Fotobehang, is dat moeilijk?

03-06-2015 21:01 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb fotobehang gekocht en wil dit morgen op de muur gaan plakken.

Nu kan ik wel behangen, maar vraag mij af of dit toch niet een stuk ingewikkelder is.

Ik ga het ook alleen doen, of is dat niet handig.

Iemand ervaring en evt. tips.
Ik heb het hier hangen en ik zou het met zijn tweeen doen en op een moment wanneer je niet hoeft te haasten bij goed licht.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Het is bij mij wel in 8 delen. Dacht juist dat dit daardoor alleen wel te doen is.

Maar nee?
Hier is het niet goed gegaan. Ook niet met 2 en ook niet in 8 delen. Maar wij zijn gewoon niet zo heel handig, denk ik dan...Helaas dus ook geen tips. Ik zou het in het vervolg aan iemand met echt veel behangervaring vragen.
Ik heb het twee keer gedaan samen met mijn moeder, zij heeft veel ervaring. Je moet echt wel met zijn tweeen zijn om de print mooi te laten aansluiten. 8 onderdelen zijn lastiger dan gewone banen.

Ondanks moeders ervaring kwamen we bij het wereldkaartbehang niet helemaal goed uit. Of Midden Amerika zou een beetje raar worden of Noord Canada, we zijn voor het laatste gegaan en ik geloof dat niemand het ooit is opgevallen.
Consuela, heb je zelf een foto op behang laten printen? Dat lijkt me enorm gaaf.
Bij mijn vrouw op haar oude appartement is het ook niet goed gegaan, heeft het zelfs uiteindelijk moeten weggooien...
Zeker niet alleen doen ! Ik heb het met z'n 2en gedaan en dat was wel even een klusje , afhankelijk natuurlijk wat voor print je hebt.
quote:Isabela schreef op 03 juni 2015 @ 21:33:

Consuela, heb je zelf een foto op behang laten printen? Dat lijkt me enorm gaaf.

Nee, een bestaande afbeelding.

Zelf een foto uitzoeken was gaaf geweest, maar ik wilde het nu!
Wat een bemoedigende verhalen

Wordt dus nog een uitdaging.
quote:consuelabananahammok schreef op 03 juni 2015 @ 22:12:

[...]

Nee, een bestaande afbeelding.

Zelf een foto uitzoeken was gaaf geweest, maar ik wilde het nu!

Klinkt bekend: ik wil het en ik wil het nu *insert stampvoetende kleuter* ....

Succes: ik wil het ook gaan doen, dus nog geen idee hoe moeilijk het is. Sowieso vind ik alleen behangen een crime.
quote:consuelabananahammok schreef op 03 juni 2015 @ 22:13:

Wat een bemoedigende verhalen

Wordt dus nog een uitdaging.

Doe je wel even een verslagje
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja, dat is moeilijk. Ik kan goed behangen en heb aardig wat ervaring (wordt vaak gevraagd om bij familie en vrienden te behangen), maar dat fotobehang vond ik een rotklus en het resultaat is niet je van het. Het papier is veel gladder dan gewoon behang, scheurt sneller en door het wrijven, duwen en trekken om het patroon precies te laten aansluiten beschadig je snel de print. Er zit altijd een klein overlapje in, dus je kan geen stotende naden maken. Het papier verweekt ook snel waardoor het oprekt waardoor er helemaal geen zak meer van klopt. Ik heb bij zoon 1 fotobehang van de aarde vanaf de maan gezien aan de muur, ik werd bijkans zot van die sterretjes, bij het bosbehang bij zoon 2 krankjorum van de blaadjes. Dat het in acht delen is en daarmee even een puzzel is nog het minste van de problemen. Maar als je even vergeet waar de foutjes of beschadigingen zitten en niet van al te dichtbij kijkt ziet het er wel heel gaaf uit. Heb je niet zoveel behanghandigheid, dan is de kans groot dat dat meestal vrij prijzige fotobehang er echt niet uitziet.
Mij lukt het altijd erg goed. Ik ben gewoon goed in behangen :-)

Goed gebruiksaanwijzing lezen. Hulp is wel handig (ik heb wel altijd iemand erbij) maar alleen niet onmogelijk.
Dun fotobehang scheurt snel ja. Neem je tijd, dan kan het echt. Op mijn bobbelige muur zit het bijna perfect.

Je hebt ook vlies fotobehang, dat dikke heb je dat TO? Dan kun je lekker stoten en schuiven.
quote:Nouschi schreef op 03 juni 2015 @ 22:26:

[...]

Doe je wel even een verslagje Ramptoerist
quote:Isabela schreef op 03 juni 2015 @ 22:20:

[...]

Klinkt bekend: ik wil het en ik wil het nu *insert stampvoetende kleuter* ....

Succes: ik wil het ook gaan doen, dus nog geen idee hoe moeilijk het is. Sowieso vind ik alleen behangen een crime.

Alleen behangen vind ik geen probleem. Verschil is wel, als een baan een keer verkloot wordt knip je een nieuwe.

Maar nu is er geen ruimte voor een foutje, want dan kan je alles weggooien.
Ik heb zes slaapkamers met fotobehang behangen en vond het goed te doen. We zit er veel kwaliteitsverschil in het fotobehang.

Op onze slaapkamer zit vrij dik fotobehang en dat ging prima. Maar die van de vierde is vrij dun en dat was lastiger, die gaf ook af trouwens. Werk vanuit het midden naar de zijkanten (meeste fotobehang is ook zo gesneden ivm overlap) Meet dus goed je muur op om het midden te bepalen en zet eventueel de middellijnen op de muur. (goed recht evt met een waterpas, je kan dan je eerste banen hier makkelijk tegenaan lijmen. Gebruik behangerslijm voor zwaar behang en zorg dat die klontvrij is. Zorg dat je muur ook egaal is dus pikjes afsteken en gaten goed en glad vullen en goed laten drogen. Haal stopcontacten en schakelaars van de muur en plak er schilderstape over. Besmeer de muur licht met behangplaksel en het fotobehang ook. Zorg ook dat je een kwast bij de hand hebt. Werk vanuit het midden. Pas afsnijden met een goed scherp mes bij plafond en plint als het gedroogd is, anders krijg je rimpels. Werk openstaande randjes bij met een kwastje.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:hannaeva schreef op 03 juni 2015 @ 22:34:

Mij lukt het altijd erg goed. Ik ben gewoon goed in behangen :-)

Goed gebruiksaanwijzing lezen. Hulp is wel handig (ik heb wel altijd iemand erbij) maar alleen niet onmogelijk.

Ah, niet onmogelijk om het alleen te doen.

Mooi, want ik wil natuurlijk weer met mijn kop door de muur en het morgen doen.

Kan ook wachten tot het weekend en samen met man doen. Maar of die hulp nu voor verbetering gaat zorgen betwijfel ik
quote:suzyqfive schreef op 03 juni 2015 @ 22:55:

Ik heb zes slaapkamers met fotobehang behangen en vond het goed te doen. We zit er veel kwaliteitsverschil in het fotobehang.

Op onze slaapkamer zit vrij dik fotobehang en dat ging prima. Maar die van de vierde is vrij dun en dat was lastiger, die gaf ook af trouwens. Werk vanuit het midden naar de zijkanten (meeste fotobehang is ook zo gesneden ivm overlap) Meet dus goed je muur op om het midden te bepalen en zet eventueel de middellijnen op de muur. (goed recht evt met een waterpas, je kan dan je eerste banen hier makkelijk tegenaan lijmen. Gebruik behangerslijm voor zwaar behang en zorg dat die klontvrij is. Zorg dat je muur ook egaal is dus pikjes afsteken en gaten goed en glad vullen en goed laten drogen. Haal stopcontacten en schakelaars van de muur en plak er schilderstape over. Besmeer de muur licht met behangplaksel en het fotobehang ook. Zorg ook dat je een kwast bij de hand hebt. Werk vanuit het midden. Pas afsnijden met een goed scherp mes bij plafond en plint als het gedroogd is, anders krijg je rimpels. Werk openstaande randjes bij met een kwastje.

Oke, dank je voor de tips!

Ik zat mij idd ook af te vragen wat wijsheid zou zijn. Muur insmeren, of het behang.

Ik bedacht de muur te gaan insmeren. Leek mij makkelijker omdat ik anders toch wel,bang ben dat het gaat scheuren.

Het is namelijk papierbehang.

Maar oke, beide dus.

Pfff...klinkt echt als een hele klus.

What was I thinking
Je moet het echt met zijn tweeën doen en van tevoren afspreken dat snauwen mag en dat dat niet persoonlijk bedoeld is. Denk ook niet dat je het in twee uurtjes wel klaar hebt. En huur een plaktafel. Bij papierbehang moet je alleen het papier insmeren en de muur evt. vooraf voorbehandelen (en dus laten drogen).
tvp (ook ramptoerist )

edit: en veel succes!
Ik heb ook fotobehang. Vader heeft het in een middagje opgehangen en het ziet er harstikke netjes uit. Was wel even prutsen en schuiven dat het steeds qua afbeelding goed aansloot. Met zijn 2 is echt handiger want dan kan de een het omhooghouden en de andere schuiven tot het op de juist plek komt.
Het scheurt snel en is heel precies werkje imdat afbeelding precies moet passen. Maar hier (slaapkamer) is t gelukt. 2 vriendinnen hebben dat gedaan..vloekend en tierend..dat dan weer wel. Maar vind t nog steeds mooi. Is achter (wand) bed.
Als je echt eigenwijs bent ga je het alleen doen, met als resultaat dat je het weg kunt gooien.

Zorg dat je vanuit de midden begint. Tenzij het precies de afmetingen van je muur heeft, maar dat zal wel niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven