Graag alleen zijn

07-06-2015 19:55 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die heel graag alleen is en alleen dingen onderneemt. Ik vind het heerlijk om alleen op de bank te hangen. Er zijn dagen dat ik nergens zin in heb en twee dagen alleen thuis ben zonder de deur uit te komen. Uitgaan doe ik het liefst alleen en daar kan ik erg van genieten. Alleen op vakantie: heerlijk!

Ik ben verder een spontane extraverte vrouw en maak makkelijk contact met anderen. En ik heb het geluk dat ik leuke vriendinnen heb waar ik wel eens dingen mee onderneem.

Wat is nou het probleem? Nou het probleem is dat te veel sociale contacten me benauwen. Bijvoorbeeld: meerdere sociale verplichtingen per week. Of mensen die te veel van me verwachten. Of de opmerkingen die ik krijg. Mensen vinden me soms toch best raar. Een vriendin van me is sinds kort weer single en wil nu weer van alles met me ondernemen. Ik heb haar gezegd dat ik daar niet altijd behoefte aan heb en dit werd niet echt begrepen.

Ik voel me soms toch een beetje raar... en vraag me af of ik misschien toch niet meer met anderen moet ondernemen. Omdat ik anders alleen maar nog meer een 'loner' word. En wat als ik ooit weer een relatie krijg. Kan ik ooit weer wennen om zoveel tijd met iemand anders door te brengen.

Het is op zich allemaal geen groot probleem. Maar toch voel ik me soms anders dan anderen. En zelfs egoïstisch naar vrienden toe.

hoe denken jullie hierover en is dit voor iemand herkenbaar?
Ik vind je niet gek, er zijn veel mensen die behoefte hebben aan tijd voor zichzelf en dat in vullen op een manier die bij hen past. Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.
Dit topic had je over het hoofd gezien?

Meer mensen die graag op zichzelf zijn?

Gaat over hetzelfde onderwerp
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Niks raars aan. Je bent waarschijnlijk een introvert maar dat is tegenwoordig niet 'hip'.

Mensen met een introverte persoonlijkheid krijgen energie van tijd alleen doorbrengen. Extraverte mensen krijgen deze energie juist van andere mensen. Zij laden hun accu op door zich op de buitenwereld te richten.
Oh ik sluit me even aan bij het andere topic. Die had ik inderdaad over het hoofd gezien.
Goedenavond,

Ik begrijp je heel erg goed, jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn, ik vind het ook heerlijk om alleen te zijn, ik werk overdag met heel veel mensen om me heen en ik ben dan blij dat ik in de avonden alleen ben, daar heb ik dan ook echt behoefte aan om mezelf weer een beetje op te laden, ik heb een aantal goede vriendinnen waar ik dingen mee onderneem en daar geniet ik ook wel van maar ben altijd blij als ik nadien weer naar huis kan om even bij te komen. Ik heb me zelf ook vaak afgevraagd of ik niet raar ben dus jouw verhaal is erg herkenbaar, we zijn niet alleen :-) Het relatie verhaal denk ik ook wel es aan, ik ben nu al een aantal jaren alleen en ik zou best een leuke man willen vinden maar vraag me wel es af in hoeverre dat gaat passen in mijn leven....we zullen zien.
Ik ben ontzettend extravert, maak snel contact, heb een grote sociale kring om me heen en vind het heerlijk om soms een weekend niets te doen te hebben, geen mensen te zien of te spreken en alleen maar even sociaal te hoeven zijn naar mezelf. Zal ik wel/niet mijn huispak aan doen, ga ik nu of straks wat eten. Zal ik het huishouden nog een dag laten liggen.

Ik herken het verhaal van Leentje ook. Ben wel weer toe aan wat daten maar misschien word ik er ook wel gillend gek van, ineens veel aandacht krijgen.
Makkelijk gezegd dan gedaan, maar maak je sowieso niet te druk om wat anderen ervan zeggen. Ik ben zelf ook graag alleen en ik moet er niet aan denken een paar keer per week met vrienden of familie te zijn. De familie van mijn ex snapten daar helemaal niets van. Daar kwam men gewoon continu bij elkaar op bezoek, ook spontaan. Ze vonden mij heel vaak niet gezellig. Jammer dan.

Ik heb vrienden die het prima vinden dat ik niet aan ze vastgeplakt zit. Met nieuwe contacten is dit soms zoeken en wederzijdse verwachtingen aftasten. Ik ben wel eens een vriend(in) kwijtgeraakt, omdat hij of zij het erg vond dat ik niet wekelijks op de koffie wou komen. Het was dan echt even vervelend of moeilijk als er een woordenwisseling kwam, maar nu zie ik in dat dat dan wellicht niet de juiste vriend(in) voor mij was. Ik lees dat je leuke vriendinnen hebt, dat is toch heel fijn dan? Blijkbaar hebben ze begrip voor je wensen, ondanks dat ze je soms een beetje 'raar' vinden. Of krijg je het idee dat ze je hierom veroordelen?

Je hoeft niet per se meer met andere mensen af te spreken als je dat niet wilt. Zelf heb ik alleen wel eens ervaren dat het verrassend leuk kan uitpakken als je jezelf af en toe 'dwingt' iets sociaals te ondernemen. ik vind echter niet dat je ten aanzien van dit onderwerp echt iets moet, want het gaat tenslotte om je eigen geluk. Ik ken mensen die echt vrijwel nooit met iemand afspreken, gewoonweg omdat ze daar geen zin in hebben. Die mensen zijn gelukkig, ondanks dat de gemiddelde persoon zou stellen dat je niet gelukkig kunt zijn als je nooit iets onderneemt met een vriend(in).

Wat betreft het hebben van een relatie kan het raar lopen, ik denk dat je daar nu nog niks over kunt zeggen. Ik ben dus best wel op mezelf en dat bleef zo in relaties, tot er een man op mijn pad kwam met wie ik juist elke dag samen kon zijn. Ik was echt verbaasd, maar het kan blijkbaar wel.
Ik ken het ook en heb een echtgenoot. Dat gaat dus prima samen, als dat je geruststelt

Ik onderneem niet heel veel met vrienden en wil liefst minimaal 1 weekenddag bed- en bankhangen. Dat lukt helaas niet altijd. Als ik wel de kriebels krijg om te wandelen dan liefst een lekker rustig wandelpad alleen of met man en dan eventueel een hapje eten ergens.

Aan festivals en kroegen heb ik een hekel, winkelstraten mijd ik, vriendengroepen vind ik te vermoeiend en een op een afspraken moeten niet al te lang duren, voel me slecht op m'n gemak als iemand blijft logeren.

Terwijl ik echt een kletskous ben en altijd juist super extravert was en gek op groepen mensen. Ben niet depressief ofzo, maar tegenwoordig vind ik mezelf gewoon heel leuk gezelschap mijn man is een stuk introverter dan ik (gaat wel vaker de deur uit trouwens, heeft een hobby in het weekend) en wij kunnen prima samen.

Ik denk: dan maar saai en raar, ik hou gewoon enorm van lekker thuis zijn. Wij gaan nu expres verhuizen naar een grote eengezinswoning met tuin aan de rand van de stad, omdat we meer hebben aan een groot huis en een tuin dan in het centrum wonen. 't Wordt nu nog gebouwd, maar we kunnen allebei niet wachten. Nou dan komen we volgens mij helemaal de deur niet meer uit
Nou dan is er misschien nog hoop voor mij Vikhui haha

Ik ben laatst een weekendje naar een Waddeneiland geweest met 2 vriendinnen maar was erg blij dat ik weer thuis was, zo iets kost mij enorm veel energie, hele dag praten en dingen ondernemen, wel gezellig maar erg vermoeiend.

Ik las net dat er een ander topic is geopend over hetzelfde onderwerp en las dat daar iemand in haar eentje naar New York is geweest, dat zou ik ook best wel willen...vind ik erg stoer. Heerlijk dat je met niemand rekening hoeft te houden.
Overigens heb ik een echte vriend en 4 echte vriendinnen, maar ik zie ze allemaal niet zo vaak.

Verder heb ik een heel goede band met een nichtje, zusje en schoonzusje en kom ik regelmatig bij mijn of mans ouderlijk huis en bij mijn lievelingstante en oom.

En da's meer dan genoeg sociale contacten voor mij
Ik ben ook zo. Ik kan genoeg mensen, maar ik ben ze heel snel beu. 1x in de week naar mijn ouders, 1x in de week naar een vriend af en toe de kroeg in dan heb ik wel weer voldoende.

Gisterenavond was ik thuis en het kriebelde. Ik had voetbal kijken in de stad al afgezegd, maar ik ben toch gegaan. Ben ik er om 21.15 en dat gaat allemaal prima en om half een klap ik ineens dicht. Dan ben ik het beu, keer ik me in mezelf en word ik chagrijnig. Dus ipv dan maar te blijven, ben ik naar huis gegaan.

Vandaag heerlijk alleen op de bank tv series en sport kijken. Kan er weer helemaal tegen.

Dus niet gevreesd er zijn meer weirdo's zoals jij
Ik herken het wel.

Ben ook graag alleen , als kind had ik net als nu veel vriendinnen , maar desondanks zat ik graag alleen op mijn kamer uren kon ik alleen spelen/lezen/ gewoon een beetje dagdromen.

Dat heb ik nog steeds.

Heb een volle werkweek , veel mensen veel gesprekken kortom best druk.

Soms spreek ik met een vriendin af , maar even zo vaak niet, heerlijk alleen , film/serie/boek/ of gewoon een beetje mijmeren de dag/week doornemen.

Samenwonen zal ik nooit meer doen , hooguit een latrelatie , heb samengewoond , ik kan me dan niet ontspannen , ook al krijg ik de ruimte , ik verlies mezelf en wordt daar echt ongelukkig van.

Ligt echt aan hoe ik ben , ben alleen gewoon het gelukkigst.

En ja ik heb me ook vaak afgevraagd of ik wel normaal was , maar ben inmiddels 40 , en ik kies er voor om de drukte ( vrienden/feestje/stappen etc ) op te zoeken daar geniet ik heel erg van , maar ben altijd blij weer alleen te zijn.

Met opzoeken bedoel dat ik dat meestal wel van te voren inplan.
Ik weet niet of ik introvert of extravert ben. Ik kan wel erg genieten van kroegen en drukte. Ik kan vooral niet tegen continu veel mensen om me heen of te veel rekening met anderen moeten houden.

Komende maand ga ik bijvoorbeeld met vrienden naar een evenement en een paar blijven dan bij mij slapen. Daar hik ik nu al tegenaan. En daar baal ik dan best van. Zoiets zou leuk moeten zijn. Maar ik zie nu al op tegen mensen in mijn huis en een hele dag rekening houden met...
Introvert dan haal je meer energie uit jezelf en een extravert haalt energie uit het samenzijn met andere mensen. Er zijn natuurlijk verschillende gradaties, maar je klinkt me als een introvert. Die kunnen overigens prima met mensen opschieten en zijn, itt wat velen denken, vaak helemaal niet verlegen. Het samenzijn kost ze gewoonweg energie en ze hebben alone- time nodig om weer bij te tanken.
quote:mick87 schreef op 07 juni 2015 @ 20:57:

Ik weet niet of ik introvert of extravert ben. Ik kan wel erg genieten van kroegen en drukte. Ik kan vooral niet tegen continu veel mensen om me heen of te veel rekening met anderen moeten houden.

Komende maand ga ik bijvoorbeeld met vrienden naar een evenement en een paar blijven dan bij mij slapen. Daar hik ik nu al tegenaan. En daar baal ik dan best van. Zoiets zou leuk moeten zijn. Maar ik zie nu al op tegen mensen in mijn huis en een hele dag rekening houden met...

Vind ik ook vreselijk, maar mijn man ís mijn thuis. Net zoals dat ik vroeger nooit last had van broertjes of zusjes, of ouders, die wonen er nu eenmaal. Zo is het met mijn man ook. Een huis voelt niet meer als thuis als hij er niet is, want hij hóórt in mijn huis.

Maar logees, vreselijk!
Ergens logeren vind ik ook verschrikkelijk maar dan kun je tenminste vroeg weg
Ja ik heb eigenlijk de neiging om tegen vrienden te zeggen dat ik liever wil dat ze thuis slapen. Ondanks dat ze dan en wat duurdere taxi moeten nemen.. maar ik denk dat daar geen begrip voor iz.
Mensen hebben vaak geen begrip voor mensen die graag alleen mogen zijn en er niet tegen kunnen veel mensen om zich heen te hebben, vooral in je eigen huis, en als je niks zegt voel je je zelf ook niet helemaal jezelf meer...lastig dilemma hoor...
Nee da's lastig. Maar ze volgende ochtend dan zo snel mogelijk eruit knikkeren ik heb een stel dat soms van ver hier komt en dan rustig de hele dag op de bank blijft hangen. Vre-se-lijk. Ik plan dus altijd volgende dag een afspraak in (wel een korte maar dat hoeven zij niet te weten ).

Ik vond latten trouwens moeilijker dan samenwonen. Had steeds het gevoel dat ik man moest vermaken en appearances hoog moest houden voordat we samenwoonden. Nu doe ik lekker wat ik wil en hij ook, heerlijk zo. Want ik heb wel behoefte om hem bij me te hebben maar absoluut geen behoefte om de hele dag aandacht voor elkaar te hebben, wat je met latten al snel hebt; dan ben je niet thuis of is hij niet thuis en ben je toch visite en voelt het wat mij betreft zoals een logé.
Lux: ik hoop dat ik net zoals jij ooit nog eens iemand tegenkom bij wie ik helemaal mezelf kan zijn en met wie ik samen kan zijn zonder dat het je je eigen ik kost, mensen die zon relatie hebben kan ik best wel es een beetje jaloers op zijn
quote:mick87 schreef op 07 juni 2015 @ 20:57:

Meestal blijven er een of meerdere bij mij slapen na een stapavond, het fijne is dat ze weten dat ze de volgende dag niet te lang moeten blijven plakken.

Ik ben daar altijd eerlijk over geweest , zij begrijpen het en daardoor is het gewoon leuk en hoef ik er van te voren niet tegenop te zien.

Ik geniet ook van kroegen en festivals , maar zoals ik eerder zei daar kies ik dan op zo een moment voor en plan ik in.

Ik zorg wel dat als het mogelijk is zo een avond op vrijdag valt, kan ik zaterdag een beetje uitbrakken , om zondag weer fris en fruitig te zijn en te genieten van nog een vrije dag met wat meer energie zeg maar.

Anders en dat klinkt gek heb ik te weinig rust gehad ( me time )
quote:lux. schreef op 07 juni 2015 @ 21:02:

Ergens logeren vind ik ook verschrikkelijk maar dan kun je tenminste vroeg weg Ja hahaa zo denk ik er dus ook over!
quote:Lilith75 schreef op 07 juni 2015 @ 21:17:

[...]

Meestal blijven er een of meerdere bij mij slapen na een stapavond, het fijne is dat ze weten dat ze de volgende dag niet te lang moeten blijven plakken.

Ik ben daar altijd eerlijk over geweest , zij begrijpen het en daardoor is het gewoon leuk en hoef ik er van te voren niet tegenop te zien.

Ik geniet ook van kroegen en festivals , maar zoals ik eerder zei daar kies ik dan op zo een moment voor en plan ik in.

Ik zorg wel dat als het mogelijk is zo een avond op vrijdag valt, kan ik zaterdag een beetje uitbrakken , om zondag weer fris en fruitig te zijn en te genieten van nog een vrije dag met wat meer energie zeg maar.

Anders en dat klinkt gek heb ik te weinig rust gehad ( me time )Heel herkenbaar. Gister familiedag gehad dus vandaag ga ik de deur niet uit. Moest echt bijkomen.
quote:lux. schreef op 07 juni 2015 @ 21:12:

Nee da's lastig. Maar ze volgende ochtend dan zo snel mogelijk eruit knikkeren ik heb een stel dat soms van ver hier komt en dan rustig de hele dag op de bank blijft hangen. Vre-se-lijk. Ik plan dus altijd volgende dag een afspraak in (wel een korte maar dat hoeven zij niet te weten ).

Ik vond latten trouwens moeilijker dan samenwonen. Had steeds het gevoel dat ik man moest vermaken en appearances hoog moest houden voordat we samenwoonden. Nu doe ik lekker wat ik wil en hij ook, heerlijk zo. Want ik heb wel behoefte om hem bij me te hebben maar absoluut geen behoefte om de hele dag aandacht voor elkaar te hebben, wat je met latten al snel hebt; dan ben je niet thuis of is hij niet thuis en ben je toch visite en voelt het wat mij betreft zoals een logé.

Daar heb je wel een punt.

Heb een tijdje een soort van weekend relatie gehad , man man man dat was het dus ook niet.

Ik zorgde dat mijn huis aan kant was, zelf ook tip top ( anders zou ik het huishouden een dag hebben laten liggen terwijl ik al zappend op de bank in mijn huispak lag)

Had idd ook erg het gevoel van hem te moeten vermaken , was ook in deze mezelf kwijt.

Hmmm en ik maar denken dat latten de oplossing was

* vrees dat ik gewoon geen relatie materiaal ben *

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven