Behangen over spachtelputz

08-06-2015 09:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een muurtje laten behangen. Het is stevig en dik behang.

Maar de muur is niet helemaal glad maar meer 'gespikkeld', ik weet niet of dat echt spachtelputz is, maar anyway, er zit een fijne spikkel op.

Moet die muur eerst helemaal glad gestuukt of kan je daaroverheen gewoon behangen?
Dat moet gladgestuct.
Mijn eerste gedachte is dat dat niet gaat. Je behang kan niet voldoende hechten door de ongelijke ondergrond. En dan loop je nog de kans dat de structuur van de muur zichtbaar zal zijn door het behang heen.
Als je het glad stuct dan moet je wel eerst de spachtelputz afsteken.
Het kan wel met glasvezelbehang!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Hiltje, je kan het ook gladschuren en dan behangen, hebben wij ook gedaan bij een muur en dat is netjes geworden.
quote:a_nick_is_crini schreef op 08 juni 2015 @ 09:57:

Het kan wel met glasvezelbehang!Mwoah, doe dan even de moeite van het stucen. Glasvezelbehang is wel het het toppunt van fantasieloosheid.
quote:c_estelle schreef op 08 juni 2015 @ 09:59:

Hiltje, je kan het ook gladschuren en dan behangen, hebben wij ook gedaan bij een muur en dat is netjes geworden.Met een schuurmachine gedaan?
quote:a_nick_is_crini schreef op 08 juni 2015 @ 09:57:

Het kan wel met glasvezelbehang!Nee, het is een luxe behangetje, met een print.
quote:hiltje schreef op 08 juni 2015 @ 10:11:

[...]

Met een schuurmachine gedaan?Ja, wel even zorgen dat je deuren afplakt want het stuift nogal.
Schuren kan soms wel, maar hangt heel erg af van de kwaliteit van de muur. Als die niet goed is brokkelen de stukjes eruit. Maar misschien het proberen waard.
Als niet heel erg dik is kan het wel. Heb het thuis ook gedaan. Dik behang erop met perflax magic (roze kleur) behang plaksel. Kun je goed zien of je muur goed is ingesmeerd. Wat op de muur doen en op het behang. Zit er mooi strak in. Was ook een gok. Duur behang dus ook blij dat het gelukt is.
quote:c_estelle schreef op 08 juni 2015 @ 10:13:

[...]

Ja, wel even zorgen dat je deuren afplakt want het stuift nogal. Deuren afplakken? Hoe dan, de hele deur bedekken?
quote:hiltje schreef op 08 juni 2015 @ 10:19:

[...]

Deuren afplakken? Hoe dan, de hele deur bedekken?De kieren...
Bij een printbehang moet de ondermuur superstrak zijn, je ziet elke bult of gat zitten. En op de spikkels blijft de lijm echt niet zitten.
Dat ligt eraan. Plak er een stuk behang op, dan weet je het. En plak er een stuk stotend naast, zodat je zeker weet dat het goed aansluit en geen bobbelende naad geeft.

En behang met relief verdraagt een wat minder strakke ondergrond dan glad of hoogglans behang.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Op een rol zit meestal 10 meter. Dat is vaak drie keer de kamerhoogte (let op patroon) plus nog een stuk. Dat stuk kan je gebruiken om te experimenteren.

Normaal kan je behang er heel makkelijk weer aftrekken, eventueel nat maken. Maar ik heb weleens behang gehad wat een soort papiermaché achterliet (van een respectabel merk overigens) dus in dat geval moet je hard werken om het los te krijgen en daarna schilderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je zal de spikkels er doorheen gaan zien.

Zonde van je behang.

Je kan idd proberen het glad te schuren. Dit geeft wel enorm veel stof door je huis en dat ga je nog daaaagen vinden.

Zorg dus dat je je spullen goed afdekt, plak kieren van de deuren af. Leg een handdoek voor de deuren ( ook boven! )

Anders idd stucen.
Ik zit hier met hetzelfde probleem en ja,

De muur moet geheel glad gestuckt worden.
Niet geschoten is altijd mis
Oohh ik ga dat proberen met die schuurmachine!
Spachtelputz heeft bultjes en dalen. Bultjes krijg je weg door te schuren (bandschuurmachine met stofafzuiging), daarna zul je waarschijnlijk de dalen moeten vullen. Wordt wel een behoorlijke klus, alternatief is stucen (kwaliteit behangklaar, hoeft dus niet spiegelglad te zijn) of er een gipsplaat voor te zetten en daarover te behangen. (eerst voorstrijken).

Rechtstreeks op spachtelputz behangen is geen goed plan: de structuur komt door je behang en de hechting wordt ook een probleem.
Ik heb het ooit met zwaar schuurpapier gedaan. Met de schuurmachine krijg je deuken in je muur, dat krijg je nooit gelijk.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
quote:O.L.L.A schreef op 08 juni 2015 @ 12:57:

Ik heb het ooit met zwaar schuurpapier gedaan. Met de schuurmachine krijg je deuken in je muur, dat krijg je nooit gelijk.

Hmm....

Ik heb wel goede ervaringen met een schuurmachine eigenlijk.

Geen deuken, maar je schuurt de oneffenheden er wel mee weg.

Ik denk alleen dat met spuitwerk het een pittige klus zal zijn om alle bobbeltjes goed weg te schuren.
Ik had hetzelfde, eerst geschuurd, maar je zag nog bobbeltjes door het behang

Toen alsnog gestuct ( had ik dus beter gelijk kunnen doen)

Ik heb het stucen zelf gedaan, is niet moeilijk, ik deed er wel lang over maar dat is niet erg

Nu zit het behang er superstrak op
Wij hebben dat spul ook op de muren. Toen ze dat erop kwamen knoeien werd gevraagd of we wilden verven of behangen, want bij verf zouden ze het wat grover afwerken en voor behang wat gladder. Het spul zelf bleef dus hetzelfde. Schuren zou daarom, in theorie, moeten kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven