2 voedsters koppelen (tips gevraagd)

10-06-2015 20:34 19 berichten
*niet meer van belang*
Alle reacties Link kopieren
De beste combi is een gecastreerde ram. Afijn, je hebt een voedster, de kooei naast elkaar zetten is een goed idee maar waarom binnen?
mss een beetje mosterd na de maaltijd maar waarom heb je je niet éérst ingelezen voordat je aan konijnen (geldt natuurlijk voor alle soorten huisdieren) begon?
Je kunt er beter 'n mannetje bij nemen en ze beiden laten helpen. Vrouwtje moet je ook laten steriliseren wegens kans op baarmoederkanker.
Shoot first, ask questions later!
Stomme dierenwinkels ook. Twee voedsters is echt verre van ideaal, zeker als ze ook nog door de pubertijd heen moeten. Jouw oudere voedster vertoont hormonaal, territoriaal gedrag wat normaal is voor voedsters op die leeftijd. Ik zou ze inderdaad nu nog niet bij elkaar zetten. Eigenlijk nooit niet.

Misschien een idee om het jongere voedstertje bij een opvang om te ruilen voor een gecastreerde ram? Dat werkt echt een heel stuk beter.

Zeker als je geen ervaring hebt in het koppelen van konijnen, zijn twee voedsters een hele uitdaging.

Wel top trouwens dat je een maatje voor je konijn wil.
Voedster en gecastreerde ram zijn de beste combi. Maargoed je hebt al 2 voedsters. Veel geduld hebben in ieder geval. Bij mij heeft t wel 2 maanden geduurd voor ze enigzins vriendjes werden. Wel regelmatig bij mekaar zetten maar wel erbij blijven dan!
Zou trouwens wel de kooitjes bij mekaar laten zodat ze vast aan de geur en aanwezigheid kunnen wennen, maar inderdaad nog even wachten met echt bij mekaar zetten tot die ene wat ouder/groter is.

Mijn voedster bleef de ram (die kwam er later bij) echt steeds aanvallen, duurde zo lang dat ik bang was dat het helemaal niet goed zou komen. Maar nu zijn ze echt vriendjes. Liggen hele dagen strak tegen mekaar aan, mekaar wassen, zo lief om te zien
Het gaat vaker verkeerd dan goed met twee voedsters. Het kan een lange tijd goed gaan, maar vaak wordt het uiteindelijk knokken.

Maar zoals eerder hier geschreven; ideale combi is toch een gecastreerde ram met een voedster.

Dierenwinkels lullen alleen maar poep, die denken helemaal niet aan het welzijn van hun dieren die ze verkopen. Die denken alleen kassa. En ondertussen zitten de opvangen bommetje vol met hele leuke koppels.
@pokkewijf mijn moeder heeft altijd 2 of 3 voedsters bij elkaar gehad, wel een grote ruimte maar die hebben nooit problemen vertoond.. het waren trouwens wel altijd zussen. Ik heb eigenlijk niet stil gestaan bij een gecastreerde ram, en de man van de speciaalzaak zei dat het wel los zou lopen.. maar inderdaad, als ik nu achteraf al die forums lees begin ik een beetje te stressen..
Buiten dat een ram+voedster een betere combinatie is, lijkt het me niet verstandig de konijnen in een kooi te houden. Voor een konijn alleen is dat al niet ideaal, maar een koppel, en zeker als ze soms botsen moet bij elkaar weg kunnen (verstopplekken, weg kunnen komen bij ruzie, ruimte). Dus kijk daar ook eens naar.

Ik heb een ram en voedster en heb ze gekoppeld op neutraal terrein omdat ze elkaar bij mij thuis te lijf gingen. Is heel goed gegaan. Verder: zorgen voor afleiding tijdens het koppelen (eten, kartonnen doos etc.) en zorgen dat je in kunt grijpen als dat nodig is.
@louise70 ik vind ze nog zo klein dat in de nacht buiten zitten ik nog een beetje koud vind voor ze. Overdag laat ik ze vaak rondhuppelen in de ren en wil ze uiteindelijk ook in stappen buiten laten als het zomer is..
Dieren laat je in de lente naar buiten zodat ze kunnen wennen. In een hok met stro krijgt een konijn het niet koud hoor. Het is prima weer. Kun je mooi een heel groot stuk tuin afzetten en kunnen ze lekker rennen. Konijnen horen buiten met veel speelruimte.
Als de konijnen bij elkaar zitten, is het nu al helemaal niet te koud voor ze. Als ze het koud hebben, zoeken ze elkaar op. Als de twee konijntjes straks permanent veel ruimte hebben, is er nog wel kans dat het goed gaat komen. Ik had vroeger een achtertuin met twee ongecastreerde rammen (ja, dat was niet al te slim maar heel jong). Dat ging goed omdat die dus altijd ongeveer 400m2 tot hun beschikking hadden. Maar samen in een hok was echt geen optie.

Als je ze buiten een hok wil geven, zou ik ze daar gaan koppelen. Dat is meteen neutraal terrein en misschien is het juist bij het koppelen wel even goed dat ze wat onder de indruk zijn van de nieuwe omgeving. Als 1 van de konijnen duidelijk onderdaniger is en wat banger, zou ik dat konijn net wat eerder in de koppelruimte zetten om haar wat meer vertrouwen te geven.

En mocht het echt niet lukken, in heel Nederland zitten konijntjes te wachten om geadopteerd te worden. Zal misschien moeilijk zijn om er eentje om te ruilen maar alle konijntjes komen uiteindelijk wel bij een goed baasje terecht daar.
Ik zou het jongste konijntje terugbrengen als ik jou was. Als je geen geld terug kunt krijgen, dan toch wel een zak konijnenvoer. Bel ze van tevoren wel op en vraag dan naar de manager. Als reden voor het ruilen, kun je zeggen, little white lie, dat ze al gevochten hebben. Ik zou het iig proberen.

Voedsters koppelen kan wel maar zo te horen heb je weinig ervaring. En dan moet je of heel snel bijleren of je moet ze hun hele leven apart van elkaar laten leven, als je pech hebt. En die kans is idd aanwezig, voedsters zijn vaak feller en territorialer. Logisch als je bedenkt dat in de natuur, zij hun jongen moeten beschermen. En voedsters koppelen kan dus wel, als je ervaring hebt, maar het kan ook mislukken. Niet alle konijnen zijn te koppelen. Ik had 5 voedsters, allemaal zussen, en ik had drie keer een zusterkoppel maar ik wist precies welke zussen elkaars bloed wel konden drinken. En van die drie koppels, ontbond er ook eentje na een jaar. Ik had 1 heel sociaal konijn dat ik twee keer kon koppelen. Maar een koppel tussen voedsters is niet vanzelfsprekend. En, konijnen kunnen elkaar doodvechten, ook de voedsters. Dan bijten ze elkaar overal, en al kan het gehecht worden, soms gaan ze dan dood tijdens het opereren of aan shock.

Dus ja, logisch dat je bezorgd bent. Ik zou dus de winkel bellen en vragen of je het konijn terug mag brengen. Je zou ook iemand anders kunnen vragen om te bellen voor je, iemand die assertief kan zijn over de telefoon. Ze hebben je slecht voorgelicht dus laat je niet meteen afschepen. En als dat niet lukt, op de bunny bunch vind je veel informatie over het koppelen van konijnen. Je mag mij ook mailen, ik weet nog wel wat truuks en tips. Succes iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
zo'n jong dier moet je echt niet koppelen, de stress kan fataal zijn.

2 voedsters gaan soms goed samen, vaak niet.

Beste is gecastreerde ram en voedster

haal een konijn uit de opvang en niet uit een dierenwinkel, daar weten ze niets van konijnen
quote:mabelvanstraten schreef op 10 juni 2015 @ 21:51:

@louise70 ik vind ze nog zo klein dat in de nacht buiten zitten ik nog een beetje koud vind voor ze. Overdag laat ik ze vaak rondhuppelen in de ren en wil ze uiteindelijk ook in stappen buiten laten als het zomer is..konijnen zijn prima geschikt om buiten te staan, je moet je meer zorgen maken of ze de hitte morgen aankunnen. Hitte is veel gevaarlijker dan kou. Lees je in over konijnen want het lijkt alsof je er weinig van weet. Koppelen doe je altijd op neutraal terrein. En zeker niet met een jong dier
quote:Honeymoonquiz schreef op 10 juni 2015 @ 21:48:

Buiten dat een ram+voedster een betere combinatie is, lijkt het me niet verstandig de konijnen in een kooi te houden. Voor een konijn alleen is dat al niet ideaal, maar een koppel, en zeker als ze soms botsen moet bij elkaar weg kunnen (verstopplekken, weg kunnen komen bij ruzie, ruimte). Dus kijk daar ook eens naar.

Ik heb een ram en voedster en heb ze gekoppeld op neutraal terrein omdat ze elkaar bij mij thuis te lijf gingen. Is heel goed gegaan. Verder: zorgen voor afleiding tijdens het koppelen (eten, kartonnen doos etc.) en zorgen dat je in kunt grijpen als dat nodig is.en dit, ze hebben een buitenren nodig waar ze kunnen rennen en inderdaad verstoppen. Zo'n kooi is dierenmishandeling. En die kleine rennen ook trouwens. Konijnen zitten graag rechtop en springen ook graag, dat kan niet in die kleine dingen
Even een update.

Ik heb een buitenhok gekocht, en heb ons hele dakterras af laten zetten met kippengaas zodat ze niet onder de schutting kunnen kruipen. Ons terras heeft een oppervlakte van 30 vierkante meter, dus dat ze zielig zijn met een kleine kooi en ren dat is absoluut van de baan ;)

Volgend weekend ga ik de meiden koppelen, dan is het kleintje 11 a 12 weken, dus flink gegroeid. Hoop dat het goed gaat komen, ze hebben al kennisgemaakt met een hek ertussen en de oudste is alleen nog heel nieuwsgierig aan het snuffelen. Ik heb nu vakantie dus ga er alle tijd en energie in steken om het te laten slagen. Als het echt niet anders kan, dan krijgen de meiden allebei een ram uit de opvang en zet ik ze apart, of probeer het met een rammetje er bij.
Dat is lekker veel ruimte! Ik zou alleen de koppeling even uitstellen tot het minder warm voor ze is. Ze kunnen echt slecht tegen die warmte en door de koppeling kan het er wel even wild aan toe gaan.

Goed dat je de andere opties openhoudt. 30m2 is in ieder geval ruimte genoeg om er twee koppels van te maken, mocht het samen niet lukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven