Grote smoelen, dwars er tegen in

28-08-2008 20:36 44 berichten
Lang verhaal, diverse problemen.

Probleem 1;

Mijn oudste zit net in de tweede klas voortgezet onderwijs. Alles op school gaat goed en hij vind het leuk. Alleen gaan meneer 'zichzelf' vinden. Oftewel, hij is chronisch in de pubertijd geschoten. In het begin was dat leuk. Nu krijgt meneer een grote bek. En ik vroeg me om hoe jullie hier mee om gaan (of zouden gaan, of denken om te gaan). Het is niet zo dat hij alle regels aan zijn laars lapt, het gaat meer om zijn taalgebruik. Als ik geinteresseerd vraag hoe het op school was en of hij nog huiswerk heeft krijg ik regelmatig een ' zeik niet zo mens!' te horen. En daar ben ik niet zo van gediend eigenlijk. Ik zet hem nu op de ignore en reageer ook even niet als hij mij nodig heeft, maar het doet me wel zeer. Ik weet dat het er ongetwijfeld bij hoort, en als ik het deed vroeger kreeg ik een enorme roei voor mijn harses van mijn vader (en terecht....., want ik wist dat het buiten alle boeken ging) maar ik ben niet zo van de mep eigenlijk. Dus hoe kan ik hierin handelen

Ook vervelend is dat hij naar zijn jongste broertje soms erg naar kan doen. De jongste is bijna twee, en we kunnen niet altijd even snel de deur uit zijn omdat de jongste dan weer net even iets heeft gedaan (geen jas aan willen, nog even in de broek plassen etc. etc.) waardoor we (of hij vind 'hij) vertraging oploopt. In overigens niet belangrijke zaken... Hij refereert dan aan zijn broertje ' oh, we moeten weer op lulletje rozewater wachten'...... Lulletje rozewater is net baby af en kan er niks aan doen. Ik verwacht van mijn oudste 14, dat hij daar enigzins begrip voor op kan brengen, maar dat zit er gewoon echt niet in...

Probleem 2;

Omdat mijn man uit Canada komt hebben wij altijd geprobeerd onze kinderen tweetalig op te voeden. Ook voor de opa, oma, ooms en tantes aldaar. Omdat de oudste, je weet wel van dat 'zeik niet zo mens' hierover ineens in de 'doe 'effe' normaal we spreken allemaal nederlands dus waarom die 'kut'taal' (I quote) gaan de jongere drie daar lekker in mee. Ook de een na jongste (5) neemt het chronische 'zeik niet zo mens' leuk over. Daarbij is die 'kut'taal de taal van mijn man. Hij doet het ook nooit waar mijn man bij is, hij blijft dan wel stug nederlands praten, maar hij zal dan nooit over 'kuttaal' reppen. Meer omdat mijn man nogal van de strakkere hand is en wel degelijk heel streng kan optreden. Ook niet lichamelijk, voornamelijk in de zin van dodelijke blikken, sancties en bulderende stem (wellicht bekend van toen jullie kind waren en je pa boos was....)

Wellicht pietluttig, maar ik ga een compleet nieuwe fase in met de oudste en zit nog in de prietpraat met de jongste en probeer hier een weg in te vinden...... Hoe zou ik dit in goede banen kunnen leiden.

Thanks!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:dertigmin schreef op 29 augustus 2008 @ 00:37:

Ben ik blij dat jij mijn moeder toen niet was. Ik vond het al erg dat zij als ik mijn boterhammen vergat, ze dat via de intercom op school (via de congierge) liet omroepen.

OOOOOOO , genánt !

Mijn moeder zei standaard in elke hippe boetiek ; ' wat staat de muziek hard " tegen die kauwgomkauwende huppelkutjes ubermodische verkoopsters .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oriane , is het een idee om je oudste op je jongste te laten passen ( al dan niet voor een extra zakcentje ) ... zeker weten dat die dan wél heel leuk is voor hem . Nu wil hij gewoon helemaal niks leuk vinden , zeker niet als jij erbij bent .
Het ergste vind ik dat als ik iets tegen hem zeg hij alles opvat als een persoonlijke aanval.

En owee als ik daaaaar iets van durf te zeggen..... (maar ik doe het toch!)

Nummer 2 is (tot nu toe) veel gematigder = 13 jaar.
modulex wijzigde dit bericht op 29-08-2008 06:49
Reden: het gaat best snel, maar om zoonlief nu al een jaar ouder te maken dan hij is......
% gewijzigd
blijfgewoonbianca:

you're my kind of mama!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 augustus 2008 @ 00:26:

[...]

Nintendo ?

Vroeg naar bed als de kinderen nog buiten spelen ?

Heb jij wel gelezen hoe oud of het kind is waar het over gaat ? Ja ? In dat geval heb je of geen idee wat pubers hebben of leuk vinden of je bent totaal fantasieloos .

Alsssssssss je een puber wilt pesten opvoeden dan :

- verstop je zijn gel

-geef je een lollie mee in zijn broodzakkie, mét een briefje " dikke kus , mama " erbij

-was je zijn BB boxers niet

-haal je hem op uit school en zoen je hem ter plekke half bewusteloos

-vraag je aan zijn vriendjes of zij ook zo veel masturberen

-doe je iets met zijn mobieltje

-hack je zijn MSN

-stuur je een virus naar zijn pc

.............

Hahaha..! He-le-maal goed!

Ik las deze maatregelen aan mijn - niet meer puber - dochter voor en we hebben dubbel gelegen. Bianca geeft de pijnpunten van een puber goed aan.

Mijn kinderen hebben me zelden een 'zeik niet zo mens' of iets dergelijks durven toebijten. Maar mijn strafmaatregelen - voorzover nodig - betroffen ook de computer of msn en dergelijke, wanneer ik vond dat ze zich respectloos gedroegen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 augustus 2008 @ 00:48:

[...]

OOOOOOO , genánt !

Mijn moeder zei standaard in elke hippe boetiek ; ' wat staat de muziek hard " tegen die kauwgomkauwende huppelkutjes ubermodische verkoopsters .

Die is ook TE erg. De maatregel van mijn mama heeft er trouwens wel voor gezorgd dat ik braaf mijn brood mee nam van huis. Dus ik vond het een hele goede.

Net zoals dat als ik te laat was van het stappen mijn o zo uberhippe vader de kroeg binnen kwam wandelen een biertje bestelde en vertelde hoe schattig ik vroeger uit mijn neus at......

Daarna altijd op tijd geweest.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Eens met blijfgewoonbianca. Vind het ook een goede aanpak, hoe zij het heeft gedaan. Eigenlijk is de boodschap : bij dit soort uitlatingen ben je gewoon op je kamer, niet hier. Punt. En dan vervolgens daar consequent in zijn.

De aanpak van NoYo, is nogal Glenn Mills achtig.... Zou dat niet direct toepassen bij een "gewone" puber, die eens over de schreef gaat en even flink teruggebonjourd moet worden.
Probleem 1 heb ik nog geen goed advies voor want nog geen pubers. Die van mij laten zich nog naar boven sturen bij een grote bek of geschreeuw.

Probleem 2: hoe ziet die tweetaligheid er in de praktijk uit bij jullie? Is het mogelijk dat jij in de communicatie met je kinderen gewoon NL praat en je man Engels, en als jullie samen zijn, dat er dan in Engels wordt gepraat?

Haalt de angel er -tijdelijk- uit en op zich is het voldoende voor de jongere kinderen als ze engels van hun vader, of van de gesprekken tussen hun vader en moeder, krijgen aangeboden.

Laat je zoon -en andere kinderen- wel de ruimte om te antwoorden in NL.

Als laatste: hij zit net weer op school, geef hem een maand. Veel nieuwe indrukken etc. zullen ook zo'n grote jongen nog wel van slag brengen.
Dat die andere kinderen zo'n grote waffel nabootsen is natuurlijk te verwachten . Wat hier hielp was roepen " heb JIJ al puisten ? Nee ? Dan doe JIJ gewoon nog normaal "
NoYo volgens mij zie je het verschil niet tussen drillen en kadaverdiscipline bijbrengen en respect hebben.

In het eerste geval zullen kinderen misschien best lief, braaf, gezeglijk zijn, maar of dat automatisch een teken is van respect waag ik te betwijfelen.
Wat ik het allerergste vind is dat meneer geen klap uitvoert op school en welke maatregel we ook nemen, hij blijft het verrekken......

Iemand tips hoe we hem hieruit kunnen halen?
quote:ModuleX schreef op 29 augustus 2008 @ 12:36:

Wat ik het allerergste vind is dat meneer geen klap uitvoert op school en welke maatregel we ook nemen, hij blijft het verrekken......

Vooral niet over door zagen.

Heeft mijn moeder wel gedaan met als gevolg dat ik dus zonder diploma van school af ging met mijn 17e.

Later wel goed gekomen hoor, toen de pubertijd exit was.

Erg zonde want ik deed vwo en haalde toen niet eens de havo.

Ik was het gezeik zat. Erg onlogisch maar dat is iets voor pubers geloof ik.

Ik zit nu al te praten met mijn achtjarige over zijn school want die wil ook liever niksdoen.....dus ik weet dat ik het moet negeren maar tegen beter weten in probeer je idd toch alle truukjes.
O BGB, die lolly in het broodzakje..

Oriane, mijn oudste Boekje is nu ook naar de 2e van het voortgezet onderwijs gegaan, en jongste Boekje naar de 1e. Ja, ze gaan puberen, bij mij ook lekker in 2-voud natuurlijk.

Mijn oudste zei ook een keer: "Daar weet jij toch niks van, mens!" met alle verachting in het woord "mens". Ik heb hem verteld dat ik niet wil dat hij zo tegen me praat, en tot nu toe werkt dat eigenlijk heel goed, het is niet meer gebeurd.

Ik merk wel goed aan ze dat ze in een verwarrende fase zitten, dat ze zichzelf soms in de weg zitten. Oudste vindt het heerlijk om veel op zijn kamer te zitten dromen, prima.

Hoe het verder gaat met puberen, geen idee, maar tot nu toe mag ik mijn handjes knijpen. En als het erger wordt, lees ik de tips van BGB nog eens goed door. Niet die van NoYo, dat is niet mijn manier van opvoeden.
Bianca haar aanpak doet me denken aan een actie m'n zus.

Mijn neefje had een bij-baantje in de plaatselijke supermarkt.

Zij vroeg hem een keer mee te gaan naar de supermarkt want ze moest ook 2 kratten bier (die hij met z'n vrienden opdronk) halen en die kon ze niet tillen.

Hij wilde naturlijk niet en liep met een lang gezicht te mopperen want met je moeder in de super lopen is natuurlijk vet gierig!

Toen ze bij de kassa stonden ging hij weer bijdehand doen t.o.v. zijn moeder waarop ze keihard zei zodat de cassiere het wel kon horen "Nu doe je normaal want anders mag je nooit meer met me mee boodschappen halen"

Sindsdien haalt hij de kratten bier zelf!
quote:ModuleX schreef op 29 augustus 2008 @ 12:36:

Heb je hierover al contact gehad met school? Ik heb een mentorleerling (2e klas Kader) die ook niks uit voert en vorig jaar uit de T bij mij in de klas is gekomen. Op het einde van vorig schooljaar had ik elke vrijdag telefonisch contact met zijn ouders. Nu ben ik weer een week op school en is het gedonder al weer begonnen. Doet weer helemaal niks. Dus ik heb nu voor de komende vijf weken afgesproken dat ik elke vrijdag bel. Dan vertel ik hoe de week gegaan is en welke cijfers hij heeft gehaald. Deze info krijg ik van mijn collega's. Dat is veel werk en hoewel het mijn taak is baal ik er soms wel van. Als dit niet helpt gaan we als school niet heel veel verder dan dit want dan houdt het voor ons ook op.Dan kan hij nog verder afstromen, naar basis. Door het niksdoen gaan zijn cijfers namelijk achteruit. Heeft hij zijn werk niet af dan laat ik hem (vorig jaar zelfs dagelijks!!) nakomen na schooltijd (dus ook na mijn schooltijd) en dat is echt het laatste.... Maar in ieder geval hoop ik wel dat je steun hebt van school want dat is heel belangrijk. Je kan ook zijn agenda controleren. Moet ie wel zijn huiswerk opschrijven. Als ie dat niet doet kan je zijn mentor vragen of hij/zij de agenda wil controleren. Dit is echter natuurlijk niet een heel schooljaar vol te houden...

Voor het probleem van TO, misschien kan je proberen uit te leggen dat je puber een rolmodel is voor de kleine en dat er tegen hem opgekeken wordt. En dat hij daar rekening mee moet houden.

En als je streng bent/wordt krijg je tegengas. Maar houd vol, als je strenger wordt en je laat het er na 3 keer bij zitten dan heb je echt de strijd verloren! Maar ik zou echt eerst eens gaan praten met je puber, op een "volwassen" manier.
quote:kaetje schreef op 29 augustus 2008 @ 20:47:

[...]

Heb je hierover al contact gehad met school? Ik heb een mentorleerling (2e klas Kader) die ook niks uit voert en vorig jaar uit de T bij mij in de klas is gekomen. Op het einde van vorig schooljaar had ik elke vrijdag telefonisch contact met zijn ouders. Nu ben ik weer een week op school en is het gedonder al weer begonnen. Doet weer helemaal niks. Dus ik heb nu voor de komende vijf weken afgesproken dat ik elke vrijdag bel. Dan vertel ik hoe de week gegaan is en welke cijfers hij heeft gehaald. Deze info krijg ik van mijn collega's. Dat is veel werk en hoewel het mijn taak is baal ik er soms wel van. Als dit niet helpt gaan we als school niet heel veel verder dan dit want dan houdt het voor ons ook op.Dan kan hij nog verder afstromen, naar basis. Door het niksdoen gaan zijn cijfers namelijk achteruit. Heeft hij zijn werk niet af dan laat ik hem (vorig jaar zelfs dagelijks!!) nakomen na schooltijd (dus ook na mijn schooltijd) en dat is echt het laatste.... Maar in ieder geval hoop ik wel dat je steun hebt van school want dat is heel belangrijk. Je kan ook zijn agenda controleren. Moet ie wel zijn huiswerk opschrijven. Als ie dat niet doet kan je zijn mentor vragen of hij/zij de agenda wil controleren. Dit is echter natuurlijk niet een heel schooljaar vol te houden...

Dank je wel Kaetje.

Hij is dit jaar blijven zitten en van V naar H gegaan. Op zich niet echt een ramp, want hij is een vroege leerling, hij is trouwens voorwaardelijk toegelaten en bij onvoldoende resultaat is het exit. Ik hoop dat door deze maatregel het kwartje is gevallen.

We gaan idd maandag contact met school opnemen en jouw tips bespreken.

Vorig jaar had hij (helaas) een mentor die het doorgeven van cijfers te veel werk vond en kregen we dit overzicht een week voor het uitreiken van het rapport, veel kon er toen ook niet meer aan gedaan worden..... (eindrapport met 3 x 3 en 2 x 4).

Nogmaals bedankt!

Groetjes, ook namens zoonX

X
Trouwens, excuses Oriane dat ik jouw topic hiervoor gebruik.
ModuleX, ik wil je niet bang maken maar ik zou toch je zoon heel goed in de gaten houden, in samenwerking met de school. Niet alle kinderen schrikken van afstromen etc. Dit komt omdat (veel) pubers zich gewoon geen beeld kunnen vormen over hoe hun toekomst er uit ziet met een hogere of juist lagere opleiding. Dat ligt gewoon niet binnen hun capaciteiten. Het is natuurlijk ook heel moeilijk te overzien als je pas 14 bent...
Oh ik kan haast niet wachten tot mijn zoon pubert!

Zeik niet zo mens: tuurlijk niet heel erg, maar dat zou ik ook echt niet accepteren. En idd een opmerking van ik heb niet met je geknikkerd of zo, en daarna even normaal praten dat dat niet is hoe ik wil worden aangesproken. En verder, geen tips, alleen succes ermee! En inderdaad de jongsten er ook direct op aanspreken, ook dit zou ik niet accepteren.

Maar hé, ik heb alleen ervaring met een peuterpuber en een klas pre-pubers...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven