wat respect te tonen. Meid, ik heb met je te doen. Misschien had hij wat meer striktheid nodig van jongs af aan, ieder kind is anders maar wees vooral consequent en tolereer geen grote mond meer.

-nintendo in de kluis

begin daar maar eens mee en hou vol, hij kan het terug krijgen stuk voor stuk als ie zijn ouders met respect behandeld. Laat vooral niet merken dat je hem soms niet aankan, als je dat gevoel heb, want dat ruiken ze op afstand. Misschien moet je het maar eens verliezen in zijn bijzijn zodat ie zijn lieve mama eens van een andere kant ziet! Je hoeft niet lichamelijk te worden maar een vuilniszak helpt heel goed hoor als je daar alles indoet en wegloopt. Laat achter bij je ouders of waar dan ook...

Mijn kinderen zijn heel lief, maar toch ben ik heel erg streng, ik eis respect van ze en dat kunnen ze niet vroeg genoeg leren.meen je dit nou serieus? Dat stukje over spul in vuilniszak prima, maar het lijkt mij dat er toch ook andere aanpakken mogelijk zijn.
NoYo twijfelt over een derde dus ik schat dat haar eerste twee nog niet in de pubertijd zitten...
Ik denk het ook. Pubers kunnen zo verschrikkelijk dwars zijn en het bloed onder je nagels vandaan halen.

Beetje respect NoYo. Sorry, maar het gezin moet ook een beetje leefbaar blijven voor Oriane.

Idd Oriane, het getuigd van bijzonder weinig respect. Ben ik helemaal met je eens. Maar het is een wandelend brok hormonen. Echt! Jouw schuld niet. Ik vind de tips van Kaetje super goed.

Een stoere vent van 14 kan je niet meer met zijn spullen afpakken, die gaat dat wel op school doen of bij een vriendje. Hij wil als volwassene behandeld worden terwijl het stiekum nog een heel klein jongetje is wat het liefst geknuffeld wil worden.

Maar ja die 2 gaan niet samen in zijn hoofd. Verwarrend hoor. Mijn gevoel zegt, dat als je dat erkent, je voor jezelf al een stuk verder bent. Je hoeft zeker niet toe te geven aan het gescheld hoor.
Zeik niet zo mens.

Wat?!!!!!!!!

Als mijn dochter(17) dit in het antwerps zou zeggen krijg je zoiets als "zaagt zo ni joeng". Dan zeg ik onmiddelijk "WAT???" met een blik die zegt dat als ze durft ze der eerste lel in der leven kan krijgen.

"joeng" is bij ons momenteel een jeugd stop woord blijkbaar dus dat gebruikt ze wel eens tegen mij, waarop ik sinds een tijdje heel consequent en gedecideerd antwoord, "Joeng? Ik ben je vader!."

Vooral dit te doen in de rustige normale gesprekken en het consequente hiervan, zetten heel duidelijk de toon qua taalgebruik naar mij toe.

Heb mijn dochter redelijk democratisch opgevoed en moet met spijt toegeven dat een meer dictatoriale aanpak een veel "mooier" resultaat had opgeleverd.

Gelukkig valt er op 17 nog veel bij te schaven

Een zero tolerance beleid qua respect in al zijn vormen lijken mij nog steeds de beste pedagogische vorm.

Dit kan zonder klappen! Echter wel met een ijzeren consequentie.
Trouwens, ik sta paf...

stel dat ik (een onbekende) jou nu zou zeggen "niet zo moet zeiken, mens".

Dan ga jij mij toch ook niet op "ignore" zetten???
Nee het hoort niet. Maar waarschijnlijk heb jij als vader een meer natuurlijk overwicht.

Als een puber in zo'n bui zit, kan je praten (lullen) als brugman, maar je komt er toch niet doorheen.

Trouwens even voor de duidelijkheid: Mijn kind is een kleuter. Ik ben alleen opgegroeid in een gezin met 3 kinderen uit 3 opeenvolgende jaren. Dus wij puberden alle drie tegelijk en heel erg heftig. (Hoog hormoon gehalte )
quote:specialleke schreef op 28 augustus 2008 @ 22:17:

Trouwens, ik sta paf...

stel dat ik (een onbekende) jou nu zou zeggen "niet zo moet zeiken, mens".

Dan ga jij mij toch ook niet op "ignore" zetten???Ik zou doorlopen, zo meteen heb je in deze maatschapij een klap in je gezicht. No Thanx.
mijn kids zijn 4 en 5 jaar en die roepen constant "mom dutch is stupid it osunds dirty like you are spitting" hahahahahah ik blijf het volhouden want ze erstaan het wel! morgen komt mijn moeder voor een week en dan moeten ze wel hahaha

gelukkig kan ik nog effe wachten op puber gedrag
Erg hè die pubers, mijn oudste is 15 en ik krijg af en toe ook wat naar mijn hoofd geworpen aan taal.

Wat ik dan doe is hem aankijken en zeggen: heb ik soms met je geknikkerd? Ga maar ff naar je kamer zodat IK kan afkoelen.

Later komt hij dan weer naar beneden en biedt zijn excuses aan. Bij pubers zit nou eenmaal een soort kortsluiting in de hersens waar zij (en wij helaas met hen) doorheen moeten.

Ze worden weer mens zeggen ze.......
NoYo, deels kan ik me wel in je tips vinden maar ik vind sommige dingen véél te ver gaan. Respect moet van twee kanten komen en iemand zijn privacy afnemen (cq: deur eruit halen) getuigt van 0,0 respect voor je kind. Bovendien creëer je zo een machtsstrijd waar het niet beter van wordt en geef je een ontzéttend slecht voorbeeld.
@ NoYo: Ik lees met verbazing je tip. Een deur uit de slaapkamer halen is wel zo ontzettend respectloos tegenover je kinderen. Ook pubers hebben recht op hun privacy. Het is juist belangrijk dat zij zich kunnen terugtrekken.
Count your blessings...

Hiervan sta ik dan weer met mijn oren te klapperen. Vind ik een stuk schofteriger dan ´´zeik niet zo, mens´´.

Oriane, sterkte!
zo he noyo,ben benieuwd hoe jou kinderen worden...

TO ik lees mee,mijn oudste gaat pre puberen ofzoiets
Ha Oriane, hoewel ik geen kinderen heb wil ik je wel een hart onder de riem steken. In de puberteit veranderen de hersens van een puber zo'n beetje 100% en daardoor kunnen pubers heel onevenwichtig uit de hoek komen.

Troost je: voor je zoon is dit ook geen leuke periode.

Wat betreft je problemen: de eerdere tip om er op een volwassen en rustige manier over te praten op een geschikt moment lijkt me het beste. Ik weet nog goed toen ik puberde dat ik mijn ouders ook zeikerds vond als ze naar mijn schooldag vroegen omdat ik zo vol van indrukken en (ontluikende) gevoelens was dat ik er niet over kon praten. Geen je zoon de tijd en de ruimte om volwassen te worden. En wat betreft de taal: als hij straks met school klaar is zal hij je dankbaar zijn voor een opvoeding in het engels...dat is een headstart die later op zijn werk van pas zal komen...

Je zoon zoekt gewoon iets 'sufs' in zijn ogen om op af te geven. Als jullie andere gewoontes hadden zoals kerkbezoek of musiceren zou hij daar op afgeven.

En wat betreft je tweede kind: verwacht niet van je puber dat hij belangstelling heeft voor je jongste kind. Het leeftijdsverschil is te groot (12 jaar). Ik denk niet dat er een tijd komt dat ze samen zullen optrekken, misschien pas als je jongste 14 is en je oudste 26. Dan vinden ze vast dezelfde dingen 'cool'. Meiden zijn daar denk ik anders in die vinden dat leuk maar een knul...als je er niks van verwacht kan het alleen maar meevallen....

En geef vooral jezelf niet de schuld, puberteit is een natuurlijk proces en vreselijk voor de ouderrs maar je kan er niks aan veranderen...Succes meid!!
Ik ben gaan rennen toen mijn oudste de eerste keer zoiets leuks tegen me zei ; het duurde twee trappen maar toen had ik 'm in zijn nekvel.

Ik heb gezegd dat ik 'm met heel veel liefde op de wereld heb gezet maar hem er ook zo weer af kan schoppen

Deur dichtgeknald en het er later over gehad dat dus écht . niet . gepikt wordt . Dat ik - nog - niet zijn vriendje ben en hij dus ook niet zo tegen me hoeft te praten . Dat boos zijn prima is maar dat ik dat niet pik . En niet verdien .

Als die hééééééél kwaad is en haast ontploft van woede van zoveel onrecht en zo weinig mogen en zoveel gieriggggggg zzzzeg enzo dan schiet er nog weleens wat uit maar hij druipt nog altijd af als ik hem naar zijn kamer stuur na zo'n verbale misstap .

Maar meid , vanaf nu ben je gewoon een suf , saai , nietswetend en niet begrijpend , oud mens......wen er maar aan
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

-nintendo in de kluis

.

Nintendo ?

Vroeg naar bed als de kinderen nog buiten spelen ?

Heb jij wel gelezen hoe oud of het kind is waar het over gaat ? Ja ? In dat geval heb je of geen idee wat pubers hebben of leuk vinden of je bent totaal fantasieloos .

Alsssssssss je een puber wilt pesten opvoeden dan :

- verstop je zijn gel

-geef je een lollie mee in zijn broodzakkie, mét een briefje " dikke kus , mama " erbij

-was je zijn BB boxers niet

-haal je hem op uit school en zoen je hem ter plekke half bewusteloos

-vraag je aan zijn vriendjes of zij ook zo veel masturberen

-doe je iets met zijn mobieltje

-hack je zijn MSN

-stuur je een virus naar zijn pc

.............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben ik blij dat jij mijn moeder toen niet was. Ik vond het al erg dat zij als ik mijn boterhammen vergat, ze dat via de intercom op school (via de congierge) liet omroepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven