Rijles na je 40e.
dinsdag 2 juni 2015 om 01:30
Hoi,
Zijn er meer vrouwen die na hun 40e met rijles zijn begonnen? En hoeveel lessen hebben jullie gehad? Ik heb nu 17 lessen gehad en mijn instructeur zegt dat ik helemaal niet beroerd rij, maar zo voelt het eigenlijk best wel. Het op tijd terugschakelen en vooruit 'scannen' richting kruispunt of rotonde vind ik best nog wel moeilijk, bijvoorbeeld. Ik ben ook als de dood dat ik per ongeluk een fietser over het hoofd zie als ik een fietspad moet oversteken. Eigenlijk zag ik het na vandaag helemaal niet meer zitten en vond ik mezelf te oud om nu nog te leren autorijden, terwijl de meeste dingen gewoon goed gingen. Hebben jullie daar ook ervaring mee?
Zijn er meer vrouwen die na hun 40e met rijles zijn begonnen? En hoeveel lessen hebben jullie gehad? Ik heb nu 17 lessen gehad en mijn instructeur zegt dat ik helemaal niet beroerd rij, maar zo voelt het eigenlijk best wel. Het op tijd terugschakelen en vooruit 'scannen' richting kruispunt of rotonde vind ik best nog wel moeilijk, bijvoorbeeld. Ik ben ook als de dood dat ik per ongeluk een fietser over het hoofd zie als ik een fietspad moet oversteken. Eigenlijk zag ik het na vandaag helemaal niet meer zitten en vond ik mezelf te oud om nu nog te leren autorijden, terwijl de meeste dingen gewoon goed gingen. Hebben jullie daar ook ervaring mee?
dinsdag 2 juni 2015 om 03:20
Ik denk dat die onzekerheid in de auto meer te maken heeft met dat je een nieuwe bestuurder bent en niet met je leeftijd. Kan je het veroorloven nog wat lesjes te nemen? Je moet jezelf wel veilig en zeker voelen in de auto en op de weg. Bespreek het eens met je instructeur, die heeft er vast vaker mee te maken en kan je vast helpen. Als je de lessen niet kan betalen/niet wil dan kan je natuurlijk ook eerst rijervaring doen door gewoon samen met iemand af en toe een rondje te gaan rijden. Klein beginnen en op vertrouwde wegen en dan steeds wat verder. Dat onzekere moet er uiteindelijk vanzelf wel af slijten denk ik.
Stoppen met rijden is geen oplossing, mijn zusje was zelf ook zo nerveus in de auto, reed daarom nooit (op de lessen na). Ze heeft haar rijbewijs gehaald maar is nu te bang om te rijden en moet weer gaan lessen. Nou is ze ook 2 jaar naar het buitenland geweest naar een land waar ze alleen openbaar vervoer in de steden hebben dus dat heeft vast niet geholpen.
Het lijkt me het beste om gewoon rustig te oefenen tot je meer vertrouwen krijgt. Je leeftijd maakt hierbij niet zo uit. Ik moet nog beginnen met mijn rijbewijs (ben 23), maar weet nu al dat ik in het begin ook nerveus en onzeker zal zijn.
Stoppen met rijden is geen oplossing, mijn zusje was zelf ook zo nerveus in de auto, reed daarom nooit (op de lessen na). Ze heeft haar rijbewijs gehaald maar is nu te bang om te rijden en moet weer gaan lessen. Nou is ze ook 2 jaar naar het buitenland geweest naar een land waar ze alleen openbaar vervoer in de steden hebben dus dat heeft vast niet geholpen.
Het lijkt me het beste om gewoon rustig te oefenen tot je meer vertrouwen krijgt. Je leeftijd maakt hierbij niet zo uit. Ik moet nog beginnen met mijn rijbewijs (ben 23), maar weet nu al dat ik in het begin ook nerveus en onzeker zal zijn.
dinsdag 2 juni 2015 om 04:18
quote:rennie_girl schreef op 02 juni 2015 @ 03:20:
Als je de lessen niet kan betalen/niet wil dan kan je natuurlijk ook eerst rijervaring doen door gewoon samen met iemand af en toe een rondje te gaan rijden. Klein beginnen en op vertrouwde wegen en dan steeds wat verder. Dat onzekere moet er uiteindelijk vanzelf wel af slijten denk ik.
Je adviseert haar serieus om gewoon te gaan rijden zonder instructeur erbij??
Wat een slecht advies.
Aukje, ik lees niks abnormaals in je post.
Onzeker zijn is normaal tijdens je lessen. Wie weet heb je iets meer lessen nodig maar dat heeft niks met je leeftijd te maken.
Als je de lessen niet kan betalen/niet wil dan kan je natuurlijk ook eerst rijervaring doen door gewoon samen met iemand af en toe een rondje te gaan rijden. Klein beginnen en op vertrouwde wegen en dan steeds wat verder. Dat onzekere moet er uiteindelijk vanzelf wel af slijten denk ik.
Je adviseert haar serieus om gewoon te gaan rijden zonder instructeur erbij??
Wat een slecht advies.
Aukje, ik lees niks abnormaals in je post.
Onzeker zijn is normaal tijdens je lessen. Wie weet heb je iets meer lessen nodig maar dat heeft niks met je leeftijd te maken.
dinsdag 2 juni 2015 om 05:39
Ik was geen 40, maar wel laat met rijlessen. Het verschil is volgens mij vooral dat je de bravoure van een 18-jarige mist. Bij mij heeft een wisseling van instructeur goed geholpen. De eerste was echt zo'n coureur-mannetje dat me perfect achteruit in zou leren parkeren, de tweede meer een zacht ei, dat paste beter. Op zijn aanraden heb ik ook een faalangstexamen gedaan. Niet omdat ik faalangst heb, maar je krijgt een ander soort examinator die meer tijd voor je neemt. Verder is het cliché absoluut waar: je leert pas echt rijden als je je rijbewijs hebt en kilometers maakt. Dan worden dingen als terugschakelen pas een automatisme en heb je dus meer aandacht over voor de rest van de verkeerssituatie.
dinsdag 2 juni 2015 om 05:48
dinsdag 2 juni 2015 om 06:31
quote:henkelien schreef op 02 juni 2015 @ 05:39:
Het verschil is volgens mij vooral dat je de bravoure van een 18-jarige mist.Dit. Als je 40+ bent, zie je veel meer gevaar. Dat maakt het moeilijker om onbevangen te lessen. Maar... Het maakt het ook veiliger! De kans dat jij door roekeloos rijgedrag een ander schade toebrengt is natuurlijk stukken kleiner dan bij een 18-jarige met bravoure.
Het verschil is volgens mij vooral dat je de bravoure van een 18-jarige mist.Dit. Als je 40+ bent, zie je veel meer gevaar. Dat maakt het moeilijker om onbevangen te lessen. Maar... Het maakt het ook veiliger! De kans dat jij door roekeloos rijgedrag een ander schade toebrengt is natuurlijk stukken kleiner dan bij een 18-jarige met bravoure.
dinsdag 2 juni 2015 om 06:56
17 lessen is nog niet zoveel, bij mij kwam de 'klik' pas later en ik was nog lang geen 40. Nadat ik mijn rijbewijs had was het ook een forse overgang van het dieseltje van de instructeur naar een benzineauto, daar heb ik nog een keer een extra les voor genomen.
Inmiddels 10+ jaar mijn rijbewijs en ik stap overal in en rijd weg. Alleen de ruitenwissers vinden heb ik nog weleens moeite mee
Niet opgeven hoor!
Inmiddels 10+ jaar mijn rijbewijs en ik stap overal in en rijd weg. Alleen de ruitenwissers vinden heb ik nog weleens moeite mee
Niet opgeven hoor!
dinsdag 2 juni 2015 om 07:01
Wat jij voelt is heel normaal, dat is niet zozeer aan leeftijd gebonden. Natuurlijk ben je minder onbevangen dan een gemiddeld persoon van 18, maar er zitten in die leeftijdscategorie ook mensen die veel gevaar zien. Bovendien zijn 17 lessen nog niet zo veel, het is logisch dat je alles nog niet zo goed onder de knie hebt. Als je doorzet, komt het vanzelf.
Niet opgeven! Echt niet doen. Je gaat door en je gaat het halen! Gebruik je leeftijd niet als excuus om te mogen stoppen. Je gaat niet stoppen, je gaat door! Succes!
Niet opgeven! Echt niet doen. Je gaat door en je gaat het halen! Gebruik je leeftijd niet als excuus om te mogen stoppen. Je gaat niet stoppen, je gaat door! Succes!
dinsdag 2 juni 2015 om 08:01
Ik herinner me van de rijlessen dat er een moment kwam dat je al wel alles tegelijk moet doen, schakelen koppeling sturen kijken, maar het nog lang geen automatisme is dus dat het heel veel 'gedoe' is en dat ik ook echt dacht: 'dit leer ik nooit...' De lessen zijn ook helemaal niet leuk meer dan. Maar daarna merk je dat je het onder de knie begint te krijgen en dat je het wél kan en wordt het ook weer leuk!
Je moet er even doorheen maar je leert het echt wel, en dan zal je straks zo blij zijn dat je het hebt gedaan!
Ik heb nu motorrijles en zit nu ook weer op dat punt maar omdat ik het me herinner van autorijles denk ik 'ik moet er maar even doorheen.'
Komt goed!
Je moet er even doorheen maar je leert het echt wel, en dan zal je straks zo blij zijn dat je het hebt gedaan!
Ik heb nu motorrijles en zit nu ook weer op dat punt maar omdat ik het me herinner van autorijles denk ik 'ik moet er maar even doorheen.'
Komt goed!
dinsdag 2 juni 2015 om 08:13
dinsdag 2 juni 2015 om 08:15
Hoi Auke,
Ik ben bijna 40 en vorig jaar met lessen begonnen. Nu 60 lessen verder en ga richting het praktijkexamen toe
Ik herken wat je zegt, bij les 20 dacht ik dit gaat nooit lukken maar inmiddels ben ik er aan toe om zelfstandig alleen in de auto te rijden
Dus niet opgeven , op een gegeven moment heb je het gevoel!
Ik ben bijna 40 en vorig jaar met lessen begonnen. Nu 60 lessen verder en ga richting het praktijkexamen toe
Ik herken wat je zegt, bij les 20 dacht ik dit gaat nooit lukken maar inmiddels ben ik er aan toe om zelfstandig alleen in de auto te rijden
Dus niet opgeven , op een gegeven moment heb je het gevoel!
dinsdag 2 juni 2015 om 08:22
quote:NummerZoveel schreef op 02 juni 2015 @ 06:31:
[...]
Dit. Als je 40+ bent, zie je veel meer gevaar. Dat maakt het moeilijker om onbevangen te lessen. Maar... Het maakt het ook veiliger! De kans dat jij door roekeloos rijgedrag een ander schade toebrengt is natuurlijk stukken kleiner dan bij een 18-jarige met bravoure.
Eens.
En daarnaast: 17 rijlessen is echt nog niet zoveel hoor.
Succes.
[...]
Dit. Als je 40+ bent, zie je veel meer gevaar. Dat maakt het moeilijker om onbevangen te lessen. Maar... Het maakt het ook veiliger! De kans dat jij door roekeloos rijgedrag een ander schade toebrengt is natuurlijk stukken kleiner dan bij een 18-jarige met bravoure.
Eens.
En daarnaast: 17 rijlessen is echt nog niet zoveel hoor.
Succes.
dinsdag 2 juni 2015 om 09:12
Wel doorzetten hoor!
17 lessen is gewoon nog niet zoveel, het is niet voor niets zo'n kostbaar grapje je rijbewijs te halen, en iedereen voelt zich onzeker tijden de lessen.
Mijn vader zei altijd, echt autorijden leer je pas als je je rijbewijs hebt dus hier heb je de autosleutels, want zelfs toen ik mijn rijbewijs gehaald had moest ik nog 'zeker' worden door gewoon alleen in de auto te rijden.
17 lessen is gewoon nog niet zoveel, het is niet voor niets zo'n kostbaar grapje je rijbewijs te halen, en iedereen voelt zich onzeker tijden de lessen.
Mijn vader zei altijd, echt autorijden leer je pas als je je rijbewijs hebt dus hier heb je de autosleutels, want zelfs toen ik mijn rijbewijs gehaald had moest ik nog 'zeker' worden door gewoon alleen in de auto te rijden.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
dinsdag 2 juni 2015 om 10:05
Bedankt voor jullie reacties! Top!
@Noreservations: Rijbewijs op haar 73e vind ik onwijs knap!
@LittleLilly: Mijn rij-instructeur is een hele goede vriend van ons. Ik wilde al langer, maar ik durfde niet en vond het ook niet zo nodig. Maar aangezien ik mijn baan ben verloren en mijn zoekterrein wil vergroten, moest het er toch maar van komen.
En wat jullie zeggen, zegt hij ook: Niet opgeven. Het zijn nog maar 17 lessen. Ik verlang gewoon teveel van mezelf en dat herken ik ook wel. En ik zie inderdaad meer gevaar dan een 18-jarige en dat ziet hij ook bij de ouderen die hij lesgeeft. Ik ga gewoon lekker door met lessen!
@Noreservations: Rijbewijs op haar 73e vind ik onwijs knap!
@LittleLilly: Mijn rij-instructeur is een hele goede vriend van ons. Ik wilde al langer, maar ik durfde niet en vond het ook niet zo nodig. Maar aangezien ik mijn baan ben verloren en mijn zoekterrein wil vergroten, moest het er toch maar van komen.
En wat jullie zeggen, zegt hij ook: Niet opgeven. Het zijn nog maar 17 lessen. Ik verlang gewoon teveel van mezelf en dat herken ik ook wel. En ik zie inderdaad meer gevaar dan een 18-jarige en dat ziet hij ook bij de ouderen die hij lesgeeft. Ik ga gewoon lekker door met lessen!
dinsdag 2 juni 2015 om 10:05
quote:Carenza schreef op 02 juni 2015 @ 09:16:
[...]
Wat knap!! Haar onafhankelijkheid!!
Het is wel zo'n 50 jaar geleden hoor.
Minder verkeer en volgens mij was het rijbewijs halen toen gemakkelijker.
Ze heeft nooit iemand verteld hoe lang ze er over heeft gedaan, of hoe vaak ze examen heeft gedaan.
Maar ze wilde inderdaad onafhankelijk zijn.
[...]
Wat knap!! Haar onafhankelijkheid!!
Het is wel zo'n 50 jaar geleden hoor.
Minder verkeer en volgens mij was het rijbewijs halen toen gemakkelijker.
Ze heeft nooit iemand verteld hoe lang ze er over heeft gedaan, of hoe vaak ze examen heeft gedaan.
Maar ze wilde inderdaad onafhankelijk zijn.
dinsdag 2 juni 2015 om 10:08
Ik heb er ook erg lang over gedaan, maar wel gehaald. Het vooruitkijken etc. vond ik het allermoeilijkste van rijden. Dat heeft bij mij dus ook lang geduurd voordat ik dat onder de knie had. Dus, relax. En als jij denkt dat deze instructeur niet werkt voor jou, zou ik toch op zoek gaan naar een andere, ook al is dit een goede vriend.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 2 juni 2015 om 10:25
quote:swifty schreef op 02 juni 2015 @ 08:51:
Je zou ook eens kunnen kijken hoe het is om les van iemand anders te krijgen, er is een groot verschil in lesgeven tussen instructeurs onderling. wellicht iemand die je meer je gang laat gaan met rijden zonder commentaar steeds, zorgt dat je wat meer achter het stuur gaat zitten bijvoorbeeld.
Sorry, maar dit is natuurlijk zonde van je lesgeld. Je betaalt die instructeur niet om je zomaar wat te laten rijden. Als hij zijn mond dicht houdt, leer je ook niets. Het is geen commentaar wat hij geeft, maar hij geeft je les.
Mijn ervaring is dat je beter iemand kunt hebben die wat strenger is, daar leer je meer en sneller bij, dan bij iemand die het niet zo nauw neemt.
Je zou ook eens kunnen kijken hoe het is om les van iemand anders te krijgen, er is een groot verschil in lesgeven tussen instructeurs onderling. wellicht iemand die je meer je gang laat gaan met rijden zonder commentaar steeds, zorgt dat je wat meer achter het stuur gaat zitten bijvoorbeeld.
Sorry, maar dit is natuurlijk zonde van je lesgeld. Je betaalt die instructeur niet om je zomaar wat te laten rijden. Als hij zijn mond dicht houdt, leer je ook niets. Het is geen commentaar wat hij geeft, maar hij geeft je les.
Mijn ervaring is dat je beter iemand kunt hebben die wat strenger is, daar leer je meer en sneller bij, dan bij iemand die het niet zo nauw neemt.