Fotobehang, is dat moeilijk?
woensdag 3 juni 2015 om 21:31
Ik heb het twee keer gedaan samen met mijn moeder, zij heeft veel ervaring. Je moet echt wel met zijn tweeen zijn om de print mooi te laten aansluiten. 8 onderdelen zijn lastiger dan gewone banen.
Ondanks moeders ervaring kwamen we bij het wereldkaartbehang niet helemaal goed uit. Of Midden Amerika zou een beetje raar worden of Noord Canada, we zijn voor het laatste gegaan en ik geloof dat niemand het ooit is opgevallen.
Ondanks moeders ervaring kwamen we bij het wereldkaartbehang niet helemaal goed uit. Of Midden Amerika zou een beetje raar worden of Noord Canada, we zijn voor het laatste gegaan en ik geloof dat niemand het ooit is opgevallen.
woensdag 3 juni 2015 om 22:20
quote:consuelabananahammok schreef op 03 juni 2015 @ 22:12:
[...]
Nee, een bestaande afbeelding.
Zelf een foto uitzoeken was gaaf geweest, maar ik wilde het nu!
Klinkt bekend: ik wil het en ik wil het nu *insert stampvoetende kleuter* ....
Succes: ik wil het ook gaan doen, dus nog geen idee hoe moeilijk het is. Sowieso vind ik alleen behangen een crime.
[...]
Nee, een bestaande afbeelding.
Zelf een foto uitzoeken was gaaf geweest, maar ik wilde het nu!
Succes: ik wil het ook gaan doen, dus nog geen idee hoe moeilijk het is. Sowieso vind ik alleen behangen een crime.
woensdag 3 juni 2015 om 22:26
woensdag 3 juni 2015 om 22:33
Ja, dat is moeilijk. Ik kan goed behangen en heb aardig wat ervaring (wordt vaak gevraagd om bij familie en vrienden te behangen), maar dat fotobehang vond ik een rotklus en het resultaat is niet je van het. Het papier is veel gladder dan gewoon behang, scheurt sneller en door het wrijven, duwen en trekken om het patroon precies te laten aansluiten beschadig je snel de print. Er zit altijd een klein overlapje in, dus je kan geen stotende naden maken. Het papier verweekt ook snel waardoor het oprekt waardoor er helemaal geen zak meer van klopt. Ik heb bij zoon 1 fotobehang van de aarde vanaf de maan gezien aan de muur, ik werd bijkans zot van die sterretjes, bij het bosbehang bij zoon 2 krankjorum van de blaadjes. Dat het in acht delen is en daarmee even een puzzel is nog het minste van de problemen. Maar als je even vergeet waar de foutjes of beschadigingen zitten en niet van al te dichtbij kijkt ziet het er wel heel gaaf uit. Heb je niet zoveel behanghandigheid, dan is de kans groot dat dat meestal vrij prijzige fotobehang er echt niet uitziet.
woensdag 3 juni 2015 om 22:54
quote:Isabela schreef op 03 juni 2015 @ 22:20:
[...]
Alleen behangen vind ik geen probleem. Verschil is wel, als een baan een keer verkloot wordt knip je een nieuwe.
Maar nu is er geen ruimte voor een foutje, want dan kan je alles weggooien.
[...]
Alleen behangen vind ik geen probleem. Verschil is wel, als een baan een keer verkloot wordt knip je een nieuwe.
Maar nu is er geen ruimte voor een foutje, want dan kan je alles weggooien.
woensdag 3 juni 2015 om 22:55
Ik heb zes slaapkamers met fotobehang behangen en vond het goed te doen. We zit er veel kwaliteitsverschil in het fotobehang.
Op onze slaapkamer zit vrij dik fotobehang en dat ging prima. Maar die van de vierde is vrij dun en dat was lastiger, die gaf ook af trouwens. Werk vanuit het midden naar de zijkanten (meeste fotobehang is ook zo gesneden ivm overlap) Meet dus goed je muur op om het midden te bepalen en zet eventueel de middellijnen op de muur. (goed recht evt met een waterpas, je kan dan je eerste banen hier makkelijk tegenaan lijmen. Gebruik behangerslijm voor zwaar behang en zorg dat die klontvrij is. Zorg dat je muur ook egaal is dus pikjes afsteken en gaten goed en glad vullen en goed laten drogen. Haal stopcontacten en schakelaars van de muur en plak er schilderstape over. Besmeer de muur licht met behangplaksel en het fotobehang ook. Zorg ook dat je een kwast bij de hand hebt. Werk vanuit het midden. Pas afsnijden met een goed scherp mes bij plafond en plint als het gedroogd is, anders krijg je rimpels. Werk openstaande randjes bij met een kwastje.
Op onze slaapkamer zit vrij dik fotobehang en dat ging prima. Maar die van de vierde is vrij dun en dat was lastiger, die gaf ook af trouwens. Werk vanuit het midden naar de zijkanten (meeste fotobehang is ook zo gesneden ivm overlap) Meet dus goed je muur op om het midden te bepalen en zet eventueel de middellijnen op de muur. (goed recht evt met een waterpas, je kan dan je eerste banen hier makkelijk tegenaan lijmen. Gebruik behangerslijm voor zwaar behang en zorg dat die klontvrij is. Zorg dat je muur ook egaal is dus pikjes afsteken en gaten goed en glad vullen en goed laten drogen. Haal stopcontacten en schakelaars van de muur en plak er schilderstape over. Besmeer de muur licht met behangplaksel en het fotobehang ook. Zorg ook dat je een kwast bij de hand hebt. Werk vanuit het midden. Pas afsnijden met een goed scherp mes bij plafond en plint als het gedroogd is, anders krijg je rimpels. Werk openstaande randjes bij met een kwastje.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 3 juni 2015 om 22:56
quote:hannaeva schreef op 03 juni 2015 @ 22:34:
Mij lukt het altijd erg goed. Ik ben gewoon goed in behangen
Goed gebruiksaanwijzing lezen. Hulp is wel handig (ik heb wel altijd iemand erbij) maar alleen niet onmogelijk.
Ah, niet onmogelijk om het alleen te doen.
Mooi, want ik wil natuurlijk weer met mijn kop door de muur en het morgen doen.
Kan ook wachten tot het weekend en samen met man doen. Maar of die hulp nu voor verbetering gaat zorgen betwijfel ik
Mij lukt het altijd erg goed. Ik ben gewoon goed in behangen
Goed gebruiksaanwijzing lezen. Hulp is wel handig (ik heb wel altijd iemand erbij) maar alleen niet onmogelijk.
Ah, niet onmogelijk om het alleen te doen.
Mooi, want ik wil natuurlijk weer met mijn kop door de muur en het morgen doen.
Kan ook wachten tot het weekend en samen met man doen. Maar of die hulp nu voor verbetering gaat zorgen betwijfel ik
woensdag 3 juni 2015 om 23:00
quote:suzyqfive schreef op 03 juni 2015 @ 22:55:
Ik heb zes slaapkamers met fotobehang behangen en vond het goed te doen. We zit er veel kwaliteitsverschil in het fotobehang.
Oke, dank je voor de tips!
Ik zat mij idd ook af te vragen wat wijsheid zou zijn. Muur insmeren, of het behang.
Ik bedacht de muur te gaan insmeren. Leek mij makkelijker omdat ik anders toch wel,bang ben dat het gaat scheuren.
Het is namelijk papierbehang.
Maar oke, beide dus.
Pfff...klinkt echt als een hele klus.
What was I thinking
Oke, dank je voor de tips!
Ik zat mij idd ook af te vragen wat wijsheid zou zijn. Muur insmeren, of het behang.
Ik bedacht de muur te gaan insmeren. Leek mij makkelijker omdat ik anders toch wel,bang ben dat het gaat scheuren.
Het is namelijk papierbehang.
Maar oke, beide dus.
Pfff...klinkt echt als een hele klus.
What was I thinking
woensdag 3 juni 2015 om 23:32
Je moet het echt met zijn tweeën doen en van tevoren afspreken dat snauwen mag en dat dat niet persoonlijk bedoeld is. Denk ook niet dat je het in twee uurtjes wel klaar hebt. En huur een plaktafel. Bij papierbehang moet je alleen het papier insmeren en de muur evt. vooraf voorbehandelen (en dus laten drogen).
donderdag 4 juni 2015 om 00:42